De volgorde van Kapitein Spok ging in Sluis 0 nooit lukken. Eerst links en rechts tegen de muur en opvullen met de laatsteKapitein Spok schreef: ↑13 okt 2018 23:17
Maar een sluisMEESTER legt nr 1 tegen de muur, nr 2 er bij opzij en laat nummer 3 langs de andere muur ertussen lopen.
Veilig en vlot schutten heet dat.
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Eerst links en rechts tegen de muur en opvullen met de laatste
Ja dat klopt helemaal. Maar sluis 0 is ook uit het jaar NUL.
Het jaar waarin een kind op de wereld kwam die ons later leerde: "De eersten zullen de laatsten zijn".
Overigens een zijn dit prachtige foto's . En de plaatsen Waarde en Oude Pekela kunnen bijgeschreven worden in die andere draad.
Ja dat klopt helemaal. Maar sluis 0 is ook uit het jaar NUL.
Het jaar waarin een kind op de wereld kwam die ons later leerde: "De eersten zullen de laatsten zijn".
Overigens een zijn dit prachtige foto's . En de plaatsen Waarde en Oude Pekela kunnen bijgeschreven worden in die andere draad.
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Vliegende Vaart
Met de tot 47 m verlengde SEMPER SPERA van 1891, gebouwd met 37,20 x 6,20 m. Mooi.
gr. Gernot
gr. Gernot
Re: Vliegende Vaart
Zou die Semper Spera in Oude Pekela kunnen komen? Gr. Klaas.
Re: Vliegende Vaart
Leuk die reacties op het indelen van een sluis en het zal per sluis misschien verschillen, zelf ben ik als sluiswachter van 1983 tot 1993 werkzaam geweest op de Rozenburgse sluis nuttige schutkolk afmeting 300 x 24 meter, computers hadden we toen nog niet dus alles op speciale formulieren met potlood opschrijven, intekenen en indelen.
Als het eerste schip wat zich meldde 50x6,60 groot was en schip twee en drie 67x8,20 dan gingen de 67x8,20 schepen sb en bb tegen de muur en werd de kempenaar als derde afgeroepen om tussen in te gaan, daar werd soms wel een door de kempenaar commentaar op gegeven van IK WAS EERST, maar dan vroeg ik hem: "schipper, welk schip vaart zo meteen als eerste de sluis uit????" en dan hoorde ik : "euh euh ja je hebt gelijk, het schip wat in het midden ligt vaart als eerste uit,: het kwartje moest vaak eerst even vallen .
En wat de vierkante koppen en achterschepen van spitsen aan gaat, juist die zijn gemakkelijk, want met een mooie steven zoals de VT-ers een schitterende overhangende steven, maaide je als t fout ging alles weg.
Zo heb ik de drukste dag uit het bestaan van de Rozenburgse sluis meegemaakt, het Breeddiep was wegens een tragisch scheeps ongeval gestremd, de Joma van Versluis was bij het rondgaan op de waterweg om naar het Breeddiep te gaan door motorstoring stil gevallen en door een coaster overvaren, waarbij schipper Versluis en de matroos verdronken zijn.
Dus alle voor de Europoort en Rotterdam bestemde schepen moesten door de Rozenburgse sluis, hetgeen resulteerde in 320 schepen in 24 uur geschut, geloof mij, dat was puzzelen, tekenen en rekenen.
Gr. Arie
Als het eerste schip wat zich meldde 50x6,60 groot was en schip twee en drie 67x8,20 dan gingen de 67x8,20 schepen sb en bb tegen de muur en werd de kempenaar als derde afgeroepen om tussen in te gaan, daar werd soms wel een door de kempenaar commentaar op gegeven van IK WAS EERST, maar dan vroeg ik hem: "schipper, welk schip vaart zo meteen als eerste de sluis uit????" en dan hoorde ik : "euh euh ja je hebt gelijk, het schip wat in het midden ligt vaart als eerste uit,: het kwartje moest vaak eerst even vallen .
En wat de vierkante koppen en achterschepen van spitsen aan gaat, juist die zijn gemakkelijk, want met een mooie steven zoals de VT-ers een schitterende overhangende steven, maaide je als t fout ging alles weg.
Zo heb ik de drukste dag uit het bestaan van de Rozenburgse sluis meegemaakt, het Breeddiep was wegens een tragisch scheeps ongeval gestremd, de Joma van Versluis was bij het rondgaan op de waterweg om naar het Breeddiep te gaan door motorstoring stil gevallen en door een coaster overvaren, waarbij schipper Versluis en de matroos verdronken zijn.
Dus alle voor de Europoort en Rotterdam bestemde schepen moesten door de Rozenburgse sluis, hetgeen resulteerde in 320 schepen in 24 uur geschut, geloof mij, dat was puzzelen, tekenen en rekenen.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Arie, leuk ook deze reactie. Het geeft perfect weer dat hetzelfde werk toch overal weer en tikkeltje anders werd uitgevoerd. Maar ik kan me ook nog heel goed herinneren dat je als schipper die regelmatig bij dezelfde sluizen kwam ook precies wist welke eigen-aardigheden bij en bepaalde sluis hoorden.
Toen ik las: "welk schip vaart zo meteen als eerste de sluis uit????"" moest ik gelijk denken aan zo'n beetje de grootste zonde die je bij het indelen van de oude kolk in Weurt kon maken: Van binnen naar buiten de nr 1 aan BB of deze van buiten naar binnen aan SB leggen.
Tot de invoering van het BPR in 1984 waren er natuurlijk geen uitvaartlichten. Sterker nog, vanuit de historie van drie dagen schepen voor de sluis was het zaak zo snel mogelijk de kolk leeg te krijgen. Aan de binnenzijde schuift de roldeur van bakboord naar stuurboord. Wanneer hij dus half open is kan er al een schip van 8 mtr langs, en dat was toen absoluut gewoon en zelfs gewenst. Dus daarom moest de nr één wel op de goede plaats liggen anders was het echt oorlog! Deze draad heet vliegende vaart, in meer dan één opzicht een treffende titel. Want de wijze waraop die eerste de sluis uitvoer was werkelijk in vliegende vaart.
Wel denk ik dat Eric blij is dat er in de luchtvaart op de diverse luchthavens toch wat meer uniformiteit heerst dan op het water.
Anderzijds heb ik ook wel de indruk dat de "afwijkingen" her en der tussen de verschillende sluizen toch ook wel degelijk functioneel zijn.
"Gelijke monniken gelijke kappen" zegt het spreekwoord. Maar hoeveel gelijke sluizen zouden er zijn? Dus...
Toen ik las: "welk schip vaart zo meteen als eerste de sluis uit????"" moest ik gelijk denken aan zo'n beetje de grootste zonde die je bij het indelen van de oude kolk in Weurt kon maken: Van binnen naar buiten de nr 1 aan BB of deze van buiten naar binnen aan SB leggen.
Tot de invoering van het BPR in 1984 waren er natuurlijk geen uitvaartlichten. Sterker nog, vanuit de historie van drie dagen schepen voor de sluis was het zaak zo snel mogelijk de kolk leeg te krijgen. Aan de binnenzijde schuift de roldeur van bakboord naar stuurboord. Wanneer hij dus half open is kan er al een schip van 8 mtr langs, en dat was toen absoluut gewoon en zelfs gewenst. Dus daarom moest de nr één wel op de goede plaats liggen anders was het echt oorlog! Deze draad heet vliegende vaart, in meer dan één opzicht een treffende titel. Want de wijze waraop die eerste de sluis uitvoer was werkelijk in vliegende vaart.
Wel denk ik dat Eric blij is dat er in de luchtvaart op de diverse luchthavens toch wat meer uniformiteit heerst dan op het water.
Anderzijds heb ik ook wel de indruk dat de "afwijkingen" her en der tussen de verschillende sluizen toch ook wel degelijk functioneel zijn.
"Gelijke monniken gelijke kappen" zegt het spreekwoord. Maar hoeveel gelijke sluizen zouden er zijn? Dus...
Re: Vliegende Vaart
Toen dacht ik dus "heb ik me dat dan verbeeld?"Kapitein Spok schreef: ↑16 okt 2018 14:39Tot de invoering van het BPR in 1984 waren er natuurlijk geen uitvaartlichten.
Maar nee hoor!
28 juli 1975
Uitvaartlichten op de Houtribsluizen.
Fotograaf Mieremet, Rob / Anefo
Auteursrechthebbende Nationaal Archief
https://proxy.handle.net/10648/ac6e74fe- ... 3048976d84
en er zijn natuurlijk ook nog steeds sluizen zonder uitvaartlichten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Kapitein Spock,
De Rozenburgsesluis was van 1971 en heeft altijd al uitvaartlichten gehad, jou redenatie gaat ergens ook in mijn betoog op, want de Rozenburgsesluis had punt deuren net als je ziet op de foto van de Houtribsluis, dus welk schip had in mijn situatie als eerste "Vrij baan"? , het schip wat in het midden lag en er werd oogluikend soms toegestaan als de omstandigheden dusdanig waren dat het middelste schip al toestemming kreeg om te gaan varen ook als de deuren nog niet helemaal in de deurkasten waren, want je kon pas Groen uitvaartlicht geven als de deuren helemaal in de deurkast waren.
Gr. Arie
De Rozenburgsesluis was van 1971 en heeft altijd al uitvaartlichten gehad, jou redenatie gaat ergens ook in mijn betoog op, want de Rozenburgsesluis had punt deuren net als je ziet op de foto van de Houtribsluis, dus welk schip had in mijn situatie als eerste "Vrij baan"? , het schip wat in het midden lag en er werd oogluikend soms toegestaan als de omstandigheden dusdanig waren dat het middelste schip al toestemming kreeg om te gaan varen ook als de deuren nog niet helemaal in de deurkasten waren, want je kon pas Groen uitvaartlicht geven als de deuren helemaal in de deurkast waren.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Pieter en Arie, jullie hebben helemaal gelijk, waar ik schreef: Tot de invoering van het BPR in 1984 waren er natuurlijk geen uitvaartlichten
dat was in algemene zin niet correct maar was de situatie bij de oostkolk.
Ik heb inderdaad ook overwogen om te schrijven:
Tot de invoering van het BPR in 1984 waren er in Weurt op de oostkolk nog geen uitvaartlichten.
Op de grote nieuwe sluizen, in Nederland en ook daarbuiten, en ook op de westkolk in Weurt waren wel uitvaartlichten. Overigens werden deze als zodanig niet genoemd in artikel 16 lid 3 van het toen vigerende Algemeen Reglement van Politie voor de rivieren en Rijkskanalen. Ze waren dus wel aangebracht en iedereen wist wat ze betekenden, maar feitelijk was het een signaal dat niet in het reglement genoemd was, illegaal dus. Pas bij het inwerking treden van het BPR, werden de uitvaartlichten op sluizen rechtsgeldig. In dat reglement is in art.6.28 lid 7 litt. e is bepaald dat het moment van uitvaren van de sluis expliciet moet worden toegestaan.
Maar ik krijg wel eens commentaar dat ik wat breedsprakig ben.
Daarom dacht ik: "laat ik het eens beknopt houden...….
Maar dit blijkt dus te kort door de bocht.
dat was in algemene zin niet correct maar was de situatie bij de oostkolk.
Ik heb inderdaad ook overwogen om te schrijven:
Tot de invoering van het BPR in 1984 waren er in Weurt op de oostkolk nog geen uitvaartlichten.
Op de grote nieuwe sluizen, in Nederland en ook daarbuiten, en ook op de westkolk in Weurt waren wel uitvaartlichten. Overigens werden deze als zodanig niet genoemd in artikel 16 lid 3 van het toen vigerende Algemeen Reglement van Politie voor de rivieren en Rijkskanalen. Ze waren dus wel aangebracht en iedereen wist wat ze betekenden, maar feitelijk was het een signaal dat niet in het reglement genoemd was, illegaal dus. Pas bij het inwerking treden van het BPR, werden de uitvaartlichten op sluizen rechtsgeldig. In dat reglement is in art.6.28 lid 7 litt. e is bepaald dat het moment van uitvaren van de sluis expliciet moet worden toegestaan.
Maar ik krijg wel eens commentaar dat ik wat breedsprakig ben.
Daarom dacht ik: "laat ik het eens beknopt houden...….
Maar dit blijkt dus te kort door de bocht.
Re: Vliegende Vaart
Het is vervelend, maar ik stam uit de tijd dat we leraren pesten met de opmerking: "U zegt dat nu wel, maar is dat nu wel zo?"
En een plaatje zegt weer meer dan 1000 woorden.....
Zo te zien heeft het betrekking op het VR van 1964.
En een plaatje zegt weer meer dan 1000 woorden.....
Zo te zien heeft het betrekking op het VR van 1964.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....