Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny B
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B » 16 jun 2019 21:36

Leuk, de Athena.
Met Jonge en Ria...
Heb ik een paar jaar terug nog eens een avondje gezellig gebuurt bij de waaiersluis in de Hollandse IJssel.
Heerlijke mensen..


Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 16 jun 2019 22:49

Mijn vrouw was ook gelijk dikke maatjes met ze Jinny.

t.fluks
Berichten: 944
Lid geworden op: 07 apr 2007 19:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door t.fluks » 17 jun 2019 15:39

Eric,
bij het doorbladeren van mijn archiefje, kwam ik een handgeschreven dokumentje tegen met datum: 9-2-1899, waarop B A Mittendorff en Albert Veldman de overeenkomst tekenen over de inruil van een Houten Tjalk van 102 ton voor een IJzeren Tjalk van ca 80 last.
Als je er belang bij heb, geef me even je adres, waar ik het naar toe kan sturen.
Vr. Groet, Tammo Fluks. 0637287866

Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 30 jun 2019 22:42

Iedereen vraagt zich natuurlijk af wat ik met bovenstaande berichtje van Tammo gedaan heb.


Het bleek bij nader inzien om een documentje te gaan wat ik zelf door de Historische Vereniging Avereest had laten kopiëren.

De oorspronkelijke kwitantie van de Janna:
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_bd68.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_bd68.jpg (122.26 KiB) 1116 keer bekeken
Gekregen van Albert Veldman, de kleinzoon van de eerste schipper en zelf de laatste beroepsmatige schipper van de Janna. Ik was en ben er zeer content mee.

Eemspoort
Berichten: 2872
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort » 30 jun 2019 23:11

Het zijn de kleine dingen die het hem doen, Eric! Erg leuk om te hebben!
Afbeelding
Wilhelmshaven

Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 09 jul 2019 07:53

Vliegende Vaart is voorlopig even uitgevaren, de komende maanden richt ik me op het vliegende deel van de onderneming
Inmiddels ver weg in het buitenland op een hotelkamer, dus alle tijd voor een update over het wel en wee van mvs Jannette.

Maar eerst even terug; we gingen begin juni de helling op bij Bocxe aan de Delftse Schie. Prettige werf waar goed gewerkt wordt, en alleen niet al te grote schepen (kunnen) komen. Je staat er tussen soortgenoten zeg maar. De Melvin was er net af, en later werd de Zuidenwind onze buurman.

Naast knippen en scheren hebben we er casco- en veiligheidsinspectie gedaan ivm het vernieuwen van het CvO.
Helaas vond de keurmeester een paar dubbelingen op de kimmen die te dun geworden waren, dus die moesten vervangen worden. Gelukkig werden deze beschouwd als slijtplaten, en mochten ze vervangen worden. Was dat niet zo geweest dan hadden er ter plaatse nieuwe platen ingezet moeten worden. Constructief natuurlijk beter maar financieel een stuk slechter..

Een aantal lassen van dubbelingen waren matig of lekten dus die uitgeslepen en opnieuw gelast.

De vlakkoeler van de boegschroefmotor was te ver ingekankerd dus die eruit gebrand. Plaatje erin gelast, en ook de ontluchtingsleiding weg gesloopt en dichtgelast.

Gelijk onder de platen een aantal spantvakken leeg geschept en -gekrabt. Uiteraard doe je dit soort heerlijke klusjes zelf en nadat iedereen naar huis is :lol:

Koeling van de boegschroef met slangen overgezet op de buitenmantel van de van Tiem boegschroef unit, die daar speciaal voor ingericht is. Ook de schroef alvast zwaarder laten zetten. Maar daarover in een volgende post meer.

Verder de nodige versleten nagelkoppen opgelast, vooral bij kop en kont. Daarnaast talloze putten opgelast. Ik heb dágen staan naaldenbikken op de grootste roestpukkels waaronder soms diepe putten tevoorschijn kwamen. De ergste zijn opgelast maar het gaat nog wel een paar hellingbeurten duren voordat ze allemaal weg zijn.

De speling op de roeren en schroefas gland was gelukkig minimaal dus daar geen werk aan gehad.

Waar ik wel wat aan heb laten doen waren de roeren zelf, want hij stuurde niet zo geweldig. Rondgaan vereiste de nodige ruimte, en geladen op ondiep water vroeg je je soms ook af óf er nog wat ging gebeuren..
Dus eindplaten laten lassen op de roeren, 20cm brede strippen eronder en boven.
Hij stuurt inmiddels merkbaar beter. Krap rondgaan kon een dingetje zijn maar dat is voorbij. Op de kruising Noord - Lek krap het bochtje om lukt nu aanzienlijk beter :mrgreen:

In het voorpiekschot is een gat geroest achter de kettingen, maar dat is boven water werk en gaan we deze zomer bij van Berchum fixen.

Verder wat veiligheidsdingetjes; een paar stickers, een lampglaasje, en dat soort dingen.
Kon slechter.

Toen geconserveerd; hechtprimer onder het vlak en twee componenten primer op de kimmen. Daarna antifouling omdat ik in de zomer meestal stil lig en dan gaat de aangroei juist het hardste. Boven water ook in de teer ( nieuwe versie van-) gerold.
IJken en diepgangsmerken erop gezet en we konden weer terug de majem in.

Na afloop naar Sliedrecht om de boegschroefmotor te laten vervangen.
In juni heb ik zowat alle geld wat ik de vijf voorgaande maanden verdiend heb weer uitgegeven. Zo blijft de economie draaien :mrgreen:

Het gezegde "er wordt meer geld verdiend áán de binnenvaart dan ín de binnenvaart" klopt als een bus.

De plaatjes, een selectie:
IMG_3193.jpeg
Afspuiten..
IMG_3193.jpeg (193.87 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3196.jpeg
.. en schoon
IMG_3196.jpeg (163.44 KiB) 701 keer bekeken
Screenshot 2019-07-09 at 17.33.05.jpg
Uitslag van de casco keuring
Screenshot 2019-07-09 at 17.33.05.jpg (357.55 KiB) 626 keer bekeken
IMG_3202.jpeg
Paar lassen opnieuw
IMG_3202.jpeg (291.17 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3203.jpeg
Nagelkoppen oplassen
IMG_3203.jpeg (351.97 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3204.jpeg
Weinig van deze nagelkop over
IMG_3204.jpeg (378.12 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3205.jpeg
Schroefas speling opgemeten
IMG_3205.jpeg (165.62 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3206.jpeg
Slijtplaat eraf, kim erachter puntgaaf (8+ mm)
IMG_3206.jpeg (225.03 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3210.jpeg
Vlakkoeler boegschroefmotor wordt eruit gebrand
IMG_3210.jpeg (285.17 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3216.jpeg
Kijkje in de vlakkoeler. Anodes zgan.. Zink ws.
IMG_3216.jpeg (228.5 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3217.jpeg
Ontluchting koeler
IMG_3217.jpeg (225.05 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3219.jpeg
Plaatje erin, mooi vlak met de huid.
IMG_3219.jpeg (175.12 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3238.jpeg
Oude ontluchting echt kéurig dichtgelast.
IMG_3238.jpeg (223.76 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3214.jpeg
Nieuwe slijtplaat is gezet
IMG_3214.jpeg (165.29 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3262.jpeg
De nieuwe slijtplaat zit er tegen.
IMG_3262.jpeg (184.57 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3228.jpeg
Slijtstrip op de land van de kimgang.
IMG_3228.jpeg (253.78 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3231.jpeg
Na roestpukkels uitbikken blijft een maanlandschap achter..
IMG_3231.jpeg (319.43 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3261.jpeg
Putten opgelast
IMG_3261.jpeg (196.42 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3267.jpeg
Een fijn drama, dit..
IMG_3267.jpeg (280.42 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3273.jpeg
De ergsten zijn weg..
IMG_3273.jpeg (208.13 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3236.jpeg
Gelijk onder vloerplaaten van de voormachinekamer schoongekrabt. Daar lág me toch een laag bagger..
IMG_3236.jpeg (171.05 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3257.jpeg
Een van m'n vele werklijstjes..
IMG_3257.jpeg (167.24 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3243.jpeg
Boegschroef unit van binnen gezien
IMG_3243.jpeg (121.27 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3259.jpeg
Ai, voorpiekschot doorgeroest.
IMG_3259.jpeg (218.06 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3260.jpeg
Boegschroefschroef is alvast zwaarder gezet bij Jooren
IMG_3260.jpeg (236.57 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3271.jpeg
Aan de roeren wordt gewerkt.
IMG_3271.jpeg (230.57 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3275.jpeg
Slecht te zien op de foto maar het is een hele verbetering.
IMG_3275.jpeg (190.96 KiB) 701 keer bekeken
IMG_3277.jpeg
En weer terug waar een schip hoort; in het water.
IMG_3277.jpeg (159.2 KiB) 701 keer bekeken

Arie
Berichten: 859
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Arie » 09 jul 2019 15:01

na zo veel jaren arbeid kan de “dame” zo hier en daar wel wat vloeibaar staal van “Olaz” gebruiken😜😂

gr, Arie
Hou de vaart er in.

mastodont
Berichten: 7591
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont » 10 jul 2019 11:26

je had nog wat schep aan de voorkant van je roeren bij kunnen zetten
dan had je helemaal niet geweten wat je overkwam
ik spreek uit ervaring dat snap je zeker wel

je moet eens een praatje gaan maken met de schipper van de Ahoy 2
die heeft ook zoveel aan zijn schip gerepareerd en verbouwd dat hij nu een jonger bouwjaar heeft gekregen
altijd handig voor de verkoop in de verre toekomst :mrgreen:
gr
leo
25 oktober 2019 :D

DPLA
Berichten: 954
Lid geworden op: 03 sep 2014 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA » 10 jul 2019 18:47

mastodont schreef:
10 jul 2019 11:26
je had nog wat schep aan de voorkant van je roeren bij kunnen zetten
dan had je helemaal niet geweten wat je overkwam
ik spreek uit ervaring dat snap je zeker wel
gr
leo

Hallo Leo,

Ik denk dat er te weinig ruimte is om meer schep over de hele hoogte aan de voorkant van de roeren te zetten, die komen dan waarschijnlijk tegen achterkant van de tunnel aan.
Als ik het zo bekijk zou alleen aan het onderste gedeelte van de roeren onder de tunnel meer schep gezet kunnen worden, maar ik weet niet of dit dan nog effect heeft !
Waarschijnlijk wel, maar dan wel minder.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

k-k
Berichten: 4351
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k » 10 jul 2019 19:04

Zit nog eens naar die roeren te kijken en daarbij valt me op dat het BB roer dieper lijkt te steken dan het SB roer. Aan het SB roer is te zien dat het balansdeel al eens is vergroot. Dat stuk zal bij het BB roer niet te zien zijn. Is dat verschil in hoogte vertekening van de foto, of is daar een verklaring voor Erik? En hoe staan de roeren t.o.v. elkaar? Buiten- of binnenkant parallel? Niet dat ik een expert ben, maar stromingstechnisch zou dat effect kunnen hebben. Maar jij weet alles van stroming langs (vleugel)profielen. Wens je veel veilige vluchten en daarna weer lekker aan de vaart. Gr. Klaas.



Plaats reactie