Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Twenthe Amstel 02203599 (4).jpg
Twenthe Amstel 02203599 (4).jpg (145.42 KiB) 2789 keer bekeken
Twenthe Amstel bij Ruischerbrug. Apart gezicht die dubbele middenbolders...

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Ik zeg Niks :oops:
uit het boek Varen ....... bladzijde 74

De laatste reis die we met de Jan Hendrik deden was van de Botlek naar Maarssen met 196 ton lijnschilfers. Ik had haast dus ik dacht, weet je wat, ik zal zorgen dat het niet onder de roef loopt dan ben ik lekker snel leeg want dan hoeft de losploeg de lading niet onder de woning wegscheppen. Maar dat liep een beetje uit de hand, ik lag zover voorover dat de tunnel nog maar net pakte, we lagen wel een halve meter in de kop, het was geen gezicht. In de sluis van Vreeswijk had ik er mijn handen vol aan om het schip af te stoppen, we hadden totaal geen achteruit meer. Een maat van me, die we tegen kwamen heeft toen nog tegen zijn vrouw gezegd: “Het is weer eens zo ver met Leo, hij ligt er weer raar bij maar nu maakt hij het wel héél bont...”
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

:mrgreen: Prachtig Leo, mooi verhaal.

Volgende keer ga ik het beter in de gaten houden. Het hielp niet dat het zo koud was, dan ga je niet voor je lol door het gangboord kuieren :)

Goed, dan vandaag.

Koud!, we lagen erg onbeschut en het was geen feest aan dek. Thermisch ondergoed aan en veel laagjes.
De touwen bevriezen en kun je soms méters rechtop houden. Ze willen ook niet graag de touwbakken in.
Maar nu we leeg zijn hoeven we ons niet zoveel zorgen te maken om opvriezend buiswater.
We bewaren onze bier- en groente voorraad gewoonlijk in een herft onder de stuurhut, maar dat heb ik leeg geruimd om te voorkomen dat de boel bevriest. De hoofdmotor verwarm ik dus in de machinekamer is het prima uit te houden. In de stuurhut hebben we één cv radiator, en die trekt het maar net. Ik heb er een klein elektrisch kacheltje bij.

Vanmorgen gingen de mannen van Blommaert aan de gang. Ik had de te repareren luiken op een stapel gelegd, en die gingen met de kraan van boord en de loods in. Ik kreeg het nieuwe voorluik, waarvan de kleppen niet helemaal pasten, dus dat werd nog even aangepast. Na de middag kwamen m'n luiken terug met nieuwe kleppen erin. Aardige gasten met kennis van zaken, dat mag ik wel. Om twee uur vanmiddag klaar en gelijk weg.
De luiken met kapotte kleppen zijn de wal op
De luiken met kapotte kleppen zijn de wal op
IMG_8867.jpg (132.53 KiB) 2542 keer bekeken
Ze komen terug aan boord
Ze komen terug aan boord
IMG_8868.jpg (159.09 KiB) 2542 keer bekeken
Een spanband-loze luikenkap :)
Een spanband-loze luikenkap :)
IMG_8869.jpg (122.49 KiB) 2542 keer bekeken
Harde oostenwind in de kont, een uitdaging met invaren van de sluis Wijnegem. Maar met de kopschroef erbij bleek dat een non-event. Op de DAF zit nu zo'n goede demper dat ik achterop geen idee meer heb hoe hard hij draait. Op de toerenteller kijken dus. Vroeger maakte het ding zo'n pokkeherrie dat echt iederéén in de omgeving wist hoe hard hij draaide :mrgreen:
Gebouw in Merksem, was de oude gevel niet mooi genoeg?
Gebouw in Merksem, was de oude gevel niet mooi genoeg?
IMG_8870.jpg (160.82 KiB) 2542 keer bekeken
Het Albertkanaal wordt verruimd.
Laatste stukje vernauwing Albertkanaal.  Iemand heeft al geprobeerd 'm op te ruimen..
Laatste stukje vernauwing Albertkanaal. Iemand heeft al geprobeerd 'm op te ruimen..
IMG_8871.jpg (172.96 KiB) 2542 keer bekeken


en door de dokken terug naar de grens.
Grenspaal
Grenspaal
IMG_8872.jpg (166.1 KiB) 2542 keer bekeken
Op het Schelde Rijnkanaal stond er een flinke dwarswind en dan ga je met een leeg schip als een krab door het kanaal. Ons GPS kompas laat op de Tresco mooi de opstuurhoek zien. En als je zoveel opstuurt dat je track-line parallel aan het kanaal loopt is het genoeg.
Flink opsturen tegen de dwarswind
Flink opsturen tegen de dwarswind
IMG_8876.jpg (119.11 KiB) 2542 keer bekeken
Track-line parallel aan het kanaal en het gaat goed.
Track-line parallel aan het kanaal en het gaat goed.
IMG_8875.jpg (129.1 KiB) 2542 keer bekeken

We konden er in de Kreekraksluisnog nog net bij achterin, en om half zeven lagen we gemeerd in de vluchthaven van Tholen. We gaan morgen pas rond de middag laden in Dinteloord dus geen reden om het laat te maken.
Het was een uitdaging om de kop uit de steiger te houden met de wind er dwars op, maar dat ging.

We kwamen vandaag twee schepen tegen die ook te koop waren toen ik op zoek ging naar een schip. We zaten achter de Mirjam, ex-Baleno. Ontzettend mooi schip van een prima werf, en gelast. Maar 57m en daarbij weinig tonnen, daar blijft te weinig van over als hij 55m moet worden.

De standaard partijen veevoer zijn 500ton en zo'n 1000 kuub, en vooral de kuubs zullen bij dat schip een probleem zijn. Niet dat ik per se altijd veevoer wil varen, maar voor deze maat schepen is veevoer nu eenmaal een aanzienlijk deel van het aanbod. Als je dat niet kunt doen val je in de restpartijtjes, bouwmaterialen zoals zand en grint, en ander zwaar spul. Dat kan ik allemaal ook, plús veevoer. Zo heb je gewoon meer keuze, dus meer werk.

En bij de Kreekrak kwamen we de Esto Fidelis ex-Coralien tegen. Ook een heel mooi schip en 55m. Maar al wat ouder van net na de oorlog, en ik vond 'm bovendien wat hoog voor de kanalen, dwz altijd ballast zetten.
De Jannette heeft ook wel wat nadelen maar die heeft elk schip wel. Voorlopig ben ik er blij mee. Hoewel ik een gelast schip toch ook wel prettig had gevonden, dat maakt het uitvegen van het ruim een stuk makkelijker.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Tholen... mijn geboortestad. :D

Met die luiken hebben ze rap gedaan.

grt Wim
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

We zaten achter de Mirjam, ex-Baleno. Ontzettend mooi schip van een prima werf, en gelast. Maar 57m en daarbij weinig tonnen.
2014 Den-Bosch
M 1-2014.JPG
M 1-2014.JPG (275.94 KiB) 2469 keer bekeken
2016 Empel.
M 2-2016.JPG
M 2-2016.JPG (152.49 KiB) 2469 keer bekeken
En bij de Kreekrak kwamen we de Esto Fidelis ex-Coralien tegen.
de Waal bij Haaften
de Waal bij Haaften
E 1.JPG (113.55 KiB) 2465 keer bekeken
de Maas bij Bokhoven
de Maas bij Bokhoven
E 2.JPG (99.42 KiB) 2465 keer bekeken
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Blijft mooi, zo,n houten stuurhut, maar je kan een allu stuurhut ook houten, toch, en dan heb je geen onderhoud
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Net zo min als lak, blijft verf eeuwig mooi.
Jammer, maar het is niet anders.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vanmorgen met daglicht van Tholen vertrokken. Nog steeds koud maar niet meer zoveel wind.

Er was wat ijs uit de Volkerak het kanaal in gewaaid, maar daar merk je weinig van.
In het kanaal door het ijs.
In het kanaal door het ijs.
IMG_8879.jpg (137.68 KiB) 2044 keer bekeken
Drijfijs
Drijfijs
IMG_8880.jpg (132.22 KiB) 2044 keer bekeken
Op de Volkerak ook wat drijfijs
Op de Volkerak ook wat drijfijs
IMG_8881.jpg (153.9 KiB) 2044 keer bekeken
Blij met m'n beunkoeling, geen wierpot die vol ijs kan raken.
En boei met een jurkje aan ;)
En boei met een jurkje aan ;)
IMG_8882.jpg (127.49 KiB) 2044 keer bekeken
Rustig aan gedaan om geen buiswater aan dek of over de luiken te krijgen.

In Dinteloord lag een kennis van me, met de Antares.
De 55m Antares ligt op de palen voor de sluis
De 55m Antares ligt op de palen voor de sluis
IMG_8886.jpg (128.68 KiB) 2044 keer bekeken

In Dinteloord lag wel wat vast ijs maar het was slechts een paar cm dik, geen probleem om daar doorheen te komen.
In Dinteloord breken we het ijs
In Dinteloord breken we het ijs
IMG_8888.jpg (116.27 KiB) 2044 keer bekeken
De CZAV waar we gaan laden
De CZAV waar we gaan laden
IMG_8890.jpg (125.91 KiB) 2044 keer bekeken
Bij de CZAV was de kempenaar Padua bijna klaar met laden.
Voorganger Padua is bijna vol
Voorganger Padua is bijna vol
IMG_8891.jpg (159.15 KiB) 2044 keer bekeken
Die kwam met een beetje moeite van de wal en ging achteruit terug om in de haven te zwaaien.
Wij hebben in een uur of vier de 500ton tarwe geladen, uit vrachtwagens mbv twee lopende bandjes.
Met twee bandjes laden
Met twee bandjes laden
IMG_8894.jpg (134.2 KiB) 2044 keer bekeken
Ik had er liefst achteruit naartoe gegaan, ivm de windrichting. Je kunt maar het beste met je kont in de wind liggen, dan waait de stof en kaf niet over de woning. Maar ik dorst het ongeladen niet aan, ivm de roeren. Die wil ik niet beschadigen in het ijs. Geladen zitten ze goed onder water maar leeg is een ander verhaal.
Het resultaat was dat er achterop echt óveral kaf lag, ook in de machinekamer. Had even een zak over de luchthappers moeten trekken, een leermomentje ;)

Dichtgelegd, achteruit terug de haven in, gezwaaid en terug de Volkerak op. Daar was een sluis buiten gebruik dus kregen we de 3e (..) schutting van de jachtensluis. Op het Hollands diep ook rustig aan gedaan om niet teveel buiswater over te krijgen. Ik hoorde van andere schepen die niet meer naar buiten konden kijken vanwege een cm ijs op de ruit. Het was druk bij de invaart Kil, er kwamen van alle kanten schepen. Maar zo lang iedereen maar goed communiceert is er weinig aan de hand.
Om half negen de vluchthaven van 's Gravendeel gemeerd, langszij de Communitas. Die heb ik uitgebreid bekeken toen hij te koop stond, maar uiteindelijk niet gekocht omdat hij in een beslaglegging verwikkeld zat. Inmiddels is het schip verkocht, en de huidige eigenaar is er blij mee.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Heeft al iemand opgemerkt dat de 'Jannette' deze week al met de tweede reis bezig is?
In 'n week waarin je het liefst bij de kachel zit of ( nou vooruit)wil schaatsen😉!
Kudos....
Gr.Jan.
(Onnodig te zeggen,dat jouw foto's en verhalen hier zeer gewaardeerd worden,Erik).
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

navigatie schreef: 28 feb 2018 20:32 Ik zie wel, als het een beetje loopt kun je met een relatief klein schip wel wat reisjes doen :D
grt Wim
Ja Jan, ik heb er zelfs al een opmerking over gemaakt, zoals je ziet.
Maar het loopt inderdaad goed, want tussen door ook nog even een dagje aan z'n luiken geknutseld.
Ik ben blij dat ik het bij de kachel vanachter mijn pc allemaal kan volgen. Als ik al dat ijs zie....brrrrr.

grt Wim
Plaats reactie