Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Ja Wim bijna dagelijks nu, pendel Ijmuiden-moerdijk deze maand 2 reisjes in de week
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
Scheelt een hoop werk, je hoeft je kunststof keggen niet op te ruimen
Goed weekend
grt Wim

Goed weekend
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Leuke reportage weer, Erik en dito filmpje; schip ziet er idd keurig uit plus mooi motor-geluid.
Je vroeg over Java-Seilles; die los-laadplek wordt vanouds zo genoemd.
Java ligt aan de linkeroever iets stroomafwaarts en Seilles nabij de brug.
Andenne ligt nabij de brug aan de rechteroever maar de gemeentegrenzen omvatten (tegenwoordig?)ook de eerstgenoemde plaatsen en dat kan dan tot verwarring leiden.
Zo’n 45 jaar geleden hebben we daar eens 500 ton tarwe geladen.
Ging niet zonder gezeur want we hadden zout gelost en de grenen buikdenning wilde, ook door het matige weer, niet drogen, zodat de controleur in eerste instantie het ruim afkeurde.
Zijn nog met benzine en lucifers in de weer geweest om laadgereed te worden..
Gr. Jan.
Je vroeg over Java-Seilles; die los-laadplek wordt vanouds zo genoemd.
Java ligt aan de linkeroever iets stroomafwaarts en Seilles nabij de brug.
Andenne ligt nabij de brug aan de rechteroever maar de gemeentegrenzen omvatten (tegenwoordig?)ook de eerstgenoemde plaatsen en dat kan dan tot verwarring leiden.
Zo’n 45 jaar geleden hebben we daar eens 500 ton tarwe geladen.
Ging niet zonder gezeur want we hadden zout gelost en de grenen buikdenning wilde, ook door het matige weer, niet drogen, zodat de controleur in eerste instantie het ruim afkeurde.
Zijn nog met benzine en lucifers in de weer geweest om laadgereed te worden..
Gr. Jan.
-
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Ja Eric, je hebt er weer een mooi lees en kijkplaatje van gemaakt.
Dat plaatje Hoei was voor mij ech waaaauw.
Het is inmiddels echt meer dan een halve eeuw geleden dat we reis op reis zand naar Hoei brachten.
Wij losten dan aan bakboord juist beneden de brug waarvan je op de foto nog net een stukje ziet.
En als we dan leeg waren gingen we onder deze brug door om (meestal) in Bas-Oha en soms in Sclayn of Nameche stenen te gaan laden.
Veel is ook daar veranderd, maar de vieuw op jouw foto is voor mij zo'n mooi authentiek plaatje.... g-e-w-e-l-d-i-g!
Wat die verschilende plaatnamen voor eenzelfde fabriek, laadplaats, of sluis betreft dat is van alle tijden en daar kom je nooit uit.
Zo werd de eerste sluis boven Hoei Bas-Oha genoemd, maar behoorde tot Ben Ahin.
En voor wie denkt dat dit in Nederland beter is:
Sluis Belfeld ligt in Baarlo
Sluis Grave ligt in Nederasselt
Ga maar eens vanuit Arnhem naar het noorden dan kom je in Zuidlaren ga je naar het oosten kom je in Westervoort, naar het zuiden vind je Noord Brabant, en ga je naar het westen dan kom je al gauw in Oosterbeek..... Logisch toch.....?
Dat plaatje Hoei was voor mij ech waaaauw.
Het is inmiddels echt meer dan een halve eeuw geleden dat we reis op reis zand naar Hoei brachten.
Wij losten dan aan bakboord juist beneden de brug waarvan je op de foto nog net een stukje ziet.
En als we dan leeg waren gingen we onder deze brug door om (meestal) in Bas-Oha en soms in Sclayn of Nameche stenen te gaan laden.
Veel is ook daar veranderd, maar de vieuw op jouw foto is voor mij zo'n mooi authentiek plaatje.... g-e-w-e-l-d-i-g!
Wat die verschilende plaatnamen voor eenzelfde fabriek, laadplaats, of sluis betreft dat is van alle tijden en daar kom je nooit uit.
Zo werd de eerste sluis boven Hoei Bas-Oha genoemd, maar behoorde tot Ben Ahin.
En voor wie denkt dat dit in Nederland beter is:
Sluis Belfeld ligt in Baarlo
Sluis Grave ligt in Nederasselt
Ga maar eens vanuit Arnhem naar het noorden dan kom je in Zuidlaren ga je naar het oosten kom je in Westervoort, naar het zuiden vind je Noord Brabant, en ga je naar het westen dan kom je al gauw in Oosterbeek..... Logisch toch.....?
Re: Vliegende Vaart
Ik was al ‘n aantal keren door de sluizen van Kwaadmechelen gekomen, toen ik op ‘n bonnetje ‘ sluis Ham’ zag staan.
De keer daarop riep ik per marifoon de sluis op : ‘ sluis Ham, opvaart’.
De reactie: ‘ Kwaadmechelen luistert ‘ ..
De keer daarop riep ik per marifoon de sluis op : ‘ sluis Ham, opvaart’.
De reactie: ‘ Kwaadmechelen luistert ‘ ..
Re: Vliegende Vaart
Iedereen bedankt voor de aanvulling op de foto's van de afgezaagde duwspits, pousseur, Angele.
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vliegende Vaart
Redelijk bijtijds gestopt in IJzendoorn vandaag, dus nog even tijd voor het forum.
Na leegkomst in Java-Seilles (bedankt voor de uitleg Jan
) snel de losverklaring opgehaald en weg, want er was gebeld van het Consortium Grensmaas dat ik ipv maandag al op zaterdagmiddag kon laden als ik dat wilde. Dat kwam me goed uit want ik wil komende week een paar klusjes laten doen in Sliedrecht & Rotterdam.
Ik had tijdens het lossen al afgespoten dus de meeste soja was al van dek.
Sluis d'Ampsins Neuville liep vlot want ondanks dat ik als vierde arriveerde mocht ik toch met de eerste schutting mee, omdat ik mooi naast de 80 bij 8,20 Lente in de sluis paste. 7,25 + 8,20 = 15,45 =< 16m. De buurman was onder de indruk van m'n kopschroef
Maar vervolgens een half uur voor Yvoz Ramet liggen drijven; you win some, you loose some..
De doortocht in Luik was leuk, de bruggen in het centrum zijn prachtig verlicht.
Ik wilde eigenlijk nog voor tien uur door Klein Ternaaien schutten maar trof de sluis precies verkeerd, dus voor de brug overnacht. Beetje weinig bolders daar, als ze er overal nu eens een tussen zouden zetten..
Volgende morgen even een rondje Sint Pietersberg gelopen, en daarna de sluis in.
Het voordeel van een trage sluis (met glijbolders); je kunt je hele ruim uitspuiten tijdens de schutting
Half twee 's middags de werkhaven Trierveld in.
De ijkmeester daar vaart met een mooi sleepbootje rond en kwam gelijk de ijken opnemen.
Half uurtje later onder de band, 564 ton geladen, en weer weg. Laadbon kwam later via de mail, goed geregeld.
Beneden sluis Heel vastgemaakt.
Vandaag heel relaxt de Maas af. Lekker rustig op zondag.
En ik weet niet of het aan mij ligt, maar Belfeld treft ik bijna altijd verkeerd, of ik schut er in ieder geval traag, en Sambeek staat altijd klaar en ik ben in een wip geschut.
Half zes vanavond in IJzendoorn vastgemaakt tijdens
een dikke bui, morgen verder.
Na leegkomst in Java-Seilles (bedankt voor de uitleg Jan

Ik had tijdens het lossen al afgespoten dus de meeste soja was al van dek.
Sluis d'Ampsins Neuville liep vlot want ondanks dat ik als vierde arriveerde mocht ik toch met de eerste schutting mee, omdat ik mooi naast de 80 bij 8,20 Lente in de sluis paste. 7,25 + 8,20 = 15,45 =< 16m. De buurman was onder de indruk van m'n kopschroef

Maar vervolgens een half uur voor Yvoz Ramet liggen drijven; you win some, you loose some..
De doortocht in Luik was leuk, de bruggen in het centrum zijn prachtig verlicht.
Ik wilde eigenlijk nog voor tien uur door Klein Ternaaien schutten maar trof de sluis precies verkeerd, dus voor de brug overnacht. Beetje weinig bolders daar, als ze er overal nu eens een tussen zouden zetten..
Volgende morgen even een rondje Sint Pietersberg gelopen, en daarna de sluis in.
Het voordeel van een trage sluis (met glijbolders); je kunt je hele ruim uitspuiten tijdens de schutting

Half twee 's middags de werkhaven Trierveld in.
De ijkmeester daar vaart met een mooi sleepbootje rond en kwam gelijk de ijken opnemen.
Half uurtje later onder de band, 564 ton geladen, en weer weg. Laadbon kwam later via de mail, goed geregeld.
Beneden sluis Heel vastgemaakt.
Vandaag heel relaxt de Maas af. Lekker rustig op zondag.
En ik weet niet of het aan mij ligt, maar Belfeld treft ik bijna altijd verkeerd, of ik schut er in ieder geval traag, en Sambeek staat altijd klaar en ik ben in een wip geschut.
Half zes vanavond in IJzendoorn vastgemaakt tijdens

-
- Berichten: 8182
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Erik; Mijn zoon lag in Ampsin Neuville met de MIRA AURATUS ook voor de bovenkant van de sluis.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.


Re: Vliegende Vaart
Aha, dan heb ik ‘m nog gesproken 
Re: Vliegende Vaart
Lekker bezig Erik.
Een vrije vogel vangt altijd wat!
Mooie reportages en wij varen en kijken prettig mee.
Voor 'Sperwer' was het een kort seizoen, dus ben ik nu gedwongen met pensioen geraakt.
Hoewel het een heerlijke gelegenheid geeft om e.e.a. aan achterstalligheid weg te werken en die neem ik dan ook dankbaar te baat.
Groet, Alex
Een vrije vogel vangt altijd wat!
Mooie reportages en wij varen en kijken prettig mee.
Voor 'Sperwer' was het een kort seizoen, dus ben ik nu gedwongen met pensioen geraakt.
Hoewel het een heerlijke gelegenheid geeft om e.e.a. aan achterstalligheid weg te werken en die neem ik dan ook dankbaar te baat.
Groet, Alex