Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Vliegende Vaart

Bericht door jan pont »

Erik, even een vraagje ik wist niet dat er ook rollen door de lucht gingen dan kun je er toch niet zo veel van meenemen. en waar komen die dan vandaan en waarnaartoe? iets voor de club waar Bram nu voor vaart?
varen is een manier van leven
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik had het ook nog nooit meegemaakt Jan, vandaar dat ik ze op de foto heb gezet.
Twee stuks, van 11,5 en 6,5ton, dus voor een schip niet al te zwaar, maar voor een vliegtuig best wel. Die kunnen alleen in het midden staan, rond de vleugel zeg maar. Dat ivm het buigend moment van de romp.
Waren rollen RVS, ±4mm dik schat ik. Veel stuwhout balken eronder om de druk over de pallet te verdelen. En veel spandbanden om ze onderweg op hun plaats te houden.

Waarvandaan en waar naartoe; geen idee. Wij namen ze mee van Luik naar Zhengzhou in China.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

RVS is er in heel veel verschillende kwaliteiten en sommige zijn echt zeldzaam. Van elk stuk materiaal is een productiecertificaat waar exact de chemische en mechanische samenstelling op staat. Als er dan aan wordt gezaagd of geknipt staat er een keurmeester van Lloyds of TÜV bij die alle afgezaagde stukjes materiaal stempelt. Ik heb er drie jaar in gehandeld en soms speurde je de wereldmarkt af om de juiste kwaliteit te krijgen. Ik kan me goed voorstelen dat in Luik materiaal stond wat in China nodig was.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door klipper »

soort rvs ,om na te maken?. Gr
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Om iets na te maken heb je geen rol van 11,5 ton nodig lijkt me.
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Berghout-2 »

Ik ben toch wel nieuwsgierig wat de postzegel kost die op die rol geplakt moest worden...
degraaf
Berichten: 261
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door degraaf »

klipper schreef: 28 dec 2020 16:01 LS, over dat in het ruim werken met dat grind lossen. Ik vraag mij af als er wat verkeerd gaat en er wat gebeurd met de bijschepper (rijder) wie is er verantwoordelijk. Meestal staat er op de loskraan een waarschuwing . Lang geleden zelf wat meegemaakt en men wilde nergens wat van weten!.In de tijd dat ik grindreizen deed vanaf belgiese Z Willemsvaart door bemiddeling van Kartel OR ,werden bijschep toestanden uitgesloten. Vaak werd er tijdens de vaart getelefoneerd door de ontvanger of ik voor een VORSTELIJKE beloning op de schop wilde. Ik antwoorde dan altijd dat ik hernia patient was, daar was begrip voor!. Ik bedoel maar hoe zit dit op ongv verzekering voorwaarden. Het is zo maar een gedachte, een mensdoet soms zo maar wat. Verder wil ik die leuke verslagen niet missen ,want het meeste was ook mijn vaargebied. Vr Groet
een jaar of 10 geleden hebben wij een brief van de verzekering gekregen dat we niet verzekerd zijn als we tijdens het lossen of laden in het ruim werken zoals bob catten of bij scheppen het losbedrijf dient dan de desbetreffende persoon te verzekeren tegen ongevallen,dit gaat geen bedrijf doen natuurlijk vanwege de kosten.
ooit wel eens een grintreis kunnen doen met bij scheppen maar na de vraag of ik dan ook verzekerd was tijdens de werkzaamheden hoefde ik de reis niet te doen (was een hele rare vraag hadden ze nog nooit gehoord zoiets)
grt machiel
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Berghout-2 schreef: 30 dec 2020 15:32 Ik ben toch wel nieuwsgierig wat de postzegel kost die op die rol geplakt moest worden...
Op die rol van 11,5 zat een zegeltje van zo'n 40K $ geplakt.
Schat ik.

Die hebben ze niet bij het postkantoor :mrgreen:
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Ik begrijp,dat zelf bijscheppen steeds meer standaard geworden is.Ik heb eind 70er jaren wel eens een extra dag in Hoogkerk liggen lossen,omdat ik weigerde grind bij te scheppen.Volgens de ontvanger deed iedereen dat,tegen een kleine vergoeding.Ik heb de man toen gezegd,dat hij dan iedereen zijn grind dan maar moest laten aanvoeren en hem gevraagd waar de bus naar Groningen stopte.Ik heb het die middag goed naar mijn zin gehad met een biertje op een terras.
Groeten,Arie.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zojuist vastgemaakt in Schellingwoude. Mooi plekje aan de steiger. Niet druk hier.

Na de kerst tóch nog een klein reisje gedaan, met 500 ton veevoer van Amsterdam naar Genemuiden. Sojahullenpellets, een mondvol maar het is gewoon stoffige meuk, zoals de meeste veevoeders. Soortelijk gewicht van 53kg/hl volgens mijn bevrachter en dat zal wel ongeveer kloppen want het paste er makkelijk in. 's Nachts geladen en ook weer 's avonds en 's nachts gelost. Misschien kon eea het daglicht niet verdragen ;)

Genemuiden is een prima losplek, prettig qua communicatie en schóón! Het netste veevoer bedrijf waar ik geweest ben. En de kraanmachinist raakte het ruim praktisch niet aan met z'n schep; vakwerk!

Uitgeslapen en vanochtend eerst buitenom afgespoten dus weer toonbaar. Ga morgen het ruim wel even doen.
Om kwart over elf weg en om kwart voor vijf hier, lekker doorgedraaid en de sluis liep vlot.

Volgende reis ook al weer geboekt; maandag laden in de Amerikahaven, 360ton sunpellets naar Eindhoven. Daar ben ik nog nooit geweest, en iets nieuws is altijd leuk.

Het jaar 2020 moeten we vanwege Corona natuurlijk maar zsm vergeten, maar mijn werk heeft er niet onder geleden. De binnenvaart draait gewoon door, weliswaar met matig prijzen, maar de luchtvracht draait als nooit tevoren.

Alle forumbezoekers een prettige jaarwisseling en een gezond 2021!



Stoffige meuk
Stoffige meuk
IMG_0035.jpeg (173.75 KiB) 956 keer bekeken
Zeevaart op het IJ
Zeevaart op het IJ
IMG_0038.jpeg (160.86 KiB) 956 keer bekeken
Er is brand in Kampen
Er is brand in Kampen
IMG_0048.jpeg (106.85 KiB) 956 keer bekeken
De maan erbij
De maan erbij
VQLR5379.jpeg (48.43 KiB) 956 keer bekeken
Op de lichtgevoelige camera's lijkt 't wel overdag
Op de lichtgevoelige camera's lijkt 't wel overdag
OLAJ8406.jpeg (61.05 KiB) 956 keer bekeken
Door de Ketelbrug
Door de Ketelbrug
IMG_0059.jpeg (141.91 KiB) 956 keer bekeken
Rustig weer op het IJsselmeer, top2000 op de radio, wie doet je wat
Rustig weer op het IJsselmeer, top2000 op de radio, wie doet je wat
CBA95E59-E361-42C3-BB6E-85CE2771A5AF.jpeg (116.84 KiB) 956 keer bekeken
Naast een willekeurige buurman in Schellingwoude
Naast een willekeurige buurman in Schellingwoude
IMG_0062.jpeg (162.84 KiB) 956 keer bekeken
De steigers in Schellingwoude
De steigers in Schellingwoude
IMG_0063 2.jpeg (361.56 KiB) 956 keer bekeken
Plaats reactie