Pagina 419 van 425

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 01 aug 2019 10:05
door Jan Stolp
Dat boekje heb ik hier voor me.
Een ander boek ( van accijnsbrief tot Zuiddam) toont dezelfde foto .
De foto is van 1943 ,de tewaterlating is bij de Haarlemse Scheepsbouw Maatschappij.
Groeten
Jan

Vreemd dat op dit kaartje Stapel niet vermeld is...

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 01 aug 2019 11:48
door piet42
Bij de Haarlemse Scheepsbouw Mij. te water laten van een voor de Duitsers bestemd schip, ziende naar het westen. tekst bij de foto mda Borselen, Willem Jan van (1914-1965) en bij deze werf was het ook ongebruikelijk om een schip kopvoor te water te laten mogelijk bij de kiellegging al fout gegaan :mrgreen:

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 01 aug 2019 16:41
door kabo
FO028194.jpg
FO028194.jpg (46.66 KiB) 1643 keer bekeken
Sloopwerf van v.d. Marel in 1968. zeeuws archief.
gr.Bas

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 01 aug 2019 16:56
door pieter53
De werf Conrad te Haarlem heeft een aantal schepen aan de overzijde van het Spaarne gebouwd.
BVT schrijft:
~Scheepswerf Conrad, Spaarndammerweg , Haarlem. De werf was gevestigd aan de binnenhaven bij het Noorder Buitenspaarne. De binnenhaven was gelegen tussen de Werfstraat en de Paul Krugerkade. De werf begon in 1882 onder de naam Firma Geboeders Figée. Één der firmanten Thomas Figée start echter een jaar later op het zelfde terrein de Scheepswerf Conrad. Later krijgt hij als mede firmanten Pieter Goedkoop en C.T en J.E. Stork. In 1889 wordt de naam NV Scheepswerf Conrad voorheen Thomas Figée & Co.
In 1941 wordt een groot deel van de activiteiten naar de overkant van het Spaarne, aan de Waarderweg 80 verplaatst. De oude firma wordt geliquideerd en de activiteiten aan de Waarderweg gaan verder onder de naam Stork-Hijsch.
De oude werf en machinefabriek, aan de Spaarndammerweg 120, wordt ondergebracht in de NV Holland Nautic. Later wordt dit de Maatschappij tot Exploitatie van de Scheepswerf en machinefabriek Holland Nautic. In 1956 wordt het complex verkocht aan Reinder Zwolsman en op 2 december 1957 hield het bedrijf op te bestaan.
Bouwactiviteiten komen terug aan het Spaarne als op het terrein van Stork-Hijsch onder de naam van Werf Conrad-Stork N.V. circa 20 snijkopzuigers met een lengte van ca. 22 meter gebouwd worden. Dit vond plaats tussen 1964 en 1968 komt het laatste schip van de werf.
Door al de jaren heen heeft het bedrijf zich voornamelijk bezig gehouden met de bouw van baggermaterieel.

Kop voor tewaterlaten werd wel gedaan als er onvoldoende diepgang was om een schip met weinig draagvermogen in het achterschip te water te laten.

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 02 aug 2019 18:24
door kabo
FO011996.jpg
FO011996.jpg (28.06 KiB) 1491 keer bekeken
Omgeving Zijpe met Fraternite en een VO gastanker?, in de jaren 60.
gr.Bas

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 13 aug 2019 20:21
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.04_0_906-0479.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_906-0479.jpg (123.69 KiB) 1293 keer bekeken
ms. Rival, domicilie A.dam afgemeerd in Ouwerkerk om te lossen op 17/10/1953.
gr. Bas

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 13 aug 2019 20:23
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.03_0_911-8167.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_911-8167.jpg (190.13 KiB) 1293 keer bekeken

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 13 aug 2019 20:27
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.03_0_911-8168.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_911-8168.jpg (220.53 KiB) 1291 keer bekeken
Jonge Schippers in een vermakelijke pose in een stukje voor de Schippersbladen op 25/11/1960. foto Herbert Behrens.
gr.Bas

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 13 aug 2019 20:58
door Kees Keijzer
kabo schreef:
13 aug 2019 20:21
NL-HaNA_2.24.01.04_0_906-0479.jpgms. Rival, domicilie A.dam afgemeerd in Ouwerkerk om te lossen op 17/10/1953.
gr. Bas
Schip ligt in de vluchthaven van Zijpe, daar hebben na de ramp ook caissons gelegen, op 7 november 1953 werd het laatste gat in Ouwerkerk met die caissons gesloten.
Hier een foto van de afsluiting;
Afbeelding
Groet, Kees.

Re: Uit de oude doos.

Geplaatst: 14 aug 2019 06:03
door pieter53
Caissons van het type Phoenix.
Betonnen caisson van 62x13,4x12,2 meter.
Oorspronkelijk bedoelt om bij de landing te Normandië gebruikt te worden voor de aanleg van havens.
Hier in Nederland (onder meer) gebruikt om in 1945 het gat bij Rammekens te dichten.