Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Berghout-2 schreef: 04 nov 2019 15:09 Ja, klippers en tjalken zijn echte platbodems.
ssrp is de club van de jacht-plat- en rondbodems, soms gekscherend genoemd: de club van de platte rondvaartboten.
Wim.
Verdere discussies moeten maar naar 'woordenschat'
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Gerrit schreef: 04 nov 2019 14:23 Janna , Had leo nog last van zenuwen toen hij op een echt schip stapte? :mrgreen:
Want dit was toch weer iets anders dan met een plezier bootje varen van de waterstaat en met een spits vaar je ook maar tussen een paar walletjes in,aan je foto's te zien.
Of voer hij mee als mast ?

gr.gerrit
nou ik ben inderdaad nog al nerveus als ik op een groter schip achter de pook zit

Afbeelding
gr
leo
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerrit »

nou ik ben inderdaad nog al nerveus als ik op een groter schip achter de pook zit

Afbeelding
gr
leo
hallo, ik zie inderdaad geen zweet drupppel.
Maar dit roept wel een vraagje bij mij op ; :mrgreen: is dit de houding van een pensionado / van een spitsen schipper ?/ van een rijks ambtenaar . :lol:
gr.gerrit
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

dit is typisch de houding van een spitsen schipper

Afbeelding

je groeit er mee op en je weet niet beter
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik heb weinig van zenuwen gemerkt bij Leo.
Hij zei nog wel dat hij geen ervaring had met direct omkeerbare motoren. Hoewel ik ooit gelezen heb dat hij wel ervaring heeft met motoren die je met een oliekannetje moet smeren.
Maar zo moeilijk is dat niet, direct omkeerbaar. Even wachten tot-ie stilstaat en je kunt 'm de andere kant op starten. Gewoon met de regulateur. En als je wat te vroeg bent dan vliegen er een paar ontlastkleppen open, maar dat is niet echt een probleem.

Goed, we lagen in Ooigem, met palm van Amsterdam. Vlot gelost ondanks regenbuien. Na afloop uitgespoten en droog gestript met als resultaat een keurig ruim. Palm is wat vettig waardoor je ruim er ineens weer een stuk netter uitziet. Alle verf glimt weer.

We lagen voor de eerste brug waar ik 'n stuurhut voor moet laten zakken als ik leeg ben. Zwaaien lukte niet want ik raakte met m'n roeren in de modder en kreeg 'm niet rond. Dus achteruit terug naar de sluis en zo geschut. Sluis Vijve zat mee. Op de pikdonkere Leie waren m'n infrarood dome camera's erg praktisch, je ziet bijna net zoveel alsof het overdag is. Nog tot Deinze gekomen en aan de kade boven de brug overnacht.

Er was in de regio helemaal geen acceptabele vracht te vinden, dus leeg terug naar NL.

Bij de Krammer overnacht, en de volgende dag bij Hoogendijk in Sliedrecht voor wat klusjes.
De Deutz lekte smeerolie tussen het blok en de distributiekast, en het ondercarter. Door trillingen komt daar op termijn (60 jaar of zo..) ruimte tussen, en monteur Ad liet me dat zien met een voelermaat, die ging er inderdaad cm's diep tussen. Alles goed schoongemaakt, ontvet en de lekkende naden afgekit. Eens kijken hoe lang dat blijft zitten.
Smeerolie monster genomen en weggestuurd voor analyse. Verder zijn de smeerolie- en luchtfilters even in de ultrasoon reiniger geweest. Dus die zijn weer blitzeblank schoon.
En bij de bedieningslucht lekte een luchtfilter, huis gescheurd. Dat vervangen, en nu raak ik bijna geen lucht meer kwijt.

Vooral als je alleen vaart is een camera voorop erg praktisch om de afstand tot je voorganger in te schatten. Dan zegt zo'n sluismeester "Jannette tweede lengte stuurboord en goed aansluiten". En dan mag ik dat van uit de hut inschatten, gokwerk :shock: Ik heb nog geen vlaggenstok te grazen genomen maar het heeft wel eens niet veel gescheeld :mrgreen:
Daarom heb ik m'n dome camera's van de navigatielicht-bakken verplaatst naar voor- en achterop. Dome camera's kun je richten maar in praktijk deed ik dat nooit want je gebruikt ze alleen naar voren gericht, om de afstand tussen het schip en de wal te zien. Daar kun je net zo goed gewone zoom camera's ophangen, en dat gaan we dus doen.
Alleen de koppelstukjes van de UTP-kabels geven problemen, door de trillingen van de Deutz denk ik. Voorop ben ik de verbinding met de camera regelmatig kwijt. Heeft iemand daar ervaring mee?

Verder even naar Lemmen geweest voor de eerste beurt van de nieuwe boegschroefmotor, staat nu 50 uur op. Kleppen gesteld, en smeerolie + filter ververst. Dus die kan er voorlopig een poosje tegen.

Nu in Jutphaas, naast een stoer schip.


Plaatjes:
Palm lossen in Ooigem
Palm lossen in Ooigem
IMG_4086.jpeg (127.08 KiB) 1139 keer bekeken
Bobcat & driver (..) eruit.
Bobcat & driver (..) eruit.
IMG_4090.jpeg (145.99 KiB) 1139 keer bekeken
Vervaarlijke bulkfiets
Vervaarlijke bulkfiets
IMG_4092.jpeg (184.13 KiB) 1139 keer bekeken
Radarspotter, wáár?
Radarspotter, wáár?
IMG_4095.jpeg (258.14 KiB) 1139 keer bekeken
Door de jachtengeul.
Door de jachtengeul.
IMG_4103.jpeg (158.92 KiB) 1139 keer bekeken
Olie lekkage
Olie lekkage
IMG_4107.jpeg (226.28 KiB) 1139 keer bekeken
IMG_4108.jpeg
IMG_4108.jpeg (176.36 KiB) 1139 keer bekeken
IMG_4109.jpeg
IMG_4109.jpeg (262.35 KiB) 1139 keer bekeken
Meerkerk
Meerkerk
IMG_4112.jpeg (154.47 KiB) 1139 keer bekeken
Wat zijn de overeenkomsten van deze twee?
Wat zijn de overeenkomsten van deze twee?
IMG_4113.jpeg (174.17 KiB) 1139 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Allebei voorzien van een echte motor, Deutz 536, 375 pk. 8)
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door degraaf »

als je in Ooigem lost en je gaat achteruit naar de sluis dan kan je voor of na de eerste kade rond het is mij tenminste altijd gelukt met 60 mrt.(de kade waar de gipsschepen lossen oa de Sonia)
grt machiel
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dacht ook dat het wel moest kunnen Machiel, maar mij lukte het niet, met 55m.
Gezwaaid tussen de wachtkaai voor de sluis en dat kaaitje iets verderop (waar die trailers staan). Maar ik kwam met m'n roeren in de modder te zitten aan de zuidzijde, en wilde het niet forceren. Heb niet de kop in de wal gezet maar net vrij gehouden.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Erik, je loopt op dat radarbeeld het Noordergat uit richting Zuid-Vlije.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Alleen de koppelstukjes van de UTP-kabels geven problemen, door de trillingen van de Deutz denk ik. Voorop ben ik de verbinding met de camera regelmatig kwijt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat ik wel eens doe met dergelijke vaste verbindingen, de kabeltjes gewoon solderen.
Koppelstukjes is in de regel vragen of je alsjeblieft ellende wilt..
En even de bout ertegen en afmonteren met krimpkous geeft alle ellende geen kans.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Plaats reactie