Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Hallo Erik, Wat een mooie verslagen schrijf je altijd en wat ben je gegroeid in ervaring met de binnenvaart. Prachtig om ook in 2018 al je reisverslagen te kunnen lezen. Ik heb al aardig wat mensen/doorstarters/zij intreders naar dit forum verwezen om te laten proeven hoe jou ervaring is met de binnenvaart.
Zeker de positieve wijze, zo je die belicht. Ga zo door!
Een voorspoedig en voortvarend 2019 gewenst.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Ook weer van je reisverslag genoten Erik. Goede jaarwisseling en een gezond 2019.

Harry
Wageningen (11).jpg
Wageningen (11).jpg (170.28 KiB) 2609 keer bekeken
Wageningen in 1939
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Hee hoe is t vliegenier, varen we niet meer ? :mrgreen:
vaar om te leven (niet andersom)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Wellicht zit ie in VLIEGENDE storm? !
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Nee hoor, we liggen veilig in Kampen, onze eindbestemming voor deze reis vanaf Spyck.
Maar ik begrijp dat er behoefte is aan een update, en dat zal ik morgen eens doen.

Nu is het droog en ga ik hardlopen :D
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zo, buiten waait en regent 't dus daar mis ik niks. We liggen een beetje onbeschut hier in Kampen, op de palen net voorbij de Kogge werf. Er lopen flinke golven op dit stuk IJssel met deze NW6-7 maar we zijn geladen en dan merk je er maar weinig van.

Op mijn laatste post van 27 december waren we leeg gekomen van raapschroot in Wageningen, en onderweg naar Vreeswijk. We konden de Lek af via sluis Hagestein want die was weer open na renovatie van afgelopen najaar. In Vreeswijk door de Koninginnensluis geschut en aan de Handelskade langs de Petronella afgemeerd voor een poosje rust rond oud en nieuw.
Ben een weekje met m'n vrouw mee geweest die een rondje Zuid Amerika deed. Weer eens langs al die velden gekomen waar ik vroeger ook vaak geweest ben.

Op 4 januari weer opgestart, en leeg af naar Rotterdam. Overnacht in de Maashaven en zaterdagmiddag bij de ADM in Dintelhaven 500ton sojaschroot geladen voor Maashees optie Blerick. 's Avonds terug in de Maashaven en zondag lekker blijven liggen. Weer begonnen met lange duurlopen voor de marathon van Rotterdam, dus een rondje Brienenoord-Maastunnel gedaan.

Maandagmorgen om zes uur in de opvaart richting de Maas. Via Sint Andries want ik had inmiddels gehoord dat de bestemming Blerick werd en dat ik pas woensdag aan de beurt was. Dan gaan we rustig aan en via de Maas ipv tegen de stroom op de Waal en Weurt binnen.
Overnacht boven Sambeek en de volgende morgen het laatste stukje naar Blerick. Daar op de kade in de ingang van de haven gaan liggen want de Ahead was voor ons en pas de volgende dag klaar.
Woensdag net na de middag verhaald naar Havens NV verder de haven in, en begonnen met lossen. Je ligt er op palen waarvan op een aantal horizontale bolders gelast zijn, en eigenlijk niet genoeg. Ze lossen daar met een zuigpijp die niet al teveel kan bewegen, dus dat betekent regelmatig verhalen. Achter me lag een flink beunschip te laden op een steekeindje met de schroef er op. Daarom moest ik een achtertouwtje zetten want hij duwde me steeds af. Ik was in m'n eentje en kon met verhalen dat achtertouwtje niet van die bolder loskrijgen, had 'm dubbel moeten zetten eigenlijk. Dus ik duw 'm een stukje terug met de kopschroef om bij dat touwtje te kunnen en dan hoor ik voorop ineens herrie. Snel afgestopt maar het leed was al geschied; de zuigpijp was niet ver genoeg opgehaald en had m'n luikenwagen en de stapel luiken op de voorroef omgeduwd. Fijne puinhoop.. De lader was nét even een kopje koffie gaan halen op de wal dus die was er niet.
Met behulp van het personeel van de silo de luikenwagen weer in de rails gezet met het kraantje voor de Bobcat. De luiken lagen scheef op de voorroef dus daar kon de luikenwagen niet bij. Dus de luiken met de hand op de den gelegd en daarna kon er verder gelost worden. Best veel schade; de borg (waar je 'm mee vastzet) van de luikenwagen beschadigd, lepels verbogen, diverse luiken ingescheurd en ingedeukt, zegelkleppen eraf, loopplank ingedeukt, knevel voorwoningluik kapot, uitlaat boegschroef een deuk etc.
Ik was toen het gebeurde net achterop, de lader was om z'n bakje koffie; een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De bedrijfsleider merkte gelijk op dat de pijp met verhalen helemaal vrij van het schip had moeten zijn. Maar goed, waar gehakt wordt vallen spaanders. De schade gaat door de verzekering van Havens vergoed worden, althans, dat hebben we zo afgesproken. Hopelijk is er niemand hogerop in de organisatie die zich alsnog bedenkt..

Spudpalen waren daar toch wel erg handig geweest.

De luiken met blokjes hout, een flinke hamer en twee grote bacho's weer wat in model geklopt en gebogen. Ik ga volgende week bij Blommaert langs om te kijken wat ze kunnen repareren en wat vervangen moet worden.
Volgende dag leeg gelost, en leeg de Maas af voor de volgende reis; bij de ADM Oelfabrik in Spyck raapschroot (m'n specialiteit :P ) laden voor Kampen.
We hebben 's avonds overnacht in Lobith, toevallig naast de Ahead. Die had nog het een en ander meegekregen van die schade want hij lag iets verderop in Blerick schoon te maken. Hij ging leeg op naar Mannheim om daar tarwepellets te laden voor Rotterdam.

We spraken onderweg forumlid Wim van de Rehoboth nog, die waren ook in de opvaart en gingen boven Lobith voor paal.

Volgende morgen bijtijds naar Spyck, om zes uur voor de wal en een paar minjuten later hing de pijp erin. Je ligt daar erg onrustig vanwege de voorbijkomende scheepvaart, en er mochten eigenlijk wel een paar palen bij. Met verhalen houd ik de hoofdmotor erbij want voordat je het weet lig je meters af. Het stuift er ook flink want ze gebruiken een simpel laadpijpje zondere stofafzuig of iets dergelijks. Je hele gangboord ligt vol na afloop. Om half twaalf waren wel vol, letterlijk want de 500ton min 2 kilo paste er precies in. Volgens de lader was het 1000 kuub.
Kwartiertje later waren we in de afvaart en kon ik de vieze meuk van dek gaan spuiten. Alles afvarend, Rijn Pannerdens kanaal en IJssel, dus dat ging vlot. Liepen met 350 toeren 15km/u. Om acht uur aan de stadsbrug van Kampen, en even later lagen we op de palen beneden de brug, precies op tijd voor Flikken Maastricht :wink:

Ze gaan ons maandagochtend pas lossen, dus we hadden een weekeindje Kampen. Dat is niet zo heel opwindend in de winter..
Vanavond verhaald naar de Haatlandhaven, onder de kraan bij Graansloot. Hopelijk vlot het lossen morgen een beetje want we willen aansluitend nog naar Amsterdam.
Door forumlid Marco gespot
Door forumlid Marco gespot
aa07dfa9-ad9c-44e1-95f1-91adb066c8ba.jpg (58.76 KiB) 1845 keer bekeken
Open leggen Dintelhaven
Open leggen Dintelhaven
25f1834a-5372-49ff-8b95-f7a2ef96a757.jpg (111.39 KiB) 1845 keer bekeken
Het laden loopt vlot bij de ADM Dintelhaven
Het laden loopt vlot bij de ADM Dintelhaven
d5437793-101c-4eae-a360-f55fa838e1f9.jpg (154.31 KiB) 1845 keer bekeken
De 500ton zit er binnen anderhalf uur in
De 500ton zit er binnen anderhalf uur in
IMG_1916.jpeg (117.49 KiB) 1845 keer bekeken
In sluis Sint Andries passen we maar net naast de Desiré
In sluis Sint Andries passen we maar net naast de Desiré
IMG_1927.jpeg (139.45 KiB) 1845 keer bekeken
Lossen in Blerick
Lossen in Blerick
IMG_1936.jpeg (170.4 KiB) 1845 keer bekeken
Luikenfrommels..
Luikenfrommels..
IMG_1949.jpeg (145.37 KiB) 1845 keer bekeken
Overleden loopplank en zegelkleppen
Overleden loopplank en zegelkleppen
IMG_1952.jpeg (219.25 KiB) 1845 keer bekeken
Na wat doe het zelven past er weer een bovenluik in, zei het niet helemaal dicht
Na wat doe het zelven past er weer een bovenluik in, zei het niet helemaal dicht
IMG_1955.jpeg (145.18 KiB) 1845 keer bekeken
Op de Waal boven Nijmegen
Op de Waal boven Nijmegen
IMG_1961.jpeg (105.91 KiB) 1845 keer bekeken
Laden bij de Oelfabrik Spyck
Laden bij de Oelfabrik Spyck
IMG_1962.jpeg (116.23 KiB) 1845 keer bekeken
Stadsbrug Kampen
Stadsbrug Kampen
IMG_1970.jpeg (122.61 KiB) 1845 keer bekeken
Op de palen in Kampen
Op de palen in Kampen
33d6a52a-b9d6-46ee-b7e8-d14f0064c57f.jpg (81.54 KiB) 1845 keer bekeken
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

allo rik,

Wat een pech zeg, jammer dat er zoveel is beschadigd door de zuigpijp. :( :(

Hopelijk wordt alle schade vergoed door de verzekering.

En ja, ook weer een paar dagen in reparatie om alle schade te repareren.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 13 jan 2019 23:29
De luiken met blokjes hout, een flinke hamer en twee grote bacho's weer wat in model geklopt en gebogen. Ik ga volgende week bij Blommaert langs om te kijken wat ze kunnen repareren en wat vervangen moet worden.
afgekeken bij je mentor Bram?
je hoeft niet in alles te volgen hoor :mrgreen:

gr
leo
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

....Maar wel in de goede dingen....
"We buigen de boel wel bij en met 'n hamer kunnen we hier en daar wel uitdeuken" , dit stond ooit in de DonaldDuck en dat was een van mijn leerboeken😀😀.
Gr. Jan.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Ik heb leren lezen door Donald Duck, als er iets kapot gaat ga ik te rade bij Willie :mrgreen:
Bijlagen
serveimage (2).jpg
serveimage (2).jpg (19.59 KiB) 1941 keer bekeken
Plaats reactie