Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 »

Janna schreef: 29 sep 2018 21:05 Geen spits dus, had ik ook niet gedacht.

Iets net onder de 55m dan. Voordeel geen gekwalificeerd personeel nodig = goedkopere exploitatie. Nadeel oa. de veiligheid; gebeurt er wat dan staat er niemand klaar om je uit de brand te helpen. En je bent zo druk als een klein baasje. Het schip goed bijhouden is een uitdaging, en je vereenzaamt wel.. Maar dan neem je een scheepskat, kun je tegenaan praten :mrgreen:

Jij zat en zit in de containers dus daar ben je los op, expertise. Maar er zitten niet veel 55m's in de containers want er passen er eigenlijk net te weinig in. Bij mij past er (als ik die gebinten eruit haal) geen 6 TEU lengte in, 5 wel. Met 2 breed en zeg 3 hoog ( = zak- of beter gezegd stijg- hut nodig) kom ik op 30TEU, peanuts. En zo gauw er 40 voeters bij zitten wordt het lastig.
Bovendien moet je containers maar leuk vinden want het is een jachtig bestaan. Daarmee vertel ik je niets nieuws.

De meeste 55m's die ik ken zitten vnl in de veevoer en granen. Een wat rustiger leven, maar altijd stof, ruimen schoonmaken etc.

Keuzes..


Deze misschien? Mooie 8) Duijvendijker, niet te duur en behoorlijk up to date, behalve dan misschien opa Stork. Een prima motor maar open koppen dus af en toe naar beneden om te smeren. Dat vereist planning, in je eentje..
En klein in tonnen en kuubs.

Het ideale schip bestaat niet :lol:

Inderdaad Erik, de voordelen zijn er. Maar ook zeer zeker de nadelen...
En over dat vereenzamen hoef je je geen zorgen te maken hoor. :mrgreen:
Ik vaar inmiddels al heel wat jaartjes in de containers en ondanks dat ik natuurlijk bemanning aan boord heb lopen, ben ik toch vaak alleen bezig aangezien de jongens hoofdzakelijk de dagelijkse gang aan dek voor hun rekening nemen en ik als primaire taak het varen heb.

Betise schreef: 30 sep 2018 19:38 Bovendien kun je je afvragen of je met een (geklonken) 55 mtr welke containers moet willen varen, tenminste als je een beetje zuinig op je spullen bent. Het kan enorm te keer gaan tijdens het laden, met als gevolg enorme puntbelastingen op sporen en vlak. daar zijn die schepen volgens mij niet echt op gebouwd.

Wat betreft containers varen met kleine schepen. Het kan vaak niet uit omdat je gewoon te weinig TEU's mee kan nemen. Als je met een klein schip al in de containers wilt varen, is een gunstige lengte al minimaal 60 meter want dan kan je 5 TEU achter elkaar laden x 2 breed. Dus kan je per laag 10 TEU meenemen. En vaak is de stabiliteit op kleine schepen door de geringe breedte maximaal 2 hoog, dus dan kom je uit op 20 TEU.
Dat is leuk als je een pendeltje doet. Bij ons op Oosterhout vaart een 60 meter van Oosterhout Vijf Eiken (3 km binnen sluis 1) naar de terminal van OCT bij de Weststadhaven. Dit omdat het kleine partijen zijn en dat schip dat net ff wat makkelijker rond kan gaan dan een 86 of 110 meter. :wink: Als die rond willen gaan moeten die helemaal naar Dongen doorvaren en die 60 meter kan al eerder rond.

En sowieso zijn de kleinere schepen vaak niet voorzien van versterkingen in de vloer voor het vervoer van containers. Dus kan je niet zomaar "ff" een 25 of 30 tonner op de bodem neerzetten, want dat gaat ie zeker niet leuk vinden zeg maar...

DPLA schreef: 01 okt 2018 20:46 Een heel mooi goed onderhouden schip, ziet er netjes uit.

En zeker niet te duur voor dit goed onderhouden schip !

Maar ja, is er voor dit schepen nog wel genoeg werk in de toekomst ??
Vast wel. Er blijven vaarwegen die simpelweg niet groter kunnen omdat ze bijvoorbeeld dwars door een stad gaan waardoor schaalvergroting niet toepasbaar is.
Ik zie in Oosterhout dagelijks Kempenaars bij ForFarmers voor de kant liggen die daar lossen en hetzelfde geldt voor Veghel waar ook best nog een hoop met Kempenaars wordt aangevoerd.

En het is zeer zeker een mooi schip, maar qua kuubs gewoon net te weinig... :(
itasca schreef: 02 okt 2018 08:48 Wil je in mijn ogen, het relax hebben als starter, is een 80 x 8,20 ook geen verkeerde maat. Is wel ,dat je wel met 2 man/ vrouw moet zijn, om te mogen varen :) . Maar de 1000 ton partijen lopen meestal wel. Met die afmetingen, is je vaargebied heel groot. Met de vergrijzing, zijn de mogelijkheden er ook wel. Wanneer je op zoek gaat, naar iemand die een CV met je aan gaat, heeft de verkoper gelijk een pensioentje. :)

Dan moet je het treffen óf via via weten dat iemand tegen de pensioengerechtigde leeftijd loopt en het wat rustiger aan wilt doen, maar bijvoorbeeld geen opvolging heeft.

Janna schreef: 02 okt 2018 09:12 Helemaal met Hein eens. Als ik full time had willen varen had ik een 80x8,20 gekocht. Dat is een courante maat, 1000 ton op 2,50 en je kunt alles aan. Als je dan ook nog Kanalfähig bent kun je echt overal heen.
Die matroos kost je geld maar dat kan met 1000 ton wel uit.

Maar de investering, het benodigde eigen geld, blijft een dingetje voor een starter. Het voorstel van Hein om de vorige eigenaar te bewegen er geld in te laten zitten is een hele mooie oplossing. Kwestie van vertrouwen.

Het is vooral dat eigen geld wat voor een uitdaging zorgt...
Ik ga denk ik eerst een tussenstap maken in de richting van de aflosserij. Dan kan ik in alle rust lekker rondkijken en zien wat de mogelijkheden zijn.

Kapitein Spok schreef: 02 okt 2018 12:04 En wellicht kan de BKU (Binnenvaart Krediet Unie) ook nog een handje helpen?

Staat zeer zeker op mijn lijstje om daar eens mee te gaan praten, maar nog geen mogelijkheid toe gehad.


En verder...

Gistermiddag gespot ter hoogte van het Spui:

Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Marco, Waar is dat ter hoogte van het Spui? Oude Maas? Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Ik denk net boven de mond van het Spui, Klaas.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 »

k-k schreef: 04 okt 2018 00:00 Marco, Waar is dat ter hoogte van het Spui? Oude Maas? Gr. Klaas.
Môgge Klaas, zoals Kees inderdaad zegt al boven de monding van het Spui aan de Oude Maas zijde.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Ik zag die fabriekshal op de achtergrond, zo doende. dacht ik het.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Marco en Kees, Bedankt voor het antwoord. Gr. Klaas
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zoals te zien op Marco’s foto is Vliegende Vaart weer uit de lucht en op het water.

Na een paar dagen klussen zijn we weer begonnen.
Van Vreeswijk nr Europoort. Daar tarwe geladen op waterstand voor Lochem. Dat werd 360 ton, voor een diepgang van 1,85. Dat was de minst gepeilde diepte op de IJssel.
Overnacht in Gorcum en gisteren naar Eefde gevaren. Hier en daar wat droge plekken op de Ijssel maar op de rivier niet minder dan 40cm onder de kiel gezien.
Wilde in Doesburg overnachten maar kansloos, zelfs niet op de palen in de haven. Dus er weer uit en overnacht voor de sluis Eefde.
Vanmorgen geschut en het laatste stukje gedaan.

Na aankomst bij For Farmers kwam er stoom uit de voormachinekamer, de DAF was heet. Koelwater kwijt. Laten afkoelen en bijgevuld, maar het bleef lekken. Dus de vloerplaten open en de lekkage gevonden bij de beunkoeler. De leidingen zitten met rubber moffen op de koeler en daar was er een van gescheurd. Zelf geen slang van de juiste maat dus de hort op maar ordinaire radiatorslang wordt zeldzaam. Automaterialenzaken hebben alleen klein spul, vrachtautomaterialenzaak had ook alleen voorgevormde slangen, en ook een landbouwmechanisatiebedrijf had ‘t niet. Besteld en het komt morgen.
Gelukkig bleek de buurman van de kleine Franse motor Alabama een stukje te hebben liggen wat iets te kleine was maar ik er toch om kreeg. Dus toch met boegschroef kunnen verhalen, en nu onder de kraan.
Morgenochtend eerste beurt lossen.

Plaatjes:
Start in de woestijn.  Medina.
Start in de woestijn. Medina.
272A20A9-00EF-4830-B79C-30FBF9681EDF.jpeg (214.48 KiB) 1622 keer bekeken
Singapore
Singapore
0DE1E64A-04C2-46ED-8AA4-284BB302F2B5.jpeg (124.58 KiB) 1622 keer bekeken
Sunrise boven Kalimantan.
Sunrise boven Kalimantan.
5CC761EA-AA78-4FE5-8C1B-316FAB5D7E48.jpeg (125 KiB) 1622 keer bekeken
Makassar op Sulawesi.
Makassar op Sulawesi.
9F331D4C-F667-444B-BAD2-A43B6DCED065.jpeg (189.88 KiB) 1622 keer bekeken
Terug naar huis
Terug naar huis
18E323B1-92CE-433A-98B9-1014F072AAD9.jpeg (181.95 KiB) 1622 keer bekeken
De voorroef wordt wit
De voorroef wordt wit
60B9B233-505E-43A8-943C-EC2318A0E538.jpeg (183.7 KiB) 1622 keer bekeken
Een klipper in Vreeswijk
Een klipper in Vreeswijk
3428CAC0-01EE-4E38-8594-67A5E7267B42.jpeg (288.49 KiB) 1622 keer bekeken
Daar gaan we weer, stof...
Daar gaan we weer, stof...
72879537-F251-44AB-AD59-D0E3F81DCCB1.jpeg (90.38 KiB) 1616 keer bekeken
Voor de Waalkade
Voor de Waalkade
AA75B499-0841-4D93-8E86-56F42E004C1A.jpeg (293.95 KiB) 1616 keer bekeken
Ijsselkop
Ijsselkop
048DF0CB-A4F5-4586-88E3-05B57D5B8902.jpeg (85.42 KiB) 1616 keer bekeken
Mooi op de Ijssel
Mooi op de Ijssel
A76C78BC-0BD0-4041-BE1C-FFBED7352210.jpeg (83.23 KiB) 1616 keer bekeken
Er wordt druk gewerkt aan de nieuwe sluis Eefde
Er wordt druk gewerkt aan de nieuwe sluis Eefde
65363AA0-CF61-4407-B9ED-83F937D578BA.jpeg (76.61 KiB) 1616 keer bekeken
Aan het groene kantje in Lochem
Aan het groene kantje in Lochem
5329A5BB-AC75-454C-A6F4-E0270AAB2F36.jpeg (89.12 KiB) 1616 keer bekeken
Lek..
Lek..
4F5DC1DE-39A4-4EBA-9B0A-5CE04AAF60D5.jpeg (82.97 KiB) 1616 keer bekeken
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Erik,
Welkom terug op het water.
Mooie luchtfoto's trouwens en je bent nog eens ergens geweest.
Varen...tja stof en gelijk weer aan het sleutelen. Hopelijk is het met een nieuwe slang weer voor elkaar.

grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Lijkt niet erg op Schiphol ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Erik,

Dat stuk flexibel was ook niet meer zo heel jong lijkt me. Wel.even een puntje van aandacht: het lijkt dat de slangenklem die op jouw foto als voorste zat erg ver richting de balg van het flexibel zat, daardoor drukt hij daar die balg ook een beetje samen lijkt mij. Als het past zou ik de klem verder naar buiten zetten.
Tegen zulke lekkages helpt het ook niet Als je een nieuwer schip hebt. Ik zit nu op een sleepboot die 3 jaar oud is en we hebben ook geregeld wat kleine klusjes in de machinekamer.

Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Plaats reactie