Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Stofplaten ,de oplossing,schoon en tegen knijpen ,bij ons schip terwijl EOC het niet als sterkte erkende (enkelzijdig gelast )
gr Wim
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Een hoop werk verzet Erik. Ziet er allemaal weer heel goed uit.
Mooie reportage.
Maar nu Den Helder :shock:
grt Wim
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Doe maar ruig, dat is een mooi ruim geworden zo!
En de Deutz weer een stuk frisser. Dat schip kan weer vele jaren mee!
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Ik begrijp dat ik zwaar aan de bak moet met de kwast en schuurpapier wil ik niet al te veel afsteken bij Eric
ze hebben in Den Helder goed hun best gedaan
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Leo handelt met voorkennis, verkregen van familie denk ik ;)

Maar het klopt; we hebben weer wat aan het schip gedaan. Ik had voor dit jaar twee grote klussen gepland; het ruim aanpassen, en het voorschip bovendeks laten stralen en verven. En klus twee is zojuist afgewerkt.

De conditie van gangboorden en voordek was zeer matig; dikke lagen slecht hechtende verf, waardoor de hoeklijnen op het dek begonnen te roesten. De den was ook niet helemaal okselfris meer. En onder de ankerlier zaten dikke lagen roest waar je niet bij kon.
Zelf kwam ik er niet aan toe. Dat zou een béste klus zijn, daar ben je in je eentje weken zoet mee, en al die tijd lig je stil zonder inkomsten. Nadeel van de alleenvaart.
Dus uitbesteed. In drie weken heeft de firma Teerenstra in Den Helder het verfwerk vanaf het kale staal opnieuw opgebouwd.

Voordat we de loods ingingen eerst de ankerlier eraf gehesen met een kraantje. Eronder zat dikke roest dus hij moest van z'n plaats. De bakboord ankerkluis was bijna doorgeroest en ingescheurd dus die moest vernieuwd. Daarom het bb anker afgenomen.

Daarna de straalloods in.

Het is een hoge loods, waar ook grote viskotters tot 22m hoog in passen. Hij staat over de voormalige Commerciesluis tussen het Noordhollandsch kanaal en de haven van Den Helder. Nadat in 1985 de nieuwe Koopvaarderschutsluis klaar was werd deze sluis overbodig. Ik vond op Internet een foto uit de tachtiger jaren waarop de oude situatie mooi te zien was. Klaas Teerenstra zag een unieke mogelijkheid om hier schepen in het water te kunnen stralen en conserveren. Hij bouwde een grote loods over de sluis heen, met roldeur en afzuiging om alle stof binnen te houden en overlast en milieuschade te voorkomen. Buiten de loods merk je er niets van. De sluis wordt regelmatig uitgebaggerd om alle stof af te voeren. En er zijn vlotjes om aan de buitenkant van het schip te kunnen werken.
Aan de rechterkant van de loods wordt de oude verf en roest van het schip gestraald, het stof-gedeelte. En in de linker helft wordt geverfd, met een enorm gordijn van zeildoek ertussen. Als het stralen klaar is gaat het schip even terug naar buiten, en wordt het gordijn naar rechts geschoven zodat het stof niet bij het verf-gedeelte kan komen. Ik vind het geniaal.

Het is een erg prettig bedrijf, heel deskundig en vriendelijk allemaal.
Ze faciliteren Fairtransport met oa de brigantijn Tres Hombres, die op zeilen naar de Carieb vracht vaart. Die stond op de wal, en ze waren met het onderwaterschip bezig; huidplanken vervangen en breeuwen.
De oude hoofdmotor van dat scheepje, een tweecilinder Hundested gloeikop is nu van Teerenstra en staat in de loods op een verrijdbare fundatie. Vrijdagmiddag na het werk rijden ze soms die motor naar buiten en maken ze 'm aan de praat. Helaas zijn de koelwatermantels gescheurd door ouderdom, dus hij kan maar een paar minuten draaien want anders wordt hij te warm, zo zonder koelwater. Maar prachtig is het wel.

Maar goed, de werkzaamheden.
Eerst een dag lang alles dichtmaken, toegangsluiken en deuren eraf, plywood luiken ervoor, en alle naden en kieren afgekit. Stopcontacten afgeplakt, uitlaten en ontluchtingen dichtgestopt etc. Voorkant stuurhut in het plastic. En toen stralen. Met z'n drieen zijn ze een paar dagen bezig geweest, helemaal ingepakt met helmen en perslucht etc. Ik ben mooi buiten de loods gebleven. Omdat ik het achterschip niet heb laten stralen hebben we dat buiten de loods gehouden. De deur tegen de achterschild, en ernaast met zeiltjes afgeschermd. Dat scheelt veel stof. Heb eigenlijk geen stof binnen gehad, maar ik heb alles dan ook goed dicht gehouden. Nadat ze klaar waren hebben ze alle stof eraf geblazen en het kale staal in de zink compound gespoten. Alles grijs.

Toen het ijzerwerk. Je komt altijd ellende tegen als je gaat stralen. Op een paar dunne plekjes spoten ze er door het potdek voorop heen. Ook een stukje bulb aan bakboord van 30cm lang bleek flinterdun. De rest van de bulb was prima. Verder een handvol nagels opgelast, en een gaatje in het dek. Onder de ankerlier zaten diepe putten maar omdat dat een dikke plaat was hoefden we dat niet te repareren. Mastvoetje opgekalefaterd. Volgens de mannen viel het alles mee, ze hadden véél erger meegemaakt.

Toen achteruit, en terug de loods in aan de rechterkant aan de andere kant van het gordijn voor het verfwerk.
Alles is met de kwast voorgestreken en daarna in de primer gespoten. Na de zinklaag zijn er twee lagen epoxy primer op gegaan, plus een toplaag van polyurethaanverf. Vier lagen, dat moet genoeg zijn. Gekozen voor een Sigmadur 520 Polyurethaan toplaag, en twee componenten Zandleven Polyfinish ijzerglimmer voor de dekken. Dat is stroef dus antislip, wat nodig is omdat ik de luikenwagen met de hand moet verrijden, en dan wil je niet uitglijden. Schoonhouden is wel een dingetje, maar ik heb op mijn tjalk Janna ook ijzerglimmer, en die krijg ik best schoongeboend.

Als kleuren hebben we voor de den Verblauw RAL 5023 gekozen, en voor de dekken en onderkant den de Zandleven kleur Lichtgrijs. Voorwoning is weer wit geworden met het dak grijs, en potdek en bolders weer zwart. De spie op de kop heb ik laten schuren en ook blauw laten maken.
Achterop ben ik zelf bezig geweest; samen met een zzp-er het roefdak, de dekken/gangboorden, potdekken, alle bolders en de stuurboord boeiing geschuurd en geverfd. Dat ook laten stralen werd me te begrotelijk.

In de tandwielkast van de ankerlier waren diepe putten geroest. Lier is gestraald en de putten opgelast. De bodemplaat bleek doorgeroest, dus die heeft een nieuwe bodem gekregen. Olie tandwielkast afgetapt, uitgespoeld en schoongemaakt met nieuwe olie erin. Toen alles in de zink gespoten, en twee lagen epoxy primer en polyurethaan erop, kleur blauw. De bakboord ankerkluis hebben is vernieuwd. De reden dat alleen die kluis gescheurd was dat daar geen kettingstoter zat denk ik, en aan stuurboord wel. Fundatie van de lier vernieuwd en een kettingstoter gemaakt.
Lier teruggeplaatst, en weer goed gangbaar gemaakt. De hoofdas bleek ook getordeerd, te zien aan de spiebaan. Die heeft een keer een fikse opdonder gehad. Maar hij draait nog prima.
Anker er weer aan, en de loods uit. Voor het bedrijf aan een grote schoonmaak begonnen. Flink gespoeld en geboend, en inmiddels spic en span.

Na mij ging de Regalo de loods in, voor een soortgelijke klus. Dat is de voormalige Twenthe Rotte, een Twenthe Rijn kempenaar. Ik geloof dat hij op Woerdense Verlaat vaart.

Inmiddels op de terugweg naar Vreeswijk. Helaas leeg want er viel niets te halen in Noord Holland en bovendien moet ik komende week weer vliegen.

De plaatjes:
De situatie in 1985, de nieuwe Koopvaarderschutsluis linksboven is net klaar.  De oude Commerciesluis rechts heeft geen functie meer.
De situatie in 1985, de nieuwe Koopvaarderschutsluis linksboven is net klaar. De oude Commerciesluis rechts heeft geen functie meer.
Screenshot 2020-10-04 at 20.55.39.jpg (115.78 KiB) 1025 keer bekeken
De huidige situatie, een grote loods over de oude sluis.
De huidige situatie, een grote loods over de oude sluis.
IMG_1774.jpeg (188.66 KiB) 1024 keer bekeken
Een van de oude sluisdeuren.  Functioneren niet meer, maar zijn wel handig om op te staan tijdens het verven.
Een van de oude sluisdeuren. Functioneren niet meer, maar zijn wel handig om op te staan tijdens het verven.
IMG_1697.jpeg (229.09 KiB) 1023 keer bekeken
Als eerste gaat de ankerlier eraf
Als eerste gaat de ankerlier eraf
IMG_1658.jpeg (213.89 KiB) 1036 keer bekeken
Ellende onder de ankerlier..
Ellende onder de ankerlier..
IMG_1659.jpeg (471.94 KiB) 1053 keer bekeken
De loods in.  Rechts staat de brigantijn Tres Hombres op de wal.  Achtermast is er af, ivm de kraan denk ik.
De loods in. Rechts staat de brigantijn Tres Hombres op de wal. Achtermast is er af, ivm de kraan denk ik.
IMG_1654.jpeg (164.67 KiB) 1053 keer bekeken
In de straal loods.
In de straal loods.
2A6ECB0D-99A3-4156-8FD4-6AE9E3DDC26C.jpeg (161.33 KiB) 1053 keer bekeken
De woning bleef buiten.
De woning bleef buiten.
IMG_1686.jpeg (192.5 KiB) 1053 keer bekeken
Voorpiekluik afgeblind.
Voorpiekluik afgeblind.
IMG_1694.jpeg (271.01 KiB) 1053 keer bekeken
Alles afgeblind en afgeplakt.
Alles afgeblind en afgeplakt.
IMG_1695.jpeg (162.25 KiB) 1053 keer bekeken
Diepe putten in de tandwielkast
Diepe putten in de tandwielkast
IMG_1699.jpeg (282.6 KiB) 1053 keer bekeken
Bodemplaat van de lier begon te lekken na het stralen.
Bodemplaat van de lier begon te lekken na het stralen.
IMG_1707.jpeg (246.6 KiB) 1053 keer bekeken
Stralen is een enorme stof-bende.
Stralen is een enorme stof-bende.
119788075_1695865533903806_373522363714342022_n.jpeg (139.75 KiB) 1053 keer bekeken
Een klein stukje bulb was flinterdun.
Een klein stukje bulb was flinterdun.
IMG_1716.jpeg (208.09 KiB) 1053 keer bekeken
Dat was een dun plekje.
Dat was een dun plekje.
IMG_1724.jpeg (115.31 KiB) 1053 keer bekeken
Voordek na het stralen.
Voordek na het stralen.
IMG_1725.jpeg (116.02 KiB) 1053 keer bekeken
Tweede laag primer erop.
Tweede laag primer erop.
IMG_1743.jpeg (166.03 KiB) 1053 keer bekeken
De Tres Hombres krijgt nieuwe huidplanken.  Je ziet dat ze het schroefraam afgeblind hebben nadat de Hundested motor eruit gegaan is.  Het is nu een echt zeilschip.
De Tres Hombres krijgt nieuwe huidplanken. Je ziet dat ze het schroefraam afgeblind hebben nadat de Hundested motor eruit gegaan is. Het is nu een echt zeilschip.
IMG_1720.jpeg (230.56 KiB) 1053 keer bekeken
De den wordt blauw gespoten
De den wordt blauw gespoten
IMG_1746.jpeg (198.98 KiB) 1053 keer bekeken
De ankerlier gestraald en in de primer.  Diepe putten in de tandwielkast opgelast.
De ankerlier gestraald en in de primer. Diepe putten in de tandwielkast opgelast.
IMG_1745.jpeg (225.54 KiB) 1053 keer bekeken
Nieuwe lier-fundatie en ankerkluis
Nieuwe lier-fundatie en ankerkluis
IMG_1747.jpeg (284.17 KiB) 1053 keer bekeken
Dagje roefdak ontvetten en schuren
Dagje roefdak ontvetten en schuren
IMG_1749.jpeg (167.79 KiB) 1053 keer bekeken
Roefdak in de primer
Roefdak in de primer
IMG_1753.jpeg (201.63 KiB) 1053 keer bekeken
Spie was zwart maar ik vind blauw mooier.
Spie was zwart maar ik vind blauw mooier.
IMG_1756.jpeg (174.06 KiB) 1053 keer bekeken
Boeiing ook maar gedaan.
Boeiing ook maar gedaan.
IMG_1760.jpeg (180.73 KiB) 1053 keer bekeken
Potdek en bolders in de primer
Potdek en bolders in de primer
IMG_1762.jpeg (175.47 KiB) 1053 keer bekeken
Bergplaat achter ook meegenomen, nu kun je er mooi bij.
Bergplaat achter ook meegenomen, nu kun je er mooi bij.
IMG_1764.jpeg (202.8 KiB) 1053 keer bekeken
Nu de lier terug en het anker eraan.
Nu de lier terug en het anker eraan.
IMG_1765.jpeg (185.58 KiB) 1053 keer bekeken
Ankerlier geverfd en nu weer goed smeren en gangbaar maken
Ankerlier geverfd en nu weer goed smeren en gangbaar maken
IMG_1770.jpeg (250.86 KiB) 1053 keer bekeken
Ik heb nog nooit een schuine spiebaan gezien.  De as is getordeerd denk ik.
Ik heb nog nooit een schuine spiebaan gezien. De as is getordeerd denk ik.
IMG_1768.jpeg (255.73 KiB) 1053 keer bekeken
We komen naar buiten.
We komen naar buiten.
20201002_143954.jpeg (173.53 KiB) 1053 keer bekeken
Het eindresultaat.
Het eindresultaat.
20201002_144102.jpeg (170.95 KiB) 1053 keer bekeken
De volgende klant gaat de loods in
De volgende klant gaat de loods in
IMG_1776.jpeg (167.33 KiB) 1032 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ja, daar knapt een schip wel lekker van op, hè. Ziet er strak uit!
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Dit ziet er weer netjes en fris uit.

Voorlopig even geen onderhoud aan het voorschip en de den.

Keurig werk afgeleverd door Teerenstra.
SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif (6.89 KiB) 1021 keer bekeken

Het is mooi lekker makkelijk werken in de oude sluis, je kan zo met die vlotjes overal mooi bij.

T.z.t. het achterschip nog een keer laten staalstralen, dan ben je voorlopig bovendeks weer roestvrij.

Nu maar weer wat verdienen met het (vracht)vliegen, want met het varen is het op dit moment ook niet zo geweldig.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Dat is leuk, ik had sinds de jaren '80 de oude sluis niet meer van binnen gezien.
Er paste precies een (1) Dortmunder in.
Dat Jinny nog jong en om aan te zien was ben ik er met reisjes mee met V&vdW doorheen gegaan.
Sluis was in mijn herinnering kleiner..
Komt misschien omdat die Dortmunders precies tussen de deuren pasten..
Overigens werd de sluis in bedrijf ook koopvaardersschutsluis genoemd, commerssluis had ik nog nooit van gehoord.

Ik had je zien liggen op vesselfinder daar, maar geen tijd om even aan te wippen..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Spie was zwart maar ik vind blauw mooier.

dat vind ik nou ook
Afbeelding
voor het zandstralen al de luiken in het ruim
Afbeelding
nieuwpiekluik gemaakt voor het stralen
Afbeelding

Afbeelding
heel de roef ook maar meegenomen en achter de lier van het dek gehad
Afbeelding
het donker blauw was op maar toch maar weer blauw gemaakt .staat iets mooier
Afbeelding
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Erik,
Ziet er schitterend uit, prima gedaan!!!
grt Wim
Plaats reactie