Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Kan er met mijn verstand niet bij, dat losgooien....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dat is ook precies hetgene wat ontbreekt bij dat soort mannen, verstand..
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Weer eens een update waar vliegende Vaart allemaal mee bezig is. Naar de derde pagina gezakt, tss..

Nadat we die losgegooide schepen aan de kant gelegd hadden en door de Koninginnensluis geraakt waren zijn we nog tot binnen Hansweert gekomen. Lekker weertje erbij.
Volgende morgen om zes uur door de sluis en met een mooi tij naar Terneuzen.
In de ochtendschemer op de Schelde
In de ochtendschemer op de Schelde
IMG_1352.jpg (112.06 KiB) 2257 keer bekeken
Eenmaal boven Evergem was de gang eruit, langzaam aan door een geladen voorbuurman, en bij Vijve kregen we de tweede schutting en bij Ooigem ook al. Pas in de avond voor de wal bij NV Braet.

Dinsdag de sojaschroot gelost, in de regen. Filmpje gemaakt: [youtube]http://youtu.be/pbSfKvtqe0k[/youtube]
Sojaschroot lossen met een zuiger in Ooigem
Sojaschroot lossen met een zuiger in Ooigem
IMG_1383.jpg (206.45 KiB) 2257 keer bekeken
Gewoon door lossen in de regen
Gewoon door lossen in de regen
IMG_1389.jpg (186.2 KiB) 2257 keer bekeken
Deels open gelegd, maar ze vonden het niet erg dat het nat werd.


Halverwege de middag leeg maar omdat ik nog niet aan de reis was boven de sluis blijven liggen.

DE lenspomp haalde niet best dus de zuigleiding open gebout en daar een stuk bauxiet uit gehaald wat daar dus al een half jaar rondzwerft..
Obstakel..
Obstakel..
IMG_1395.jpg (74.83 KiB) 2257 keer bekeken
Dat hielp.

Smeeroliefilters van de Deutz uitgewassen vanwege een fikse drukval over het filter. Dat hielp niet echt, en ze waren trouwens niet vuil.

Donderdag was het Allerheiligen, en dan wordt er niet gewerkt, dus kon pas vrijdag sunpellets laden bij Eurosilo. Woensdag naar Gent en in het insteekdok achterin het Sifferdok gaan liggen.

De smeerolie van de Deutz ververst, en de smeerolie schoudertank opengemaakt en uitgeveegd. De deksels en kijkglaasjes lekten allemaal iets olie, dus alle pakkingen vervangen, maar de kijkglaasjes kreeg ik niet dicht want daar zitten beginnende scheurtjes in. Zijn van plastic. Nieuwe besteld.
Smeerolie schoudertank
Smeerolie schoudertank
IMG_1414.jpg (173.26 KiB) 2257 keer bekeken
Pakkingen maken
Pakkingen maken
921d0f77-ee44-447c-9774-baefb79f8160.jpg (175.89 KiB) 2139 keer bekeken
Nieuwe pakkingen gemaakt
Nieuwe pakkingen gemaakt
IMG_1407.jpg (157.45 KiB) 2257 keer bekeken
Kijkglaasje met ouderdom-scheurtjes
Kijkglaasje met ouderdom-scheurtjes
IMG_1411.jpg (136.57 KiB) 2257 keer bekeken

Carterdeksels losgehaald en gekeken waar ik die oliedruk aan kwijtraak maar niets ongebruikelijks gevonden. Hoogendijk vond het niet verontrustend.
Smeeroliedrukken met stilstaande motor, alleen de voorsmeerpomp aan.
Smeeroliedrukken met stilstaande motor, alleen de voorsmeerpomp aan.
IMG_1424.jpg (155.09 KiB) 2257 keer bekeken
Nokkenas smering
Nokkenas smering
IMG_1425.jpg (138.77 KiB) 2257 keer bekeken
wat er zoal gebeurt in het carter met stilstaande motor en draaiende voorsmeerpomp
wat er zoal gebeurt in het carter met stilstaande motor en draaiende voorsmeerpomp
IMG_1426.jpg (85.53 KiB) 2257 keer bekeken

Stad in gefietst en heerlijk gegeten. Bij Bar Lume hadden ze life muziek, helemaal top. https://youtu.be/zBTdFNL7kxc
Gent is zo gek nog niet.
Een heus kasteel in de stad
Een heus kasteel in de stad
IMG_1428.jpg (144.12 KiB) 2257 keer bekeken
Weinig reuring in de rondvaart hier
Weinig reuring in de rondvaart hier
IMG_1430.jpg (134.57 KiB) 2257 keer bekeken
Gent
Gent
IMG_1429.jpg (156.62 KiB) 2257 keer bekeken
Volgende dag eerst een rondje hardgelopen.
Rondje hardgelopen langs een droge Schelde-tak
Rondje hardgelopen langs een droge Schelde-tak
IMG_1431.jpg (150.27 KiB) 2257 keer bekeken


Eind vd middag in het Rodenhuizedok sunpellets geladen voor Grobbendonk, en nog naar Terneuzen gevaren. Grobbendonk gebeld wanneer ze gingen lossen maar degene die de planning deed was er niet en verder wist niemand wat. Er was zelfs twijfel of ze wel sunpellets besteld hadden maar Eurosilo en m'n bevrachter zeiden van wel dus toch maar gaan laden.
Sunpellets, stofzooi..
Sunpellets, stofzooi..
IMG_1433.jpg (56.25 KiB) 2257 keer bekeken


Op aanwijzing van Leo voor de Oostsluis overnacht. Zaterdagochtend over de vloed naar Antwerpen, met prachtig weer.
De Schelde
De Schelde
f6a8dde0-3c63-4014-b504-820542955465.jpg (68.33 KiB) 2139 keer bekeken
Op het grote water een poosje flink doorgedraaid om de drukken en temperaturen van de Deutz eens vast te leggen.
Bijna vollast, 450 toeren.  Toerenteller geeft altijd 20 toeren teveel aan.
Bijna vollast, 450 toeren. Toerenteller geeft altijd 20 toeren teveel aan.
IMG_1443.jpg (188.78 KiB) 2257 keer bekeken
Uitlaatgassentemperatuur van ± 300 graden bij 450 toeren
Uitlaatgassentemperatuur van ± 300 graden bij 450 toeren
IMG_1440.jpg (250.96 KiB) 2257 keer bekeken
Drukken met 450 toeren
Drukken met 450 toeren
IMG_1436.jpg (272.88 KiB) 2257 keer bekeken
Koelwatertemp voor de beun 56C
Koelwatertemp voor de beun 56C
IMG_1446.jpg (165.51 KiB) 2257 keer bekeken
Koelwatertemp na de beun 18C, die beun is dus groot zat.
Koelwatertemp na de beun 18C, die beun is dus groot zat.
IMG_1447.jpg (183.82 KiB) 2257 keer bekeken
Kijkglaasjes lekken ook met nieuwe pakkingen nog steeds
Kijkglaasjes lekken ook met nieuwe pakkingen nog steeds
IMG_1448.jpg (179.6 KiB) 2257 keer bekeken

Via de Royersluis naar binnen geschut samen met de coaster Elisabeth-S, die ook het Albertkanaal op moest.
Royersluis met de Elisabeth-S
Royersluis met de Elisabeth-S
IMG_1454.jpg (174.28 KiB) 2257 keer bekeken
Boven Wijnegem gaan liggen omdat we pas maandag zouden lossen.
Antwerpen in gefietst en een leuke zaterdagavond beleefd.
Antwerpen by night
Antwerpen by night
IMG_1456.jpg (163.59 KiB) 2257 keer bekeken


Op zondagmiddag de gangboorden rond de woning aangepakt vanwege het mooie weer.

Maandag morgen bijtijds naar Grobbendonk gevaren. Maar toen ik daar om acht uur eindelijk iemand aan de telefoon kreeg bleek dat ze pas donderdag wilden lossen. Fijne communicatie..
Teruggevaren naar boven Wijnegem want in Grobbendonk wil ik niet drie dagen liggen. In Wijnegem zit Blommaert dus van de nood een deugd gemaakt; paar luiken gerepareerd, en boordlichtbakken besteld. Die komen ze morgen plaatsen.

Vanwege het mooie weer, zowat 20 graden vandaag, verder gegaan met de gangboorden en achterdek, en vanmiddag de hele handel in de dekkenverf kunnen rollen. Bizar dat dat in november nog kan maar ik klaag niet.
Gangboord weer netjes
Gangboord weer netjes
IMG_1474.jpg (109.15 KiB) 2257 keer bekeken
Achterdek glimt je tegenmoet
Achterdek glimt je tegenmoet
E619568C-3260-454E-A5AE-E6F53A88A1CA.jpg (101.74 KiB) 2253 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de oliedrukmeter wel gecontroleerd?
Ik heb namelijk ook eens gehad dat ik een fout zocht alleen maar omdat een meter niet goed meer functioneerde.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Mooie reportage weer,Erik.

Met jou vind ik de oliedruk voor filter aan de hoge kant,zeker als dat vroeger lager was.
Bij mij (545) was dat ca.2.2, wat uiteraard op ging lopen als de filters vuil werden; 4 bar was wel de limit,dan greep ik in.

En ja,het zou kunnen dat de meter niet meer goed aanwijst. ( ik heb dat in 15 jaar nooit gehad)
Is het veel werk,de meters voor en na filter even te verwisselen?

Wat anders; het systeem van melddag oftewel aankomstdag,losdagen(meestal 2)en overligdagen,bestaat dat tegenwoordig niet meer of is dat 'n dode letter geworden.
Want zoals je verslag doet van deze jongste reis;je had zondag melddag kunnen hebben (in België kan(kon)dat)en had je dinsdag leeg moeten zijn waarna de ligdagen ingaan.

(In de schippersbeurstijd en ook nog daarna , was er 'n uitgebreid systeem van op schrift gestelde hoeveelheid losdagen bij hoeveel ingeladen tonnen en dito tarifering van hoeveel liggeld bij tonnage en dit binnenlands,binnenlands internationaal en de ons omringende landen.(b.v. in Duitsland was het liggeld aanzienlijk meer dan in N/B )).

Ik snap wel dat de reizen tegenwoordig nogal strak gepland worden en dan is bovenstaande natuurlijk niet aan de orde.

Groet,Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Afgelopen week met de tjalk bezig geweest. Hellingbeurt ivm vernieuwen CvO.

Maandag de helling op. Gewoon op de Museumwerf, want dat is natuurlijk makkelijk, zo'n werf naast je ligplaats.
De karren gaan erin
De karren gaan erin
IMG_1516.jpeg (225.77 KiB) 1519 keer bekeken
Afgespoten en laten drogen.
Afspuiten
Afspuiten
IMG_1519.jpeg (282.21 KiB) 1519 keer bekeken

Ze leggen tegenwoordig een zolderbak met schermen erop tegen geluids- en licht (lassen) hinder voor de schepen die op de helling staan. Een aantal mensen die in de appartement tegenover de helling wonen raken nl gestoord van de werkzaamheden. Tja..
Maar die schermen zijn opgeleukt met grote foto's van de werf en daar herkende ik wat.
De oplettende lezer ziet wel wat op deze foto gebeurt..
De oplettende lezer ziet wel wat op deze foto gebeurt..
IMG_1517.jpeg (272.88 KiB) 1519 keer bekeken
Thuis-werf
Thuis-werf
IMG_1521.jpeg (234.5 KiB) 1519 keer bekeken
Dinsdag casco- en veiligheidskeuring voor het CVO door een expert.

Casco geklopt en daarna ultrasoon gemeten. Geen echte verassingen, op de meeste plekken is hij nog praktisch even dik als toen hij gebouwd is, tussen de 6 en 8mm. De slijtplaatsen, te weten de kimmen, aanloopgangen en kop-platen zijn allemaal gedubbeld. Nagels nog goed, ik heb nog nooit een lekkende nagel gehad. Ik heb wel wat putten maar die zijn veroorzaakt door walsfouten. Ijzeren schip, dan krijg je dat, quality control bestond nog niet in 1898.

Eén dun plekje gevonden in het vlak waarvan buiten niets te zien was. Wel te horen met kloppen trouwens. Dat zou dan van binnenuit gebeurd moeten zijn, maar daar kan ik niet bij, dan moet de vloer open. Het zou lekkage kunnen zijn want het is net achter een drinkwatertank. Het vlak staat dik in het vet. Ik verwacht een walsfout, maar ik ga de vloer er nog voor open maken. Daar had ik nu geen tijd voor en hij voldeed nog aan de recreatievaart-eisen. Als ik wat vind is dat voor de volgende hellingbeurt.

Veiligheids keuring kwamen een paar puntjes uit waaronder de inbouwverklaring voor de AIS. Die heb ik al jaren, mét inbouwverklaring, maar die moet dus voor elke keer vernieuwing van het CVO opnieuw gedaan worden. Beetje geldklopperij vind ik. Een marifoon of Tresco hoeft toch ook niet elke zoveel jaar opnieuw gekeurd te worden. Maar goed, Alphatron voor laten komen.
Verder had ik de reddingsvesten laten verlopen :oops: dus die ook gelijk weggebracht. Die moeten jaarlijks gekeurd.
Geen stickers open vuur op de accubakken, hoofdmotor niet geaard, geen SOS stickers tpv de noodafsluiters, trap naar het vooronder staat (al 120 jaar..) niet vast. Jawel, we hebben hier te doen met een echte veiligheids-crimineel :wink: Maar afgezien van die AIS inbouwverklaring gelukkig geen dure dingen. De rest is snel in orde te maken.

Iets wat buiten de inspectie viel was de uitlaat van de CV-ketel. Daarvan was de lasbocht naar buiten doorgerot. Er was geen dikwandige bocht voor gebruikt en dan ben je na 20 jaar aan de beurt. Valt eigenlijk nog mee. Ik had het tijdelijk gerepareerd met uitlaatgum + alu-tape maar nu tijd voor een definitieve fix. Deze keer dikwandige pijp plus bocht genomen dus dat ga ik niet meer verslijten.
Uitlaat nu wél dikwandig
Uitlaat nu wél dikwandig
IMG_1549.jpeg (255.28 KiB) 1519 keer bekeken
Door de huid.
Door de huid.
IMG_1551.jpeg (308.78 KiB) 1519 keer bekeken

De aluminium anodes waren nog goed genoeg tot de volgende hellingebeurt. We gaan er elke twee jaar uit.
Sfeerplaatje
Sfeerplaatje
IMG_1541.jpeg (144.69 KiB) 1519 keer bekeken


Rond de waterlijn zat veel kalkaanslag. Met roest en kalkverwijderaar aangepakt, dat werkt goed.

Er kwam een fotograaf langs die mooie foto's maakte. Een aantal geleend, dank Olaf Bok.


De kleine beschadigingen aan het casco met Sigmacover 280 epoxyprimer bijgewerkt. Geweldig spul.
Waterlijn afgezet, en het onderwaterschip in Sigmacover 555 epoxy onderwater hechtprimer gerold. Gelukkig door de week wat hulp gehad van werf-personeel.
Vrijdagmorgen onder de karren antifouling gerold en eind vd middag verzet.
Even te water om te verzetten
Even te water om te verzetten
IMG_1553.jpeg (269.95 KiB) 1519 keer bekeken
Zaterdagochtend onder de karren bijgeplekt, en epoxy primer er overheen. Rest van het onderwaterschip in de antifouling gerold. Toch best een groot schip in je eentje.
Het schiet al op.
Het schiet al op.
IMG_1554.jpeg (214.37 KiB) 1519 keer bekeken
Dikkont..
Dikkont..
IMG_1559.jpeg (248.6 KiB) 1519 keer bekeken
Er kwam ook nog een Spaanse boot voorbij..
Spaanse boot..
Spaanse boot..
IMG_1557.jpeg (390.71 KiB) 1519 keer bekeken
Vandaag afgewerkt, antifouling op de plekken onder de karren, diepgangsmerken opnieuw gedaan, ijkmerken waren nog keurig. Toen waterlijntape eraf, en de romp boven water bijgeplekt met Sigmadur 520, een twee componenten polyurethaan coating die net geen hoogglans geeft. Lijkt het meeste op teer vind ik. Anker in de overgebleven verf gerold.

Ook nog wat aan de Jannette gedaan; de bakboord boeiing hadden we in Wijnegem geschuurd en bijgeplekt, en sindsdien voeren we rond met vlektyphus.
Vlek-typhus..
Vlek-typhus..
IMG_1561.jpeg (287.33 KiB) 1519 keer bekeken
Dus ook die in de zwarte hoogglans polyurethaancoating Sigmadur 550 gezet. Net op tijd voor de winter.
.. en weer netjes
.. en weer netjes
IMG_1563.jpeg (272.81 KiB) 1519 keer bekeken
Ik wil morgenochtend vroeg de schroef nog even borstelen en dan kunnen we er weer twee jaar tegen.

Om negen uur te water, 100m terug naar m'n ligplaats, en boenen want een schip wordt zó smerig op een werf.

Dan de auto in en naar Duitsland om te kijken hoe Bram precies vaart met laag water. Zin in!
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Erik,
Je doet de titel van je draad eer aan.
Alle respect, zowel de Janna als de Jannette zien er prima uit.
Dus 2 schepen bijhouden, tussen door vliegen en nu een reisje met Bram naar boven om te zien hoe het er met laagwater uit ziet.
Geweldig!

grt Wim
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

Het benaderd al een beetje het wadlopen :D 8)
Groeten
Jan
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Wat een mooie gave tjalk heb toch !

Netjes in de verf, echt een plaatje van een tjalk, zo zie je ze niet vaak meer.

En ja, de Jannette , die ziet er ook keurig uit, wat heb je er al veel aan opgeknapt zeg, vergeleken met toen je haar hebt gekocht.

En dan ook nog tijd om af en toe nog te vliegen.
Druk baasje hoor ! :wink: 8)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Erik,

Klein aandachtspuntje: zwemvesten moeten gekeurd worden naar voorschrift fabrikant!!!!!!
Je raad het al was altijd om de twee jaar en nu zelfde vesten elk jaar keuren. Afgelopen jaar weer weggebracht en bij terugkomst weer voor twee jaar gekeurd. Keurder is weer tot inzicht gekomen denk ik ;-)

Grtz Wytze
Plaats reactie