Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Klopt, Kees, die silo staat in Haren.
Vaak daar tegenover gelost met verpakt zout.

Mooie plaatjes weer; tot Ittre kwamen we wel eens voor de porfiersplit,verder naar boven maar een keer, met kolen naar La Louviere.
En Aalst; nooit gezien...

Gr. Jan.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Duidelijk verhaal en mooie plaatjes, Eric.
Je zult begrijpen, een voor mij totaal onbekend gebied. :oops:
Heel mooi!
grt Wim
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom »

Mooie foto's Eric. Aalst is de enige plek waar we niet naar toe zijn geweest. Echter voor zover ik weet was er een 42 m sluis om in Aalst te komen. Die pellets werden in beurstijd veel door dezelfde verlengde spitsen weggevaren, de gevraagde cubs waren dusdanig groot, dat normale spitsen dat niet mochten doen. Het zal Denderbelle zijn geweest? Voor ons huidige schip, 82m wel een beetje gribus, de route die je hebt gevaren, als we er langs gaan ben ik blij met weinig tegenvaart. Sluis Lembeek is ook niet zo een succes, doordat we bijna tegen de drempel zitten, komt het water uit de lekkende deuren vol op het achterschip, sta dan in 20 cm water bij mijn draadje. Leuk is anders in de winter. Maar ja we zijn ook iets te lang, 20 cm.
groet Rienk
nog steeds een beetje bezig
audy
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door audy »

Mooie reisverslagen en duidelijke foto's van voor mij grotendeels onbekende vaarwegen (in de jaren 60/70 veel in de België gevaren).
Gr. Auke
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi fotoverslag Erik, daar ergens aan een van die kaaitjes waar jij nu ligt te lossen (Aalst) is mijn moeder geboren. In 1934 aan boord, toen mijn opa daar ook lag te lossen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Even een update, want de laatste reactie is al weer drie weken geleden zie ik.

Wij waren leeg in Aalst. De volgende dag naar Gent, in de hoop dat er daar wat te vervoeren viel.
Twee dagen boven sluis Merelbeke gelegen, beetje geverfd en geklusd. Oa de voorbolders afgebikt en geslepen/geschuurd. Die waren niet bepaald glad en hard toe aan onderhoud.

Lagen samen met de Rosalinde, die dat weekeind in de Moervaart moest gaan laden voor Baasrode. Op gepaste 1,5m afstand gezellig gebuurd.
Maar omdat er de volgende week weer andere werkzaamheden aan kwamen, en er hier weinig interessante reizen de goede kant op liepen, maar besloten leeg terug naar Vreeswijk te gaan. Soms zit het mee en soms zit het tegen..

Soort vakantiereisje van gemaakt met korte vaardagen, wat mede door het mooie weer geen straf was. Nog een dagje in het Gat van de Vissen gelegen, toch wel een van de mooiere ligplaatsen in NL vind ik.

Terug in Vreeswijk een plekje gezocht aan de Handelskade voor een maandje pauze. Ik ben blij dat ik de optie nog heb om af en toe een andere tak van sport te beoefenen. Want de prijzen in de binnenvaart zijn en blijven laag, ondanks een vrij lage waterstand op de rivier.

Tussen de vluchten door heb ik soms wat vrije dagen en dan is er tijd om aan de Jannette te klussen. Dus dat vordert ook.
Morgen naar New York en als ik terug ben weer varen.

Reisje Antwerpen - Mülheim an der Ruhr met rollen. Ik zoek eigenlijk nog iemand want in Duitsland kennen ze geen alleenvaart, en mijn vrouw moet werken. Is er iemand met minimaal matroos in z'n dienstboekje die een weekje mee wil?

Best netjes uitgelost in Aalst
Best netjes uitgelost in Aalst
IMG_0584.jpeg (196.16 KiB) 1638 keer bekeken
Achteruit het dorp weer uit
Achteruit het dorp weer uit
IMG_0593.jpeg (229.38 KiB) 1638 keer bekeken
De Sunrise schiet al lekker op
De Sunrise schiet al lekker op
IMG_0609.jpeg (196.89 KiB) 1638 keer bekeken
In sluis Denderbelle.  Alle ruimte zou je zeggen maar die deur moet ook nog open kunnen.
In sluis Denderbelle. Alle ruimte zou je zeggen maar die deur moet ook nog open kunnen.
IMG_0611.jpeg (184.57 KiB) 1638 keer bekeken
Peilschaal voor de spoorbrug van Oudegem, 4,95 lees ik
Peilschaal voor de spoorbrug van Oudegem, 4,95 lees ik
IMG_0618.jpeg (276.17 KiB) 1638 keer bekeken
Onder de spoorbrug.  Een kleine 20cm over.
Onder de spoorbrug. Een kleine 20cm over.
IMG_0620.jpeg (206.41 KiB) 1638 keer bekeken
Uitzicht met de hut omlaag is wat minder
Uitzicht met de hut omlaag is wat minder
IMG_0622.jpeg (200.78 KiB) 1638 keer bekeken
Prachtig varen hier
Prachtig varen hier
IMG_0628.jpeg (152.79 KiB) 1638 keer bekeken
Hé, een vliegtuig
Hé, een vliegtuig
IMG_0633.jpeg (237.79 KiB) 1638 keer bekeken
Peilschaal van Melle, waar je kunt zien of je al door kunt naar de sluis.  Het afleesvenster is gewoon afleesbaar maar m'n telefoon vindt van niet...
Peilschaal van Melle, waar je kunt zien of je al door kunt naar de sluis. Het afleesvenster is gewoon afleesbaar maar m'n telefoon vindt van niet...
IMG_0642.jpeg (249.96 KiB) 1638 keer bekeken
Hier gaan we de 'betonnen bak' in naar de sluis.  De Schelde zelf gaat door naar Gent, slingert dwars door de stad en komt daar net boven sluis Merelbeke weer uit
Hier gaan we de 'betonnen bak' in naar de sluis. De Schelde zelf gaat door naar Gent, slingert dwars door de stad en komt daar net boven sluis Merelbeke weer uit
IMG_0644.jpeg (131.83 KiB) 1638 keer bekeken
Sluis Merelbeke
Sluis Merelbeke
IMG_0650.jpeg (136.3 KiB) 1638 keer bekeken
Koolborstels van de dynamo.  Eenmaal goed schoongemaakt deed hij het weer.
Koolborstels van de dynamo. Eenmaal goed schoongemaakt deed hij het weer.
IMG_0653.jpeg (168.53 KiB) 1638 keer bekeken
Gouden bolders?
Gouden bolders?
IMG_0661.jpeg (209.59 KiB) 1638 keer bekeken
Samen met de Rosalinde in sluis Evergem
Samen met de Rosalinde in sluis Evergem
QDCD9542.jpeg (151.08 KiB) 1638 keer bekeken
Rosalinde gaat de Moervaart in
Rosalinde gaat de Moervaart in
IMG_0665.jpeg (223.11 KiB) 1638 keer bekeken
Wij werden ook op de foto gezet
Wij werden ook op de foto gezet
CMVV4445.jpeg (132.22 KiB) 1638 keer bekeken
Op het mooiste plekje van Terneuzen
Op het mooiste plekje van Terneuzen
IMG_0673.jpeg (156.96 KiB) 1638 keer bekeken
Overnacht in de vluchthaven Zijpe
Overnacht in de vluchthaven Zijpe
IMG_0677.jpeg (138.21 KiB) 1638 keer bekeken
Wachten op water voor de Koninginnensluis
Wachten op water voor de Koninginnensluis
IMG_0691.jpeg (214.06 KiB) 1638 keer bekeken
Terug aan de Handelskade
Terug aan de Handelskade
IMG_0692.jpeg (188.21 KiB) 1638 keer bekeken
Weer naar China, mondkapjes ophalen.  In Wuhan deze keer, waar 't allemaal begon..
Weer naar China, mondkapjes ophalen. In Wuhan deze keer, waar 't allemaal begon..
IMG_E89F821118FE-1.jpeg (167.69 KiB) 1638 keer bekeken
Prachtige tekst in het hotel in Wuhan..
Prachtige tekst in het hotel in Wuhan..
IMG_0714.jpeg (129.86 KiB) 1638 keer bekeken
Mondkapjes
Mondkapjes
IMG_0729.jpeg (227.27 KiB) 1638 keer bekeken
Half vol of half leeg?
Half vol of half leeg?
IMG_0730.jpeg (217.54 KiB) 1638 keer bekeken
Boeiing achterop nog eens aangepakt
Boeiing achterop nog eens aangepakt
IMG_0768.jpeg (233.22 KiB) 1638 keer bekeken
Nachtwolken boven Engeland, in noordelijke richting.
Nachtwolken boven Engeland, in noordelijke richting.
IMG_0790.jpeg (122.92 KiB) 1638 keer bekeken
De electra in de voormachinekamer is nu up to date.  Vlnr de 230/400V kast met generator en walstroom-schakelwerk, dan een verdeelkast voor de 24V voorschip, en de schakelkast voor de boegschroefbediening.
De electra in de voormachinekamer is nu up to date. Vlnr de 230/400V kast met generator en walstroom-schakelwerk, dan een verdeelkast voor de 24V voorschip, en de schakelkast voor de boegschroefbediening.
IMG_0804.jpeg (147.56 KiB) 1638 keer bekeken
Nieuwe naamborden erop.  Deze keer wel goed afgekit dus hopelijk blijven ze nu wel zitten.
Nieuwe naamborden erop. Deze keer wel goed afgekit dus hopelijk blijven ze nu wel zitten.
IMG_0797.jpeg (153.35 KiB) 1638 keer bekeken
"Kom van dat dak af"
"Kom van dat dak af"
F74BD4ED-53EA-4950-A6C5-5252AA7353C0.jpeg (101.32 KiB) 1638 keer bekeken
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Ik zou best een weekje meewillen, helaas kom ik niet verder dan technician in mijn monsterboekje.

Mooi, die electra voorin.
Ik heb me ook weer een nieuw project op de hals gehaald, een andere tobbe waar ik het met de electra niet echt eens ben..
Eens zien of ik het net zo mooi krijg..

Mooie plaatjes van onderweg.

Verder, die oude letters eraf slijpen, dat is heel veel werk zeker?
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Weer mooie foto's van een voor mij totaal onbekend vaargebied.
Nu een keer naar Duitsland, weer eens wat anders.
Ben helaas niet beschikbaar om mee te gaan.
Goeie reis,
grt Wim
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

Tjalken mannen onder elkaar , met Martin! ;)
Groeten
Jan
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Jinny B schreef: 25 jun 2020 08:54 Ik zou best een weekje meewillen, helaas kom ik niet verder dan technician in mijn monsterboekje.
Zonde. Dienstboekje halen is niet zo moeilijk maar vaartijd voor matroos wordt lastiger. Minimaal 3 jaar geloof ik. Plus een stukje theorie. In vind dat behoorlijk veel maar wie ben ik..
In Belgie kon je tot voor kort na zelfstudie theorie examen doen en daarna praktijk examen, zonder vaartijd eisen. Maar ik geloof dat dit inmiddels niet meer zo is.
Jinny B schreef: 25 jun 2020 08:54Verder, die oude letters eraf slijpen, dat is heel veel werk zeker?

Ja best wel. Ze zijn er deugdelijk opgelast. Da's wel een paar dagen slijpen maar dat is nog niet zo erg. Vervelender is dat je het altijd blijft zien. Beter zou zijn de plasmasnijder pakken en het stuk plaat met letters en al eruit snijden. En dan een nieuwe plaat erin zetten. Maar voorlopig heb ik andere prio's. Dit was de kortste klap.
Plaats reactie