Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Ik ben er al een tijd uit, maar in mijn jaren was een wisselstroomdynamo gunstiger bij lage toetentallen dan een gelijkstroom.
Bij een gelijkstroomdynamo heb je bovendien meer onderhoud en onkosten, plus dat je soms problemen hebt met de verkrijgbaarheid en kwaliteit van de koolborstels.
Ik denk dat je er beter een versnellinkje tussen kunt zetten; dat is in verband met de koeling van de dynamo ook beter.
Maar nogmaals: ik ben er al heel lang uit.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Ik stem in met Pieter, beter een goede overbrenging realiseren en een wisselstroomdynamo.
Werkt beter, sneller en veel minder onderhoud en storingsgevoeligheid.

Nu denk je misschien, waar bemoeit dat wijf zich mee, maar hier heb ik bij toeval verstand van.
Gewoon voor een 24V wisselstroomdynamo gaan, die kan je dan nog zwaarder krijgen ook dan die 200A.
Hoe meer Amps, hoe beter zeg maar.
Je moet het zo uitrekenen dat de dynamo bij stationair toerental van de schroefas (de slechts denkbare situatie dus) het gevraagde vermogen kan leveren.
Al wat ie meer doet bij gewone vaart laad ie dan de accus mee op.

Ik begreep dat je een goede electrieker de electra laat doen, kijk vooral of hij de kabels dik genoeg doet, als hij zijn vak verstaat zal dat wel.
Maar met lage spanningen en hoge stromen (200A is niet niks) komt het spanningsverlies over de aansluitkabels heel snel om de hoek kijken.

Open deuren intrappen,
1] Zorg dat de kabels van dynamo naar accu's zo kort mogelijk is.
2] Sta erop dat er een retourkabel van de dynamo (de min) naar de accu's loopt.
3] Sta erop dat de dynamo electrisch geïsoleerd staat van het schip, zwerfstromen van deze omvang vreten op onverwachtte plekken je vlak en je lagers op.
4] Dat punt 3 voor je hele installatie geld.
5] Bezuinig niet op koper, iedere mm2 koperdikte betaalt zich op den duur terug.
6] Te dunne kabels worden warm, koper mag niet warm worden van de stroom die loopt, dat is verlies.

Goed, ik kan nog wel ff doorgaan, maar het zullen open deuren zijn, en je vakman zal het wel goed op orde hebben.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

ik zou gelijk maar even een offerte doen als ik jou was
dan weet je zeker dat het goed gebeurt :wink:

je moet dat niet onderschatten hoor ,je koperen naamplaatje in de machinekamer ingang
een variant op wat ze op TV bij een film vertonen : 'Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door ......
de opwekking van deze stroom werd mede mogelijk gemaakt door Jinny :!:
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Pieter en Jinny, bedankt voor jullie adviezen. Een wisselstroomdynamo is tegenwoordig veel gangbaarder en daardoor goedkoper dan een gelijkstroomdynamo. In aanschaf en ook onderhoud.
Probleem blijft het lage toerental van mijn Deutz 536 hoofdmotor; die draait stationair 100 en bij vollast 500 toeren. Ik ga er vanuit dat ik praktisch nooit volaan draai, meestal zal het bij 350-400 klappen wel ophouden. Met een schroefas-poelie van 55cm en de huidige dynamo-poelie van een kleine 10cm diameter geeft dat een verhouding van ongeveer 5,5:1. Met de motor stationair meten we 570 toeren op de dynamo.


Ik heb eens naar een gangbare Mastervolt 150A wisselstroomdynamo gekeken, met een poelie met een nominale diameter van 89mm.
Screen Shot 2017-11-05 at 11.36.30.png
Screen Shot 2017-11-05 at 11.36.30.png (88.88 KiB) 1408 keer bekeken
Volgens de laadkarakteristieken gaat die pas stroom leveren vanaf 1000 toeren zoals je ziet.

De toerenverhouding wordt 550:89 dus 6,17 op 1. Dan draait de dynamo bij stationair motor toerental 617 toeren en volaan 3089. Pas vanaf 162 klappen krijg ik stroom :?
Bij normaal vermogen van 350 klappen op de Deutz levert de dynamo dan nog slechts een derde van zijn maximale vermogen dus 100A, en bij vollast 140A. Niet optimaal.
De overbrengingsverhouding aanpassen is niet eenvoudig. Een grotere poelie is lastig want zoveel meer ruimte is er niet in de kont. Het schip is vrij scherp daar achterin. Een kleinere poelie op de dynamo geeft risico op slippende V-snaren en ook meer slijtage van de V-snaren. Maar misschien is daar wel wat te winnen.

Een versnellinkje ertussen wat jij voorstelt Pieter; hoe stel; je dat voor? En waar vindt je zoiets en wat kost dat dan, in aanschaf en onderhoud?

Dikke kabels is altijd goed. De afstand tussen de dynamo en accu's is een kleine 8m want de tractieset past niet in de kont. Ik geloof dat we voor zowel de plus als de min 50kwadraat kabels hebben liggen. Voor een 80A dynamo zou dat genoeg moeten zijn maar ik twijfel of dat ook genoeg is voor een 150 of 200A dynamo. Ik ken een formule van AxLx0,2=mm2. Klopt dat Jinny?


En Theo, wacht nog maar even met je bewondering. Voorlopig ben ik nog vooral goed in geld uitgeven :roll:
Eerst even afwachten of ik ook geld kan verdienen :wink:
Wat hoog tijd wordt trouwens..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Bij een kleine poelie op de dynamo kan je de benodigde kracht niet overbrengen.
Dat is sowieso een probleem bij lage toerentallen/riemsnelheden.
Voor een 38A 24V dynamo gebuikte men bij de Deutz 517 al een C-snaar, dat was misschien een beetje overbemeten.
Maar wat jij met je schoefasaandrijving wilt bereiken, lijkt me een groot probleem worden.

Wat je vertraging/versnelling betreft: gewoon een kort tussenasje met lagers en poelies.
Die dingen heb je wel vaker aan boord van schepen, maar meestal om te vertragen, niet waar?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Maar even aan het rekenen geslagen (ik hoop dat ik het goed gedaan heb).
Schroefaspoelie 55 cm => omtrek 1,73 meter
Bij een bedrijfstoerental van 300 omw./min ofwel 5 per seconde bedraagt de riemsnelheid 5 x 1,73 meter/sec. = ca. 8,6 m/sec
Een B-snaar met een snelheid van 8,6 m/s kan volgens een antiek boekwerk van mij 2,8 pk per snaar (= 2060 W) overbrengen.
Als je accu's laadt loopt de spanning op dus moeten we uitgaan van een laadspanning van bijv. 29 volt.
29 volt en 200 Amp is 5800 W. Je zult dus drie snaren naast elkaar moeten gebruiken.
Dit gaat echter uit van een omspannen boog van 180 graden.
Staat je dynamo dicht bij de as dan is het over gebrachte vermogen per snaar kleiner.
Bij een boog van 120 graden is het nog maar 83%, dus dan zou ik voor de veiligheid maar 4 snaren gebruiken.
Wil je bij een lager schroefastoerental bijv. 240 tpm toch 200 A kunnen laden dan worden de problemen nog groter.
De riemsnelheid wordt dan ca. 6,9 m/sec wat goed is voor een vermogensoverdracht van ca. 1620 W met een omspannenboog van ca. 120 graden is dat ca. dan 1340 watt, dus kom je met 4 snaren te kort.

Was het leven toch maar wat simpeler hoor ik je kreunen.
Maar ik heb een goede tip: gebruik veel minder electriciteit dat is goed voor het milieu en goed voor je bankrekening ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Nog even doorzeuren.
Als je een versnelling van 1:3 er tussen plaatst dan bereikt de riem naar de dynamo een snelheid van ruim 20 m/s.
Een klassieke B snaar kan dan ca. 3650 watt overbrengen, een C-snaar zelfs 6400 watt.
Dit alles geldt voor het materiaal dat in de jaren 70 gangbaar was.
De techniek heeft echter niet stil gestaan en de huidige snaren leveren ongetwijfeld betere prestaties.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Dikke kabels is altijd goed. De afstand tussen de dynamo en accu's is een kleine 8m want de tractieset past niet in de kont. Ik geloof dat we voor zowel de plus als de min 50kwadraat kabels hebben liggen. Voor een 80A dynamo zou dat genoeg moeten zijn maar ik twijfel of dat ook genoeg is voor een 150 of 200A dynamo. Ik ken een formule van AxLx0,2=mm2. Klopt dat Jinny?
Volgens jouw formule kom je op 640 mm2
Dat is weer wat overdreven.

Ik reken even snel uit dat je dan ongeveer 1.12 Volt verlies.
Ik reken met R=(L*rho)/A
Dat is 16 meter, immers heen en terug, maal 0.0175 en dat gedeeld door je 50.
Dan kom je op 0.056 Ohm

0.056 Ohm maal je 200 Ampére is die 1.12 Volt welke je verliezen ga in je kabels.
Dat lijkt niet veel, maar dat is nog altijd 1.12 * 200 = 224 Watt welke je gebruikt om de vissen te verwarmen.

Gaan we de diameter verdubbelen, ofwel, voor het gemak een kabel van acht meter 100mm2 erbij trekken en de ander dubbel nemen, van halveert het verlies.
Er valt dan nog maar 0.506 Volt over je kabels en je verstookt nog maar 112 Watt.

Even bij de groothandel gekeken, bruto ex prijs is 23.49 Euro de meter voor de eerstvolgende handelsmaat 120 mm2
95 mm2 is 18.95 bruto ex de meter.

Je hebt 8 meter nodig, dus dat is 187.92 of 151.60 bruto ex.


Jouw vuistregel formule is zeer pessimistisch aangelegd.
Je moet spanningsverlies altijd bekijken tov de voedende spanning.
Bij een machine die 230 V opwekt is zelfs 10 Volt nog wel acceptabel, je praat dan immers over ongeveer 5%
Bij een 24 V installatie is diezelfde 10 V bijna 45% en dus volstrekt onacceptabel.

Leo, ik hoef geen koperen plaatje boven de ingang hoor, ik neem aan dat de elektriek zijn vak verstaat.
Ik ken alleen de valkuilen bij dit soort projecten en relatieve leken in de materie.

Wat het toerental aangaat, aannemende dat er voldoende ruimte is, je kan de pouly van dynamo groot genoeg kiezen voor een goede krachtoverdracht (je huidige 1 op 5.5) en er een tussenasje tussenplaatsen met een 1 op 3 overbrengverhouding.
Je overbrenging word dan 1 op 16.5 en gunstiger.
Dan zit je aan de 1650 tpm aan je dynamo en heb je stroom zat stationair.
Volaan kom je op 8250 tpm en zit je nog lang niet aan het max toerental van de dynamo.

Ik moet weg nu, ik lees later wel in hoeverre ik onzin gesproken heb..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

Het zit je niet mee vriend, veel achterstallig onderhoud, maar ik heb bewondering, voor je vasthoudendheid.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi klokrapport. Over de tussenas is al veel gezegd. Wat zou voor de schroefaspoelie de maximale diameter zijn die je nog kwijt kunt?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie