Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Jij weet nog eens wat Gert
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
De Cutty Sark (06003436) lag op 10 januari nog in Charleroi.
Toch maar weer eens een reisje die kant op, Erik?
Toch maar weer eens een reisje die kant op, Erik?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Gevonden op MT Gert, hij vaart aan de foto's te zien alleen in Belgie. Misschien een communitair certificaat.
https://photos.marinetraffic.com/ais/sh ... &size=full
https://photos.marinetraffic.com/ais/sh ... &size=full
Re: Vliegende Vaart
De Diane/Gemajo/Cutty Sark lijkt in grote lijnen toch wel heel veel op de Jannette, als ik alle foto's goed bekijk.
Want ja, zusterschepen kunnen in de basis wel gelijk zijn, maar vaak word de opbouw bepaald door de schipper die het schip laat bouwen.
Want ja, zusterschepen kunnen in de basis wel gelijk zijn, maar vaak word de opbouw bepaald door de schipper die het schip laat bouwen.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
https://shipphoto.nl/detailpagina.asp?l ... toid=19726#
Hier nog een paar foto's van Ben van der Westen als New York City
Hier nog een paar foto's van Ben van der Westen als New York City
Re: Vliegende Vaart
Cutty sark heeft ook n tijdje op de bovenrijn gevaren, van Strassburg en Beinheim
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Vliegende Vaart
Ik had maar steeds Kon Tiki in m'n hoofd, maar het is de Cutty Sark dus.
De ABC staat er niet meer in. Drie maanden nadat de Cumulus was omgedoopt naar New York City, werd ik gebeld door de verzekering; of ik nog rekeningen van reparaties en dergelijke had. Ik had nét alles opgeruimd! De motor had een warmloper gehad en kennelijk zoveel schade dat het total loss werd. Toch weer mooi om te zien en te lezen hoe een verdwenen schip op dit forum weer boven water komt.
De ABC staat er niet meer in. Drie maanden nadat de Cumulus was omgedoopt naar New York City, werd ik gebeld door de verzekering; of ik nog rekeningen van reparaties en dergelijke had. Ik had nét alles opgeruimd! De motor had een warmloper gehad en kennelijk zoveel schade dat het total loss werd. Toch weer mooi om te zien en te lezen hoe een verdwenen schip op dit forum weer boven water komt.
Re: Vliegende Vaart
Hallo allen,die Etablissements Carremans was een andere naamgenoot als van schip Diane, deze door Gert beschreven was eigenaar van de EMCA rederij , bekent van de 55 meter schepen met 2 x GM ,en de RECA tankers allen met nummer
en SKL motoren gr Wim
en SKL motoren gr Wim
Re: Vliegende Vaart
Goed, we gaan weer terug naar het zusje van de ex Cumulus, de Jannette .
We waren gebleven in Kampen, waar we een lang weekeind hadden in regenachtig winterweer. Tussen de buien nog een rondje Kampereiland gelopen, waar alle boerderijen op een terp gelegen zijn. Blijkbaar liep de boel daar vroeger nogal eens onder water.
s' Avonds nog verhaald naar Graansloot in de Haatlandhaven.,
Daar maandagmorgen leeg gelost. Toen we leeg waren gelijk weg want de volgende buurman lag al te wachten, en wij moesten 's avonds naar Snow Patrol in Amsterdam. Op het IJsselmeer uitgespoten want die raapschroot blijft best plakken overal. Behoorlijk geslingerd vanwege NW6, maar beneden in het ruim heb je daar weinig last van. Daarentegen moest mijn vrouw die zat te sturen haar theekopje stevig vasthouden
Vastgemaakt in de IJhaven, dichtgelegd en naar de Ziggo Dome. Gááf concert.
Volgende dag rond de middag in de Vlothaven bij de IGMA 500ton mais geladen voor Oosterhout. Via zo'n weegtoren en dat gaat zéér rap. In ± 20 minuten zat het erin, en deze jongen liep te rennen en te vliegen om 'm een beetje netjes beladen te krijgen. Gelukkig staat het geladen gewicht op een uitleesvenstertje op de weegtoren, dus je weet ongeveer hoeveel er al in zit.
Aansluitend nog naar Vreeswijk gevaren. Volgende dag naar Oosterhout met een bunkerstopje in Dordrecht. Er was ons beloofd dat we woensdag gelijk konden lossen maar dat liep anders. Uiteindelijk pas na het weekeind gelost
Maandagochtend bijtijds begonnen en rond de middag leeg. De Nescio zat achter ons en lag al te wachten. Het ruim was goed uitgeveegd en vanwege de vorst kon ik sowieso niet uitspuiten, dus onmiddellijk onder de kraan weg om iets verderop even dicht te leggen, en daarna naar Rotterdam.
In de Waalhaven bij Blommaert aan pier zeven of acht, voor reparatie van de in Blerick beschadigde luiken.
Volgende dag sneeuwde het flink dus eerst de sneeuw van de luiken om ze van boord te kunnen halen. Die hebben ze in de loods gelegd en daar opgeknapt. Ze konden het voorluik oplappen, het hoefde niet vernieuwd te worden dus dat scheelde weer tijd. Luikenwagen moest ook de wal op want ook die had een duw gehad; een wiellager vernieuwd en de borg weer in model gezet.
Intussen met een monteur van Hoogendijk de circulatie koelwaterpomp van de Deutz van boord gehaald om te overhalen. Die lekte nl. water langs de as.
Volgende dag kwamen de luiken weer terug aan boord, luikenwagen er weer op en dichtgelegd. Alles sluit weer netjes.
De circulatiekoelwaterpomp van de Deutz lekte omdat de as ingesleten was tpv de seal. De pomp was in 2017 bij Klene overhaald waarbij ook de seal vernieuwd was, maar ze hadden toen de as beter ook gelijk kunnen vervangen. Nu een ruilpomp gekregen want ook het pomphuis bleek aardig ingekankerd. Daarnaast de smeeroliedruk-manometer verwisseld en toen bleek dat de smeeroliedruk toch zo laag niet was, maar dat de manometer wat te weinig aan gaf
De nokken van de nokkenas beginnen slecht te worden tgv slijtage. Dus gelijk met Hoogendijk een afspraak gemaakt om daar wat aan te doen, die kunnen ze nl. in de motor slijpen en polijsten. Versleten nokkenrollen zijn hoogst waarschijnlijk de oorzaak dus die gaan we ook bekijken lees vervangen. Een afspraak gemaakt om dat bij hen voor de wal te doen in Sliedrecht in week 6. Zou een dag of twee-drie werk moeten zijn.
Alles weer gemonteerd, proefgedraaid en daarna snel weg uit de Waalhaven en naar de KWhaven in Vlaardingen waar we uit een coaster gerst moesten laden voor Doetinchem. Dat liep vlot dus om half zes in de opvaart. Nog tot boven Hagestein gekomen die avond.
Volgende morgen naar Doetinchem, waar we net te laat waren om nog wat te doen want ze stoppen daar al om vier uur 'smiddags. Gezwaaid boven de Energiebrug en terug naar Rijnzate.
Volgende morgen gelost, en om een uur of elf leeg. Gelijk in de afvaart op de Oude- en opvaart op de Gelderse IJssel. Intussen een reis sojaschroot aangenomen van Amsterdam naar Maasbracht. Nog steeds koud dus onderweg nageveegd ipv uitgespoten; een flinke emmer kippenvoer aan de vissen van de Nederrijn gevoerd. Nog naar Vreeswijk gevaren en weekeind.
Zondagavond in m'n eentje terug naar boord, naar 020 gevaren en in de Minervahaven vastgemaakt.
Ik zou zes uur 'smorgens laden maar vanwege de regen was er vertraging geweest over het weekeind dus pas om een uur of een onder de pijp bij Bunge (Cargill) in de Mercuriushaven. In een uur of twee vol en richting het zuiden. Ze laden daar niet erg netjes dus er bleef een soort berglandschap over, en we moesten flink wat bulten wegscheppen voordat de luiken dicht konden.
Nog tot Tiel gekomen die avond.
Volgende morgen bijtijds weer verder, en om half acht 's avonds bij de Heus in de Gemeentehaven in Maasbracht. Daar stonden ze al op ons te wachten dus de grijper ging er onmiddellijk in. Zo kan het dus ook Met een paar uur leeg en verhaald naar het dorp.
Ik had een reis grind 4/22 aangenomen van Trierveld-Born naar Spijk aan de Linge, pas donderdag te laden. Daar mag je met 2,25m diepgang naartoe dus 500 ton aangenomen.
Dus na wat boodschappen eerst het ruim uitgespoten en de luiken eens goed schoon gemaakt. Er blijft al snel wat veevoer tussen de luiken gootjes plakken en als je dat niet wegborstelt dan wordt het een vieze zwarte koek. Een hogedrukspuit zou wel handig zijn voor dat werk, en ik weet een schip wat dat zo voor elkaar heeft. Staat toevallig ook een Deutz in, de eigenaar leest hier mee maar reageert helaas nooit Maar goed, wij doen dat dus met een harde bezem en de dekwasslang.
Daarna naar Trierveld in die kunstmatige haven daar, op de palen. Volgende dag om half elf moesten we laden.
Maar de volgende dag vroor ‘t en dan werkt grindverlading niet dus eerst wachten tot het wat opwarmde en de banden konden draaien. Er waren een paar schepen voor ons maar om half vijf konden we dan eindelijk onder de pijp maar al na een paar minuten was er malheur, de banden begonnen te slippen door ijsvorming en het grind liep over over… Ze gingen met een man of vijf aan het scheppen en toen alles weer vrij was en het water in geschept en gespoten was het zeven uur en avond. Dus overnacht aan de Merwede 28. Volgende morgen om zeven uur begonnen, om half acht liepen alle banden en een uurtje later waren we beladen.
Gelijk met de Giessenburg te daal. Bij sluis Heel lag er een sluis uit dus dat duurde even, maar verder liep het goed die dag. Nog tot Ijzendoorn gekomen.
En zaterdagmorgen op een herentijd van acht uur weg en naar Gorcum. Binnen geschut door de Grote Merwedesluis en via de Kanaalsluis de Linge op. Daar stond een flinke tegenstroom in het sluisgat, door de regen van de afgelopen tijd denk ik. De Linge watert de Betuwe af. Er moest even flink gas op.
Half uurtje later aan de ponton bij de Betonmortelcentrale afgemeerd, fiets tevoorschijn gehaald en met fiets en trein naar huis. Maandagmorgen lossen en naar Sliedrecht.
Wordt vervolgd..
We waren gebleven in Kampen, waar we een lang weekeind hadden in regenachtig winterweer. Tussen de buien nog een rondje Kampereiland gelopen, waar alle boerderijen op een terp gelegen zijn. Blijkbaar liep de boel daar vroeger nogal eens onder water.
s' Avonds nog verhaald naar Graansloot in de Haatlandhaven.,
Daar maandagmorgen leeg gelost. Toen we leeg waren gelijk weg want de volgende buurman lag al te wachten, en wij moesten 's avonds naar Snow Patrol in Amsterdam. Op het IJsselmeer uitgespoten want die raapschroot blijft best plakken overal. Behoorlijk geslingerd vanwege NW6, maar beneden in het ruim heb je daar weinig last van. Daarentegen moest mijn vrouw die zat te sturen haar theekopje stevig vasthouden
Vastgemaakt in de IJhaven, dichtgelegd en naar de Ziggo Dome. Gááf concert.
Volgende dag rond de middag in de Vlothaven bij de IGMA 500ton mais geladen voor Oosterhout. Via zo'n weegtoren en dat gaat zéér rap. In ± 20 minuten zat het erin, en deze jongen liep te rennen en te vliegen om 'm een beetje netjes beladen te krijgen. Gelukkig staat het geladen gewicht op een uitleesvenstertje op de weegtoren, dus je weet ongeveer hoeveel er al in zit.
Aansluitend nog naar Vreeswijk gevaren. Volgende dag naar Oosterhout met een bunkerstopje in Dordrecht. Er was ons beloofd dat we woensdag gelijk konden lossen maar dat liep anders. Uiteindelijk pas na het weekeind gelost
Maandagochtend bijtijds begonnen en rond de middag leeg. De Nescio zat achter ons en lag al te wachten. Het ruim was goed uitgeveegd en vanwege de vorst kon ik sowieso niet uitspuiten, dus onmiddellijk onder de kraan weg om iets verderop even dicht te leggen, en daarna naar Rotterdam.
In de Waalhaven bij Blommaert aan pier zeven of acht, voor reparatie van de in Blerick beschadigde luiken.
Volgende dag sneeuwde het flink dus eerst de sneeuw van de luiken om ze van boord te kunnen halen. Die hebben ze in de loods gelegd en daar opgeknapt. Ze konden het voorluik oplappen, het hoefde niet vernieuwd te worden dus dat scheelde weer tijd. Luikenwagen moest ook de wal op want ook die had een duw gehad; een wiellager vernieuwd en de borg weer in model gezet.
Intussen met een monteur van Hoogendijk de circulatie koelwaterpomp van de Deutz van boord gehaald om te overhalen. Die lekte nl. water langs de as.
Volgende dag kwamen de luiken weer terug aan boord, luikenwagen er weer op en dichtgelegd. Alles sluit weer netjes.
De circulatiekoelwaterpomp van de Deutz lekte omdat de as ingesleten was tpv de seal. De pomp was in 2017 bij Klene overhaald waarbij ook de seal vernieuwd was, maar ze hadden toen de as beter ook gelijk kunnen vervangen. Nu een ruilpomp gekregen want ook het pomphuis bleek aardig ingekankerd. Daarnaast de smeeroliedruk-manometer verwisseld en toen bleek dat de smeeroliedruk toch zo laag niet was, maar dat de manometer wat te weinig aan gaf
De nokken van de nokkenas beginnen slecht te worden tgv slijtage. Dus gelijk met Hoogendijk een afspraak gemaakt om daar wat aan te doen, die kunnen ze nl. in de motor slijpen en polijsten. Versleten nokkenrollen zijn hoogst waarschijnlijk de oorzaak dus die gaan we ook bekijken lees vervangen. Een afspraak gemaakt om dat bij hen voor de wal te doen in Sliedrecht in week 6. Zou een dag of twee-drie werk moeten zijn.
Alles weer gemonteerd, proefgedraaid en daarna snel weg uit de Waalhaven en naar de KWhaven in Vlaardingen waar we uit een coaster gerst moesten laden voor Doetinchem. Dat liep vlot dus om half zes in de opvaart. Nog tot boven Hagestein gekomen die avond.
Volgende morgen naar Doetinchem, waar we net te laat waren om nog wat te doen want ze stoppen daar al om vier uur 'smiddags. Gezwaaid boven de Energiebrug en terug naar Rijnzate.
Volgende morgen gelost, en om een uur of elf leeg. Gelijk in de afvaart op de Oude- en opvaart op de Gelderse IJssel. Intussen een reis sojaschroot aangenomen van Amsterdam naar Maasbracht. Nog steeds koud dus onderweg nageveegd ipv uitgespoten; een flinke emmer kippenvoer aan de vissen van de Nederrijn gevoerd. Nog naar Vreeswijk gevaren en weekeind.
Zondagavond in m'n eentje terug naar boord, naar 020 gevaren en in de Minervahaven vastgemaakt.
Ik zou zes uur 'smorgens laden maar vanwege de regen was er vertraging geweest over het weekeind dus pas om een uur of een onder de pijp bij Bunge (Cargill) in de Mercuriushaven. In een uur of twee vol en richting het zuiden. Ze laden daar niet erg netjes dus er bleef een soort berglandschap over, en we moesten flink wat bulten wegscheppen voordat de luiken dicht konden.
Nog tot Tiel gekomen die avond.
Volgende morgen bijtijds weer verder, en om half acht 's avonds bij de Heus in de Gemeentehaven in Maasbracht. Daar stonden ze al op ons te wachten dus de grijper ging er onmiddellijk in. Zo kan het dus ook Met een paar uur leeg en verhaald naar het dorp.
Ik had een reis grind 4/22 aangenomen van Trierveld-Born naar Spijk aan de Linge, pas donderdag te laden. Daar mag je met 2,25m diepgang naartoe dus 500 ton aangenomen.
Dus na wat boodschappen eerst het ruim uitgespoten en de luiken eens goed schoon gemaakt. Er blijft al snel wat veevoer tussen de luiken gootjes plakken en als je dat niet wegborstelt dan wordt het een vieze zwarte koek. Een hogedrukspuit zou wel handig zijn voor dat werk, en ik weet een schip wat dat zo voor elkaar heeft. Staat toevallig ook een Deutz in, de eigenaar leest hier mee maar reageert helaas nooit Maar goed, wij doen dat dus met een harde bezem en de dekwasslang.
Daarna naar Trierveld in die kunstmatige haven daar, op de palen. Volgende dag om half elf moesten we laden.
Maar de volgende dag vroor ‘t en dan werkt grindverlading niet dus eerst wachten tot het wat opwarmde en de banden konden draaien. Er waren een paar schepen voor ons maar om half vijf konden we dan eindelijk onder de pijp maar al na een paar minuten was er malheur, de banden begonnen te slippen door ijsvorming en het grind liep over over… Ze gingen met een man of vijf aan het scheppen en toen alles weer vrij was en het water in geschept en gespoten was het zeven uur en avond. Dus overnacht aan de Merwede 28. Volgende morgen om zeven uur begonnen, om half acht liepen alle banden en een uurtje later waren we beladen.
Gelijk met de Giessenburg te daal. Bij sluis Heel lag er een sluis uit dus dat duurde even, maar verder liep het goed die dag. Nog tot Ijzendoorn gekomen.
En zaterdagmorgen op een herentijd van acht uur weg en naar Gorcum. Binnen geschut door de Grote Merwedesluis en via de Kanaalsluis de Linge op. Daar stond een flinke tegenstroom in het sluisgat, door de regen van de afgelopen tijd denk ik. De Linge watert de Betuwe af. Er moest even flink gas op.
Half uurtje later aan de ponton bij de Betonmortelcentrale afgemeerd, fiets tevoorschijn gehaald en met fiets en trein naar huis. Maandagmorgen lossen en naar Sliedrecht.
Wordt vervolgd..