Waar was dit?

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Waar was dit?

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb het verhaal van Ger teruggevonden:
vasco schreef:Harry,
Betreffende Vorposten bote.
Mijn Vader heeft begin 1948 met de kleine m.slb. Meeuw samen met de m.slb. Figore van Pilon 2 van deze zgn. Vorposte bote van Delfzijl naar Maassluis gesleept, deze kwamen van Duitsland en waren oorlogsbuit en werden toen van de Engelse staat.
Provisories waren hier de namen Lady Adriana en Lady Constance opgeklodderd.
Op die boten waren 2 hulpsmannen en die vertelden dat de motoren te koop waren.
In Maassluis is mijn Vader bij de Engelse Marine geweest en inderdaad de motoren waren te koop ( in Maassluis was toen een Engelse Marine basis ) er was een nadeel een motor was niet te koop je kon alleen de hele machine kamer kopen.
Mijn Vader is op zoek gegaan voor een tweede koper en deze gevonden in de Heer Wenting uit Arnhem deze had een Hagenaar als sls. met de naam Siny en heeft hem daarin gebouwd.
Mijn Vader heeft de motor in een bakje laten zetten en hem met de kleine Meeuw naar Mach. Fabr. Leenman in Zwolle gesleept. Leenman heeft de motor gereviseerd en mijn Vader was op zoek naar een sleep dortmunder om daar de motor in te plaatsen.
In die tijd was Leenman de Laman de Vries aan het ombouwen tot sleepboot hier zou hij 2 nieuwe M.W.M motoren van 310 p.k. in bouwen (want de Laman de Vries was een dubbelschroever ) de opbouw stond klaar alleen de motoren moesten er nog in. Leenman wilde Laman de Vries aan mijn Vader verkopen maar dat vond mijn Vader te duur. Begin 1949 kwam Leenman met een ander idee (ze konden elkaar goed want de kleine Meeuw kwam ook van Leenman ) hij zei Jan je heb die M.W.M. hier toch staan zullen we die in de Laman de Vries bouwen dat is toen gebeurd.Maar toen moest de L.d. Vries omgebouwd worden van dubbel naar enkel schroefs, dit was voor Leenman geen punt (want in die tijd kon hij b.v. van een strontschuit nog een mooie slb. maken ).
En in Oktober 1949 is de Meeuw in de vaart gekomen.
De Lady Adriana en de Lady Constance zijn omgebouwd tot Engelse Rijn passagier boten met kleinere motoren, de b.b. motor van de Lady Adriana is in de m.slb. Meeuw van J.Rigter gekomen, en de s.b. motor is in de Siny van Wenting gekomen.
Deze motoren waren 900 p.k. en 600 toeren type R.S.43 S.U. er waren ook van die boten met opgeladen motoren, dan waren ze 1275 p.k. en 600 toeren type R.S. 143 S.U. zoals de Rewo 1.

Afbeelding
Dit is de Siny met de s.b. motor van de Lady Adriana.
Afbeelding
Dit is de Meeuw met de b.b. motor van de Lady Adriana.

Gr. Ger.
Afbeelding
Lady Adriana
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Waar was dit?

Bericht door Ben »

Wrijfhout schreef:........Die boot is later, na op het eind van de oorlog tot zinken te zijn gebracht, gekocht door de vader van Ger Rigter en bij Leenman in Zwolle omgebouwd tot sleepboot Meeuw. Als ik het niet goed vertel verbetert Ger mij wel.
Gevonden op internet:

Hr. Ms. Laman de Vries (ex Laman de Vries)
Bouwwerf: Gideon te Groningen 1925
Waterverplaatsing: 80 ton

De Laman de Vries was een motorschip met twee schroeven en een geringe diepgang, dat gebouwd was als inspectievaartuig voor de Dienst Invoerrechten en Accijnzen van het ministerie van Financiën. In december werd het vaartuig door de Koninklijke Marine in gebruik genomen als bewakingsvaartuig onder de naam Hr. Ms. Laman de Vries. Commandant werd LTZ 2 S.L. de Jong. Op 14 mei 1940 viel de Laman de Vries in Duitse handen en werd door de Duitse marine ingezet bij het Holland-Rhein Fluβsicherungsflotte
onder de naam HR 5, later gewijzigd in HR 2. Na de oorlog werd het schip beschadigd teruggevonden, verbouwd tot sleepboot door Machinefabriek Leenman te Zwolle en in de vaart gebracht onder de naam Meeuw.


en uit mijn archief:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar was dit?

Bericht door k-k »

Harry, Bij de Meeuw was me wel de "vreemde" plaats van de kluisgaten opgevallen. Op Ben zijn plaatje van Oostmahorn herkende ik de Laman de Vries aan de plaats van het kluisgat. Nu valt alles met jouw aanvulling helemaal op zijn plek. Heeft het plaatje van Ben toch weer een heel verhaal opgeleverd. Voor mezelf een paar bonuspunten dat ik wist waar ik het antwoord op Ben zijn vraag moest zoeken. Ben vorig jaar voor het eerst in Oostmahorn geweest, maar daar herkende ik het niet van. Groeten, Klaas.
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Waar was dit?

Bericht door vasco »

Afbeelding

Hallo Harry

Hier nog een originele foto van de Laman de Vries uit 1935 was dus hier toch iets anders.
2 Zeemasten en 2 sloepen.
Misschien wel leuk om te weten onder de L.d.V. lag een extra schuurplaat onder het hele vlak van kim tot kim en was 2 cm. dik(dit in verband met laag water over het wad varen).
Er moeten nog foto's zijn van de berging L.d.V. in Harlingen ik heb ze gehad maar ze zijn zoek.
Gr. Ger
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Waar was dit?

Bericht door Ben »

@Ger, bedankt voor de mooie foto. Lang hebben die 2 zeemasten er kennelijk niet opgestaan want op onderstaande foto van januari 1937 zijn ze al weer verdwenen.

Afbeelding
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

Afbeelding
ghna


ik heb zelf wel een idee maar ? waarwasda
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
jan 38
Berichten: 637
Lid geworden op: 30 mar 2010 07:20
Locatie: aan boord en Middelharnis

Re: Waar was dit?

Bericht door jan 38 »

piet42 schreef:
ik heb zelf wel een idee maar ? waarwasda
lijkt me een tijgebied in België
gr. Jan
semper viator.
Jacuru
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 jan 2011 13:08

Re: Waar was dit?

Bericht door Jacuru »

Piet,

Zennegatsluis, boven Mechelen.

Jack
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

Jacuru schreef:Piet,

Zennegatsluis, boven Mechelen.

Jack
dat was ook mijn idee maar altijd een mooi plaatje.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar was dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Het is inderdaad de sluis van het Zennegat van uit het noorden gezien, je kijkt de Zenne in.
Aan de linkerkant van de sluis stroomt de Dijle die bovenstrooms door Mechelen loopt. Hij stroomt nog een goede kilometer verder waar die bij Rumst in de Rupel mond.
Gr, kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie