Stofplaten ,de oplossing,schoon en tegen knijpen ,bij ons schip terwijl EOC het niet als sterkte erkende (enkelzijdig gelast )
gr Wim
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Een hoop werk verzet Erik. Ziet er allemaal weer heel goed uit.
Mooie reportage.
Maar nu Den Helder
grt Wim
Mooie reportage.
Maar nu Den Helder
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Doe maar ruig, dat is een mooi ruim geworden zo!
En de Deutz weer een stuk frisser. Dat schip kan weer vele jaren mee!
En de Deutz weer een stuk frisser. Dat schip kan weer vele jaren mee!
Re: Vliegende Vaart
Ik begrijp dat ik zwaar aan de bak moet met de kwast en schuurpapier wil ik niet al te veel afsteken bij Eric
ze hebben in Den Helder goed hun best gedaan
gr
leo
ze hebben in Den Helder goed hun best gedaan
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Leo handelt met voorkennis, verkregen van familie denk ik
Maar het klopt; we hebben weer wat aan het schip gedaan. Ik had voor dit jaar twee grote klussen gepland; het ruim aanpassen, en het voorschip bovendeks laten stralen en verven. En klus twee is zojuist afgewerkt.
De conditie van gangboorden en voordek was zeer matig; dikke lagen slecht hechtende verf, waardoor de hoeklijnen op het dek begonnen te roesten. De den was ook niet helemaal okselfris meer. En onder de ankerlier zaten dikke lagen roest waar je niet bij kon.
Zelf kwam ik er niet aan toe. Dat zou een béste klus zijn, daar ben je in je eentje weken zoet mee, en al die tijd lig je stil zonder inkomsten. Nadeel van de alleenvaart.
Dus uitbesteed. In drie weken heeft de firma Teerenstra in Den Helder het verfwerk vanaf het kale staal opnieuw opgebouwd.
Voordat we de loods ingingen eerst de ankerlier eraf gehesen met een kraantje. Eronder zat dikke roest dus hij moest van z'n plaats. De bakboord ankerkluis was bijna doorgeroest en ingescheurd dus die moest vernieuwd. Daarom het bb anker afgenomen.
Daarna de straalloods in.
Het is een hoge loods, waar ook grote viskotters tot 22m hoog in passen. Hij staat over de voormalige Commerciesluis tussen het Noordhollandsch kanaal en de haven van Den Helder. Nadat in 1985 de nieuwe Koopvaarderschutsluis klaar was werd deze sluis overbodig. Ik vond op Internet een foto uit de tachtiger jaren waarop de oude situatie mooi te zien was. Klaas Teerenstra zag een unieke mogelijkheid om hier schepen in het water te kunnen stralen en conserveren. Hij bouwde een grote loods over de sluis heen, met roldeur en afzuiging om alle stof binnen te houden en overlast en milieuschade te voorkomen. Buiten de loods merk je er niets van. De sluis wordt regelmatig uitgebaggerd om alle stof af te voeren. En er zijn vlotjes om aan de buitenkant van het schip te kunnen werken.
Aan de rechterkant van de loods wordt de oude verf en roest van het schip gestraald, het stof-gedeelte. En in de linker helft wordt geverfd, met een enorm gordijn van zeildoek ertussen. Als het stralen klaar is gaat het schip even terug naar buiten, en wordt het gordijn naar rechts geschoven zodat het stof niet bij het verf-gedeelte kan komen. Ik vind het geniaal.
Het is een erg prettig bedrijf, heel deskundig en vriendelijk allemaal.
Ze faciliteren Fairtransport met oa de brigantijn Tres Hombres, die op zeilen naar de Carieb vracht vaart. Die stond op de wal, en ze waren met het onderwaterschip bezig; huidplanken vervangen en breeuwen.
De oude hoofdmotor van dat scheepje, een tweecilinder Hundested gloeikop is nu van Teerenstra en staat in de loods op een verrijdbare fundatie. Vrijdagmiddag na het werk rijden ze soms die motor naar buiten en maken ze 'm aan de praat. Helaas zijn de koelwatermantels gescheurd door ouderdom, dus hij kan maar een paar minuten draaien want anders wordt hij te warm, zo zonder koelwater. Maar prachtig is het wel.
Maar goed, de werkzaamheden.
Eerst een dag lang alles dichtmaken, toegangsluiken en deuren eraf, plywood luiken ervoor, en alle naden en kieren afgekit. Stopcontacten afgeplakt, uitlaten en ontluchtingen dichtgestopt etc. Voorkant stuurhut in het plastic. En toen stralen. Met z'n drieen zijn ze een paar dagen bezig geweest, helemaal ingepakt met helmen en perslucht etc. Ik ben mooi buiten de loods gebleven. Omdat ik het achterschip niet heb laten stralen hebben we dat buiten de loods gehouden. De deur tegen de achterschild, en ernaast met zeiltjes afgeschermd. Dat scheelt veel stof. Heb eigenlijk geen stof binnen gehad, maar ik heb alles dan ook goed dicht gehouden. Nadat ze klaar waren hebben ze alle stof eraf geblazen en het kale staal in de zink compound gespoten. Alles grijs.
Toen het ijzerwerk. Je komt altijd ellende tegen als je gaat stralen. Op een paar dunne plekjes spoten ze er door het potdek voorop heen. Ook een stukje bulb aan bakboord van 30cm lang bleek flinterdun. De rest van de bulb was prima. Verder een handvol nagels opgelast, en een gaatje in het dek. Onder de ankerlier zaten diepe putten maar omdat dat een dikke plaat was hoefden we dat niet te repareren. Mastvoetje opgekalefaterd. Volgens de mannen viel het alles mee, ze hadden véél erger meegemaakt.
Toen achteruit, en terug de loods in aan de rechterkant aan de andere kant van het gordijn voor het verfwerk.
Alles is met de kwast voorgestreken en daarna in de primer gespoten. Na de zinklaag zijn er twee lagen epoxy primer op gegaan, plus een toplaag van polyurethaanverf. Vier lagen, dat moet genoeg zijn. Gekozen voor een Sigmadur 520 Polyurethaan toplaag, en twee componenten Zandleven Polyfinish ijzerglimmer voor de dekken. Dat is stroef dus antislip, wat nodig is omdat ik de luikenwagen met de hand moet verrijden, en dan wil je niet uitglijden. Schoonhouden is wel een dingetje, maar ik heb op mijn tjalk Janna ook ijzerglimmer, en die krijg ik best schoongeboend.
Als kleuren hebben we voor de den Verblauw RAL 5023 gekozen, en voor de dekken en onderkant den de Zandleven kleur Lichtgrijs. Voorwoning is weer wit geworden met het dak grijs, en potdek en bolders weer zwart. De spie op de kop heb ik laten schuren en ook blauw laten maken.
Achterop ben ik zelf bezig geweest; samen met een zzp-er het roefdak, de dekken/gangboorden, potdekken, alle bolders en de stuurboord boeiing geschuurd en geverfd. Dat ook laten stralen werd me te begrotelijk.
In de tandwielkast van de ankerlier waren diepe putten geroest. Lier is gestraald en de putten opgelast. De bodemplaat bleek doorgeroest, dus die heeft een nieuwe bodem gekregen. Olie tandwielkast afgetapt, uitgespoeld en schoongemaakt met nieuwe olie erin. Toen alles in de zink gespoten, en twee lagen epoxy primer en polyurethaan erop, kleur blauw. De bakboord ankerkluis hebben is vernieuwd. De reden dat alleen die kluis gescheurd was dat daar geen kettingstoter zat denk ik, en aan stuurboord wel. Fundatie van de lier vernieuwd en een kettingstoter gemaakt.
Lier teruggeplaatst, en weer goed gangbaar gemaakt. De hoofdas bleek ook getordeerd, te zien aan de spiebaan. Die heeft een keer een fikse opdonder gehad. Maar hij draait nog prima.
Anker er weer aan, en de loods uit. Voor het bedrijf aan een grote schoonmaak begonnen. Flink gespoeld en geboend, en inmiddels spic en span.
Na mij ging de Regalo de loods in, voor een soortgelijke klus. Dat is de voormalige Twenthe Rotte, een Twenthe Rijn kempenaar. Ik geloof dat hij op Woerdense Verlaat vaart.
Inmiddels op de terugweg naar Vreeswijk. Helaas leeg want er viel niets te halen in Noord Holland en bovendien moet ik komende week weer vliegen.
De plaatjes:
Maar het klopt; we hebben weer wat aan het schip gedaan. Ik had voor dit jaar twee grote klussen gepland; het ruim aanpassen, en het voorschip bovendeks laten stralen en verven. En klus twee is zojuist afgewerkt.
De conditie van gangboorden en voordek was zeer matig; dikke lagen slecht hechtende verf, waardoor de hoeklijnen op het dek begonnen te roesten. De den was ook niet helemaal okselfris meer. En onder de ankerlier zaten dikke lagen roest waar je niet bij kon.
Zelf kwam ik er niet aan toe. Dat zou een béste klus zijn, daar ben je in je eentje weken zoet mee, en al die tijd lig je stil zonder inkomsten. Nadeel van de alleenvaart.
Dus uitbesteed. In drie weken heeft de firma Teerenstra in Den Helder het verfwerk vanaf het kale staal opnieuw opgebouwd.
Voordat we de loods ingingen eerst de ankerlier eraf gehesen met een kraantje. Eronder zat dikke roest dus hij moest van z'n plaats. De bakboord ankerkluis was bijna doorgeroest en ingescheurd dus die moest vernieuwd. Daarom het bb anker afgenomen.
Daarna de straalloods in.
Het is een hoge loods, waar ook grote viskotters tot 22m hoog in passen. Hij staat over de voormalige Commerciesluis tussen het Noordhollandsch kanaal en de haven van Den Helder. Nadat in 1985 de nieuwe Koopvaarderschutsluis klaar was werd deze sluis overbodig. Ik vond op Internet een foto uit de tachtiger jaren waarop de oude situatie mooi te zien was. Klaas Teerenstra zag een unieke mogelijkheid om hier schepen in het water te kunnen stralen en conserveren. Hij bouwde een grote loods over de sluis heen, met roldeur en afzuiging om alle stof binnen te houden en overlast en milieuschade te voorkomen. Buiten de loods merk je er niets van. De sluis wordt regelmatig uitgebaggerd om alle stof af te voeren. En er zijn vlotjes om aan de buitenkant van het schip te kunnen werken.
Aan de rechterkant van de loods wordt de oude verf en roest van het schip gestraald, het stof-gedeelte. En in de linker helft wordt geverfd, met een enorm gordijn van zeildoek ertussen. Als het stralen klaar is gaat het schip even terug naar buiten, en wordt het gordijn naar rechts geschoven zodat het stof niet bij het verf-gedeelte kan komen. Ik vind het geniaal.
Het is een erg prettig bedrijf, heel deskundig en vriendelijk allemaal.
Ze faciliteren Fairtransport met oa de brigantijn Tres Hombres, die op zeilen naar de Carieb vracht vaart. Die stond op de wal, en ze waren met het onderwaterschip bezig; huidplanken vervangen en breeuwen.
De oude hoofdmotor van dat scheepje, een tweecilinder Hundested gloeikop is nu van Teerenstra en staat in de loods op een verrijdbare fundatie. Vrijdagmiddag na het werk rijden ze soms die motor naar buiten en maken ze 'm aan de praat. Helaas zijn de koelwatermantels gescheurd door ouderdom, dus hij kan maar een paar minuten draaien want anders wordt hij te warm, zo zonder koelwater. Maar prachtig is het wel.
Maar goed, de werkzaamheden.
Eerst een dag lang alles dichtmaken, toegangsluiken en deuren eraf, plywood luiken ervoor, en alle naden en kieren afgekit. Stopcontacten afgeplakt, uitlaten en ontluchtingen dichtgestopt etc. Voorkant stuurhut in het plastic. En toen stralen. Met z'n drieen zijn ze een paar dagen bezig geweest, helemaal ingepakt met helmen en perslucht etc. Ik ben mooi buiten de loods gebleven. Omdat ik het achterschip niet heb laten stralen hebben we dat buiten de loods gehouden. De deur tegen de achterschild, en ernaast met zeiltjes afgeschermd. Dat scheelt veel stof. Heb eigenlijk geen stof binnen gehad, maar ik heb alles dan ook goed dicht gehouden. Nadat ze klaar waren hebben ze alle stof eraf geblazen en het kale staal in de zink compound gespoten. Alles grijs.
Toen het ijzerwerk. Je komt altijd ellende tegen als je gaat stralen. Op een paar dunne plekjes spoten ze er door het potdek voorop heen. Ook een stukje bulb aan bakboord van 30cm lang bleek flinterdun. De rest van de bulb was prima. Verder een handvol nagels opgelast, en een gaatje in het dek. Onder de ankerlier zaten diepe putten maar omdat dat een dikke plaat was hoefden we dat niet te repareren. Mastvoetje opgekalefaterd. Volgens de mannen viel het alles mee, ze hadden véél erger meegemaakt.
Toen achteruit, en terug de loods in aan de rechterkant aan de andere kant van het gordijn voor het verfwerk.
Alles is met de kwast voorgestreken en daarna in de primer gespoten. Na de zinklaag zijn er twee lagen epoxy primer op gegaan, plus een toplaag van polyurethaanverf. Vier lagen, dat moet genoeg zijn. Gekozen voor een Sigmadur 520 Polyurethaan toplaag, en twee componenten Zandleven Polyfinish ijzerglimmer voor de dekken. Dat is stroef dus antislip, wat nodig is omdat ik de luikenwagen met de hand moet verrijden, en dan wil je niet uitglijden. Schoonhouden is wel een dingetje, maar ik heb op mijn tjalk Janna ook ijzerglimmer, en die krijg ik best schoongeboend.
Als kleuren hebben we voor de den Verblauw RAL 5023 gekozen, en voor de dekken en onderkant den de Zandleven kleur Lichtgrijs. Voorwoning is weer wit geworden met het dak grijs, en potdek en bolders weer zwart. De spie op de kop heb ik laten schuren en ook blauw laten maken.
Achterop ben ik zelf bezig geweest; samen met een zzp-er het roefdak, de dekken/gangboorden, potdekken, alle bolders en de stuurboord boeiing geschuurd en geverfd. Dat ook laten stralen werd me te begrotelijk.
In de tandwielkast van de ankerlier waren diepe putten geroest. Lier is gestraald en de putten opgelast. De bodemplaat bleek doorgeroest, dus die heeft een nieuwe bodem gekregen. Olie tandwielkast afgetapt, uitgespoeld en schoongemaakt met nieuwe olie erin. Toen alles in de zink gespoten, en twee lagen epoxy primer en polyurethaan erop, kleur blauw. De bakboord ankerkluis hebben is vernieuwd. De reden dat alleen die kluis gescheurd was dat daar geen kettingstoter zat denk ik, en aan stuurboord wel. Fundatie van de lier vernieuwd en een kettingstoter gemaakt.
Lier teruggeplaatst, en weer goed gangbaar gemaakt. De hoofdas bleek ook getordeerd, te zien aan de spiebaan. Die heeft een keer een fikse opdonder gehad. Maar hij draait nog prima.
Anker er weer aan, en de loods uit. Voor het bedrijf aan een grote schoonmaak begonnen. Flink gespoeld en geboend, en inmiddels spic en span.
Na mij ging de Regalo de loods in, voor een soortgelijke klus. Dat is de voormalige Twenthe Rotte, een Twenthe Rijn kempenaar. Ik geloof dat hij op Woerdense Verlaat vaart.
Inmiddels op de terugweg naar Vreeswijk. Helaas leeg want er viel niets te halen in Noord Holland en bovendien moet ik komende week weer vliegen.
De plaatjes:
Re: Vliegende Vaart
Ja, daar knapt een schip wel lekker van op, hè. Ziet er strak uit!
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Dit ziet er weer netjes en fris uit.
Voorlopig even geen onderhoud aan het voorschip en de den.
Keurig werk afgeleverd door Teerenstra.
Het is mooi lekker makkelijk werken in de oude sluis, je kan zo met die vlotjes overal mooi bij.
T.z.t. het achterschip nog een keer laten staalstralen, dan ben je voorlopig bovendeks weer roestvrij.
Nu maar weer wat verdienen met het (vracht)vliegen, want met het varen is het op dit moment ook niet zo geweldig.
Dit ziet er weer netjes en fris uit.
Voorlopig even geen onderhoud aan het voorschip en de den.
Keurig werk afgeleverd door Teerenstra.
Het is mooi lekker makkelijk werken in de oude sluis, je kan zo met die vlotjes overal mooi bij.
T.z.t. het achterschip nog een keer laten staalstralen, dan ben je voorlopig bovendeks weer roestvrij.
Nu maar weer wat verdienen met het (vracht)vliegen, want met het varen is het op dit moment ook niet zo geweldig.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Dat is leuk, ik had sinds de jaren '80 de oude sluis niet meer van binnen gezien.
Er paste precies een (1) Dortmunder in.
Dat Jinny nog jong en om aan te zien was ben ik er met reisjes mee met V&vdW doorheen gegaan.
Sluis was in mijn herinnering kleiner..
Komt misschien omdat die Dortmunders precies tussen de deuren pasten..
Overigens werd de sluis in bedrijf ook koopvaardersschutsluis genoemd, commerssluis had ik nog nooit van gehoord.
Ik had je zien liggen op vesselfinder daar, maar geen tijd om even aan te wippen..
Er paste precies een (1) Dortmunder in.
Dat Jinny nog jong en om aan te zien was ben ik er met reisjes mee met V&vdW doorheen gegaan.
Sluis was in mijn herinnering kleiner..
Komt misschien omdat die Dortmunders precies tussen de deuren pasten..
Overigens werd de sluis in bedrijf ook koopvaardersschutsluis genoemd, commerssluis had ik nog nooit van gehoord.
Ik had je zien liggen op vesselfinder daar, maar geen tijd om even aan te wippen..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Vliegende Vaart
Erik,
Ziet er schitterend uit, prima gedaan!!!
grt Wim
Ziet er schitterend uit, prima gedaan!!!
grt Wim