Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

De Bolnessen hadden daar ook last van als je schielik manouvreerde
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 »

Je hebt enerzijds te maken met een turbogat als je gas geeft (de motor komt niet meteen mee) en anderzijds een overdruk wanneer je ineens gas terug neemt. Dat eerste wordt verholpen middels twin-turbo of zelfs tri-turbo, dat laatste met een dumpvalve. Bij auto's maakt zo'n dumpvalve al een hels kabaal, laat staan bij een Deutz...
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Het turbogat ontstaat doordat de turbo die niet meteen mee komt. Een dumpvalve is zinloos op een diesel, daar een diesel geen gasklep heeft.

Maar ik ben van mening dat de motoren-discussie al wat te lang duurt in dit topic, ofschoon ik er zelf ook aan heb deel genomen.
Laten we terug on-topic gaan en Erik zijn belevenissen volgen.
Ik stel voor dat een eventueel vervolg over motoren beter plaats kan hebben in "De machinekamer" of een nieuw topic. :)
Fok!
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 sep 2005 17:47
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fok! »

Janna schreef: 01 mei 2017 00:32 Bij Herbrum konden we met de eerstvolgende schutting mee, dus dat zat mee.
Maar tijdens het invaren kreeg de boegschoef opnieuw kuren; hij begon uit zichzelf rondjes te draaien. We dreigden op het sluishoofd te lopen dus hard achteruit. Met wat wind van stuurboord verlijerden we aan lagerwal, waar wat jachten lagen te wachten. Die hebben we wat spannende momenten bezorgd (om maar niet te spreken van mezelf :shock: ), dus de kop in de inloop van de kleine sluis gestoken waar Wim op het juiste moment een wrijfhoutje opofferde en daarna vlot was met een steekeindje op een bolder, en toen was alles weer onder controle. Pff. Paar grijze haren erbij.
Daarna afgedraaid en hard achteruit getrokken om vrij van die jachten te blijven, maar we hadden praktisch geen achteruit. Vervelend als je weinig achteruit hebt maar wel schroefwerking :roll: Er toch langs gekomen en op de palen gaan liggen.
Heb even een praatje gemaakt bij die jachten en me verontschuldigd, en uitgelegd wat er gaande was.
Ik was er even een weekje of twee tussenuit, dus ik moest behoorlijk bijlezen. Wil graag nog even terugkomen op het bovenstaande, want wat vind ik dat een nette actie van je. In mijn ervaring krijg je van beroepsschippers eigenlijk alleen maar uitbranders over de marifoon en zijn ze alle recreatievaart liever kwijt dan rijk. Beroepsschippers maken in dat opzicht ook nooit fouten....

Zelf een keer met onze scoutingspits de nacht op palen gelegen in Zaandam, in afwachting van de eerste brugopening de volgende morgen. We werden een paar minuten voor de wekker bijzonder ruw en hardhandig gewekt, omdat een beroeps-buurman z'n verlijerende schip niet helemaal kon houden en we als het ware gekraakt werden tussen zijn schip en de palen. Heb nog nooit zo snel in m'n pendek bovendeks gestaan.
Al wat ik kreeg was (anderhalf uur varen later - toen de buurman op z'n bestemming was en naar de wal ging) een opmerking over de marifoon dat ik nu lekker op tijd wakker was om koffie te zetten.

De jachtenschippers waar jij even bent langsgegaan zullen wel aangenaam verrast zijn geweest door je bezoekje!
Benzine stinkt, diesel niet,
diesel ruikt alleen erg sterk! :)
Fok!
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 sep 2005 17:47
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fok! »

Overigens Erik, het kan nog altijd erger..... :roll:

Benzine stinkt, diesel niet,
diesel ruikt alleen erg sterk! :)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Gelukkig werd het zo gek niet als in dat filmpje Fok.

Om even bij te praten; afgelopen twee dagen niet aan boord geweest, maar wel druk met het schip.

Maandagmorgen eerst bij de gemeente een VOG aangevraagd ivm afvalvervoer. Je moet nl. bewijzen dat je je goed gedragen hebt als je rotzooi wil vervoeren :wink:

Vervolgens naar het SAB in de Waalhaven om in het vaartijden boek en olieafgifteboekje de scheepsnaam en eigenaar te laten veranderen. ECO-card geregeld voor bunkeren en bilgen.

Toen naar het Vasteland om bij de NBKB een nieuwe blz 2 van het CvO op te halen.

En terug thuis de Rijnvaartverklaring aangevraagd bij het KIWA, waar oa. die blz 2 CVO voor nodig was. Die Rijnvaartverklaring is nodig om commercieel te mogen vervoeren.

En e-Herkenning aangevraagd ivm registratie vervoer van veevoeders en voedsel bij de NVWA. Zaken doen met de NVWA vereist e-Herkenning, een soort DigiD maar dan voor bedrijven.



Dinsdag naar Gorinchem, voor een Masterclass "CDNI deel B / scheepsafvalstoffenbesluit droge lading" van BLN. Vijf uur lang regeltjes over hoe schoon het ruim moet worden opgeleverd na lossing. Beetje droog maar voor een instromer als ik zeer leerzaam.

Dat was georganiseerd in de Evenementenhal aldaar, met de bedoeling dat je daarna mooi de beurs Maritime Industry op kon, wat iedereen ook deed.

Bram was intussen van 020 naar 010 gevaren, en kwam gezellig mee-beurzen.
We hebben alle gangpaden gehad, en allerlei nieuwtjes op technisch gebied bekeken. En kregen gratis ons natje en droogje. Ik kan iedereen een bezoekje aanbevelen. Neem wel goede wandelschoenen mee..

We hebben echt van alles bekeken, maar ik heb helaas maar twee plaatjes geschoten.

Nieuwe ramen, die ik me voorlopig absoluut niet kan permitteren. Maar nu weet ik wel wat er te koop is.
IMG_6476.jpg
IMG_6476.jpg (161.14 KiB) 2325 keer bekeken
Rafa blijkt van alle schepen die ze ooit van ramen hebben voorzien de gegevens te hebben bewaard. Afmetingen, wat voor soort ramen, etc. Dat komt goed van pas als je nieuwe wilt bestellen.

En deze alternatieve stuurstoel, voor de cowboys onder ons :lol:
IMG_6477.jpg
IMG_6477.jpg (166.19 KiB) 2325 keer bekeken


Nog een aantal offertes opgevraagd voor het inkorten, dus benieuwd wat daar voor reacties op komen. En geïnformeerd wat een demper voor de Deutz kost, want ik heb wel een demper maar dan zonder binnenwerk schat ik, want hij maakt veel herrie aan de pijp. Dat mag wel wat minder.

Verder kom je op zo'n beurs allemaal mede-schippers tegen, Bram leek echt iedereen te kennen daar.

En natuurlijk mensen van bedrijven waar je al zaken mee hebt gedaan, en het is ook altijd goed om weer bij te praten.

Natuurlijk kwamen we de nodige forumleden tegen, uitgebreid met Gert over de Deutz gepraat, die weet er echt alles van. Handig, zo'n vraagbaak 8)
En we spraken Kees nog, en ook Marco bleven we maar tegenkomen, plus nog een forum-kijker die wel met veel interesse meeleest maar helaas nooit reageert. Die heeft nog een Masterclass "Forum gebruik" nodig :wink:

Precies op sluitingstijd 21:00 stonden we weer buiten, waar Bram door zijn persoonlijke chauffeuse in een Mercedes werd opgehaald, en ik op de fiets terug kon naar Vreeswijk. Daarin zie je toch het verschil tussen de 86meters en de kleinere schepen :mrgreen:
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Lau Bos »

Ja, dan maar een E bike aanschaffen, kun je ook makkelijk meenemen aan boord.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
mbs gerrit jan
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

Pas maar op met dat inkorten dan, anders kan zelfs de fiets straks niet meer uit :-)
Johan van der Voet
Ms Solutio
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Terug aan boord gekomen even bijgepraat met Willy, de hoofdmonteur die beschäftigt is met m’n Deutz. Het meeste was minder goed nieuws helaas.

Als eerste bleek bij een van de hoofdlagers uit de onderste lagerschaal een stuk lagermateriaal uitgebroken. Je ziet het niet zo goed op de foto, maar het zit rechtsboven.
IMG_6488.jpg
IMG_6488.jpg (189.54 KiB) 2282 keer bekeken
Dat is naar Meppen, waar een machinefabriek er een nieuwe laag op gaat zetten. Volgende week terug.
Dat is te overzien.

Maar serieuzer is dat een van de zuigers een scheurtje in het zuigerhemd blijkt te hebben. Vanaf de olieschraapveer-sponning tot een goede 10cm lager.
IMG_6479.jpg
IMG_6479.jpg (210.89 KiB) 2282 keer bekeken
Die gaat naar de eeuwige jachtvelden, dus daar moet een andere voor gevonden worden. Klene zelf heeft wel reserve 536-zuiger staan, maar de aluminium versie, en dit is een stalen. Dus er wordt gezocht naar een vervangende zuiger. Dat is een tegenvaller. Tijdens revisie van zo'n oude motor kun je natuurlijk verwachten wat tegen te komen, maar je hoopt stiekem toch dat alles mee zit.
IMG_6482.jpg
IMG_6482.jpg (157.61 KiB) 2282 keer bekeken
En tijdens het tornen maakt zuiger 4 een gek geluid. Omdat de motor nu toch open ligt gaan we dat natuurlijk niet laten zitten, dus die gaat er morgen ook uit. Hopelijk vinden we niets desastreus.

Toen kwam de 100m Dorte langszij om de 86m buitenbuurman Saturn een stukje te verhalen. Maar dat ging een beetje lomp waardoor bij mij de handreling van de den getrokken werd waar een wrijfhout aan vast zat.
IMG_6484.jpg
IMG_6484.jpg (117.69 KiB) 2282 keer bekeken
Ik had het vastgemaakt op de plaats waar de reling tegen de den gelast zit, maar hij verschoof eerst, en trok de zaak vervolgens kapot. Daar moet in ieder geval een iets dunner touwtje op. Ik lig binnenin met twee schepen buiten op, de Dortmunder Nawatrans VII en de 86 x10 Saturn. Als zo’n Dorte van 100 x 10 dan even afstopt blijft hier de zaak niet heel.
Moraal van het verhaal is natuurlijk dat een wrijfhoutje nooit aan de handreling mag, maar ik heb daar verder niets om een wrijfhout aan vast te maken. Ook niet op het steigertje zelf. Probleem is ook dat we geen van allen strak vastliggen want we hebben allemaal de motor uit elkaar of kapot, en kunnen niet draaien. Dus de zaak haalt nogal, vooral als er een geladen schip voorbij vaart op de Ems. En ik lig op 2 steigertjes van een meter of twee lang.
Klene gaat het oplossen, want die hadden de Dorte gevraagd om de Saturn te verhalen, maar het blijft jammer.

Aan de hoofdlagers wordt nog gewerkt. Om die de benodigde voorspanning in hun lagerhuizen te geven plaatsen ze een dun plaatje blik tussen de schalen, plus een stift om het op z’n plaats te houden. De lagerschalen zitten daarmee weer vast in hun huis. Maar daarmee creëer je gelijk extra lagerspeling, wat de oliedruk niet ten goede zal komen. Dus de lagers krijgen een extra laagje lagermateriaal om dat probleem weer op te lossen. Zo val je van het een in het ander.

Maar goed nieuws is er ook; de vier voeringen zijn afgedraaid en geïnspecteerd, en bleken nog goed. Geen scheurtjes in de kragen of andere ongerechtigheden. Dus die zijn van hun stootrand ontdaan, en gehoond.
IMG_6481.jpg
IMG_6481.jpg (152.83 KiB) 2282 keer bekeken
Klaar om er weer in gezet te worden.

Kop gevlakt in de werkplaats
IMG_6485.jpg
IMG_6485.jpg (199.63 KiB) 2282 keer bekeken
En m'n koelwater circulatiepomp ligt ook in de werkplaats, die moet nog gereviseerd worden
IMG_6487.jpg
IMG_6487.jpg (222.42 KiB) 2282 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Erik, hoe vervelend een kapotte reling ook is, ik zou geen dunner touwtje aan het houtje zetten. Anders ben je het houtje bij de eerste sluis weer kwijt, als je hem wel aan een bolder vast maakt. De situatie bij Klene laat het nodige te wensen over, idd. Mocht je niet op de kaai liggen?

V.w.b. de motor, sja, 1 zuiger met schade is nog te overzien, hè. Ik heb in de laatste 10 jaar alle zuigers, voeringen en koppen gewisseld in 3 keren.
Waarbij de laatste keer niet bepaald vrijwillig was. Is wel te vinden in ons topicje. Maar goed, dat hoort er allemaal bij. Keerzijde is wel, dat je straks weet wat je er aan hebt. :)
Plaats reactie