vasco schreef:Harry,
Betreffende Vorposten bote.
Mijn Vader heeft begin 1948 met de kleine m.slb. Meeuw samen met de m.slb. Figore van Pilon 2 van deze zgn. Vorposte bote van Delfzijl naar Maassluis gesleept, deze kwamen van Duitsland en waren oorlogsbuit en werden toen van de Engelse staat.
Provisories waren hier de namen Lady Adriana en Lady Constance opgeklodderd.
Op die boten waren 2 hulpsmannen en die vertelden dat de motoren te koop waren.
In Maassluis is mijn Vader bij de Engelse Marine geweest en inderdaad de motoren waren te koop ( in Maassluis was toen een Engelse Marine basis ) er was een nadeel een motor was niet te koop je kon alleen de hele machine kamer kopen.
Mijn Vader is op zoek gegaan voor een tweede koper en deze gevonden in de Heer Wenting uit Arnhem deze had een Hagenaar als sls. met de naam Siny en heeft hem daarin gebouwd.
Mijn Vader heeft de motor in een bakje laten zetten en hem met de kleine Meeuw naar Mach. Fabr. Leenman in Zwolle gesleept. Leenman heeft de motor gereviseerd en mijn Vader was op zoek naar een sleep dortmunder om daar de motor in te plaatsen.
In die tijd was Leenman de Laman de Vries aan het ombouwen tot sleepboot hier zou hij 2 nieuwe M.W.M motoren van 310 p.k. in bouwen (want de Laman de Vries was een dubbelschroever ) de opbouw stond klaar alleen de motoren moesten er nog in. Leenman wilde Laman de Vries aan mijn Vader verkopen maar dat vond mijn Vader te duur. Begin 1949 kwam Leenman met een ander idee (ze konden elkaar goed want de kleine Meeuw kwam ook van Leenman ) hij zei Jan je heb die M.W.M. hier toch staan zullen we die in de Laman de Vries bouwen dat is toen gebeurd.Maar toen moest de L.d. Vries omgebouwd worden van dubbel naar enkel schroefs, dit was voor Leenman geen punt (want in die tijd kon hij b.v. van een strontschuit nog een mooie slb. maken ).
En in Oktober 1949 is de Meeuw in de vaart gekomen.
De Lady Adriana en de Lady Constance zijn omgebouwd tot Engelse Rijn passagier boten met kleinere motoren, de b.b. motor van de Lady Adriana is in de m.slb. Meeuw van J.Rigter gekomen, en de s.b. motor is in de Siny van Wenting gekomen.
Deze motoren waren 900 p.k. en 600 toeren type R.S.43 S.U. er waren ook van die boten met opgeladen motoren, dan waren ze 1275 p.k. en 600 toeren type R.S. 143 S.U. zoals de Rewo 1.
Dit is de Siny met de s.b. motor van de Lady Adriana.
Dit is de Meeuw met de b.b. motor van de Lady Adriana.
Gr. Ger.
Lady Adriana