Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Inderdaad een grote klus Erik.
Maar dan zou het straks toch een mooi afgewerkt geheel moeten worden.
Ik ga je in ieder geval volgen.
Veel respect voor waar je mee bezig bent!!!

grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

[maar scheepsmeters gebruiken volgens mij weleens kortere en langere centimeters ;-)]

Pieter dat is inderdaad ook mijn ervaring.
Nadat in de Orion de gangboorden vernieuwd waren moest hij overgemeten worden.
Vanwege een mooi halfrond op de bergplaat bij de grote voorbolders bleek hij 8.21 meter breed te zijn.

"Ach, drie keer langs een sluismuur en hij is weer 8.20 ". Was mijn stellige bewering. De scheepsmeter keek me aan en zei "Nou vooruit dan maar: 8.20.
Twee jaar later werd er een ander achterschip aangezet en moest opnieuw gemeten worden.
Je raadt het al, dezelfde scheepsmeter als de vorige keer, en hij liep direct naar voren, keek en was heel duidelijk:
"Ik ga nu verder met meten maar als ik straks weer hier voorop kom, zijn die halronden afgeslepen of dit schip wordt 8.21.
Soms is het best lastig wanneer mensen een goed geheugen hebben.
Dus toen toch maar even met de slijptol, voor sluismuur gespeeld.
Resultaat breedte 8.20 m. En,.... een hele brede grijns van de scheepsmeter!
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Nog wat nagekomen Bietentocht-plaatjes:

Op 17 oktober, onderweg van Yerseke naar Zierikzee via Colijnsplaat, voor Wemeldinge. De huidige binnenvaart prikte probleemloos tussen de 'Bietenvloot' door. De doorgaande vaart vanuit het Brabants vaarwater naar het kanaal zit daar in de geul dus heeft sowieso voorrang. Je ziet dat we voor de Emerald even moesten afvallen, maar het was ruim bezeild dus geen enkel probleem.
22553012_1583669258358028_389948560178294179_o.jpg
22553012_1583669258358028_389948560178294179_o.jpg (118.1 KiB) 1995 keer bekeken
Plaatje geschoten door Yves Tonneur.


Ed vroeg zich nog af waarom Janna zover achterin het veld lag, en dat kan ik wel uitleggen.
Omdat we niet allemaal gelijk konden starten werd de volgorde bepaald door hoever achterin je in Yerseke in de haven lag :lol:
Iedereen neemt binnen een bepaalde tijdspanne zijn eigen start en finish tijd op zodat er niet en-masse gestart hoeft te worden. Dat geeft minder risico op aanvaringen.
Maar we hebben ondanks de zwakke wind die dag toch een inhaalrace gezeild Ed, en bij de brug deden we weer redelijk voorin mee. Hoewel we niet de snelste waren, daar is inderdaad meer wind voor nodig. Er doen aan de Bietentocht naast voornamelijk woonschepen ook een stuk of vier charterschepen mee, waaronder de zeilkast Spartivento en tjalk Stormvogel van de familie Verboom. En die zijn eigenlijk altijd sneller. Dat zijn snelle geveegde schepen met een flink tuig erop. En ze kunnen ook nog eens goed zeilen, ook al omdat ze het gemiddeld wat vaker doen dan ons woonschepen-volk. Daarachter zit een groep van zo'n 5-6 min of meer gelijkwaardige schepen, en daarin kunnen wij ons prima handhaven. Alleen met een goede 5-6 Bft kunnen we soms ook die twee snelle jongens bijblijven.



Op 19 oktober in de Zuid Vlije, van Sint Annaland naar Steenbergen.
Was in de wind, en omdat wij over stuurboord lagen moesten we achter de Anna Catharina langs. Je ziet dat we ten opzichte van de Spartivento op de achtergrond even een stuk lager stuurden. Zonde van de hoogte die je dan weggeeft maar zo gaat dat in het kruisrak. Schepen die over bakboord zeilen hebben voorrang.
Ik was even naar voren gelopen om te kijken of het goed ging. Je stuurt in zo'n geval recht op iemands roef af, zodat je vlak achter z'n kont langs gaat. Mis is genoeg, hoewel je de buren ook niet al teveel de stuipen op het lijf moet jagen :lol:

Op het derde plaatje op de achtergrond de klipper Zuiderzee uit Rotterdam.
22791869_285618511941901_1640158829635418180_o.jpg
22791869_285618511941901_1640158829635418180_o.jpg (118.88 KiB) 1995 keer bekeken
22713258_285618645275221_32934917695630660_o.jpg
22713258_285618645275221_32934917695630660_o.jpg (139.04 KiB) 1995 keer bekeken
22555785_285619051941847_4155079219678007908_o.jpg
22555785_285619051941847_4155079219678007908_o.jpg (131.28 KiB) 1991 keer bekeken
Foto van Feike Koudenburg van de klipper Anna Catharina uit Middelburg.

Met dank aan de fotografen 8)
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Mooie plaatjes en uitleg, Erik.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Een van de klusjes die ik deze week gedaan heb is het opnieuw installeren van het machinekamer bilgealarm. Dat moest verplaatst omdat het vroeger tegen de oude stuurboord wierbak zat, en die is niet meer.
Nu zit het voor naast de motor, op de plaats waar tot voor kort de stuurboord buitenboord koelwater/lens pomp zat. Omdat ik er vanuit ga dat ik een droge bilge houd nu die altijd lekkende pompen er niet meer zijn, zit hij in het diepste punt van de bilge.
IMG_7482.JPG
IMG_7482.JPG (123.67 KiB) 1823 keer bekeken
IMG_7483.jpg
IMG_7483.jpg (275.63 KiB) 1823 keer bekeken
IMG_7486.jpg
IMG_7486.jpg (193.37 KiB) 1823 keer bekeken
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja, die ken ik Bart, aan het lossen in Emden. Beetje onrustig plekje daar.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Een update van afgelopen week:

Ik ben wat aan het schoonmaken en opruimen geweest. De ballasttank leeg geschept, want daar zat veel losse roest en slik in. Daar is wel een 200 litervaatje uit gekomen.
IMG_7507.jpg
IMG_7507.jpg (114 KiB) 1730 keer bekeken
IMG_7508.jpg
IMG_7508.jpg (80.89 KiB) 1730 keer bekeken
Stoffig klusje.
IMG_7513.jpg
IMG_7513.jpg (199.62 KiB) 1726 keer bekeken


In de machinekamer is de oude bakboordwierbak boven de plaat weggesneden maar eronder zat alles nog, vol zand/modder en roest. Leeggeschept en ik denk dat ik wel zo'n 200kg van boord gesjouwd heb.
IMG_7528.jpg
IMG_7528.jpg (202.43 KiB) 1730 keer bekeken
IMG_7529.jpg
IMG_7529.jpg (216.33 KiB) 1730 keer bekeken
IMG_7530.jpg
IMG_7530.jpg (219.81 KiB) 1730 keer bekeken
En een oude tandwiel van het vroegere stuurwerk losgehaald, voor de ijzerbak.
IMG_7527.jpg
IMG_7527.jpg (298.09 KiB) 1730 keer bekeken
Net als de nodige oude bouten & moeren en aanverwant ijzerwerk. Dat ruimt lekker op. Heel wat emmers vol.
Alles opgeteld reken ik op minstens een halve ton winst :lol:

De oude sleephaak blijft voorlopig:
IMG_7533.jpg
IMG_7533.jpg (173.76 KiB) 1726 keer bekeken
Ik weet eigenlijk niet of het schip veel gesleept heeft maar het kón wel, en de goedkeuring voor slepen staat nog steeds in het CVO.

IMG_7516.jpg
IMG_7516.jpg (93.94 KiB) 1730 keer bekeken
Plaatje van de elektrische installatie met de nieuwe tractie set en acculader/omvormer combinatie geplaatst. Alle 230V gebruikers in de woning kunnen nu op de omvormer vanaf de accu's. Alleen voor de elektrische boiler en de 3-fasenmotoren is de generator of walstroom nodig.

De 100A schroefas dynamo blijkt bij nadat we hem losgehaald hadden maar 63A te zijn. :?
Maar nog vervelender is dat de wikkelingen verbrand waren zo bleek na proefdraaien. Nu op zoek naar een andere en gelijk ook grotere. Beetje zonde om deze te reviseren wanneer hij toch aan de kleine kant is. Het nadeel van langzaamloper is dat ook een dynamo maar weinig toeren maakt. Ik heb een grote poelie op de schroefas van zo'n 55cm maar dan nog maakt de dynamo bij stationair (100 toeren op de motor) maar 570 toeren, en zo'n 2850 bij volaan. Vandaar dat een gelijkstroom dynamo geschikter is, een wisselstroom dynamo heeft, voor zover ik weet, wat meer toeren nodig.

Maar om een lang verhaal kort te maken: ik zoek dus een 24V gelijkstroom dynamo van zo'n 200A, een mocht een van de lezers er een hebben of weten te vinden, dan graag een berichtje :!:

Verder hebben de brandblussers hun twee jaarlijkse servicebeurt gehad. Er waren een paar al wat oudere poederblussers die ik heb vervangen door schuimblussers. Er was een schuimblusser van 6kg en dat moet tegenwoordig 9kg zijn dus daar ook een nieuwe voor.
Tegelijk ook de reddingsvesten en m'n drijfjas laten servicen, dat moet jaarlijks.

Ook het stuurwerk is gekeurd, want dat was al meer dan drie jaar geleden.

De voorsmeerpomp van Deutz gaf er de brui aan want die was nat geworden door een combinatie van wat lekkend koelwater en een kapotte aansluitkap :(
Die lekkage is inmiddels al lang verholpen maar het zal wel cumulatief geweest zijn, want hij maakte volle sluiting en stond vol water. Dus daar ook een nieuwe voor gehaald. Gelijk op rubber trillingsdempers gezet wat bij de oude niet het geval was. Scheelt weer in de herrie.

De boegschroef werkt. De tandwielkast van de haakse overbrenging is een 25cm omhoog gekomen, en de tussenas naar de schroef verlengd. De cardanas is ingekort en de hoek verkleind. Er zijn hydraulische leidingen gemaakt en aangesloten, tankje geplaatst. Toerenverstelmotor op de DAF.
Alleen maakt het stuurpompje wat ik op een sloop gehaald had voor de aansturing van het stuurrooster veel herrie dus ik ben bang dat die niet lang heel blijft.
IMG_7467.jpg
IMG_7467.jpg (358.7 KiB) 1726 keer bekeken
Maar vast op zoek naar een andere. :roll:

Het hydrauliek tankje nadat ik het geverfd had.
IMG_7502.jpg
IMG_7502.jpg (76.33 KiB) 1726 keer bekeken


Ik kwam de resultaten van het klokken van de hoofdmotor nog tegen:
IMG_7429.jpg
IMG_7429.jpg (169.02 KiB) 1726 keer bekeken
De waarden die je ziet zijn niet absoluut, waar het om gaat zijn de onderlinge verschillen. En die zijn volgens de monteur van Klene goed.


Ik wacht nog even af of ik hier in de buurt een andere dynamo kan vinden, maar anders wordt het tijd om te vertrekken.
In Werkendam ga ik het ruim laten uitspuiten met 500 bar, en dan in de verf spuiten.
En de luikenwagen een beetje opknappen want die kan ook wel wat TLC gebruiken.
Niet in Zwartsluis of in de buurt, want ik wil eens stuk varen om te kijken of alles werkt. Er komt vast nog wel wat aan het licht, en dat merk ik liever voordat ik echt aan het werk ga. Om te voorkomen dat ik straks geladen onderweg ben en door een technische oorzaak vertraagd raak.

Toen we vanmiddag naar huis reden zagen we de hasselteraak Dageraad voorbij zeilen.
IMG_7535.jpg
IMG_7535.jpg (146.69 KiB) 1726 keer bekeken
Een plaatje 8)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Waar zo'n antiek kolenschepje al niet goed voor is. Bedankt voor de update Erik.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Erik, met veel genoegen en bewondering lees ik je bijdragen.
Veel succes en vooral: voldoening van je werk!
groet Theo
Plaats reactie