Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Tot 65 Geert, dus ik mag nog 5 jaar 8)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

itasca schreef: 18 sep 2019 08:53 Weer een leuk verslag Erik, In de cockpit heel wat meer knopjes als aan boord.:) Hoe hou je dat fatsoenlijk schoon? Stofzuigen met een handborstel is nog wel te doen, maar met een vochtige doek en met je vinger om elk knopje dweilen, is 1 cockpit per dag al te veel:) :)
We hebben een verfkwast om het stof een beetje weg te vegen Hein, maar het blijft een stoffige bende. Stofzuigen is riskant en dat zal ik uitleggen, want daar heb ik een leuke anecdote over.

In de 747-200/300 'classic' zat nog een sextant-poort in het dak van de cockpit. Die was oorspronkelijk bedoeld voor de navigatie, daar stak je een bubbel-sextant door en dan kon je een stersbestek maken. Uit de tijd dat er nog een navigator meevloog, vooral op de Noord-Atlantische en polaire routes. Stersbestekken maken heb ik in een vorig leven op zeeschepen ook nog járen gedaan, maar dat terzijde. Of die sextant poort ooit echt voor de navigatie voor gebruikt is betwijfel ik. De 747 is eind zestiger jaren ontworpen en toen werd er net overgeschakeld op traagheidsnavigatie. Ik denk dat Boeing toen het ontwerp klaar was het ding maar heeft laten zitten want zoiets verwijderen kost ook weer geld. Is een (afsluitbaar-) klein gaatje met ongeveer de diameter van, je raad 't al, een stofzuigerslang. Hij wordt wel nog steeds gebruikt om na een evt brand rook af te voeren en heet daarom tegenwoordig een smoke evacuation port. Want door het drukverschil tussen binnen en buiten de kist staat er flinke onderdruk op die poort.

Maar goed, op de 747 classic hadden we een BWK (boordwerktuigkundige) en die mannen waren altijd reten-zuinig op 'hun' kist. En één BWK had het geniale plan opgevat om stof te zuigen dmv die sextant-poort. Stofzuigerslang geregeld en zuigen maar, tijdens een rustig moment in de vlucht. Werkte perfect, alle stof verdween overboord. Máár, en daar had hij niet op gerekend, helaas ook de nodige knopjes die niet allemaal even goed vast bleken te zitten. Dus die actie was van korte duur..

En eens in de zoveel tijd maakt de Technische Dienst 'm netjes schoon, met vochtige lapjes denk ik.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Oftewel, het idee was goed, de uitvoering minder... :lol:
Schitterend verhaal. 8)
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ja,leuk!
Wij hebben ‘n motorloze afzuigkap maar dat was ‘n motorloze stofzuiger.
Had alleen ‘n filter tussen gemoeten😀.

Gr. Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ook wel eens het verhaal gehoord dat er een banaan doorheen werd 'geschoten', en dan na de vlucht kijken of er een gele vlek op de staart zat :roll:
Nooit zelf gedaan trouwens.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Er zal vast wel piloten-humor bestaan maar of take-off vanaf de taxibaan daar ook onder valt...?

Trouwens, Erik, klopt het dat het vliegveld van Madeira het gevaarlijkste van West Europa is?

Gr. Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Die start-poging vanaf een taxibaan van Trans; zelfs piloten kunnen fouten maken :wink:
Eén aspect van veiligheid is het minimaliseren van fouten of de gevolgen ervan, maar ze zijn nooit helemaal uit te sluiten. Uiteindelijk heeft het totale veiligheids-systeem wel gewerkt want de Verkeersleiding zag het gebeuren en liet de start afbreken. Eind goed al goed.
Foutloos, absolute veiligheid, is een utopie.

Het veld van Funchal op Madeira is inderdaad een lastig veld met een beetje wind. Het kan er erg turbulent zijn op de approach, en de baan is vrij kort.
Bij Martinair kwam afdeling verkoop diverse malen met de vraag of we er niet met de Boeing 767-300ER op konden gaan vliegen, en elke keer keek afdeling Vliegdienst ernaar en kwam tot dezelfde conclusie; gaan we niet doen. Kleinere kisten; prima, maar niet met de 767. De foutmarges waren gewoon te krap.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Verstandig,om dat niet te doen!
Paar dagen nadat we geboekt hadden, las ik dat toevallig over Funchal:lastige dwarswind, korte baan, gedeeltelijk boven zee gebouwd.
Ik maak mij geen zorgen maar heb het niet aan mijn vrouw verteld..
1okt. is het zover;10 dagen genieten...

Groet, succes maar weer met de Jannette, Jan.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Ik ben eens op Saba geweest,welks vliegveld de kortste commercieele landingsbaan ter wereld (400m) heeft.We konden door de geopende cockpitdeur mee kijken.Door de wind kreeg het toestel zo veel lift,dat we tijdens de landing bijna stil stonden.We taxieden direct naar de gate halverwege het vliegveld. Groet,Arie.
Groeten,Arie.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Janna schreef: 18 sep 2019 14:52 Tot 65 Geert, dus ik mag nog 5 jaar 8)
Jaren geleden waren er volgens mij piloten van KLM aan het protesteren dat ze langer moesten werken. Dat ging waarschijnlijk over met pensioen gaan en niet over welke leeftijd je mag vliegen volgens de wet. Heb ik het goed onthouden of zit ik er helemaal naast :)

mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie