Hallo Erik,
Weer een mooi verslag, we zijn weer helemaal op de hoogte !
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 2461
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Vliegende Vaart
Erik,
Wederom genoten van je bijdrage.
mvg
Geert
Wederom genoten van je bijdrage.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Vliegende Vaart
Zal weer eens een keer wat over het varen posten, en niet over grote reparaties
Na zaterdagochtend in Amsterdam bij Bunge/Cargill in de Mercuriushaven sojaschroot geladen te hebben die dag bijtijds in 's Gravendeel gestopt. Achterin een plekje naast de Pikkolo gevonden, onze maat schip en ook geladen, dat past goed.
Pieter maakte op de Lek nog mooie foto's en een filmpje van ons, dank!
Na wat privé dingen zondagavond nog naar de Volkerak gevaren. De generator hield ermee op dus daarmee aan de gang. De ventilator-riem bleek kapot gedraaid. Die dingen hebben ook niet het eeuwige bleven. De Hatz is luchtgekoeld en de koellucht wordt er geforceerd doorheen geblazen door een fan die aangedreven wordt vanaf een poelie op de krukas met een platte riem.
De overblijfselen weg geknipt en een nieuwe erop gezet, daar was een reserve voor aan boord.
Volgende morgen in schitterend weer verder Zeeland in. Liep vlot, in de Krammer konden we nog net mee, in Hansweert troffen we een klare sluis en alleen in Terneuzen moesten we even wachten op uitvarende zeevaart in de Westsluis. Ook Evergem zat mee, en een groot beunschip voor ons wat ook de Leie op moest was zo vriendelijk om ons voor te laten. Zo'n diep schip loopt niet hard daar en wij kunnen als kleintje beter uit de voeten.
In sluis Sint Baafs Vijve kregen we de derde schutting, die sluis is de bottleneck. Is een enkele sluis en er loopt daar nog veel verkeer wat het kanaal naar Roeselaere op moet. Daar voorbij wordt het rustiger. Bij Vijve wordt inmiddels een nieuwe en grotere sluis gebouwd. Zou mooi zijn om de oude daarna op te knappen en als kleine sluis te blijven gebruiken maar dat zijn ze helaas niet van plan
Om kwart voor elf uur boven sluis Harelbeke gaan liggen, mooi geweest.
Volgende morgen om zeven uur weer verder, Kortrijk door. Mooi opgeknapt daar, en die Budabrug draait vlot.
Boven Kortrijk liepen we in de laaghangende ochtendmist. Voor ons niet zo'n probleem maar we kwamen een paar spitsen tegen 'sans radar', en die hadden kleine stemmetjes Met een uitkijk voorop en met 2-3km/uur kropen ze langs de wal.
Maar nadat de mist optrok werd het weer een prachtige dag. De Lauwebrug bij Wevelgem, met z'n 5m de laagste brug van het traject, konden we ruim onderdoor, we zijn geladen met 500ton zo'n 4,50 hoog met de hut omhoog en antennebeugel achterover geklapt.
Tussen het dorp Menen en sluis Menen vlogen we bijna de bocht uit bij die schrootlaadplaats daar. Blijkbaar een droog stuk.
De versmalling van Comines gaf geen vertraging, de afvarende spits Mini kon er net na ons in. Sluis Comines liep vlot, maar bij Quesnoy moesten we een poosje wachten, en zo ook bij Grand Carré. Je moet hier van 1 januari electronisch melden via een VELI App van de VNF. Dat ding gedownload maar het inloggen gaf problemen. De beloofde email van de VNF met m'n inloggegevens bleef uit, en ook op m'n emails wordt niet gereageerd Toen maar aan de sluismeester verteld wat we geladen hadden en van waar naar waar, en die zou het op papier wel verder verwerken.
Sluis Don is na de opknapbeurt van vorig jaar keurig netjes geworden met nieuwe bolders. Maar sneller schutten doet-ie helaas niet
Canal d'Aire op richting Dunkerque. Al om zes uur gaan liggen beneden sluis Cuinchy, want we konden toch pas de volgende middag lossen in Air sur la Lys. Rondje hard gaan lopen, die oude jaagpaden langs het kanaal zijn perfect voor hardlopers, en ik was niet de enige.
Volgende dag in drie uurtjes naar Aire sur la Lys, waar we na de middag gelost werden. Om half zes leeg en gelijk weg want de volgende reis wachtte al. Alles laag gemaakt; hut naar beneden, pijpen van de Deutz en de kachel eraf, voormast helemaal plat, en dan kunnen we ruim onder 5,25 door wat daar de minimale hoogte is. Daar hoeven we geen ballast te zetten. Onderweg het ruim uitgespoten en droog gestript.
We hadden 500ton cement klinker aangenomen van Loon-plage bij Duinkerken naar Antwerpen.
We strandden voor sluis Watten, want alles stopt daar al om half negen.
Volgende morgen om half zeven weer verder en onderweg het ruim nog even nagedweild, want als het nat is gaat dat cement stof vastzitten. Precies om acht uur liepen we Mardyck dok in. Controleur aan boord en die vond 't er allemaal spic en span uitzien, dus twintig minuten later ging de eerste hap erin. Beetje stoffig was het wel maar de kraanmachinist liet het niet al te hoog vallen dus het viel nog mee. Cementstof overal zitten we natuurlijk niet op te wachten. Dat spul is vrij zwaar dus met 3 uurtjes zat het erin. Nog een half uurtje wachten op papieren en om twaalf uur waren we al weer in de opvaart. Gelijk de cementstof afgespoten en daarna maar begonnen met boenen, want dat spul kun je maar kwijt zijn.
Om kwart voor tien beneden Cuinchy gestrand.
Vanmorgen om half zeven weer begonnen en inmiddels Lille bijna door. De spits Jenny heeft aangehaakt en we schutten hier samen in de sluizen.
We hadden oorspronkelijk haast want we moesten maandagochtend lossen in een zeeboot (de Green Mountain van de MACS/Elefant line) naar Richards Bay in Zuid Afrika. Maar die boot ligt nog in de Eemhaven en moet dit weekeind nog naar Hamburg, dus het wordt nu dinsdagmiddag. Ik voel een weekeindje Terneuzen aankomen
Foto's volgen nog
Na zaterdagochtend in Amsterdam bij Bunge/Cargill in de Mercuriushaven sojaschroot geladen te hebben die dag bijtijds in 's Gravendeel gestopt. Achterin een plekje naast de Pikkolo gevonden, onze maat schip en ook geladen, dat past goed.
Pieter maakte op de Lek nog mooie foto's en een filmpje van ons, dank!
Na wat privé dingen zondagavond nog naar de Volkerak gevaren. De generator hield ermee op dus daarmee aan de gang. De ventilator-riem bleek kapot gedraaid. Die dingen hebben ook niet het eeuwige bleven. De Hatz is luchtgekoeld en de koellucht wordt er geforceerd doorheen geblazen door een fan die aangedreven wordt vanaf een poelie op de krukas met een platte riem.
De overblijfselen weg geknipt en een nieuwe erop gezet, daar was een reserve voor aan boord.
Volgende morgen in schitterend weer verder Zeeland in. Liep vlot, in de Krammer konden we nog net mee, in Hansweert troffen we een klare sluis en alleen in Terneuzen moesten we even wachten op uitvarende zeevaart in de Westsluis. Ook Evergem zat mee, en een groot beunschip voor ons wat ook de Leie op moest was zo vriendelijk om ons voor te laten. Zo'n diep schip loopt niet hard daar en wij kunnen als kleintje beter uit de voeten.
In sluis Sint Baafs Vijve kregen we de derde schutting, die sluis is de bottleneck. Is een enkele sluis en er loopt daar nog veel verkeer wat het kanaal naar Roeselaere op moet. Daar voorbij wordt het rustiger. Bij Vijve wordt inmiddels een nieuwe en grotere sluis gebouwd. Zou mooi zijn om de oude daarna op te knappen en als kleine sluis te blijven gebruiken maar dat zijn ze helaas niet van plan
Om kwart voor elf uur boven sluis Harelbeke gaan liggen, mooi geweest.
Volgende morgen om zeven uur weer verder, Kortrijk door. Mooi opgeknapt daar, en die Budabrug draait vlot.
Boven Kortrijk liepen we in de laaghangende ochtendmist. Voor ons niet zo'n probleem maar we kwamen een paar spitsen tegen 'sans radar', en die hadden kleine stemmetjes Met een uitkijk voorop en met 2-3km/uur kropen ze langs de wal.
Maar nadat de mist optrok werd het weer een prachtige dag. De Lauwebrug bij Wevelgem, met z'n 5m de laagste brug van het traject, konden we ruim onderdoor, we zijn geladen met 500ton zo'n 4,50 hoog met de hut omhoog en antennebeugel achterover geklapt.
Tussen het dorp Menen en sluis Menen vlogen we bijna de bocht uit bij die schrootlaadplaats daar. Blijkbaar een droog stuk.
De versmalling van Comines gaf geen vertraging, de afvarende spits Mini kon er net na ons in. Sluis Comines liep vlot, maar bij Quesnoy moesten we een poosje wachten, en zo ook bij Grand Carré. Je moet hier van 1 januari electronisch melden via een VELI App van de VNF. Dat ding gedownload maar het inloggen gaf problemen. De beloofde email van de VNF met m'n inloggegevens bleef uit, en ook op m'n emails wordt niet gereageerd Toen maar aan de sluismeester verteld wat we geladen hadden en van waar naar waar, en die zou het op papier wel verder verwerken.
Sluis Don is na de opknapbeurt van vorig jaar keurig netjes geworden met nieuwe bolders. Maar sneller schutten doet-ie helaas niet
Canal d'Aire op richting Dunkerque. Al om zes uur gaan liggen beneden sluis Cuinchy, want we konden toch pas de volgende middag lossen in Air sur la Lys. Rondje hard gaan lopen, die oude jaagpaden langs het kanaal zijn perfect voor hardlopers, en ik was niet de enige.
Volgende dag in drie uurtjes naar Aire sur la Lys, waar we na de middag gelost werden. Om half zes leeg en gelijk weg want de volgende reis wachtte al. Alles laag gemaakt; hut naar beneden, pijpen van de Deutz en de kachel eraf, voormast helemaal plat, en dan kunnen we ruim onder 5,25 door wat daar de minimale hoogte is. Daar hoeven we geen ballast te zetten. Onderweg het ruim uitgespoten en droog gestript.
We hadden 500ton cement klinker aangenomen van Loon-plage bij Duinkerken naar Antwerpen.
We strandden voor sluis Watten, want alles stopt daar al om half negen.
Volgende morgen om half zeven weer verder en onderweg het ruim nog even nagedweild, want als het nat is gaat dat cement stof vastzitten. Precies om acht uur liepen we Mardyck dok in. Controleur aan boord en die vond 't er allemaal spic en span uitzien, dus twintig minuten later ging de eerste hap erin. Beetje stoffig was het wel maar de kraanmachinist liet het niet al te hoog vallen dus het viel nog mee. Cementstof overal zitten we natuurlijk niet op te wachten. Dat spul is vrij zwaar dus met 3 uurtjes zat het erin. Nog een half uurtje wachten op papieren en om twaalf uur waren we al weer in de opvaart. Gelijk de cementstof afgespoten en daarna maar begonnen met boenen, want dat spul kun je maar kwijt zijn.
Om kwart voor tien beneden Cuinchy gestrand.
Vanmorgen om half zeven weer begonnen en inmiddels Lille bijna door. De spits Jenny heeft aangehaakt en we schutten hier samen in de sluizen.
We hadden oorspronkelijk haast want we moesten maandagochtend lossen in een zeeboot (de Green Mountain van de MACS/Elefant line) naar Richards Bay in Zuid Afrika. Maar die boot ligt nog in de Eemhaven en moet dit weekeind nog naar Hamburg, dus het wordt nu dinsdagmiddag. Ik voel een weekeindje Terneuzen aankomen
Foto's volgen nog
Re: Vliegende Vaart
En de plaatjes:
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Weer een heel mooie, informatieve reportage.
Die kempenaar in Wambrechies herken ik zo niet maar heeft wel iets heel bekends.
Onder welke naam zou die hier in onze streken gevaren hebben ?
En Erik, mocht je na je klinker reis nog ergens irritante cement tegen komen, "Vroeger" deden we dan boenen met wat water en een flinke scheut azijnessence. Dat was de goedkoopste en meest afdoende manier om de cement weg te krijgen.
Die kempenaar in Wambrechies herken ik zo niet maar heeft wel iets heel bekends.
Onder welke naam zou die hier in onze streken gevaren hebben ?
En Erik, mocht je na je klinker reis nog ergens irritante cement tegen komen, "Vroeger" deden we dan boenen met wat water en een flinke scheut azijnessence. Dat was de goedkoopste en meest afdoende manier om de cement weg te krijgen.
Re: Vliegende Vaart
Weer heel mooi Erik, een voor mij onbekend vaargebied.
Die ijzeren bulb in de sluismuur herken ik dan weer wel.
Op de Moezel zijn de sluizen daar ook mee uitgerust. Wij mochten, "ivm überbreitte" , alleen geen wrijfhouten gebruiken. Wij waren dus ook niet blij met die dingen.
Grt Wim
Die ijzeren bulb in de sluismuur herken ik dan weer wel.
Op de Moezel zijn de sluizen daar ook mee uitgerust. Wij mochten, "ivm überbreitte" , alleen geen wrijfhouten gebruiken. Wij waren dus ook niet blij met die dingen.
Grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Die strippen in de sluizen op de Moezel hebben me dikwijls uit de slaap gehouden.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Inderdaad Erik,Oude NL'se kempenaar schat ik, al járen uitgevaren. In Wambrechies
ETOILE DES ANGES. Li 10268F, gebouwd in 1914 bij de Haan en Oerlemans in Heusden (bouwnummer 35), 42,04 x 6,59 - 421 ton. Brandmerk 172 B Amst 1927.
1914 LENA 2 - Jan de Rijk te Zwartsluis, sleepschip
1918 ANNA - H. de Rijk te Rotterdam.
1920 ANNA - NV Rijnkaan Anna te Rotterdam.
195x ANNA - S. Looyschelder te Ubbergen, 42,04 x 6,59 x 2,11 - 419 ton
1962 GERCO - W.A. Musch in Rotterdam, omgebouwd tot motorschip 42,08 x 6,58 x 2,11 - 394 ton, 260 pk GM (1962)
1972 MARE SILENTIUM - J.H. de Groot in Rotterdam
1980 MARE SILENTIUM nieuwe motor 239 pk GM
20xx ETOILE DES ANGES - woonschip in Frankrijk
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Weer een mooi reisverslag en mooie foto´s gemaakt.
Weer een mooi reisverslag en mooie foto´s gemaakt.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.