Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Kan er met mijn verstand niet bij, dat losgooien....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Vliegende Vaart
Dat is ook precies hetgene wat ontbreekt bij dat soort mannen, verstand..
Re: Vliegende Vaart
Weer eens een update waar vliegende Vaart allemaal mee bezig is. Naar de derde pagina gezakt, tss..
Nadat we die losgegooide schepen aan de kant gelegd hadden en door de Koninginnensluis geraakt waren zijn we nog tot binnen Hansweert gekomen. Lekker weertje erbij.
Volgende morgen om zes uur door de sluis en met een mooi tij naar Terneuzen. Eenmaal boven Evergem was de gang eruit, langzaam aan door een geladen voorbuurman, en bij Vijve kregen we de tweede schutting en bij Ooigem ook al. Pas in de avond voor de wal bij NV Braet.
Dinsdag de sojaschroot gelost, in de regen. Filmpje gemaakt: [youtube]http://youtu.be/pbSfKvtqe0k[/youtube]
Deels open gelegd, maar ze vonden het niet erg dat het nat werd.
Halverwege de middag leeg maar omdat ik nog niet aan de reis was boven de sluis blijven liggen.
DE lenspomp haalde niet best dus de zuigleiding open gebout en daar een stuk bauxiet uit gehaald wat daar dus al een half jaar rondzwerft.. Dat hielp.
Smeeroliefilters van de Deutz uitgewassen vanwege een fikse drukval over het filter. Dat hielp niet echt, en ze waren trouwens niet vuil.
Donderdag was het Allerheiligen, en dan wordt er niet gewerkt, dus kon pas vrijdag sunpellets laden bij Eurosilo. Woensdag naar Gent en in het insteekdok achterin het Sifferdok gaan liggen.
De smeerolie van de Deutz ververst, en de smeerolie schoudertank opengemaakt en uitgeveegd. De deksels en kijkglaasjes lekten allemaal iets olie, dus alle pakkingen vervangen, maar de kijkglaasjes kreeg ik niet dicht want daar zitten beginnende scheurtjes in. Zijn van plastic. Nieuwe besteld.
Carterdeksels losgehaald en gekeken waar ik die oliedruk aan kwijtraak maar niets ongebruikelijks gevonden. Hoogendijk vond het niet verontrustend.
Stad in gefietst en heerlijk gegeten. Bij Bar Lume hadden ze life muziek, helemaal top. https://youtu.be/zBTdFNL7kxc
Gent is zo gek nog niet. Volgende dag eerst een rondje hardgelopen.
Eind vd middag in het Rodenhuizedok sunpellets geladen voor Grobbendonk, en nog naar Terneuzen gevaren. Grobbendonk gebeld wanneer ze gingen lossen maar degene die de planning deed was er niet en verder wist niemand wat. Er was zelfs twijfel of ze wel sunpellets besteld hadden maar Eurosilo en m'n bevrachter zeiden van wel dus toch maar gaan laden.
Op aanwijzing van Leo voor de Oostsluis overnacht. Zaterdagochtend over de vloed naar Antwerpen, met prachtig weer. Op het grote water een poosje flink doorgedraaid om de drukken en temperaturen van de Deutz eens vast te leggen.
Via de Royersluis naar binnen geschut samen met de coaster Elisabeth-S, die ook het Albertkanaal op moest. Boven Wijnegem gaan liggen omdat we pas maandag zouden lossen.
Antwerpen in gefietst en een leuke zaterdagavond beleefd.
Op zondagmiddag de gangboorden rond de woning aangepakt vanwege het mooie weer.
Maandag morgen bijtijds naar Grobbendonk gevaren. Maar toen ik daar om acht uur eindelijk iemand aan de telefoon kreeg bleek dat ze pas donderdag wilden lossen. Fijne communicatie..
Teruggevaren naar boven Wijnegem want in Grobbendonk wil ik niet drie dagen liggen. In Wijnegem zit Blommaert dus van de nood een deugd gemaakt; paar luiken gerepareerd, en boordlichtbakken besteld. Die komen ze morgen plaatsen.
Vanwege het mooie weer, zowat 20 graden vandaag, verder gegaan met de gangboorden en achterdek, en vanmiddag de hele handel in de dekkenverf kunnen rollen. Bizar dat dat in november nog kan maar ik klaag niet.
Nadat we die losgegooide schepen aan de kant gelegd hadden en door de Koninginnensluis geraakt waren zijn we nog tot binnen Hansweert gekomen. Lekker weertje erbij.
Volgende morgen om zes uur door de sluis en met een mooi tij naar Terneuzen. Eenmaal boven Evergem was de gang eruit, langzaam aan door een geladen voorbuurman, en bij Vijve kregen we de tweede schutting en bij Ooigem ook al. Pas in de avond voor de wal bij NV Braet.
Dinsdag de sojaschroot gelost, in de regen. Filmpje gemaakt: [youtube]http://youtu.be/pbSfKvtqe0k[/youtube]
Deels open gelegd, maar ze vonden het niet erg dat het nat werd.
Halverwege de middag leeg maar omdat ik nog niet aan de reis was boven de sluis blijven liggen.
DE lenspomp haalde niet best dus de zuigleiding open gebout en daar een stuk bauxiet uit gehaald wat daar dus al een half jaar rondzwerft.. Dat hielp.
Smeeroliefilters van de Deutz uitgewassen vanwege een fikse drukval over het filter. Dat hielp niet echt, en ze waren trouwens niet vuil.
Donderdag was het Allerheiligen, en dan wordt er niet gewerkt, dus kon pas vrijdag sunpellets laden bij Eurosilo. Woensdag naar Gent en in het insteekdok achterin het Sifferdok gaan liggen.
De smeerolie van de Deutz ververst, en de smeerolie schoudertank opengemaakt en uitgeveegd. De deksels en kijkglaasjes lekten allemaal iets olie, dus alle pakkingen vervangen, maar de kijkglaasjes kreeg ik niet dicht want daar zitten beginnende scheurtjes in. Zijn van plastic. Nieuwe besteld.
Carterdeksels losgehaald en gekeken waar ik die oliedruk aan kwijtraak maar niets ongebruikelijks gevonden. Hoogendijk vond het niet verontrustend.
Stad in gefietst en heerlijk gegeten. Bij Bar Lume hadden ze life muziek, helemaal top. https://youtu.be/zBTdFNL7kxc
Gent is zo gek nog niet. Volgende dag eerst een rondje hardgelopen.
Eind vd middag in het Rodenhuizedok sunpellets geladen voor Grobbendonk, en nog naar Terneuzen gevaren. Grobbendonk gebeld wanneer ze gingen lossen maar degene die de planning deed was er niet en verder wist niemand wat. Er was zelfs twijfel of ze wel sunpellets besteld hadden maar Eurosilo en m'n bevrachter zeiden van wel dus toch maar gaan laden.
Op aanwijzing van Leo voor de Oostsluis overnacht. Zaterdagochtend over de vloed naar Antwerpen, met prachtig weer. Op het grote water een poosje flink doorgedraaid om de drukken en temperaturen van de Deutz eens vast te leggen.
Via de Royersluis naar binnen geschut samen met de coaster Elisabeth-S, die ook het Albertkanaal op moest. Boven Wijnegem gaan liggen omdat we pas maandag zouden lossen.
Antwerpen in gefietst en een leuke zaterdagavond beleefd.
Op zondagmiddag de gangboorden rond de woning aangepakt vanwege het mooie weer.
Maandag morgen bijtijds naar Grobbendonk gevaren. Maar toen ik daar om acht uur eindelijk iemand aan de telefoon kreeg bleek dat ze pas donderdag wilden lossen. Fijne communicatie..
Teruggevaren naar boven Wijnegem want in Grobbendonk wil ik niet drie dagen liggen. In Wijnegem zit Blommaert dus van de nood een deugd gemaakt; paar luiken gerepareerd, en boordlichtbakken besteld. Die komen ze morgen plaatsen.
Vanwege het mooie weer, zowat 20 graden vandaag, verder gegaan met de gangboorden en achterdek, en vanmiddag de hele handel in de dekkenverf kunnen rollen. Bizar dat dat in november nog kan maar ik klaag niet.
Re: Vliegende Vaart
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de oliedrukmeter wel gecontroleerd?
Ik heb namelijk ook eens gehad dat ik een fout zocht alleen maar omdat een meter niet goed meer functioneerde.
Ik heb namelijk ook eens gehad dat ik een fout zocht alleen maar omdat een meter niet goed meer functioneerde.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Mooie reportage weer,Erik.
Met jou vind ik de oliedruk voor filter aan de hoge kant,zeker als dat vroeger lager was.
Bij mij (545) was dat ca.2.2, wat uiteraard op ging lopen als de filters vuil werden; 4 bar was wel de limit,dan greep ik in.
En ja,het zou kunnen dat de meter niet meer goed aanwijst. ( ik heb dat in 15 jaar nooit gehad)
Is het veel werk,de meters voor en na filter even te verwisselen?
Wat anders; het systeem van melddag oftewel aankomstdag,losdagen(meestal 2)en overligdagen,bestaat dat tegenwoordig niet meer of is dat 'n dode letter geworden.
Want zoals je verslag doet van deze jongste reis;je had zondag melddag kunnen hebben (in België kan(kon)dat)en had je dinsdag leeg moeten zijn waarna de ligdagen ingaan.
(In de schippersbeurstijd en ook nog daarna , was er 'n uitgebreid systeem van op schrift gestelde hoeveelheid losdagen bij hoeveel ingeladen tonnen en dito tarifering van hoeveel liggeld bij tonnage en dit binnenlands,binnenlands internationaal en de ons omringende landen.(b.v. in Duitsland was het liggeld aanzienlijk meer dan in N/B )).
Ik snap wel dat de reizen tegenwoordig nogal strak gepland worden en dan is bovenstaande natuurlijk niet aan de orde.
Groet,Jan.
Met jou vind ik de oliedruk voor filter aan de hoge kant,zeker als dat vroeger lager was.
Bij mij (545) was dat ca.2.2, wat uiteraard op ging lopen als de filters vuil werden; 4 bar was wel de limit,dan greep ik in.
En ja,het zou kunnen dat de meter niet meer goed aanwijst. ( ik heb dat in 15 jaar nooit gehad)
Is het veel werk,de meters voor en na filter even te verwisselen?
Wat anders; het systeem van melddag oftewel aankomstdag,losdagen(meestal 2)en overligdagen,bestaat dat tegenwoordig niet meer of is dat 'n dode letter geworden.
Want zoals je verslag doet van deze jongste reis;je had zondag melddag kunnen hebben (in België kan(kon)dat)en had je dinsdag leeg moeten zijn waarna de ligdagen ingaan.
(In de schippersbeurstijd en ook nog daarna , was er 'n uitgebreid systeem van op schrift gestelde hoeveelheid losdagen bij hoeveel ingeladen tonnen en dito tarifering van hoeveel liggeld bij tonnage en dit binnenlands,binnenlands internationaal en de ons omringende landen.(b.v. in Duitsland was het liggeld aanzienlijk meer dan in N/B )).
Ik snap wel dat de reizen tegenwoordig nogal strak gepland worden en dan is bovenstaande natuurlijk niet aan de orde.
Groet,Jan.
Re: Vliegende Vaart
Afgelopen week met de tjalk bezig geweest. Hellingbeurt ivm vernieuwen CvO.
Maandag de helling op. Gewoon op de Museumwerf, want dat is natuurlijk makkelijk, zo'n werf naast je ligplaats. Afgespoten en laten drogen.
Ze leggen tegenwoordig een zolderbak met schermen erop tegen geluids- en licht (lassen) hinder voor de schepen die op de helling staan. Een aantal mensen die in de appartement tegenover de helling wonen raken nl gestoord van de werkzaamheden. Tja..
Maar die schermen zijn opgeleukt met grote foto's van de werf en daar herkende ik wat. Dinsdag casco- en veiligheidskeuring voor het CVO door een expert.
Casco geklopt en daarna ultrasoon gemeten. Geen echte verassingen, op de meeste plekken is hij nog praktisch even dik als toen hij gebouwd is, tussen de 6 en 8mm. De slijtplaatsen, te weten de kimmen, aanloopgangen en kop-platen zijn allemaal gedubbeld. Nagels nog goed, ik heb nog nooit een lekkende nagel gehad. Ik heb wel wat putten maar die zijn veroorzaakt door walsfouten. Ijzeren schip, dan krijg je dat, quality control bestond nog niet in 1898.
Eén dun plekje gevonden in het vlak waarvan buiten niets te zien was. Wel te horen met kloppen trouwens. Dat zou dan van binnenuit gebeurd moeten zijn, maar daar kan ik niet bij, dan moet de vloer open. Het zou lekkage kunnen zijn want het is net achter een drinkwatertank. Het vlak staat dik in het vet. Ik verwacht een walsfout, maar ik ga de vloer er nog voor open maken. Daar had ik nu geen tijd voor en hij voldeed nog aan de recreatievaart-eisen. Als ik wat vind is dat voor de volgende hellingbeurt.
Veiligheids keuring kwamen een paar puntjes uit waaronder de inbouwverklaring voor de AIS. Die heb ik al jaren, mét inbouwverklaring, maar die moet dus voor elke keer vernieuwing van het CVO opnieuw gedaan worden. Beetje geldklopperij vind ik. Een marifoon of Tresco hoeft toch ook niet elke zoveel jaar opnieuw gekeurd te worden. Maar goed, Alphatron voor laten komen.
Verder had ik de reddingsvesten laten verlopen dus die ook gelijk weggebracht. Die moeten jaarlijks gekeurd.
Geen stickers open vuur op de accubakken, hoofdmotor niet geaard, geen SOS stickers tpv de noodafsluiters, trap naar het vooronder staat (al 120 jaar..) niet vast. Jawel, we hebben hier te doen met een echte veiligheids-crimineel Maar afgezien van die AIS inbouwverklaring gelukkig geen dure dingen. De rest is snel in orde te maken.
Iets wat buiten de inspectie viel was de uitlaat van de CV-ketel. Daarvan was de lasbocht naar buiten doorgerot. Er was geen dikwandige bocht voor gebruikt en dan ben je na 20 jaar aan de beurt. Valt eigenlijk nog mee. Ik had het tijdelijk gerepareerd met uitlaatgum + alu-tape maar nu tijd voor een definitieve fix. Deze keer dikwandige pijp plus bocht genomen dus dat ga ik niet meer verslijten.
De aluminium anodes waren nog goed genoeg tot de volgende hellingebeurt. We gaan er elke twee jaar uit.
Rond de waterlijn zat veel kalkaanslag. Met roest en kalkverwijderaar aangepakt, dat werkt goed.
Er kwam een fotograaf langs die mooie foto's maakte. Een aantal geleend, dank Olaf Bok.
De kleine beschadigingen aan het casco met Sigmacover 280 epoxyprimer bijgewerkt. Geweldig spul.
Waterlijn afgezet, en het onderwaterschip in Sigmacover 555 epoxy onderwater hechtprimer gerold. Gelukkig door de week wat hulp gehad van werf-personeel.
Vrijdagmorgen onder de karren antifouling gerold en eind vd middag verzet. Zaterdagochtend onder de karren bijgeplekt, en epoxy primer er overheen. Rest van het onderwaterschip in de antifouling gerold. Toch best een groot schip in je eentje. Er kwam ook nog een Spaanse boot voorbij.. Vandaag afgewerkt, antifouling op de plekken onder de karren, diepgangsmerken opnieuw gedaan, ijkmerken waren nog keurig. Toen waterlijntape eraf, en de romp boven water bijgeplekt met Sigmadur 520, een twee componenten polyurethaan coating die net geen hoogglans geeft. Lijkt het meeste op teer vind ik. Anker in de overgebleven verf gerold.
Ook nog wat aan de Jannette gedaan; de bakboord boeiing hadden we in Wijnegem geschuurd en bijgeplekt, en sindsdien voeren we rond met vlektyphus. Dus ook die in de zwarte hoogglans polyurethaancoating Sigmadur 550 gezet. Net op tijd voor de winter. Ik wil morgenochtend vroeg de schroef nog even borstelen en dan kunnen we er weer twee jaar tegen.
Om negen uur te water, 100m terug naar m'n ligplaats, en boenen want een schip wordt zó smerig op een werf.
Dan de auto in en naar Duitsland om te kijken hoe Bram precies vaart met laag water. Zin in!
Maandag de helling op. Gewoon op de Museumwerf, want dat is natuurlijk makkelijk, zo'n werf naast je ligplaats. Afgespoten en laten drogen.
Ze leggen tegenwoordig een zolderbak met schermen erop tegen geluids- en licht (lassen) hinder voor de schepen die op de helling staan. Een aantal mensen die in de appartement tegenover de helling wonen raken nl gestoord van de werkzaamheden. Tja..
Maar die schermen zijn opgeleukt met grote foto's van de werf en daar herkende ik wat. Dinsdag casco- en veiligheidskeuring voor het CVO door een expert.
Casco geklopt en daarna ultrasoon gemeten. Geen echte verassingen, op de meeste plekken is hij nog praktisch even dik als toen hij gebouwd is, tussen de 6 en 8mm. De slijtplaatsen, te weten de kimmen, aanloopgangen en kop-platen zijn allemaal gedubbeld. Nagels nog goed, ik heb nog nooit een lekkende nagel gehad. Ik heb wel wat putten maar die zijn veroorzaakt door walsfouten. Ijzeren schip, dan krijg je dat, quality control bestond nog niet in 1898.
Eén dun plekje gevonden in het vlak waarvan buiten niets te zien was. Wel te horen met kloppen trouwens. Dat zou dan van binnenuit gebeurd moeten zijn, maar daar kan ik niet bij, dan moet de vloer open. Het zou lekkage kunnen zijn want het is net achter een drinkwatertank. Het vlak staat dik in het vet. Ik verwacht een walsfout, maar ik ga de vloer er nog voor open maken. Daar had ik nu geen tijd voor en hij voldeed nog aan de recreatievaart-eisen. Als ik wat vind is dat voor de volgende hellingbeurt.
Veiligheids keuring kwamen een paar puntjes uit waaronder de inbouwverklaring voor de AIS. Die heb ik al jaren, mét inbouwverklaring, maar die moet dus voor elke keer vernieuwing van het CVO opnieuw gedaan worden. Beetje geldklopperij vind ik. Een marifoon of Tresco hoeft toch ook niet elke zoveel jaar opnieuw gekeurd te worden. Maar goed, Alphatron voor laten komen.
Verder had ik de reddingsvesten laten verlopen dus die ook gelijk weggebracht. Die moeten jaarlijks gekeurd.
Geen stickers open vuur op de accubakken, hoofdmotor niet geaard, geen SOS stickers tpv de noodafsluiters, trap naar het vooronder staat (al 120 jaar..) niet vast. Jawel, we hebben hier te doen met een echte veiligheids-crimineel Maar afgezien van die AIS inbouwverklaring gelukkig geen dure dingen. De rest is snel in orde te maken.
Iets wat buiten de inspectie viel was de uitlaat van de CV-ketel. Daarvan was de lasbocht naar buiten doorgerot. Er was geen dikwandige bocht voor gebruikt en dan ben je na 20 jaar aan de beurt. Valt eigenlijk nog mee. Ik had het tijdelijk gerepareerd met uitlaatgum + alu-tape maar nu tijd voor een definitieve fix. Deze keer dikwandige pijp plus bocht genomen dus dat ga ik niet meer verslijten.
De aluminium anodes waren nog goed genoeg tot de volgende hellingebeurt. We gaan er elke twee jaar uit.
Rond de waterlijn zat veel kalkaanslag. Met roest en kalkverwijderaar aangepakt, dat werkt goed.
Er kwam een fotograaf langs die mooie foto's maakte. Een aantal geleend, dank Olaf Bok.
De kleine beschadigingen aan het casco met Sigmacover 280 epoxyprimer bijgewerkt. Geweldig spul.
Waterlijn afgezet, en het onderwaterschip in Sigmacover 555 epoxy onderwater hechtprimer gerold. Gelukkig door de week wat hulp gehad van werf-personeel.
Vrijdagmorgen onder de karren antifouling gerold en eind vd middag verzet. Zaterdagochtend onder de karren bijgeplekt, en epoxy primer er overheen. Rest van het onderwaterschip in de antifouling gerold. Toch best een groot schip in je eentje. Er kwam ook nog een Spaanse boot voorbij.. Vandaag afgewerkt, antifouling op de plekken onder de karren, diepgangsmerken opnieuw gedaan, ijkmerken waren nog keurig. Toen waterlijntape eraf, en de romp boven water bijgeplekt met Sigmadur 520, een twee componenten polyurethaan coating die net geen hoogglans geeft. Lijkt het meeste op teer vind ik. Anker in de overgebleven verf gerold.
Ook nog wat aan de Jannette gedaan; de bakboord boeiing hadden we in Wijnegem geschuurd en bijgeplekt, en sindsdien voeren we rond met vlektyphus. Dus ook die in de zwarte hoogglans polyurethaancoating Sigmadur 550 gezet. Net op tijd voor de winter. Ik wil morgenochtend vroeg de schroef nog even borstelen en dan kunnen we er weer twee jaar tegen.
Om negen uur te water, 100m terug naar m'n ligplaats, en boenen want een schip wordt zó smerig op een werf.
Dan de auto in en naar Duitsland om te kijken hoe Bram precies vaart met laag water. Zin in!
Re: Vliegende Vaart
Erik,
Je doet de titel van je draad eer aan.
Alle respect, zowel de Janna als de Jannette zien er prima uit.
Dus 2 schepen bijhouden, tussen door vliegen en nu een reisje met Bram naar boven om te zien hoe het er met laagwater uit ziet.
Geweldig!
grt Wim
Je doet de titel van je draad eer aan.
Alle respect, zowel de Janna als de Jannette zien er prima uit.
Dus 2 schepen bijhouden, tussen door vliegen en nu een reisje met Bram naar boven om te zien hoe het er met laagwater uit ziet.
Geweldig!
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Het benaderd al een beetje het wadlopen
Groeten
Jan
Groeten
Jan
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Wat een mooie gave tjalk heb toch !
Netjes in de verf, echt een plaatje van een tjalk, zo zie je ze niet vaak meer.
En ja, de Jannette , die ziet er ook keurig uit, wat heb je er al veel aan opgeknapt zeg, vergeleken met toen je haar hebt gekocht.
En dan ook nog tijd om af en toe nog te vliegen.
Druk baasje hoor !
Wat een mooie gave tjalk heb toch !
Netjes in de verf, echt een plaatje van een tjalk, zo zie je ze niet vaak meer.
En ja, de Jannette , die ziet er ook keurig uit, wat heb je er al veel aan opgeknapt zeg, vergeleken met toen je haar hebt gekocht.
En dan ook nog tijd om af en toe nog te vliegen.
Druk baasje hoor !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08
Re: Vliegende Vaart
Hoi Erik,
Klein aandachtspuntje: zwemvesten moeten gekeurd worden naar voorschrift fabrikant!!!!!!
Je raad het al was altijd om de twee jaar en nu zelfde vesten elk jaar keuren. Afgelopen jaar weer weggebracht en bij terugkomst weer voor twee jaar gekeurd. Keurder is weer tot inzicht gekomen denk ik
Grtz Wytze
Klein aandachtspuntje: zwemvesten moeten gekeurd worden naar voorschrift fabrikant!!!!!!
Je raad het al was altijd om de twee jaar en nu zelfde vesten elk jaar keuren. Afgelopen jaar weer weggebracht en bij terugkomst weer voor twee jaar gekeurd. Keurder is weer tot inzicht gekomen denk ik
Grtz Wytze