Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef: 29 jul 2019 22:42 Ik heb er zeker niet de hoofdprijs voor betaald, maar ik ga hier geen bedragen noemen.
Voorlopig ga ik nog wel een poosje door met investeren, maar het schip moet het wel zelf opbrengen. Dus elk jaar wat.
Hallo Erik,

Dit noemen ze : Hobby ! :wink: 8)

Ik vind het leuk om te zien dat jij je droom waarmaakt en op deze manier je droom ook betaalbaar blijft.
Ik heb veel respect voor jou, dat jij deze uitdaging bent aangegaan en niet opgeeft, ondanks soms wat tegenslagen.
Tot nog toe heb jij alle tegenslagen overwonnen.

Ga vooral door, dan kunnen wij blijven genieten van jou droom/hobby.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

DPLA schreef: 29 jul 2019 23:42 Dit noemen ze : Hobby ! :wink: 8)
Van Wikipedia:

Hobby

Onder een hobby (liefhebberij) wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan, die men met enige regelmaat in zijn vrije tijd uitoefent. Een gevoel van persoonlijke voldoening is daarbij de belangrijkste motivatie. Hobby's worden door jong en oud uitgeoefend uit interesse en voor het plezier, niet als betaald werk.


Ik zie het varen met de Jannette als werk en niet als hobby. Leuk en interessant werk weliswaar, maar geen hobby. Net als vliegen, dat kun je toch ook geen hobby noemen. Ik wordt er door of voor betaald, het zijn beide commerciële activiteiten.

Daarnaast is het bij tijd en wijle ook niet echt ontspannend zoals daar staat. Binnenvaart is hard werken, vergis je niet.

Dan hoor ik ook nog wel eens het argument; maar je hebt toch al een pensioen, je hóeft toch niet meer te werken?
En dat klopt, maar waarom zou ik stoppen met werken als ik daar nog hélemaal geen zin in heb? We worden tegenwoordig steeds ouder, terwijl ik er juist op een bizar jonge leeftijd (56 :roll: ) al uit moest bij mijn laatste werkgever.
Ik ben fit, zit vol energie en ik peins er niet over om te stoppen. Wat een ander daar dan ook van vindt.
Punt.

En als dat binnenvaart-werk van mij hobby is dan varen er in de binnenvaart heel wat hobbyisten rond :)
Je hoort wel eens vaker dat er een boegschroefmotor vervangen wordt. Of roeren verbeterd, of dubbelplaten vervangen.

Ik denk dat een schip technisch in orde houden heel normaal is. Anders lig je op een gegeven moment stil vanwege technische redenen en krijg je de lading niet op tijd van a nr b. Waarna je foutvracht mag gaan betalen.

Als het een hobby was bleef ik er privé geld aan spenderen en dat is niet het geval. Het schip bedruipt zichzelf.
De vliegerij trouwens ook, maar daarvoor heb ik de investering 33 jaar geleden al gedaan.

Als het schip over een paar jaar voor elkaar is ga ik mijn initiële investering er langzaam weer uithalen.

En als ik het in de toekomst verkoop komt het laatste deel daarvan ook terug. Hoop ik, als het niet naar de sloop gaat.
Maar kleine schepen worden schaars terwijl er wel vraag naar blijft. Dus ik hoop het nog te kunnen verkopen.

De tijd zal het leren.

DPLA schreef: 29 jul 2019 23:42.
Ga vooral door, dan kunnen wij blijven genieten van jou droom/hobby.
Dat gaat zeker gebeuren! 8)
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Geen hobby, maar je hebt er toch duidelijk wel veel plezier in Erik. Dat heb je me in 2017 toen in Haren bij je aan boord waren duidelijk laten blijken :D :D :D . En daar kunnen wij weer lekker van meegeniete :lol: :lol: :lol: .
Groeten
Jan van der Pluijm
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef: 30 jul 2019 11:42
DPLA schreef: 29 jul 2019 23:42 Dit noemen ze : Hobby ! :wink: 8)
Van Wikipedia:

Hobby

Onder een hobby (liefhebberij) wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan, die men met enige regelmaat in zijn vrije tijd uitoefent. Een gevoel van persoonlijke voldoening is daarbij de belangrijkste motivatie. Hobby's worden door jong en oud uitgeoefend uit interesse en voor het plezier, niet als betaald werk.


Ik zie het varen met de Jannette als werk en niet als hobby. Leuk en interessant werk weliswaar, maar geen hobby. Net als vliegen, dat kun je toch ook geen hobby noemen. Ik wordt er door of voor betaald, het zijn beide commerciële activiteiten.

Daarnaast is het bij tijd en wijle ook niet echt ontspannend zoals daar staat. Binnenvaart is hard werken, vergis je niet.

Dan hoor ik ook nog wel eens het argument; maar je hebt toch al een pensioen, je hóeft toch niet meer te werken?
En dat klopt, maar waarom zou ik stoppen met werken als ik daar nog hélemaal geen zin in heb? We worden tegenwoordig steeds ouder, en ik moest er juist op een bizar jonge leeftijd (56 :roll: ) al uit bij mijn laatste werkgever.
Ik ben fit, zit vol energie en ik peins er niet over om te stoppen. Wat een ander daar dan ook van vindt.
Punt.

En als dat binnenvaart-werk van mij hobby is dan varen er in de binnenvaart heel wat hobbyisten rond :)
Je hoort wel eens vaker dat er een boegschroefmotor vervangen wordt. Of roeren verbeterd, of dubbelplaten vervangen.

Ik denk dat een schip technisch in orde houden heel normaal is. Anders lig je op een gegeven moment stil vanwege technische redenen en krijg je de lading niet op tijd van a nr b. Waarna je foutvracht mag gaan betalen.

Als het een hobby was bleef ik er privé geld aan spenderen en dat is niet het geval. Het schip bedruipt zichzelf. De vliegerij idem ditto.

Als het schip over een paar jaar voor elkaar is ga ik mijn initiële investering er langzaam weer uithalen.

En als ik het in de toekomst verkoop komt het laatste deel daarvan ook terug. Hoop ik, als het niet naar de sloop gaat.
Maar kleine schepen worden schaars terwijl er wel vraag naar blijft. Dus ik hoop het nog te kunnen verkopen.

De tijd zal het leren.

DPLA schreef: 29 jul 2019 23:42.
Ga vooral door, dan kunnen wij blijven genieten van jou droom/hobby.
Dat gaat zeker gebeuren! 8)
Hallo Erik,

"Hobby" dit was als grap bedoeld ! (zie de smileys)

Ik weet dat jij je vak heel serieus neemt, ook het varen met de Jeannette.
Ik heb grote bewondering voor jou, hoe jij de Jeannette in de vaart houdt en steeds verder verbeterd naar jou eigen wensen.

Je bent weliswaar met pensioen als Piloot, maar nog (lang) niet uitgewerkt, je hebt groot gelijk dat je nu als schipper vaart en nog als freelance piloot vliegt.
Vooral doorgaan met werken.

Ik heb mijn 4 bedrijven in 2006 verkocht, omdat ik geen opvolgers had, de kinderen (2 dochters) wilde de bedrijven niet overnemen.
Mijn groothandel met mijn Beheer B.V. nog wel aangehouden.
Toen dacht ik : Leuk, nu lekker rustig aandoen en genieten, maar dat viel heel erg tegen, na een kleine 2 jaar weer freelance aan het werk gegaan tot eind 2015.
Ik heb nog steeds mijn groothandel, ik werk nog steeds, ik ga ook nog niet stoppen zolang ik me goed voel.
Voor het geld hoef ik het niet te doen, want ik kan me goed redden.
Als ik niet kan/mag werken, ben ik niet te genieten voor mijn omgeving.
De groothandel heb ik inmiddels overgedaan aan mijn dochter in 2017/2018 en overgeplaatst naar Haren (Ems) D., maar staat nog steeds op mijn naam.
Ik werk nu nog als adviseur voor haar en doe nog de inkoop nog voor haar.
Ik ben inmiddels 71 jaar jong en op dit moment redelijk goed gezond.
Iedereen zegt : Je bent gek dat je nog werkt, je moet genieten, maar ik kan niet stilzitten, ik geniet nu alle dagen, nu ik nog kan/mag werken.

Dus Erik :
Nog vele jaren goede gezondheid toegewenst en blijven werken, dat geeft alleen maar een goed gevoel.
En kunnen wij nog lang genieten van jou reisverslagen en het wel en wee van de Jeanette blijven volgen.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Nu dan een post over het vliegende deel van de onderneming.

Vliegende Vaart is een ietwat curieuze mix van lucht- en binnenvaart; luchtvaart in de zomermaanden en binnenvaart de rest van het jaar. Het is wmb de afwisseling die dat leuk maakt.

In de zomer heb ik de mogelijkheid om free-lance een paar maanden te vliegen. Dat heeft te maken met seizoenswerk (niet te verwarren met vakantiewerk :mrgreen: ) de Hajj. Dan reizen een paar miljoen pelgrims van over de hele wereld naar Mecca in Saudi Arabië vanwege hun geloof. Vroeger ging dat per schip maar tegenwoordig voornamelijk per vliegtuig. Dat is best een flinke volksverhuizing, die niet op de reguliere lijnvluchten past. Dan worden er tijdelijk extra vliegtuigen gecharterd, plus bijbehorende bemanningen. Mooie gelegenheid voor ondergetekende om weer even mee te draaien in de luchtvaart.

Ik werk dan voor een Spaanse luchtvaartmaatschappij die dit jaar vijf machines inzet voor de hajj; vier voor Garuda vanuit Indonesië, en een voor Royal Air Maroc vanuit Marokko. We shuttelen heen en weer tussen Indonesië en Medina en Jedda in Saudi Arabië. Volle bak (455 pax) heen, en leeg weer terug. Gemiddeld een uur of elf vliegen.

Over een paar dagen zijn alle hadji's ter plaatse. Dan ferryen we de kisten terug naar Madrid voor onderhoud en eens grondig schoonmaken. Bemanningen even naar huis voor wat R&R. Tien dagen later beginnen we aan fase twee, en brengen we iedereen weer terug naar huis.
Eind september zit het erop, en ga ik weer varen.


Hieronder wat plaatjes.
Nachtelijk vertrek in Makassar
Nachtelijk vertrek in Makassar
IMG_3350.jpeg (101.66 KiB) 1299 keer bekeken
Boven India
Boven India
IMG_3358.jpeg (92.66 KiB) 1299 keer bekeken
Zonsopkomst in Medina
Zonsopkomst in Medina
IMG_3360.jpeg (100.5 KiB) 1299 keer bekeken
Door dat gaatje tussen de wolken gaan we door
Door dat gaatje tussen de wolken gaan we door
IMG_3365.jpeg (55.21 KiB) 1299 keer bekeken
Singapore by night
Singapore by night
IMG_3372.jpeg (123.71 KiB) 1299 keer bekeken
Boven Kalimantan komt de zon op
Boven Kalimantan komt de zon op
IMG_3388.jpeg (60.71 KiB) 1299 keer bekeken
Terug op Makassar
Terug op Makassar
IMG_3412.jpeg (114.14 KiB) 1299 keer bekeken
Zo zien onze routes er uit
Zo zien onze routes er uit
IMG_3381.jpg (109.44 KiB) 1299 keer bekeken
Voor vertrek in Lombok
Voor vertrek in Lombok
IMG_3403.jpeg (147.35 KiB) 1299 keer bekeken
De maan komt op
De maan komt op
IMG_3387.jpeg (76.07 KiB) 1299 keer bekeken
Aankomst in Jedda
Aankomst in Jedda
e3dd2d30-59a4-4398-9fbb-85b40807dbe2.jpg (198.77 KiB) 1299 keer bekeken
Aan de pier  in Medina
Aan de pier in Medina
IMG_3382.jpeg (147.34 KiB) 1299 keer bekeken
Drie uur op de grond en dan gaan ze weer.
Drie uur op de grond en dan gaan ze weer.
IMG_3437.jpeg (127.83 KiB) 1299 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Mooi inkijkje weer! Zo veel verschillen en toch zo veel overeenkomsten met de scheepvaart.
Leuk om even "mee te kijken"! :D
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

Het is prachtig dat je het zo kan combineren,zelf ben ik erg terughoudend in het vliegen .Ik voel me er niet prettig bij opgepropt in een 737 ,nee ik ben zeker geen vlieger 8) meer angsthaas :D
Dank voor de beelden!
Groeten
Jan
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Berghout-2 »

Leuk dat je dit met ons deelt, Erik.
Hoe zit dat eigenlijk: ik ben al twee keer zeer bestraffend toegesproken (op de vliegvelden van Shannon en Lissabon) toen ik aanstalte maakte om "mijn" vliegtuig te fotograferen. Dat zou om veiligheidsredenen streng verboden zijn. Of komt dat door mijn ongure kop?
Groet!
Wim.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Erik,
Bedankt voor de foto's etc. heb maar 2 x gevlogen maar het blijft voor mij een boeiend transportmiddel. Trouwens (bijna) alles wat met transport te maken heeft vind ik wel interessant.
mvg
Geert

ps. voor liefhebbers van filmpjes over vliegtuigen (start - landing etc) op YouTube "Pilots Eye" intikken.
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank voor de reacties.

Ik begrijp helemaal dat niet iedereen zich senang voelt om samen met allerlei volk opgepropt in een aluminium pijp te zitten die in een totaal mens-onvriendelijk milieu met ongehoorde snelheid over deze aardbol scheurt, dwars door allerlei soorten weer.
Met voorin een paar onbekenden die je maar moet vertrouwen om je veilig van a naar b te brengen, terwijl je daar zelf geen enkele invloed op kunt uitoefenen.

Ik heb soms exact hetzelfde gevoel, en dat terwijl ik precies weet wat zich voorin en om ons heen afspeelt. Je moet je overgeven aan de professionals, en maar hopen dat ze hun naam eer aandoen.
Als je er rationeel over nadenkt dan weet je dat het praktisch altijd goed afloopt, luchtvaart is - by far - de veiligste manier van transport. De rit naar het veld is vele malen gevaarlijker. Maar dat is ratio, en emotie speelt tussen onze oren nu eenmaal een grote rol.

Wim, foto's maken op een vliegveld is praktisch overal streng verboten. Want elk vliegveld is van staatsbelang en de vijand kijkt misschien wel mee op jouw foto's :roll:
Dat is total bullshit natuurlijk, want op de eerste beste lucht- of ruimtefoto zie je veel meer. Maar het staat ergens en dan is het wet.

Als ik foto's maak dan doe ik dat terloops en daarna glijdt m'n telefoon weer achteloos terug in m'n zak :wink:
Plaats reactie