Janna schreef: ↑29 sep 2018 21:05 Geen spits dus, had ik ook niet gedacht.
Iets net onder de 55m dan. Voordeel geen gekwalificeerd personeel nodig = goedkopere exploitatie. Nadeel oa. de veiligheid; gebeurt er wat dan staat er niemand klaar om je uit de brand te helpen. En je bent zo druk als een klein baasje. Het schip goed bijhouden is een uitdaging, en je vereenzaamt wel.. Maar dan neem je een scheepskat, kun je tegenaan praten
Jij zat en zit in de containers dus daar ben je los op, expertise. Maar er zitten niet veel 55m's in de containers want er passen er eigenlijk net te weinig in. Bij mij past er (als ik die gebinten eruit haal) geen 6 TEU lengte in, 5 wel. Met 2 breed en zeg 3 hoog ( = zak- of beter gezegd stijg- hut nodig) kom ik op 30TEU, peanuts. En zo gauw er 40 voeters bij zitten wordt het lastig.
Bovendien moet je containers maar leuk vinden want het is een jachtig bestaan. Daarmee vertel ik je niets nieuws.
De meeste 55m's die ik ken zitten vnl in de veevoer en granen. Een wat rustiger leven, maar altijd stof, ruimen schoonmaken etc.
Keuzes..
Deze misschien? Mooie Duijvendijker, niet te duur en behoorlijk up to date, behalve dan misschien opa Stork. Een prima motor maar open koppen dus af en toe naar beneden om te smeren. Dat vereist planning, in je eentje..
En klein in tonnen en kuubs.
Het ideale schip bestaat niet
Inderdaad Erik, de voordelen zijn er. Maar ook zeer zeker de nadelen...
En over dat vereenzamen hoef je je geen zorgen te maken hoor.
Ik vaar inmiddels al heel wat jaartjes in de containers en ondanks dat ik natuurlijk bemanning aan boord heb lopen, ben ik toch vaak alleen bezig aangezien de jongens hoofdzakelijk de dagelijkse gang aan dek voor hun rekening nemen en ik als primaire taak het varen heb.
Betise schreef: ↑30 sep 2018 19:38 Bovendien kun je je afvragen of je met een (geklonken) 55 mtr welke containers moet willen varen, tenminste als je een beetje zuinig op je spullen bent. Het kan enorm te keer gaan tijdens het laden, met als gevolg enorme puntbelastingen op sporen en vlak. daar zijn die schepen volgens mij niet echt op gebouwd.
Wat betreft containers varen met kleine schepen. Het kan vaak niet uit omdat je gewoon te weinig TEU's mee kan nemen. Als je met een klein schip al in de containers wilt varen, is een gunstige lengte al minimaal 60 meter want dan kan je 5 TEU achter elkaar laden x 2 breed. Dus kan je per laag 10 TEU meenemen. En vaak is de stabiliteit op kleine schepen door de geringe breedte maximaal 2 hoog, dus dan kom je uit op 20 TEU.
Dat is leuk als je een pendeltje doet. Bij ons op Oosterhout vaart een 60 meter van Oosterhout Vijf Eiken (3 km binnen sluis 1) naar de terminal van OCT bij de Weststadhaven. Dit omdat het kleine partijen zijn en dat schip dat net ff wat makkelijker rond kan gaan dan een 86 of 110 meter. Als die rond willen gaan moeten die helemaal naar Dongen doorvaren en die 60 meter kan al eerder rond.
En sowieso zijn de kleinere schepen vaak niet voorzien van versterkingen in de vloer voor het vervoer van containers. Dus kan je niet zomaar "ff" een 25 of 30 tonner op de bodem neerzetten, want dat gaat ie zeker niet leuk vinden zeg maar...
Vast wel. Er blijven vaarwegen die simpelweg niet groter kunnen omdat ze bijvoorbeeld dwars door een stad gaan waardoor schaalvergroting niet toepasbaar is.
Ik zie in Oosterhout dagelijks Kempenaars bij ForFarmers voor de kant liggen die daar lossen en hetzelfde geldt voor Veghel waar ook best nog een hoop met Kempenaars wordt aangevoerd.
En het is zeer zeker een mooi schip, maar qua kuubs gewoon net te weinig...
itasca schreef: ↑02 okt 2018 08:48 Wil je in mijn ogen, het relax hebben als starter, is een 80 x 8,20 ook geen verkeerde maat. Is wel ,dat je wel met 2 man/ vrouw moet zijn, om te mogen varen . Maar de 1000 ton partijen lopen meestal wel. Met die afmetingen, is je vaargebied heel groot. Met de vergrijzing, zijn de mogelijkheden er ook wel. Wanneer je op zoek gaat, naar iemand die een CV met je aan gaat, heeft de verkoper gelijk een pensioentje.
Dan moet je het treffen óf via via weten dat iemand tegen de pensioengerechtigde leeftijd loopt en het wat rustiger aan wilt doen, maar bijvoorbeeld geen opvolging heeft.
Janna schreef: ↑02 okt 2018 09:12 Helemaal met Hein eens. Als ik full time had willen varen had ik een 80x8,20 gekocht. Dat is een courante maat, 1000 ton op 2,50 en je kunt alles aan. Als je dan ook nog Kanalfähig bent kun je echt overal heen.
Die matroos kost je geld maar dat kan met 1000 ton wel uit.
Maar de investering, het benodigde eigen geld, blijft een dingetje voor een starter. Het voorstel van Hein om de vorige eigenaar te bewegen er geld in te laten zitten is een hele mooie oplossing. Kwestie van vertrouwen.
Het is vooral dat eigen geld wat voor een uitdaging zorgt...
Ik ga denk ik eerst een tussenstap maken in de richting van de aflosserij. Dan kan ik in alle rust lekker rondkijken en zien wat de mogelijkheden zijn.
Kapitein Spok schreef: ↑02 okt 2018 12:04 En wellicht kan de BKU (Binnenvaart Krediet Unie) ook nog een handje helpen?
Staat zeer zeker op mijn lijstje om daar eens mee te gaan praten, maar nog geen mogelijkheid toe gehad.
En verder...
Gistermiddag gespot ter hoogte van het Spui: