Waar was dit?

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 4427
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar was dit?

Bericht door k-k » 07 sep 2019 18:29

Gen idee wat er bij die sluizen hetzelfde was Theo. Ken alleen maar de sluis van Weurt. Wel hebben ze beide schuifdeuren, maar in Maastricht hingen ze aan een soort brug. Het gehele gewicht hing er niet aan want de deuren hadden door de doosvorm drijvend vermogen. Gr. Klaas.


Kapitein Spok
Berichten: 1515
Lid geworden op: 11 apr 2012 21:31

Re: Waar was dit?

Bericht door Kapitein Spok » 07 sep 2019 22:15

k-k schreef:
07 sep 2019 18:29
Gen idee wat er bij die sluizen hetzelfde was Theo. Ken alleen maar de sluis van Weurt. Wel hebben ze beide schuifdeuren, maar in Maastricht hingen ze aan een soort brug. Het gehele gewicht hing er niet aan want de deuren hadden door de doosvorm drijvend vermogen. Gr. Klaas.
Klaas je zit helemaal in de goede richting; de overeenkomst tussen Weurt en St Pieter zijn/waren de deuren.
Beide sluizen zijn ontworpen in de tijd dat men er bij het ontwerp van uit ging dat ene deurwissel met zo min mogelijk hijs- of trekwerktuigen uitgevoerd kon worden. Ook was er het streven om de draaiende/kwetsbere delen zo veel mogelijk in het zicht, en makkelijk bereikbaar te houden.

In beide sluizen zijn de deuren daarom als een soort caisson uitgevoerd. In Weurt zit er water in de deur om deze op de rails te houden. Blaast men dat water er uit dan gaat de deur drijven en kan deze naar het achter de sluis gelegen deurendok gevaren worden. Om dat men in Weurt geen hoogte beperking wenste liggen de rails op de sluisbodem en zitten de wielen in een kast onder in de deur. Vanuit die wielkast ging een schacht met klimladder tot bovenop de deur. In die schacht zaten twee luiken. Wanneer men de wielen wilde inspecteren of de deur moest op de rails worden gezet werd lucht in die wielkast geblazen waardoor het water er uit werd gedrukt. Dat gebeurde terwijl het onderste luik gesloten was. Dan ging een monteur de schacht in en wanneer hij op het onderste luik stond werd het bovenste luchtdicht gesloten. Dan draaide de monteur een kraantje op het onderste luik open waardoor werd de luchtdruk benden en boven dat onderste luik gelijk werd. Als dat gebeurd was opende hij het onderste luik en daalde af naar de sluisbodem. Daar stond door de overdruk in de wielkast nog maar en bodempje water op zodat de monteur met lieslaarzen en een zaklamp gewoon kon zien of de wielen goed op de rails stonden of dat er mogelijk beschadigingen of slijtage was.

Vanwege het werken met overdruk moest deze monteur sinds de jaren tachtig medisch goedgekeurd worden alsof hij duiker was . Weer later mocht dat ook niet meer en nu is de schacht weggehaald gaat er een kikvorsman de wielkast in die dus altijd onder water staat.

Bij de St Pietersluis was een beperking van de hoogte geen probleem en daar heeft men boven de deur een stevige brug gebouwd waartegen de rails zijn bevestigd. De wielen zaten daar niet onder de deur maar op een klapbare stoel bovenop de deur. de deur zelf was dus een caisson waar bij het plaatsen van de deur juist wel een plons water in zat zodat hij met geklapte wielen onder de brug kon "varen". Dan werden de wielen omhoog geklapt en werd het water uit de beur geblazen, waardoor de deur omhoog kwam en met en redelijke druk op de wielen op zijn plaats bleef en toch soepel te bewegen was.

Zo zie je, soms zijn twee ogenschijnlijk verschillende installaties, in principe feitelijk toch hetzelfde.
Ik vind dat altijd leuk om te weten, alleen je koopt er niets (meer) voor.

k-k
Berichten: 4427
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar was dit?

Bericht door k-k » 08 sep 2019 08:16

Toch wel leuk om zulke details te vernemen Theo. En soms kom je er (te) laat achter hoe het werkt. In mijn jonge jaren hadden we gelost bij de Esso in Groningen en kwamen leeg het Reitdiep uit. In Dorkwerd wilden wij, kinderen van 10 en 11 de sluiswachter even helpen en begonnen de schuifdeur dicht te draaien. We hadden niet door dat de brug eerst neer moest om de hangwielen over de daaraan bevestigde rail te laten lopen. Dus vielen de wielen van de rail en stopte de deur. Een hele consternatie. Maar schippers zijn vindingrijk gelukkig. We konden nog net met het schip naast de deur komen. Een partij water ingenomen, de deur vastgemaakt aan een trunkbolder en het water overgepompt om de deur op niveau te brengen. Toen de wielen boven de rail gemanoeuvreerd en de deur laten zakken. Wel een paar uur verder, maar gelukkig geen schade. Wij, als "helpers", schaamden ons dood. Hadden we toen maar geweten dat we, om de deur omhoog te krijgen, er alleen maar wat lucht in hadden hoeven blazen. Dus leuk om te weten! Gr. Klaas.



Plaats reactie