Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Weer een mooie reportage Erik.
Mooie foto's en je komt zo wel over heel de wereld.
Prachtig!!

grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank Wim.

Het zijn trouwens niet allemaal mijn eigen foto's, er zitten een paar foto's bij van een Wamos purser waar ik veel mee vloog deze periode. Zij had een goede camera bij zich en heeft me een paar plaatjes gestuurd om te gebruiken.

Die zijn gemerkt met © Lola.

Gracias Lola!
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Giyf...

Durian

Durian is een fruitsoort uit Zuidoost-Azië.
Durian
Durian
Screenshot 2019-09-17 at 11.24.04.jpg (170.39 KiB) 1241 keer bekeken
Hij ruikt erg sterkt waardoor het in openbaar vervoer vaak verboden is om ze mee te brengen.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 17 sep 2019 09:07
Ik ben trouwens meer een fan van deze: https://youtu.be/nVhNCTH8pDs
of deze natuurlijk

https://www.youtube.com/watch?v=s5BJXwNeKsQ


maar als je het nog moet leren terwijl ik achter je in het vliegtuig zit dan ben ik er toch niet gerust op ,nee zo lang je het op de grond draait ben ik je man
gr
leo
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Ha, doet me eraan denken dat we op vakantie ook nog enkele bekende bootjes gezien hebben..
Was alleen niemand thuis helaas...

Afbeelding
Afbeelding
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Weer mooie plaatjes !

Vraag :
Er staat mij iets van bij dat jij altijd op een Boeiing 747 vrachtvliegtuig hebt gevlogen.
Mag je dan ook op een passagiersvliegtuig vliegen, of moet je daar speciale papieren voor hebben, c.q
speciaal hiervoor examen doen een vliegbrevet moet hebben om met passagiers te mogen vliegen/vervoeren.

Of was je altijd al gemachtigd om passagiers te vervoeren ?

Ik wens jou weer vaarplezier en dat we weer mogen genieten van je vaarverslagen.
Het is wel weer even afkicken, want de snelheid van MS Janette ligt beduidend lager. :lol: :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Er is op een vliegbrevet geen verschil tussen vracht- of passagiers vliegtuigen Pieter, dat is één pot nat.
Een vliegtuig merkt er niks van wat er achterin zit. Vracht is meestal wel veel zwaarder.
Passagiers heb je meer bemoeienis mee, vracht is relaxter. Passagiers vliegen is gezelliger vanwege de cabine crew, terwijl vracht vliegen soms een eenzaam baantje kan zijn. Soms heb je grooms (dierenverzorgers) bij je als je paarden of andere levende have vliegt, maar meestal ben je met z'n tweeën of op lange vluchten met z'n drieën. Je krijgt op een vrachtmachine geen stewardess mee, koffie zetten of maaltijden opwarmen kunnen we zelf ook wel.

Ik heb bij Martinair van alles gevlogen;

-Boeing 767-300ER, een passagiersmachine voor 272 passagiers. Er kon wel een goede 30ton vracht mee maar alleen beneden in het vrachtruim, op het main-deck stonden stoelen. Veel naar het Caribisch gebied, ook wel naar Thailand of Bali, Colombo op Sri Lanka, en diverse bestemmingen in de VS en Canada. 's Zomers veel korte vluchten naar Zuid-Europa en de Canarisch weilanden.

-McDonnell Douglas MD-11, daar vlogen we zowel passagiers als vracht mee want we hadden 4 convertible kisten en 3 full freighters. Met die convertibles vlogen we in de zomer passagiers en in de winter vracht. Payload 399 pax of 90 ton vracht. Martinair was heel flexibel en dat was juist het leuke aan het bedrijf - never a dull moment. Vracht-lijndiensten de hele wereld over, en soms charters naar out of the way places. Zo vloog ik eens zeekoeien van Guinee-Bissau naar Japan, en 800 geiten en schapen van Melbourne naar Tianjin, China. We stonken de tent uit :wink:

-Boeing 747-200 & 300 'classic'. We hadden twee convertibles en 2 full freighters. Nog met een BoordWerktuigKundige, en dat was een hele leuke operatie met z'n drieën. We namen 520 pax of zo'n 110-125 ton vracht mee. Veel naar het Verre oosten en Australië.

-Boeing 747-400 freighter, een modernere versie van de 747 classic, zonder BWK. Capaciteit zo'n 120 ton vracht. Snijbloemen vanuit Afrika en Zuid-Amerika, en general cargo overal heen.

En nu dus al weer een paar jaar passagiers op Boeing 747-400 passage machines van Wamos Air. Voornamelijk de Hajj, en soms charters voor andere luchtvaartmaatschappijen.

Het is allemaal leuk en ik mag het dus gewoon allemaal doen. Een vlieger is gekwalificeerd op een bepaald type vliegtuig, en of hij er nu vracht of passagiers mee vliegt maakt niet uit.

En dat is in de scheepvaart niet veel anders. Met je Groot vaarbewijs of Rijnpatent mag je zowel op passagiersschepen als op droge lading schepen varen. En ook op tankers, met een aanvullende cursus.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, weer wat geleerd.

Want ja, de vliegwereld is toch een hele andere wereld dan de vaarwereld.
Het is leuk dat jij beide werelden beheerst.

Overigens zijn beide werelden interessant.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Weer een leuk verslag Erik, In de cockpit heel wat meer knopjes als aan boord.:) Hoe hou je dat fatsoenlijk schoon? Stofzuigen met een handborstel is nog wel te doen, maar met een vochtige doek en met je vinger om elk knopje dweilen, is 1 cockpit per dag al te veel:) :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Erik,
Wederom van je bijdrage genoten, bedankt.
mvg
Geert

ps. tot welke leeftijd mag je commercieel vliegen?
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie