We gaan verder met het verslag.
Na de hellingbeurt bij Bocxe in Delft zijn we naar Sliedrecht gevaren. Omdat de vlakkoeler van de boegschroefmotor al verwijderd was heb ik de koeling van de DAF825 even tijdelijk met slangen aangesloten op de boegschroefunit zelf, die daar tenslotte voor bedoeld is. Daarom heeft hij aan de onderkant een dubbele mantel.
Bij Lemmen Diesel Engines aan de kade hadden we een prachtige plek met een weids uitzicht op de Beneden Merwede met aan de overkant de Sliedrechtse Biesbosch. De hele wereld vaart er voorbij dus er is altijd wat te zien. Soms hadden we buren en soms wel drie. En soms helemaal alleen en konden we lekker zwemmen naast het schip.
Eerst werd in het ruimschot een deur gemaakt om zo vanuit het ruim mbv een heftruck te kunnen werken.
Een IBC , wat trouwens staat voor Intermediate Bulk Container, in het ruim geplaatst en daarin de brandstoftank leeggepompt. Want er moest aan de tank gelast worden, en hij moest sowieso hoog-nodig schoongemaakt worden. Er lag een goede 5cm drab onderin, wat verklaarde waarom de verstuivers van de oude DAF zo slecht geworden waren, en ook waarom de generator soms zo slecht liep. Ook al omdat een groffilter cq waterafscheider ontbrak. Er zijn de afgelopen twee jaar al heel wat brandstof fijnfilters doorheen gegaan..
Dus de tank schoongemaakt met de hogedrukspuit en waterstofzuiger. Klusje voor de kapitein zelf uiteraard
De oude DAF los gemaakt, met de heftruck het ruim in en afgevoerd. Bedankt voor al die jaren trouwe dienst. Maar niet de ijzerbak in, hij is naar een kennis in Arnhem gegaan die ‘m gaat gebruiken voor onderdelen voor een DAF in zijn Hasselter aak.
Toen de tank opgeknapt; aanzuig en noodafsluiter verplaatst, een grof filter/waterafscheider geplaatst met aparte afsluiters plus terugslagkleppen voor DAF en generator, vul en ontluchtingsleiding verplaatst, retourleidingen van boegschroefmotor en generator gescheiden, peilglasafsluiter vervangen. Terwijl ik dit intyp realiseer ik me dat we vergeten zijn in de bodem van de tank een waterzak met aftap te maken, jammer. Toch niet helemaal perfect geworden dus.
De tank zelf bleek gelukkig inwendige versterkt voor de motorfundatie dmv UNP profielen.
Toen de nieuwe KMD WS315 die al op een fundatie stond geplaatst en vast gelast. Koelwaterleidingen gemaakt naar de boegschroefunit-buitenmantel, nieuwe koelwater expansietank met niveau alarm, geplaatst. Alle leidingen en de elektra weer aangesloten, en proefgedraaid. Toen bleek dat hij te warm werd, en dat we een denkfout gemaakt hadden met aansluitingen van de koelwaterleidingen aan de boegschroefunit. Dat gecorrigeerd en toen bleef hij wel op temperatuur.
Schot weer dichtgemaakt waarbij we tegen een gek probleem aanliepen, dat was op de naad magnetisch geworden
Je kon er zo een stuk ijzer tegenaan plakken. Had de ijzerwerker en ook Gijs nog ooit meegemaakt.
Met als gevolg dat het praktisch niet te lassen is; de vlamboog wordt door het magnetisme afgebogen.
Wat heen en weer gebeld met Instalho en van Berchum en die hadden dit verschijnsel gelukkig wel eens meegemaakt. Hun advies was om een oude laskar te gebruiken (= gelijkstroom ipv de nieuwe inverters die met wisselstroom werken), en met basische electroden en hoge stroom werken. Uiteindelijk heeft de ijzerwerker het schot dicht gekregen maar het heeft wel de nodige extra tijd gekost. Waarom dit precies gebeurde hebben we niet kunnen achterhalen. Iemand van het forum met dit verschijnsel bekend?
Omdat er een zware langzaamloper achterin staat ligt het schip voorop maar zo’n 20-30cm diep wanneer het ongeladen is, vooral met volle bunkers en drinkwater. Dan komt er bij een stuurrooster boegschroef unit lucht in de bak, en soms krijg je dat er niet uit. Er zat een ontluchtingsleiding op de bak maar met een simpele CV ontluchter erop. Als er lucht in de bak kwam dan moest ik naar voren om te ontluchten, niet handig.
We hebben nu met een schotflens een degelijke overboord afsluiter op de bak gezet, met een leiding naar boven de waterlijn. Alle lucht kan er nu wel uit en als de motor genoeg toeren draait komt daar wat water uit. Je ziet dit wel vaker.
Verder heb ik het vlak schoongemaakt; de vloerplaten eruit geschroefd en aan de gang. s' Avonds wanneer iedereen naar huis is uiteraard
De voormachinekamer is op een wat ouder schip ooit begonnen als een stukje voorruim, en wanneer je daar een voormachinekamer van maakt zou je zeggen dat je, nadat de buikdenning weggehaald is, eerst eens goed schoonmaakt
Maar dat was er hier blijkbaar bij ingeschoten dus daar lagen rottende ladingresten van ik weet niet hoeveel jaren geleden. Vermengd met olie en smerig bilgewater. Vandaar die zure lucht daar beneden
Ik heb tientallen emmers meuk weggeschrapt en toen begreep ik ook waarom het vlak daar compleet gedubbeld is; het oude vlak is plaatselijk gatenkaas met de nodige slechte nagels. Vergeleken daarmee is het vlak onder het ruim nog prima, getuige het vlakrapport van de hellingbeurt. Als er ik ooit aan toe kom zal ik dat nog eens aanpakken. Maar voorlopig voldoet het aan de eisen en heb ik al klussen genoeg.
Toen alles af was zijn er naar Vreeswijk gevaren, en er is nu kracht genoeg. Afstoppen gaat veel beter hoewel hij nog wel lucht meehaalt. Geladen zal het ongetwijfeld beter zijn. De toerenverstelmotor moet nog bijgesteld worden want die reageert te snel, en we zijn de geplande urenteller vergeten te plaatsen. Zonder draaiuren bij te houden wordt onderhoud natte vingerwerk. Kleinigheidjes die we nog gaan oplossen.
We hebben het schip afgemeerd aan het jaagpad en voor een poosje achtergelaten. Momenteel ben ik een poosje elders werkzaam zoals de meesten hier wel weten. Maar ik kijk er alweer naar uit om weer aan de slag te gaan.
- Bij Lemmen Diesel Engines in Sliedrecht voor de wal
- FA33157D-F75B-4BBE-8AF5-90A0000C05E6.jpg (127.02 KiB) 1845 keer bekeken
- Doorgeefluik gemaakt
- IMG_1282.jpeg (187.54 KiB) 1845 keer bekeken
- De oude DAF825 is uitgewerkt en gaat het schip verlaten
- IMG_3282.jpeg (124.69 KiB) 1845 keer bekeken
- De opvolger; een keurig nette KMD WS 315
- IMG_3289.jpeg (256.82 KiB) 1845 keer bekeken
- Hij zweeft aan boord
- IMG_3291.jpeg (109.39 KiB) 1845 keer bekeken
- De nieuwe WS in de werkplaats/het ruim
- IMG_1293.jpeg (166.09 KiB) 1845 keer bekeken
- Een zéér smerige brandstof tank
- IMG_3288.jpeg (252.81 KiB) 1845 keer bekeken
- De brandstoftank is opgeknapt.
- IMG_3292.jpeg (138.01 KiB) 1845 keer bekeken
- Een echte overboordafsluiter op de boegschroefunit
- IMG_3293.jpeg (122.1 KiB) 1845 keer bekeken
- Daar lag me toch een laag bagger..
- IMG_3318.jpeg (215.74 KiB) 1845 keer bekeken
- Het leukste klusje van de dag..
- IMG_3322.jpeg (221.5 KiB) 1845 keer bekeken
- Ontluchting naar buitenboord gemaakt
- IMG_3332.jpeg (219.11 KiB) 1845 keer bekeken
- Poppetje gezien - kastje dicht
- IMG_3336.jpeg (198.91 KiB) 1845 keer bekeken
- waarom blijft dat ijzer 'plakken'?
- IMG_3337.jpeg (186.75 KiB) 1845 keer bekeken
- Na een boel ge-emmer toch dichtgekregen
- IMG_3341.jpeg (139.54 KiB) 1845 keer bekeken
- Alle draaiende delen netjes afgeschermd
- IMG_3345.jpeg (130.2 KiB) 1845 keer bekeken
- Op z'n plaats en bedrijfsklaar
- IMG_3346.jpeg (197.88 KiB) 1845 keer bekeken
- Nu nog een keer schoonmaken en verven
- IMG_3347.jpeg (170.49 KiB) 1845 keer bekeken