Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Nog wat nagekomen foto's:


Toen we op de heenreis in de mist liepen boven Kortrijk, met een spitsenkoppelverbandje 'sans radar'.
We lopen de ochtendmist in boven Kortrijk
We lopen de ochtendmist in boven Kortrijk
ed969f53-e2a2-4b7f-9c0b-9df4a232424f.jpg (60.38 KiB) 3366 keer bekeken
Een pousseur (spitsen KVB) 'sans radar".
Een pousseur (spitsen KVB) 'sans radar".
IMG_2322.jpeg (44.6 KiB) 3366 keer bekeken

Sluis Harelbeke en Sluis Vijve afvarend gezien. In Harelbeke is het zowat klaar, een hele nieuwe sluis en overal nieuwe kademuren.
In Vijve zijn de werkzaamheden voor de nieuwe sluis in volle gang. Je mag ook niet meer aan de westkant vd sluis afmeren, misschien dat ze die muren niet meer vertrouwen vanwege de graafwerkzaamheden voor de nieuwe sluis er vlak achter.
Sluis Harelbeke afvarend
Sluis Harelbeke afvarend
IMG_2407.jpeg (181.93 KiB) 3366 keer bekeken
Sluis Vijve afvarend
Sluis Vijve afvarend
IMG_2408.jpeg (123.8 KiB) 3366 keer bekeken

Het liep erg vlot vandaag, alleen bij Don even liggen drijven maar alle andere sluizen praktisch zonder oponthoud. Zo kan het dus ook :)

Inmiddels de ringvaart rond Gent uit op weg naar Terneuzen, en dat halen we nog wel voordat onze vaartijd op is. We varen in exploitatiewijze A2 momenteel want we hebben twee vaarbewijzen aan boord, en dan mag je 18 uur maken.
Dus in een dag Cuinchy-Terneuzen, not so bad
Dat wordt een lang weekeind daar :D
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Gert bedankt voor de info over die kempenaar.

Ik heb deze kempenaar hier dus niet bewust zien varen.
Maar ik ben wel stuurman op de Laurentius, een kanaalschip van de Haan en Oelermans geweest.
Waarschijnlijk zijn het de kop met de vrij lage kluizen, en de wat "hangende" bolders geweest die mij het gevoel gaven "Die heb ik meer gezien".
Want al zijn de maten natuurlijk heel anders, met name bij de schepen uit Heusden, was de tekening hetzelfde, of het nou een kempenaar en Dortmunder of en kanaalschip was..
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Evert CadIJ »

Kapitein Spok schreef: 01 mar 2019 23:06 Gert bedankt voor de info over die kempenaar.

Ik heb deze kempenaar hier dus niet bewust zien varen.
Want al zijn de maten natuurlijk heel anders, met name bij de schepen uit Heusden, was de tekening hetzelfde, of het nou een kempenaar en Dortmunder of en kanaalschip was..
Met een lengte van goed 42m GEEN kempenaar dus.
Dit schip werd dus als sleepkastje gebouwd.
Nu zijn er wel vaker kempenaars ingekort, dus is de suggestie niet misplaatst.
Ik heb het schip vooral als MARE SILENTUM van Jan de Groot gekend.
In die dagen een heel goed onderhouden spulletje-

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Vliegende Vaart

Bericht door wim »

Vanmorgen rond 10 uur om de Koffie praathuis Hansweert zag ik Eric voorbij varen bij de 49
Jannette - oke (Custom).JPG
Jannette - oke (Custom).JPG (136.9 KiB) 3002 keer bekeken
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Zag gistermiddag het boek Binnenvaart 2018 in de winkel liggen, tijdens het bladeren kwam ik een artikel + foto van Erik tegen. Lekker in een stuurstoel met joystick in de hand, het bleek om een prijs te gaan die hij (samen met zijn vrouw) had gewonnen(2017) bij een prijsvraag over Volvo motoren.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

zo juist vertrokken van Sluiskil naar Nijkerk geladen met vee voeders
den Eric :wink:
gr
leo
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Hoi Leo,
Je bent toch niet vergeten,alles op dat schip grondig te inspecteren en dan vooral de provisie-en koelkast?😉
Gr.Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Het schip is grondig geïnspecteerd en in orde bevonden 8)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Hallo Erik,

Leo heeft er in ieder geval genoeg tijd voor gehad. :?
Het laden heeft lang genoeg geduurd :x
grt Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Weer eens bericht van de Jannette.

In Sluiskil dus de tarwepellets geladen voor Nijkerk. Die komen over de weg uit Sas van gent, en Feijter doet alleen de overslag. Helaas ging de laadpijp stuk, as gebroken. Gelukkig viel hij niet in het ruim maar bleef hij aan de draad hangen. Daarna hebben ze de vrachtwagens op de kade leeg gekiept en zijn we met de kraan verder beladen. Daardoor pas eind van de middag pas klaar dus de bestelde sluis gemist.
Dus voor de Oostsluis anderhalf uur liggen wachten en gelijk maar afgespoten, helaas met brak water maar dat was even niet anders. Als dat spul nat wordt hard het uit krijg je het slecht meer weg.
Daarna nog naar Hansweert, helaas tegen de eb. Wachten tot de volgende morgen zes uur had geen zin want dan hadden we het - 12 uur later - ook in de stroom gehad. Volgende dag mooi weer . Krammer konden we zo invaren, maar voor de Volkeraksluis anderhalf uur moeten wachten en in Vreeswijk ook al. Daar is dan wel een nieuwe kolk gereedgekomen, maar worden de twee oude kolken beurtelings gerenoveerd. We kwamen net na een paar grote tankers aan en dan loopt alles gelijk vol. Via Oud Vreeswijk kon niet want de Koninginnensluis stond op dubbel rood. Tot Schellingwoude gekomen en op een van de de steigers overnacht.
Volgende morgen potdikke mist dus onderweg niets gezien, behalve schimmen van de Hollandse en Stichtse brug. Net voor de Arkersluis knapte het op dus het laatste stukje kon ik zien wat ik deed. In Nijkerk stonden ze bij de Heus al op ons te wachten en werden we echt keurig netjes leeggemaakt. De kraanmachinist heeft praktisch niets geraakt en de bobcatchauffeur deed al even voorzichtig. Hij was zo schoon dat ik niets meer aan m'n ruim hoefde te doen en dat is een zeldzaamheid. Goed volk daar.

Al weer een volgende reis aangenomen; sojaschroot van Europoort naar Brugge. Jammer van de leegvaart maar vanuit Amsterdam kwamen alleen maar oneerbare voorstellen. Het is momenteel moeilijk om een goede vrachtprijs te bedingen.

Op de palen buiten de Arkersluis overnacht en de volgende middag naar Vreeswijk gevaren. Even op de Janna gekeken, en zondagochtend met de eb in 3 uurtjes naar de Maashaven in Rotterdam. Bij de kempenaar Tripang langszij gegaan, familie van de laatste schipper van de Janna.

Gisteren moesten we om twaalf uur laden dus om acht uur even gebeld of dat nog steeds zo was, maar nee, er was regen en er was een coaster en nog meer vertraging dus werd het pas vanavond laat. Kwartier later belt de controleur of ik zo snel mogelijk kon komen :roll: Communicatie bij die grote bedrijven is soms echt een puinhoop. Dus nog snel even naar de bakker, en de Maashaven uit, lager uit.

Maar toen we in Dintelhaven aankwamen lag daar nog een schip sojahullenpellets te laden en die was nog lang niet klaar. Dus op het piertje ernaast gaan liggen.
Veel wind dus het was nog even de vraag of we de luiken open durfden te maken. Maar achter pier 4 lagen we wat beschut, ook omdat op de naastgelegen pier een groot schip lag te lossen.

Twee uur later konden we onder de pijp. Toen er een goede 16 ton in lag liet de controleur alles stoppen want er kwam alleen maar stof en vezels. We zouden sojaschroot LP krijgen, Low Proteine dus, dat is HP (High Proteine) met meer vezels. Toen volgde anderhalf uur overleg tussen alle partijen; moest het er weer uit of kon er een andere oplossing gevonden worden. Uiteindelijk werd met de klant overeengekomen dat ter compensatie de rest allemaal HP zou worden. Daarna ging het snel en om zes uur waren we beladen; 550 ton.
Zo snel mogelijk vertrokken want inmiddels was bijna de hele tij voorbij. Met het staartje van de vloed naar ‘s Gravendeel gevaren en daar overnacht.

Foto's volgen..
Plaats reactie