Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Patrick12
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2019 20:05

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Patrick12 »

Hoi,

Zal mij eersteven voorstellen.
Patrick, 60 jaar oud en ik volg al jaren dit en andere bootforums. Praktijkleraar centrale verwarming en sanitair in een technische school in Gent.
Al 15 jaar schipper van een Doerak 950PAV.

Sinds 2018 wonen we aan De Beneden Schelde tussen de brug van Schoonaarde en op een tweehonderd meter voor de bocht van Wichelen.
Zelf meermaals De Schelde bevaren tussen Gent en Dendermonde met uitschieters tot Antwerpen. Parijs was al enkele keren een einddoel. Voor sluizen nemen draaien we onze hand al lang niet meer om.
Op De Schelde telkens met volle aandacht want zowel de stroming als het vele drijfvuil maakt oppassen wel nodig.
Bij bepaalde weersomstandigheden kan het er hier op De Schelde toch een pak stroming zitten. Zeker als de Wind er vlak opzit.
Zo af en toe zien we hier situaties waar ik toch even bij frons.
Met de stroom volop mee vliegen er hier toch enkele met een mooie snelheid voorbij ons raam. Soms om dan net voor de bocht volop in de remmen te gaan.

Sommige scheepsnamen komen mij bekend voor.

Het stuk tussen Antwerpen en de sluis van Merelbeke is de Beneden Schelde. Het stuk tussen Merelbeke en de Franse Grens is als Boven Schelde omschreven.

Patrick
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank voor je reactie Patrick. Leuk om een nieuw gezicht te zien hier op ’t forum.

Goed, voor de eerste keer over de Bovenschelde of Zeeschelde of Beneden Schelde, what's in a name :wink:

Ik was in m’n eentje van Izegem naar Antwerpen, en omdat er op de Westerschelde iemand bij moet, voor deze route gekozen.
Het kwam met het tij heel mooi uit; als ik rond de middag weg zou gaan uit Merelbeke kon ik eind van de middag in Antwerpen zijn, waar ik de volgende morgen moest laden. En dan had ik ‘s morgens mooi de tijd om de werf waar het schip gebouwd is op te zoeken. Het schip is nl. in 1958 in Merelbeke gebouwd, bij Gebr. van de Kerckhove.

Deze route vond ik voor de eerste keer toch wel een beetje spannend, diverse mensen hebben me ervoor gewaarschuwd. Maar hele volksstammen varen via deze route, veel (Franse) spitsen en andere schepen die waarschijnlijk de Westerschelde juist weer heel spannend vinden. Als die het kunnen moet ik het toch ook kunnen.

Boven sluis Merelbeke overnacht en de volgende morgen dus eerst op zoek naar de werf. Ik had oude foto’s van de bouw gekregen van de vorige eigenaars (bedankt Bas) en daar zat een oud bedank kaartje bij met het adres; Gavere Steenweg 66-68 in Merelbeke. Die weg heet inmiddels Oude Gaverse Steenweg en het adres bestaat nog wel, maar er is niets meer van de werf terug te vinden, er staan woningen. Toch leuk om de plaats te zien waar het schip 61 jaar geleden gebouwd is.

Dan mijn ervaringen met de Bibberschelde zoals Bram het noemde :shock:

Het is bovenin bij eb droog en smal, als het tij loopt kan het hárd stromen, het is plaatselijk enorm bochtig en daarbij in de binnenbochten ondiep, en de brughoogtes houden bij hoog water niet over. Had het traject ooit wel eens gevaren maar dat was meer dan 20 jr geleden, met de Janna.
Daarom vooraf m’n hulptroepen om raad gevraagd (dank je Kees/Bram). En ik had geluk; de lege 55m Flora liep na me de sluis in, dus die heb ik voor laten gaan. Die is even groot en hoog, en ik heb hem een paar honder meter laten gaan zodat ik mooi de kunst af kon kijken.

De planning was om net na laag water in Antwerpen te zijn, het is krap 80 km tot de Royersluis en als je een beetje doordraait dan redt je dat wel. Daarom twee uur voor hoogwater afgeschut, dus het eerste stuk vaar je nog in de vloed. Dat maakt het varen van de bochten in de bovenloop ook een stuk makkelijker. Alles valt en staat met het tij; er moet water genoeg staan om te kunnen varen, je moet onder de bruggen door passen en je wilt beneden de (eb)stroom mee. Interessant varen met hier en daar érg scherpe bochten waar alleen in de buitenbocht genoeg water staat. Als de eb begint door te zetten niet te diep de bochten in want dan zit je met je roeren in de stenen. Spitsen hebben het hier makkelijker met hun haakse kimmen, die dweilen niet zo de bocht uit. Nederlands gebouwde schepen hebben vaak wat rondere kimmen en mijn Merelbeker zit er een beetje tussenin.
In de scherpe bochten de kopschroef stand by gehad, maar die alleen bij het uitkomen van de bocht van Dendermonde nodig gehad, bij de sluis. Daar stuurde ik te laat in en was een duwtje nodig. De stroom uit de Dender duwt je daar wel terug maar dat was niet veel deze keer. Op dat punt liep de volle ebstroom al en dan worden de bochten lastiger. De scherpe bochten heb ik met het stuurwerk op wegafhankelijk gestuurd want op de bochtaanwijzer krijg je constant interactie tussen wat jij zelf nodig vindt en wat de piloot daarvan maakt. Dat stuurt onrustig en kost snelheid.

De Schelde is op dit stuk schitterend met allemaal natuur om je heen, en schilderachtige stadjes onderweg.
Beneden Baasrode is het leed geleden, dan wordt het breed en komen er boeien om de droogtes aan te geven. Bij Temse ligt nog een brug maar tegen die tijd zit je al zo dicht tegen laag water aan dat de doorvaarthoogte geen probleem is. Wel even mikken op de juiste doorvaart opening. Verder lager uit veel scheepswerven, al dan niet gesloten of tot sloopwerf verworden. En industrie, dan is het mooie er wel af.

In de Royersluis naast met de Fora geschut en samen een bakkie gedaan. Die sluis schut zo traag dat daar tijd genoeg voor is. Ook een alleenvarende zij-instromer dus ervaringen uitgewisseld, en ‘m bedankt voor het ‘loodsen’. Leuke ontmoetingen zo, wie zegt dat de gezelligheid weg is in de binnenvaart?

Volgende morgen in Kanaaldok B1 bij Cargill aan kaai 506 500t raapschroot geladen, voor Delden. Na afloop gelijk vertrokken en nog tot Gorinchem gekomen. In de Kreekrak en Volkerak sluizen even snel afgespoten.

De volgende dag naar Doesburg gevaren, en op een mooi plekje aan de kade overnacht. Kop voor vastmaken dus ruim op tijd afstoppen want er loopt daar stroom zat. Dan zou je best een sterkere kopschroef willen.

Volgende dag het laatste stukje IJssel naar Eefde, en in Goor gaan liggen omdat ik de volgende dag pas aan de beurt was.

Bij For Farmers in Delden gelost, en ’s avonds nog terug naar Goor. Volgende dag schoongemaakt en naar Eefde, en beneden de sluis aan de steiger overnacht. En vandaag naar Schellingwoude.

Zou morgenochtend vroeg bij de IGMA in de Vlothaven Argentijnse sojaschroot laden uit de Handymax Evropi, maar die zit nog in het Kanaal, én onder gas, dus daarom wordt dinsdagmiddag pas. Ik had 24 uur laadtijd afgesproken dus dat worden betaalde paasdagen 8)

Hieronder de plaatjes:
Boven Sluis Merelbeke
Boven Sluis Merelbeke
IMG_0707.jpeg (151.64 KiB) 1658 keer bekeken
Mooi plaatje zo.  Wordt wel tijd voor wat verf- en teerwerk.
Mooi plaatje zo. Wordt wel tijd voor wat verf- en teerwerk.
IMG_2702.jpeg (141.67 KiB) 1658 keer bekeken
Het adres waar vroeger de werf Gebroeders van de Kerckhove zat.
Het adres waar vroeger de werf Gebroeders van de Kerckhove zat.
IMG_2703.jpeg (162.7 KiB) 1658 keer bekeken
En hier moet de helling geweest zijn.
En hier moet de helling geweest zijn.
IMG_2704.jpeg (166.25 KiB) 1658 keer bekeken
De Schelde heeft hier ook nog tij want hij loopt beneden langs de sluis/stuw naar de Ringvaart
De Schelde heeft hier ook nog tij want hij loopt beneden langs de sluis/stuw naar de Ringvaart
IMG_2705.jpeg (140.17 KiB) 1658 keer bekeken
Net uit sluis Merelbeke.  De Flora vaart vooruit om de weg te wijzen ;)
Net uit sluis Merelbeke. De Flora vaart vooruit om de weg te wijzen ;)
IMG_2706.jpeg (152.58 KiB) 1658 keer bekeken
Melle
Melle
IMG_2707.jpeg (167.33 KiB) 1658 keer bekeken
Wachtpalen voor de opvaart als er onvoldoende water staat in de betonnen bak beneden de sluis.
Wachtpalen voor de opvaart als er onvoldoende water staat in de betonnen bak beneden de sluis.
IMG_2708.jpeg (148.67 KiB) 1658 keer bekeken
Zodat je de diepte weet voor als je verder wilt.
Zodat je de diepte weet voor als je verder wilt.
IMG_2709.jpeg (157.89 KiB) 1658 keer bekeken
Het dok van Pol de Roose, ik denk dat daar vroeger spitsen gebouwd werden.
Het dok van Pol de Roose, ik denk dat daar vroeger spitsen gebouwd werden.
IMG_2710.jpeg (183.04 KiB) 1658 keer bekeken
Komt er ineens een vliegtuig over je heen ;)  Een oude Boeing 707 sans moteurs.  Net boven Wetteren.
Komt er ineens een vliegtuig over je heen ;) Een oude Boeing 707 sans moteurs. Net boven Wetteren.
IMG_2712.jpeg (171.54 KiB) 1658 keer bekeken
Wetteren, wel wat veranderd sinds die foto van Schier.
Wetteren, wel wat veranderd sinds die foto van Schier.
IMG_2713.jpeg (184.47 KiB) 1658 keer bekeken
Wichelen, ook met afmeergelegenheid.
Wichelen, ook met afmeergelegenheid.
IMG_2714.jpeg (159.97 KiB) 1658 keer bekeken
Natuurschoon in de buurt van Dendermonde.
Natuurschoon in de buurt van Dendermonde.
IMG_2715.jpeg (124.99 KiB) 1658 keer bekeken
Net boven de bocht van Kockam
Net boven de bocht van Kockam
IMG_2716.jpeg (153.02 KiB) 1658 keer bekeken
Dit is wel de meest extreme bocht denk ik, die van Kockam
Dit is wel de meest extreme bocht denk ik, die van Kockam
IMG_2717.jpeg (142.06 KiB) 1658 keer bekeken
De bocht in..
De bocht in..
IMG_2718.jpeg (139.67 KiB) 1658 keer bekeken
.. en halverwege.
.. en halverwege.
IMG_2719.jpeg (161.16 KiB) 1658 keer bekeken
Dendermonde
Dendermonde
IMG_2720.jpeg (129.62 KiB) 1658 keer bekeken
Jacht op een eigen zaat.  Meer een standplaats ;)
Jacht op een eigen zaat. Meer een standplaats ;)
IMG_2721.jpeg (181.04 KiB) 1658 keer bekeken
110m's kunnen in ieder geval tot hier komen
110m's kunnen in ieder geval tot hier komen
IMG_2722.jpeg (152.73 KiB) 1658 keer bekeken
Baasrode, met zaat.
Baasrode, met zaat.
IMG_2723.jpeg (149.63 KiB) 1658 keer bekeken
Sint Amands
Sint Amands
IMG_2724.jpeg (130.13 KiB) 1658 keer bekeken
De Durme naar Tierode.  Helaas net niet te zien.
De Durme naar Tierode. Helaas net niet te zien.
IMG_2725.jpeg (135.86 KiB) 1658 keer bekeken
Dit was vroeger de helling/dok van de oude Boelwerf in Temse denk ik.
Dit was vroeger de helling/dok van de oude Boelwerf in Temse denk ik.
IMG_2726.jpeg (160.38 KiB) 1658 keer bekeken
Temse
Temse
IMG_2727.jpeg (131.17 KiB) 1658 keer bekeken
Temsebrug
Temsebrug
IMG_2728.jpeg (131.93 KiB) 1658 keer bekeken
Rechts de invaart naar het Zeekanaal naar Brussel, en links de Rupel.
Rechts de invaart naar het Zeekanaal naar Brussel, en links de Rupel.
IMG_2730.jpeg (126.74 KiB) 1658 keer bekeken
Scheepswerf Hemiksem, die werkt nog zo te zien.
Scheepswerf Hemiksem, die werkt nog zo te zien.
IMG_2731.jpeg (149.35 KiB) 1658 keer bekeken
Scheepswerf tegenwoordig sloopwerf in Hoboken.
Scheepswerf tegenwoordig sloopwerf in Hoboken.
IMG_2733.jpeg (146.53 KiB) 1658 keer bekeken
De Sinjorenstad
De Sinjorenstad
IMG_2734.jpeg (141.03 KiB) 1658 keer bekeken
Een bonte verzameling oude havenkranen.
Een bonte verzameling oude havenkranen.
IMG_2735.jpeg (155.5 KiB) 1658 keer bekeken
M'n leidraad voor de Schelde.  Onmisbaar.
M'n leidraad voor de Schelde. Onmisbaar.
IMG_2736.jpeg (210.99 KiB) 1658 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

En in de Flora een mooie Stork!
Wieger was in de 70'er jaren gelijk met mij zeilinstructeur op de jeugdherberg /zeilschool in Heeg (met tjotters)
Later waren we als charterschippers ook weer collega's.
Groeten
Jan
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Zo komen we nog eens ergens! Erik bedankt voor je verslag en plaatjes. Gr. Klaas.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ha,kaart van Pierre Verbergh, had ik ook;
ziet er wat amateuristisch uit maar idd heel veel relevante info.

Heel leuk , zoveel foto’s van die Zeeschelde te zien; voor mij was het ca. 30 jaar geleden,bedankt!

Mazzeltje,betaalde paasdagen en ook nog in 020, mijn geboortestad!

Groet,goede dagen, Jan.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Weer een mooi reisverslag met mooie plaatjes.

Hmm, Wat lees ik: (kool)teren ? :wink: 8)

Prettige Paasdagen gewenst.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Weer een prachtig verslag Erik.
De Schelde, je begrijpt, een voor mij onbekend vaargebied.
Mooi om te zien hoe het er daar uit ziet.
Goede paasdagen in Amsterdam.
grt Wim
Rehoboth II
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 okt 2014 13:26

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Rehoboth II »

Wat een prachtig verslag Erik. fijne paasdagen!
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Jan Stolp schreef: 19 apr 2019 17:05 En in de Flora een mooie Stork!
Wieger was in de 70'er jaren gelijk met mij zeilinstructeur op de jeugdherberg /zeilschool in Heeg (met tjotters)
Later waren we als charterschippers ook weer collega's.
Groeten
Jan
Ja, dat hoorde ik gelijk toen ik ernaast lag Jan, die Stork, een RO 158k van 400pk. Deed ‘t nog prima.

Je kon zien dat hij iets meer pk’s had voor z’n tonnen want hij liep na de bochten eerst van me weg, en daarna kwam ik er weer bij omdat mijn schip blijkbaar net iets behaalder is.

Was erg leuk om even een praatje te maken, wat een toeval dat jullie collega’s waren.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Erik, ik heb net als anderen wederom weer genoten van je reisverslag met mooie plaatjes.

Jou is kennelijk geleerd dat deze vaarweg de naam "Bibber Schelde" draagt, en terecht.

Ik ben zelf nooit verder de Schelde op geweest dan aan de Boelwerf in Temse.
Maar een oom van mij gaf me de goede raad:

"Theo als je die Schelde nog verder op moet, trek je niks aan van de verhalen die daar de ronde doen.
Ze maken je wijs dat je daar alleen kunt overleven met een heel groot mes in de hand,
WANT DAT DE LEEUWEN DAAR OVER DE KLIPANKERS AAN BOORD KOMEN !"

Maar Erik jij wist dat ook en daarom voer jij daar natuurlijk ook met een leeg schip ! :lol:

Goede Paasdagen allemaal!
Plaats reactie