Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Merwede1969
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Merwede1969 »

in 1900 is de Flora Bastiana van H Verdoorn bij van den Adel gebouwd te Papendrecht 99 ton , dat de oude Huiberd Verdoorn , die ik gekend heeft is daar weer een zoon ook Huib Verdoorn , die man leeft ook niet meer maar heeft met mooie 47 meter gevaren Flora W ik heb daar geen gegevens van dat was Flora W . Gr Chris Cornet
Merwede1969
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Merwede1969 »

Sorrie Flora W moet 2 x Flora B zijn Chris Cornet
Merwede1969
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Merwede1969 »

ik heb ff navraag gedaan Hans Versluis is nu 62 jaar van de Flora W , zijn vader vaart na 1963 met de Margaretha Werkendam, daar voor voer Leen Versluis met de Jozina van LM Geluk uit Middelburg. Maar er was in Werkendam, Frans Bastiaanse met de Flora een klipper met zelflosinstalatie,,, zijn zwager Jaap Potters voer ook met een Flora,, is later van Rotterdam gaan varen op de naamplank. dan Huibert Verdoorn nog een Flora van Werkendam DAT IS ERG VERWARREND Vdg Chris Cornet
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door JC »

Voor de 47 m. Flora B zoek op GALWAY.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Even terug naar pagina 466 en 467
Kees Keijzer schreef: 09 aug 2020 08:30 Nee, de was strijken wordt bedoeld.
Groet, Kees
Kees, het is een was van eind jaren vijftig, en kennelijk al getrokken op een spinnekop, grote kans dat het strijken dan met deze toen best wel luxe en moderne bout zal gebeuren.
Butagas strijkbout.jpg
Butagas strijkbout.jpg (70.16 KiB) 1136 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Die had mijn moeder ook.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

En de mijne. Hoewel met een gasslang eraan was het niet gemakkelijk strijken. Dus werd het strijkijzer opgewarmd op het gasstel. Het ding was evenals de stander van geėmailleerd gietijzer. Gr . Klaas.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Uit de oude doos.

Bericht door SchipperWillem »

Terug komend op de reis koolzaad met de klipper Anna enkele aanvullingen daar er dan van alles begint te malen:
Op 3 augustus aangenomen te Rotterdam 100 ton bietenpulppellets naar Brugge blockvracht FL 850.=
Op 10 augustus te Terneuzen een vletje shipstores voor de put van Terneuzen bevoorrading van een gastanker met staaldraden vastmaken, gelukkig leefden we toen nog in de staaldradenperiode!
Het leverde toch mooi in 4 dagen FL 577.= op.
Op 15 augustus te Terneuzen 150 ton koolzaad voor Overschie Speelman te laden in Sas van Gent.
Daar de koolzaad lichter dan aangegeven was kreeg ik toch de volle vracht uitbetaald te weten FL 772,50
omdat het vakantietijd was voeren we niet om en om met mijn schip en vader zijn twee scheepjes daar er nogal eens een scholier mee kon.
Op een andere site spreekt men nogal eens minachtend over de beursschippers echter had ik de Anna van 160 ton in acht maanden vrij gevaren en belasting voldaan.
Kom daar maar eens om moderne binnenvaart!
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Arie »

SchipperWillem schreef: 14 aug 2020 09:01 Terug komend op de reis koolzaad met de klipper Anna enkele aanvullingen daar er dan van alles begint te malen:
Op 3 augustus aangenomen te Rotterdam 100 ton bietenpulppellets naar Brugge blockvracht FL 850.=
Op 10 augustus te Terneuzen een vletje shipstores voor de put van Terneuzen bevoorrading van een gastanker met staaldraden vastmaken, gelukkig leefden we toen nog in de staaldradenperiode!
Het leverde toch mooi in 4 dagen FL 577.= op.
Op 15 augustus te Terneuzen 150 ton koolzaad voor Overschie Speelman te laden in Sas van Gent.
Daar de koolzaad lichter dan aangegeven was kreeg ik toch de volle vracht uitbetaald te weten FL 772,50
omdat het vakantietijd was voeren we niet om en om met mijn schip en vader zijn twee scheepjes daar er nogal eens een scholier mee kon.
Op een andere site spreekt men nogal eens minachtend over de beursschippers echter had ik de Anna van 160 ton in acht maanden vrij gevaren en belasting voldaan.
Kom daar maar eens om moderne binnenvaart!
Ja Willem, ik ben in Terneuzen aan boord gekomen als ik t me goed herinner.
Dat proviand reisje was voor de gastanker met de naam Leif Ericsson.
Het vlees lag onder stukken koolzuur ijs, zo een klein stukje ijs nog meegenomen, als je dat onder water dompelde kwam er ijskoude damp af welke naar de grond zakte.
Het scheelde niet veel dat de koolzaad afgekeurd had geworden want naast koolzaad kwam in het begin ook andere graansoorten mee het ruim in want het was oogsttijd en er werden meerdere graansoorten aangeleverd bij dat bedrijf.
Helaas moest ik voor het einde van de koolzaad reis van boord want de vakantie was om mogelijk dat ik op de parksluis van boord gegaan ben.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ichthus »

Als het het verhaal er boven staat dan hoef je niet te quoten !!
Plaats reactie