Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

We zijn inmiddels weer terug in de vaart. Reisje rollen van Antwerpen naar Mülheim an der Ruhr.
24 stuks, 5 stuks van 26t en de rest ± 21t, voor een totaal van 550 ton.

Vorige week zaterdagavond leeg van Vreeswijk naar Antwerpen. Overnacht in Schoonhoven, voor restaurant Belvedere. Mooi plekje.
Zondag naar de Kreekrak, en daar blijven liggen want we waren pas om half elf aan de beurt.

Maandagochtend geladen in het Vijfde havendok bij de Katoennatie hoewel er ABES in m'n charter stond. De mannen daar deden goed werk, ze werden voorzichtig neergezet. Rond de middag vol, dichtgelegd en weg.
Tot Gorcum gekomen, om tien uur daar een mooi op de steiger voor de sluis kunnen overnachten want de sluis stopt dan.

Volgende morgen bijtijds weg en al om vijf uur schluss in Emmerich, want we konden pas donderdag lossen dus geen haast of lange dagen.
Volgende dag om zes uur weg en rustig verder zu Berg. Bij Duisburg de Ruhr in, dan eerst door de Ruhrschleuse en vlak voor Mülheim Schleuse Raffelberg. In die sluizen kun je niet vastmaken want ze hebben de bolderkoppen afgesneden. Ik geloof dat er ooit een uit de muur getrokken is en dit was de oplossing om dat te voorkomen.

Eind van de middag in Mülheim. Even zoeken waar we zijn moesten. We lagen eerst verkeerd want de ontvanger had de overslag aan een ander bedrijf uitbesteed. De persoon van kantoor die ik gesproken had wist dat blijkbaar ook niet.

Op donderdagochtend de rollen gelost, met een brugkraan met maar krap genoeg hefvermogen. Om negen uur leeg.
Ruim schoongemaakt en vertrokken. De bruggen op de Ruhr zijn hoog genoeg om de hut omhoog te laten, een meter of zeven wel.

Met allerlei vervolg reisjes bezig geweest; vletwerk in Neuss, Neuss-Dusseldorf (da's eigenlijk ook vletwerk vind ik), en Keulen-Lochem. Maar dat ging allemaal niet door om diverse redenen. Uiteindelijk een kort reisje aagenomen; Spyck-Doetinchem met uiteraard 500t raapschroot. Maandag te laden.
Dus af naar Emmerich, dat is het dichtste bij Spyck. Lang weekeind, en een beetje geklusd aan de vlet en in de voormachinekamer.

Emmerich Zollhafen is een overnachtingshaven. Mooie autosteiger met 2 niveau's in de inloop van de Zollhafen. De WSA en WSP hebben er ligplaats maar verder is het overdag leeg. Palen aan een kant en een steiger achterin. 's-Avonds loopt het vol en krijg je buren. We liggen langs een prachtige de steiger, met afloopmogelijkheid op wel zes niveau's. Hoe hoog je ook bent of hoe diep je ook ligt, je kunt er altijd met een kleine stap af. Walstroom werkt met een kaart die blijkbaar niemand heeft dus iedereen draait z'n generator. Dat kan beter.
In de Industriehafen hiernaast heeft Contargo een container terminal in de ingang, en verderop gaat er nog koper heen.

Vandaag naar 's-Heerenberg gefietst en een rondje Montferland gerend dus de beweging hebben we ook weer gehad.

Morgenochtend om vijf uur weg zodat we om kwart voor zes onder pijp bij de ADM liggen voor de controleur, en om zes uur kunnen gaan laden. Dan asap naar Doetinchem want daar zitten ze erop te wachten. Morgenmiddag gelijk beginnen en dinsdagochtend afmaken.

Voor de volgende reis ben ik nog onder bod, daar gaan we morgen over door.

De plaatjes:
Laadgereed in Antwerpen.  Ik maak meestal een foto als ik opengelegd heb, mocht er eens een dispuut komen of ik wel op tijd was
Laadgereed in Antwerpen. Ik maak meestal een foto als ik opengelegd heb, mocht er eens een dispuut komen of ik wel op tijd was
IMG_0828 6.jpeg (189.39 KiB) 2038 keer bekeken
De eerste rol erin.  Hout netjes op de sporen
De eerste rol erin. Hout netjes op de sporen
IMG_0829 6.jpeg (186.44 KiB) 2038 keer bekeken
Airborne..
Airborne..
IMG_0830 6.jpeg (143.87 KiB) 2038 keer bekeken
We laden met een enorme Liebherr kraan van 200 ton.
We laden met een enorme Liebherr kraan van 200 ton.
IMG_0831 6.jpeg (167.94 KiB) 2038 keer bekeken
Verpakte rollen
Verpakte rollen
IMG_0853.jpeg (181.03 KiB) 2038 keer bekeken
Toezicht van dek.  Ik ben er in het begin beneden bij maar hier liep het goed
Toezicht van dek. Ik ben er in het begin beneden bij maar hier liep het goed
IMG_0854.jpeg (202.36 KiB) 2038 keer bekeken
Een coaster kruist ons pad thv de Dordtse Kil en het Zuid Hollands diep.  Altijd opletten hier.
Een coaster kruist ons pad thv de Dordtse Kil en het Zuid Hollands diep. Altijd opletten hier.
IMG_0834.jpeg (139.81 KiB) 2038 keer bekeken
Zollhafen Emmerich in
Zollhafen Emmerich in
IMG_0835.jpeg (146.49 KiB) 2038 keer bekeken
Ruhrschleuse.  Vastmaken kan hier niet dus gaande houden.
Ruhrschleuse. Vastmaken kan hier niet dus gaande houden.
IMG_0840.jpeg (203.95 KiB) 2038 keer bekeken
Afgesneden bolderkoppen in de sluizen  op de Ruhr.  Ik heb begrepen dat er wel eens een uit de muur getrokken is, en dit was de oplossing..
Afgesneden bolderkoppen in de sluizen op de Ruhr. Ik heb begrepen dat er wel eens een uit de muur getrokken is, en dit was de oplossing..
IMG_0843.jpeg (405.93 KiB) 2038 keer bekeken
Op de Ruhr.  Wat de grafitti-artiest hier bedoelde; géén idee.
Op de Ruhr. Wat de grafitti-artiest hier bedoelde; géén idee.
IMG_0841.jpeg (209.88 KiB) 2038 keer bekeken
Losgereed in Muhlheim
Losgereed in Muhlheim
IMG_0844.jpeg (171.35 KiB) 2038 keer bekeken
Lossen met een brugkraan in Muhlheim
Lossen met een brugkraan in Muhlheim
PHOTO-2020-07-03-11-03-52.jpeg (250.8 KiB) 2038 keer bekeken
Lossen met een haak, lekker vlot
Lossen met een haak, lekker vlot
IMG_0845.jpeg (105.32 KiB) 2038 keer bekeken
Brug Beneden Leeuwen in de opvaart.  Rechts een stukje van de langsdam met erachter de nevengeul, voor jachten heb ik wel eens begrepen.  Ik heb er alleen nog nooit een jacht zien varen, maar het jachtseizoen is ook pas net geopend ;)<br />Ik had er eerst bijstaan dat dit de brug bij Wesel was, maar werd gelukkig gecorrigeerd door een oplettende forumlezer.
Brug Beneden Leeuwen in de opvaart. Rechts een stukje van de langsdam met erachter de nevengeul, voor jachten heb ik wel eens begrepen. Ik heb er alleen nog nooit een jacht zien varen, maar het jachtseizoen is ook pas net geopend ;)
Ik had er eerst bijstaan dat dit de brug bij Wesel was, maar werd gelukkig gecorrigeerd door een oplettende forumlezer.
PHOTO-2020-07-03-11-03-49.jpeg (124.05 KiB) 2038 keer bekeken
In de Zollhafen Emmerich aan de steiger
In de Zollhafen Emmerich aan de steiger
IMG_0848.jpeg (206.19 KiB) 2038 keer bekeken
Als je naar Basel wilt moet je nog 681,9km en naar Hoek van Holland is het 179,1 km
Als je naar Basel wilt moet je nog 681,9km en naar Hoek van Holland is het 179,1 km
IMG_0849.jpeg (297.82 KiB) 2038 keer bekeken
Luxe steiger met wel 6 afloopniveau's maar incourante walstroom
Luxe steiger met wel 6 afloopniveau's maar incourante walstroom
IMG_0857.jpeg (129.47 KiB) 2038 keer bekeken
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Stevige rollen en een keer een schone lading.
Ik neem aan dat die haak met het lossen zwaar genoeg was :roll: ?
Mooi verslag, zoals altijd zijn we weer helemaal b(l)ij.
grt Wim
cementschipper
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2008 21:02

Re: Vliegende Vaart

Bericht door cementschipper »

Hallo Erik,

Leuk verslag, al heb ik het idee dat dat plaatje een kleine 100 km beneden wesel en een andere brug is...?
goede vaart!
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Há, ik denk dat je gelijk hebt Cementschipper :oops:
Ik heb 'm zelf niet gemaakt maar van m'n maatje gehad die meevoer. En ik dacht dat die 'm op het laatste stukje gemaakt had. Maar nu ik nog eens goed kijk blijkt het inderdaad Beneden Leeuwen.
Dank voor de oplettendheid 8)
Borstel
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:52

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Borstel »

ach , erik kijkt niet op 100 km in de lucht is het maar een klein stukje,
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 »

Die spoorbrug op de Ruhr is meen ik de meest oostelijke van het 'Brückenlandschaft Ruhraue'. Daar liggen een stuk of 8 bruggen kreuz und quer over het Schifffahrtkanal. Ik maak regelmatig gebruik van diegene waar je net met de stuurhut onder zit 8)
Die laatste brug is nieuw, afgelopen winter is de oude verwijderd en een nieuwe erin gelegd. En een net nieuwe brug, daar moet natuurlijk en 'tag' op :evil: :cry: :x
Tot veel uitval van treinen leidt zo'n buitendienststelling trouwens niet, je kunt over nog 3 andere sporen naar Mülheim. Toevallig gisteren nog op stationnetje Styrum geweest om mijn trein 'om te keren': de klima deed het aan 1 kant niet en men laat je dan gewoon een driehoekje rijden om dat voor elkaar te krijgen. In Duitsland lukt dat nog op heel veel plekken; in Nederland is al zoveel van dat soort mogelijkheden om zeep geholpen en kun je alleen nog maar 'großräumig' omleiden... :(

Groeten van Tim
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wim52 »

Afbeelding

Vanmiddag gespot boven sluis Belfeld en de schipper was aan boord. Dus kennisgemaakt met deze bekende forum persoonlijkheid. De vliegende schipper of is de varende piloot beter uitgedrukt. Had niet verwacht dat me dit nog eens zou overkomen. Kort praatje want de opvaart was er snel uit de sluis en dan moet je vooruit anders gaan de deuren weer dicht.

Goede reis Eric

Groeten Wim Blom
Bijlagen
C1DB18B1-B7F3-420D-826C-444D55403CBE.jpeg
C1DB18B1-B7F3-420D-826C-444D55403CBE.jpeg (126.74 KiB) 1423 keer bekeken
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank je Wim. Leuk, zo'n toevallige ontmoeting.
Fijne vakantie in Drente. Misschien zie je Harry daar nog.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Goed, laatste update is al weer een week geleden.

We lagen in Emmerich, om in Spyck raapschroot te gaan laden voor Doetinchem.

Maandagochtend op een A2 tijd weg om tijdig onder de pijp te kunnen liggen. Gelukkig kunnen we in exploitatiewijze A2 varen omdat we met twee schippers zijn.

Spyck is niet echt m'n favoriete laadplaats omdat er voor onze maat eigenlijk niet genoeg palen staan en je altijd ligt te halen door de langsvarende scheepvaart. En snel gaat het daar ook nooit met dat kleine pijpje, dus pas tegen de middag weg.

Maar Doetinchem is dichtbij dus om half vier al bij Rijnstate/Agruniek. Maar daar vonden ze het niet de moeite om nog te beginnen dus dat werd de volgende morgen. Rond de middag leeg en weg.

Aan de loswal in Rhenen overnacht. Mooie plek, alleen lag er al een luxe motor dus we staken wat uit. Anker gezet, dan is dat spul gelijk ook weer gangbaar. Sommigen hier hebben palen, daar kan ik alleen maar van dromen ;)

In Schellingwoude aan de steigers gaan liggen in afwachting van een reisje ex Amsterdam, want daar komen de meeste van mijn reizen vandaan.
Maar er kwamen alleen maar slechte voorstellen; oa spoorballast van Elburg naar Sappermeer of slakken van Alkmaar naar Zeeland. Dan kom je leeg in een uithoek waar weinig terug te laden valt, en het was ook nog voor weinig.

Beetje geklusd aan de vlet, oa steuntje gemaakt voor het dekzeil zodat er geen water in blijft staan.

Uiteindelijk maar besloten leeg op te lopen naar Stein voor een reisje kunstmest naar Doetinchem. Het is momenteel geen vetpot in de binnenvaart. Achteraf gezien had ik dus beter in Doesburg kunnen blijven liggen, maar als ik alles vooraf wist kocht ik dat winnende staatslot wel :mrgreen:

Avondje Vreeswijk en daarna op het gemak naar Limburg.

Gisteravond nog 200 ton geladen en vanochtend de rest. Nog niet eerder geladen daar, mooie overdekte laadplaats wat met kunstmest natuurlijk een goed idee is. Alleen twee wrijfhouten eraf gevaren omdat die tussen de remming liepen. Dacht dat het mooie horizontale balken waren maar er zaten ook een paar verticale tussen en die trokken m'n wrijfhouten stuk. Volgende keer alles binnenhalen. Gelukkig had ik reserve.

Vandaag op zeer rustig tempo de Maas weer af, en nu bij Sambeek. Donderdag pas lossen dus geen haast.

Onderweg de stuurautomaat beter afgesteld want die stuurde slecht; hij reageerde praktisch niet als hij van koers liep. Je zat eigenlijk de hele tijd zelf te sturen. Belletje naar de fabrikant gedaan en die hebben me uitgelegd met welke potmeter je de versterking instelt. Een piepklein schroefje een kwartslag verdraaid en nu stuurt hij weer perfect. Gek dat hij eerst goed stuurt en dat zoiets vanzelf verloopt.

Morgen door naar Doetinchem.



Raapschroot laden bij de Ölfabrik Spyck van ADM.
Raapschroot laden bij de Ölfabrik Spyck van ADM.
IMG_0859.jpeg (250.25 KiB) 1127 keer bekeken
De raap weer lossen bij Rijnstate in Doetinchem
De raap weer lossen bij Rijnstate in Doetinchem
IMG_0861.jpeg (170.61 KiB) 1127 keer bekeken
De kempenaar Puck zat achter ons en ging mais lossen.
De kempenaar Puck zat achter ons en ging mais lossen.
IMG_0864.jpeg (203.58 KiB) 1127 keer bekeken
Leeg de Oude IJssel weer af.  Een van Nederlands mooiste vaarwateren.
Leeg de Oude IJssel weer af. Een van Nederlands mooiste vaarwateren.
IMG_0865.jpeg (169.57 KiB) 1127 keer bekeken
Aan de loswal in Rhenen
Aan de loswal in Rhenen
IMG_0870.jpeg (121.84 KiB) 1127 keer bekeken
Uitzicht op de Cuneratoren.
Uitzicht op de Cuneratoren.
IMG_0869.jpeg (224.98 KiB) 1127 keer bekeken
Achter een luxe motor, ben vergeten welke.
Achter een luxe motor, ben vergeten welke.
IMG_0872.jpeg (150.08 KiB) 1127 keer bekeken
Schellingwoude, naast de Rosalinde.  Het ligt vol want het complete Oranjesluizen-complex was bijna een dag gestremd nadat de camera's uitgevallen waren.
Schellingwoude, naast de Rosalinde. Het ligt vol want het complete Oranjesluizen-complex was bijna een dag gestremd nadat de camera's uitgevallen waren.
IMG_1048.jpeg (121.01 KiB) 1127 keer bekeken
Beetje klussen aan de vlet.
Beetje klussen aan de vlet.
IMG_1049.jpeg (214.46 KiB) 1127 keer bekeken
Drukte voor de Beatrixsluizen in het weekeind.
Drukte voor de Beatrixsluizen in het weekeind.
DA177682-0B7F-4C6C-8969-ACAC455A5FD6.jpeg (133.45 KiB) 1127 keer bekeken
Boven Belfeld, mooi plaatje geschoten door mijn broer die we daar tegenkwamen.
Boven Belfeld, mooi plaatje geschoten door mijn broer die we daar tegenkwamen.
BOPM2416.jpeg (94.21 KiB) 1127 keer bekeken
Nog zo'n statieportret
Nog zo'n statieportret
JZSB6338.jpeg (125.69 KiB) 1127 keer bekeken
Kunstmest laden in Stein.
Kunstmest laden in Stein.
IMG_1058.jpeg (168.5 KiB) 1127 keer bekeken
Zit er bijna in.  Krap 600ton.
Zit er bijna in. Krap 600ton.
IMG_1064.jpeg (148.01 KiB) 1127 keer bekeken
Een nieuw wrijfhout met het oude touw hergebruikt.
Een nieuw wrijfhout met het oude touw hergebruikt.
IMG_1069.jpeg (375.25 KiB) 1127 keer bekeken
&quot;Wélke potmeter zei u?&quot;
"Wélke potmeter zei u?"
IMG_1073.jpeg (199.03 KiB) 1127 keer bekeken
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ah ik zie dat we geen plaatje hebben van die avond dat dat schip met die palen naast je lag in Schellingwoude 😉
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie