Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Jij weet nog eens wat Gert 8)
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

De Cutty Sark (06003436) lag op 10 januari nog in Charleroi.
Toch maar weer eens een reisje die kant op, Erik?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Gevonden op MT Gert, hij vaart aan de foto's te zien alleen in Belgie. Misschien een communitair certificaat.
https://photos.marinetraffic.com/ais/sh ... &size=full
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Twee plaatjes van de Cutty Sark in de buurt van Hastière, een jaar of 10 geleden.
Afbeelding

Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

De Diane/Gemajo/Cutty Sark lijkt in grote lijnen toch wel heel veel op de Jannette, als ik alle foto's goed bekijk.

Want ja, zusterschepen kunnen in de basis wel gelijk zijn, maar vaak word de opbouw bepaald door de schipper die het schip laat bouwen.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Peter
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:49
Locatie: Lent

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Peter »

https://shipphoto.nl/detailpagina.asp?l ... toid=19726#

Hier nog een paar foto's van Ben van der Westen als New York City
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Cutty sark heeft ook n tijdje op de bovenrijn gevaren, van Strassburg en Beinheim 😉
vaar om te leven (niet andersom)
rosalinde
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2015 15:59

Re: Vliegende Vaart

Bericht door rosalinde »

Ik had maar steeds Kon Tiki in m'n hoofd, maar het is de Cutty Sark dus.
De ABC staat er niet meer in. Drie maanden nadat de Cumulus was omgedoopt naar New York City, werd ik gebeld door de verzekering; of ik nog rekeningen van reparaties en dergelijke had. Ik had nét alles opgeruimd! De motor had een warmloper gehad en kennelijk zoveel schade dat het total loss werd. Toch weer mooi om te zien en te lezen hoe een verdwenen schip op dit forum weer boven water komt.
drie koppen.jpg
drie koppen.jpg (102.99 KiB) 1859 keer bekeken
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Hallo allen,die Etablissements Carremans was een andere naamgenoot als van schip Diane, deze door Gert beschreven was eigenaar van de EMCA rederij , bekent van de 55 meter schepen met 2 x GM ,en de RECA tankers allen met nummer
en SKL motoren gr Wim
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Goed, we gaan weer terug naar het zusje van de ex Cumulus, de Jannette :wink: .

We waren gebleven in Kampen, waar we een lang weekeind hadden in regenachtig winterweer. Tussen de buien nog een rondje Kampereiland gelopen, waar alle boerderijen op een terp gelegen zijn. Blijkbaar liep de boel daar vroeger nogal eens onder water.

s' Avonds nog verhaald naar Graansloot in de Haatlandhaven.,
Daar maandagmorgen leeg gelost. Toen we leeg waren gelijk weg want de volgende buurman lag al te wachten, en wij moesten 's avonds naar Snow Patrol in Amsterdam. Op het IJsselmeer uitgespoten want die raapschroot blijft best plakken overal. Behoorlijk geslingerd vanwege NW6, maar beneden in het ruim heb je daar weinig last van. Daarentegen moest mijn vrouw die zat te sturen haar theekopje stevig vasthouden :mrgreen:

Vastgemaakt in de IJhaven, dichtgelegd en naar de Ziggo Dome. Gááf concert.

Volgende dag rond de middag in de Vlothaven bij de IGMA 500ton mais geladen voor Oosterhout. Via zo'n weegtoren en dat gaat zéér rap. In ± 20 minuten zat het erin, en deze jongen liep te rennen en te vliegen om 'm een beetje netjes beladen te krijgen. Gelukkig staat het geladen gewicht op een uitleesvenstertje op de weegtoren, dus je weet ongeveer hoeveel er al in zit.
Aansluitend nog naar Vreeswijk gevaren. Volgende dag naar Oosterhout met een bunkerstopje in Dordrecht. Er was ons beloofd dat we woensdag gelijk konden lossen maar dat liep anders. Uiteindelijk pas na het weekeind gelost :evil:
Maandagochtend bijtijds begonnen en rond de middag leeg. De Nescio zat achter ons en lag al te wachten. Het ruim was goed uitgeveegd en vanwege de vorst kon ik sowieso niet uitspuiten, dus onmiddellijk onder de kraan weg om iets verderop even dicht te leggen, en daarna naar Rotterdam.
In de Waalhaven bij Blommaert aan pier zeven of acht, voor reparatie van de in Blerick beschadigde luiken.

Volgende dag sneeuwde het flink dus eerst de sneeuw van de luiken om ze van boord te kunnen halen. Die hebben ze in de loods gelegd en daar opgeknapt. Ze konden het voorluik oplappen, het hoefde niet vernieuwd te worden dus dat scheelde weer tijd. Luikenwagen moest ook de wal op want ook die had een duw gehad; een wiellager vernieuwd en de borg weer in model gezet.
Intussen met een monteur van Hoogendijk de circulatie koelwaterpomp van de Deutz van boord gehaald om te overhalen. Die lekte nl. water langs de as.
Volgende dag kwamen de luiken weer terug aan boord, luikenwagen er weer op en dichtgelegd. Alles sluit weer netjes.

De circulatiekoelwaterpomp van de Deutz lekte omdat de as ingesleten was tpv de seal. De pomp was in 2017 bij Klene overhaald waarbij ook de seal vernieuwd was, maar ze hadden toen de as beter ook gelijk kunnen vervangen. Nu een ruilpomp gekregen want ook het pomphuis bleek aardig ingekankerd. Daarnaast de smeeroliedruk-manometer verwisseld en toen bleek dat de smeeroliedruk toch zo laag niet was, maar dat de manometer wat te weinig aan gaf 8)
De nokken van de nokkenas beginnen slecht te worden tgv slijtage. Dus gelijk met Hoogendijk een afspraak gemaakt om daar wat aan te doen, die kunnen ze nl. in de motor slijpen en polijsten. Versleten nokkenrollen zijn hoogst waarschijnlijk de oorzaak dus die gaan we ook bekijken lees vervangen. Een afspraak gemaakt om dat bij hen voor de wal te doen in Sliedrecht in week 6. Zou een dag of twee-drie werk moeten zijn.

Alles weer gemonteerd, proefgedraaid en daarna snel weg uit de Waalhaven en naar de KWhaven in Vlaardingen waar we uit een coaster gerst moesten laden voor Doetinchem. Dat liep vlot dus om half zes in de opvaart. Nog tot boven Hagestein gekomen die avond.
Volgende morgen naar Doetinchem, waar we net te laat waren om nog wat te doen want ze stoppen daar al om vier uur 'smiddags. Gezwaaid boven de Energiebrug en terug naar Rijnzate.
Volgende morgen gelost, en om een uur of elf leeg. Gelijk in de afvaart op de Oude- en opvaart op de Gelderse IJssel. Intussen een reis sojaschroot aangenomen van Amsterdam naar Maasbracht. Nog steeds koud dus onderweg nageveegd ipv uitgespoten; een flinke emmer kippenvoer aan de vissen van de Nederrijn gevoerd. Nog naar Vreeswijk gevaren en weekeind.

Zondagavond in m'n eentje terug naar boord, naar 020 gevaren en in de Minervahaven vastgemaakt.
Ik zou zes uur 'smorgens laden maar vanwege de regen was er vertraging geweest over het weekeind dus pas om een uur of een onder de pijp bij Bunge (Cargill) in de Mercuriushaven. In een uur of twee vol en richting het zuiden. Ze laden daar niet erg netjes dus er bleef een soort berglandschap over, en we moesten flink wat bulten wegscheppen voordat de luiken dicht konden.
Nog tot Tiel gekomen die avond.
Volgende morgen bijtijds weer verder, en om half acht 's avonds bij de Heus in de Gemeentehaven in Maasbracht. Daar stonden ze al op ons te wachten dus de grijper ging er onmiddellijk in. Zo kan het dus ook 8) Met een paar uur leeg en verhaald naar het dorp.
Ik had een reis grind 4/22 aangenomen van Trierveld-Born naar Spijk aan de Linge, pas donderdag te laden. Daar mag je met 2,25m diepgang naartoe dus 500 ton aangenomen.
Dus na wat boodschappen eerst het ruim uitgespoten en de luiken eens goed schoon gemaakt. Er blijft al snel wat veevoer tussen de luiken gootjes plakken en als je dat niet wegborstelt dan wordt het een vieze zwarte koek. Een hogedrukspuit zou wel handig zijn voor dat werk, en ik weet een schip wat dat zo voor elkaar heeft. Staat toevallig ook een Deutz in, de eigenaar leest hier mee maar reageert helaas nooit :wink: Maar goed, wij doen dat dus met een harde bezem en de dekwasslang.

Daarna naar Trierveld in die kunstmatige haven daar, op de palen. Volgende dag om half elf moesten we laden.

Maar de volgende dag vroor ‘t en dan werkt grindverlading niet dus eerst wachten tot het wat opwarmde en de banden konden draaien. Er waren een paar schepen voor ons maar om half vijf konden we dan eindelijk onder de pijp maar al na een paar minuten was er malheur, de banden begonnen te slippen door ijsvorming en het grind liep over over… Ze gingen met een man of vijf aan het scheppen en toen alles weer vrij was en het water in geschept en gespoten was het zeven uur en avond. Dus overnacht aan de Merwede 28. Volgende morgen om zeven uur begonnen, om half acht liepen alle banden en een uurtje later waren we beladen.

Gelijk met de Giessenburg te daal. Bij sluis Heel lag er een sluis uit dus dat duurde even, maar verder liep het goed die dag. Nog tot Ijzendoorn gekomen.
En zaterdagmorgen op een herentijd van acht uur weg en naar Gorcum. Binnen geschut door de Grote Merwedesluis en via de Kanaalsluis de Linge op. Daar stond een flinke tegenstroom in het sluisgat, door de regen van de afgelopen tijd denk ik. De Linge watert de Betuwe af. Er moest even flink gas op.

Half uurtje later aan de ponton bij de Betonmortelcentrale afgemeerd, fiets tevoorschijn gehaald en met fiets en trein naar huis. Maandagmorgen lossen en naar Sliedrecht.

Wordt vervolgd..
Hier (uit) gaan we laden: mv Freestate via IGMA Weegtoren 3.
Hier (uit) gaan we laden: mv Freestate via IGMA Weegtoren 3.
IMG_1994.jpeg (168.64 KiB) 1837 keer bekeken
De eerste mais loopt erin, het begint met stof, de mais komt zo..
De eerste mais loopt erin, het begint met stof, de mais komt zo..
IMG_1990.jpeg (161.32 KiB) 1837 keer bekeken
Het gaat met een noodvaart
Het gaat met een noodvaart
IMG_1992.jpeg (172.04 KiB) 1837 keer bekeken
Kraaien familie komt kijken of er nog iets te halen valt
Kraaien familie komt kijken of er nog iets te halen valt
IMG_1997.jpeg (157.31 KiB) 1837 keer bekeken
Op het ARK bij Diemen
Op het ARK bij Diemen
2411080A-7D2B-454D-92FB-DE303B2004BC.jpg (107.47 KiB) 1837 keer bekeken
Onze wachtplaats in Oosterhout
Onze wachtplaats in Oosterhout
IMG_2004.jpeg (119.35 KiB) 1837 keer bekeken
Leeg maar stoffig in Oosterhout.  Tja, mais..
Leeg maar stoffig in Oosterhout. Tja, mais..
IMG_2011.jpeg (149.66 KiB) 1837 keer bekeken
Bobcat gaat van boord.
Bobcat gaat van boord.
IMG_2009.jpeg (122.77 KiB) 1837 keer bekeken
Die toren staat niet recht maar het is niet Pisa ;)
Die toren staat niet recht maar het is niet Pisa ;)
IMG_2013.jpeg (146.09 KiB) 1837 keer bekeken
Rotterdam in de avondschemer
Rotterdam in de avondschemer
0ab7d2d5-07b1-4083-848d-819fdaac9c5a.jpg (95.37 KiB) 1837 keer bekeken
Een winterse Waalhaven
Een winterse Waalhaven
IMG_2014.jpeg (165.44 KiB) 1837 keer bekeken
De loods van Blommaert in de Waalhaven
De loods van Blommaert in de Waalhaven
IMG_2016.jpeg (211.1 KiB) 1837 keer bekeken
De luiken gaan de wal op
De luiken gaan de wal op
IMG_2019.jpeg (165.78 KiB) 1837 keer bekeken
De luikenwagen er ook af
De luikenwagen er ook af
ba1bb1f3-e343-42fa-baa7-af344491cf3b.jpg (140.86 KiB) 1837 keer bekeken
De luiken in de loods, ze gaan ermee beginnen
De luiken in de loods, ze gaan ermee beginnen
IMG_2023.jpeg (196.98 KiB) 1837 keer bekeken
Even omgedraaid om er goed bij te kunnen.
Even omgedraaid om er goed bij te kunnen.
IMG_2024.jpeg (166.68 KiB) 1837 keer bekeken
Stukje ingezet, en alles weer recht geklopt.  Goed werk.
Stukje ingezet, en alles weer recht geklopt. Goed werk.
IMG_2040.jpeg (254.54 KiB) 1837 keer bekeken
Luikeloos
Luikeloos
IMG_2026.jpeg (164.56 KiB) 1837 keer bekeken
De luikenwagen wordt ook opgekalefaterd
De luikenwagen wordt ook opgekalefaterd
IMG_2027.jpeg (149.9 KiB) 1837 keer bekeken
Wiel eruit voor een nieuw lager
Wiel eruit voor een nieuw lager
IMG_2028.jpeg (86.69 KiB) 1837 keer bekeken
De circulatiekoelwater pomp is weg, je ziet mooi hoe hij aangedreven wordt
De circulatiekoelwater pomp is weg, je ziet mooi hoe hij aangedreven wordt
IMG_2030.jpeg (188.56 KiB) 1837 keer bekeken
Ruil-koelwater circulatiepomp
Ruil-koelwater circulatiepomp
IMG_2032.jpeg (381.95 KiB) 1837 keer bekeken
De koelwaterpomp hangt weer.  We inspecteren de nokkenas en controleren gelijk de lagerspeling nog even.
De koelwaterpomp hangt weer. We inspecteren de nokkenas en controleren gelijk de lagerspeling nog even.
IMG_2036.jpeg (188.25 KiB) 1837 keer bekeken
Deze pakking van het brandstof fijnfilter heeft betere tijden gekend.
Deze pakking van het brandstof fijnfilter heeft betere tijden gekend.
IMG_2033.jpeg (150.43 KiB) 1837 keer bekeken
De nokken, je ziet dat ze beginnen in te slijten
De nokken, je ziet dat ze beginnen in te slijten
IMG_2037.jpeg (180.97 KiB) 1837 keer bekeken
Oliedruk wordt weer correct aangegeven hoewel ik het nog steeds niet veel vind.  Dit is met alleen de voorsmeerpomp aan en stlistaande motor.
Oliedruk wordt weer correct aangegeven hoewel ik het nog steeds niet veel vind. Dit is met alleen de voorsmeerpomp aan en stlistaande motor.
IMG_2039.jpeg (165.57 KiB) 1837 keer bekeken
Gerst laden uit een coaster met een flinke grijper, in de KW haven.
Gerst laden uit een coaster met een flinke grijper, in de KW haven.
IMG_2041.jpeg (142.2 KiB) 1837 keer bekeken
Smalle klapbruggetjes op de Oude IJssel, Hoog- of Laagkeppel
Smalle klapbruggetjes op de Oude IJssel, Hoog- of Laagkeppel
IMG_2045.jpeg (136.39 KiB) 1837 keer bekeken
Zwaaien in Doetinchem
Zwaaien in Doetinchem
IMG_2046.jpeg (153.01 KiB) 1837 keer bekeken
Lossen bij Rijnzate Doetinchem, prima kraanmachinist
Lossen bij Rijnzate Doetinchem, prima kraanmachinist
IMG_2048.jpeg (137.44 KiB) 1837 keer bekeken
We zijn leeg en vertrekken weer bij Rijnzate
We zijn leeg en vertrekken weer bij Rijnzate
43f596aa-573e-4580-a9f9-b3f3b75c4cc9.jpg (114.29 KiB) 1837 keer bekeken
De bruggetjes liggen niet recht in het vaarwater.  Prima voor het wegverkeer, minder voor de scheepvaart..
De bruggetjes liggen niet recht in het vaarwater. Prima voor het wegverkeer, minder voor de scheepvaart..
0b2e08bd-9376-4819-a5ad-f99195a9d075.jpg (61.69 KiB) 1837 keer bekeken
Wil er iemand nog een emmertje kippenvoer?
Wil er iemand nog een emmertje kippenvoer?
IMG_2050.jpeg (112.8 KiB) 1837 keer bekeken
Sojaschroot laden bij Bunge (Cargill)
Sojaschroot laden bij Bunge (Cargill)
IMG_2068.jpeg (161.1 KiB) 1837 keer bekeken
Om zes uur 's morgens is het druk bij IJzendoorn..
Om zes uur 's morgens is het druk bij IJzendoorn..
IMG_2074.jpeg (152.36 KiB) 1837 keer bekeken
Een wat oudere brug op de Maas, bij Cuyk denk ik
Een wat oudere brug op de Maas, bij Cuyk denk ik
58A5C636-FBC3-4561-B6EC-2E2AB9B9AA83.jpg (103.07 KiB) 1837 keer bekeken
Lossen bij de Heus in Maasbracht werd nachtwerk
Lossen bij de Heus in Maasbracht werd nachtwerk
IMG_2076.jpeg (132.06 KiB) 1837 keer bekeken
Het schiet al op in Maasbracht
Het schiet al op in Maasbracht
D23DDA19-D075-42DD-B458-219828D80707.jpg (101.51 KiB) 1837 keer bekeken
En al weer leeg
En al weer leeg
IMG_2082.jpeg (135.37 KiB) 1837 keer bekeken
Helaas is de luiken-beschermbeugel bij het lossen in Maasbracht beschadigd.  Gelukkig deed hij zijn werk wel en bleef de stapel luiken heel.  Nu weer in de slag om de schade vergoed te krijgen, de kraanmachinist wilde nergens van weten..
Helaas is de luiken-beschermbeugel bij het lossen in Maasbracht beschadigd. Gelukkig deed hij zijn werk wel en bleef de stapel luiken heel. Nu weer in de slag om de schade vergoed te krijgen, de kraanmachinist wilde nergens van weten..
IMG_2083.jpeg (125.14 KiB) 1837 keer bekeken
Sluis Maasbracht is diep. Gelukkig glijbolders.
Sluis Maasbracht is diep. Gelukkig glijbolders.
IMG_2090.jpeg (180.57 KiB) 1837 keer bekeken
Grind laden aan de Merwede 28 in Trierveld.
Grind laden aan de Merwede 28 in Trierveld.
IMG_2093.jpeg (177.88 KiB) 1837 keer bekeken
Sluis Belfeld
Sluis Belfeld
IMG_2096.jpeg (168.68 KiB) 1837 keer bekeken
Afvarend, érgens op de Maas..
Afvarend, érgens op de Maas..
912F87B0-81EA-4D57-9DD5-3DF09ED5BE2E.jpg (110.07 KiB) 1837 keer bekeken
Cuyk
Cuyk
75848BFA-37CF-4342-8673-623C35EE7311.jpg (91.3 KiB) 1837 keer bekeken
De bestemming Betonmortelcentrale Gorkum.
De bestemming Betonmortelcentrale Gorkum.
IMG_2125.jpeg (137.46 KiB) 1837 keer bekeken
De kraanponton waarmee we gelost gaan worden.
De kraanponton waarmee we gelost gaan worden.
IMG_2126.jpeg (182.75 KiB) 1837 keer bekeken
Plaats reactie