Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zoals Bram al zegt ben ik erg strict met het dragen van een reddingsvest buiten. Ik ben helemaal voor reddingsvesten, en loop er aan dek gewoonlijk de godgansche dag in rond. Overal aan, vest er overheen.
Ik vergeet het wel eens uit te doen en dan vind ik mezelf terug in de stuurstoel met dat ding nog aan ;)
In de alleenvaart is er niemand om je op het droge te helpen, en dan kan het letterlijk van levensbelang zijn.

Maar in dit geval was ik achterop aan het boenen, voor de wal in Izegem op het rustige kanaal hier, met een geladen schip. Met een reling waar je niet zo maar overheen kukelt. Wel de wettelijke 90cm hoog ongeveer. Het buitenwater is al niet zo koud meer.
En ik was niet in m'n eentje aan boord, mijn vrouw zat in de hut te studeren. Die had na het actiepunt plons gelijk actie ondernomen. Hoop ik :mrgreen:

Ik vond dat 't kon.

Waar trek je de grens? Stel; je gaat de wal op. Vest aan totdat je op de wal bent, en dan? Ja, in de auto gooien maar die heb ik niet aan boord. Meenemen achterop de fiets tijdens het boodschappen doen? Aan houden terwijl je door de AH loopt? Straks wordt je nog ingerekend wegens verdacht gedrag; is 't geen gecamoufleerde bomgordel? Aan dek laten liggen? Dan is-ie straks verdwenen.

Hier kunnen we vast wel een mooie boom over opzetten.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Eik,

Weer een mooi reisverslag gemaakt !

Wanneer ga je weer vliegen ? of ...........................
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Hallo Erik,

Weer een prima verslag van je verschillende reizen en alles wat je verder zoal tegen komt.
Want, zoals Bram al zegt, jij doet nog al wat reizen, zeker als je het een beetje opspaart :mrgreen:
Maar Bram hoeft niet te klagen, vaart ook behoorlijk heen en weer. Dat korte werkt kan dus best wel een beetje passen.

grt Wim
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom »

Met van die kaplaarzen zwemmen, dat kan je vergeten. Kan uit ervaring spreken, een keer aan het teren boven Bougival, houdt het kaaitje op voor ik er erg in had, kopje onder, en naar de wal terug, maar dat gaat slecht. Sinds die tijd draag ik nooit laarzen meer aan boord.
Op dit moment vind ik het wel bijzonder, ik lees dat de politie overal boetes heeft uitgedeeld, met name voor de reddingsvesten, voor de schepen die ze voorgeschreven hebben gekregen. M.a.w. bij jachtjes kunnen ze er niet naar vragen, alles mag, maar als je bij ons vanuit de stuurhut een touwtje achterop vast wil zetten, krijg je een boete, omdat de boeiing net te laag is. Deze winter heel wat fotos gemaakt van kanos op de Rijn, de meesten zonder reddingsvest. Als het zover komt, laat ik echt de boete voorkomen bij een rechter.
nog steeds een beetje bezig
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Een update van de Jannette.

Twee weken geleden lagen we bij Danis in Izegem met Mais van Vlissingen. Gelost met de zuigpijp en voor de middag leeg, daar werd goed gewerkt.

Na afloop naar Gent want ik had 550 ton brouwgerst aangenomen voor Roermond. Bij Eurosilo in het Rodenhuizedok met een paar uur vertraging beladen want er ging het een en ander stuk met de laadinstallatie.

Bij Terneuzen voor het eerst door het nieuwste kanaal van Nederland gevaren, het Rooiboskanaal. Komt dat van de thee?

Vlotte reis via de Schelde en Albertkanaal totdat we bij sluis Genk via FB hoorden dat sluis Klein Ternaaien gestremd was. Er was iemand van de middagploeg ziek, en toen wilde de rest ook niet werken of zoiets. Om tien uur 's avonds zouden ze weer beginnen met schutten :roll: Alleen in Wallonië..

We hadden een soort van haast, dus gekozen voor een alternatieve route via het kanaal Briegden-Neerharen. Dan schut je bij Lanaken naar binnen en ga je een soort van 'achterlangs' Maastricht naar de Zuidwillemsvaart, en kom je via sluis Bosscheveld bij Limmel weer op de Maas.
De sluizen Lanaken en Neerharen zijn precies groot genoeg voor de Jannette; 55,20 x 7,30 x 2,50m. Maar het is natuurlijk andersom; het schip is gebouwd voor deze sluizenmaat. Vandaar ook dat het 55,10m lang gebouwd is. En nu kwam die inkorting van 62 tot 54,95m nog eens goed van pas 8)
De sluismeester gaf 2,40m op als maximale diepgang dus een paar centimeter verdonkeremaand :wink:

Voorzichtig invaren met maar 5cm speling, maar de naamgeefster stuurde hem perfect binnen. En als de kop eenmaal binnen is kan het niet meer fout; gewoon rustig doorduwen. Net als een spits in een Freycinet-sluisje. Kop bijna tegen de deur want anders blijf je met de roeren op de drempel hangen :shock: en de roeren dwars uiteraard.
Het verval is meer dan 8m en het schutten gaat snel, dus je touwen over te zetten gaat niet, die moeten dubbel op de bolders op de muur. Achter maar een Dyneema touwtje gebruikt, want ik wilde per se niet terug zakken ivm die drempel achter. Dyneema rekt nl. praktisch niet.
Zowel voor als achterop een bijltje klaargelegd voor het geval er een touw knijp liep. Voorsteekeind met de lus op de achterste voorbolder, en het eind eerst met een slag om de middelste bolder en dan vier slagen om de voorste bolder. Het gewone steekeind gebruikt, van Polyethyleen en dat glijdt goed op de bolders maar het wil wel kinken met als risico dat het zichzelf beknijpt om een bolderpen of zoiets. Volgende keer ga ik daar ook een Dyneema touwtje voor proberen, want dat is lekker soepel en glijdt ook goed op de bolders.
Achterop via de zijbolders maar daar heb je er maar twee van dus de lus op de achterste, en terug ook via de achterste en dan beleggen op de voorste. Dat is lastig maar omdat Dyneema zo soepel is liep dat goed af. Volgende keer ga ik het achtersteekeind via de kleine achterbolder terug naar de zijbolder laten lopen, dan staat hij mooier naar voren en heb ik de achterste zijbolder vrij om te beleggen. Maar alles liep goed af en we bleven goed op de plaats. Er lekte veel water langs de bovendeuren dus het achterdek werd goed gespoeld.
Met uitvaren eerst een klein stukje met de kopschroef getrokken totdat ik de roeren recht durfde te zetten. Waarschijnlijk was dat een beetje overdreven want we bleven net vrij van de drempel en de roeren steken maar net buiten de kont. Bovendien had ik een wrijfhoutje achter de kont gehangen.
Daarna mochten we door de modder duwen in het vrij droge kanaal. Harder als 6km wilde niet.
Sluis Neerharen is identiek, en ook dat liep prima.
Daarna de bocht om richting Maastricht. Het stukje Zuidwillemsvaart ging ook zeer langzaam terwijl daar dacht ik toch ook 1000-tonners doorheen komen naar Uikhoven. Dat bochtje op de grens was trouwens nog krap zat :shock:
Via sluis Bosscheveld op de Maas en het Julianakanaal op. Of af eigenlijk.

Bij Maasbracht kregen we een mega onweersbui over ons heen maar geladen gebeurt er niet zoveel en eenmaal in de sluis ben je veilig. Via sluis Linne de Maas opgeschut, en in Roermond in het pikkedonker onze losplaats opgezocht in de Lisbonnehaven.

De volgende dag werd de gerst vakkundig gelost door een vriendelijke losploeg. Dat heeft mijn vrouw gedaan want ik moest naar Engeland voor de simulator. Daar moet ik twee maal per jaar een paar dagen naar toe voor Type-recurrent training, en een Operational Profcheck, een examen. Ze heeft het schip verhaald naar de haveningang, naast de spits Athena, en zich de volgende dagen uitstekend vermaakt in Roermond.

Later die week terug aan boord gekomen en leeg af richting Delft, want vanwege een geplande hellingbeurt was er helaas geen tijd meer voor een reisje zand of grind die kant uit.

Leuk om weer eens door de Parksluizen te schutten. Wrijfhouten binnenboord gehaald want met die strippen langs de muur vond ik het een risico ze er af te varen. Sluismeester was bezorgd of we hier wel bekend waren want hij kende het schip niet. Met de hut omhoog kunnen we leeg ook niet onder alle Rotterdamse bruggen door, maar die hebben we laten zakken voor de lage bruggen. Het begon inmiddels flink door te waaien, in vlagen ZW 8Bft schat ik. Door de Spaanse polder ging het nog wel, en ook de Hoge brug zonder kleerscheuren gepasseerd. De 7,80m doorvaartbreedte van die brug is bepalend wat er door de Schie kan.

Het nieuwe stukje kanaal, de bochtafsnijding, voor het eerst bevaren, twee nieuwe kanalen in een week. De bocht van Overschie is verleden tijd. Maar goed ook want anders was ik waarschijnlijk blijven liggen. Met die wind waren we vast bij iemand de tuin in gewaaid :mrgreen: In de Schie moest ik goed gang houden anders waaiden we de kant in.

Bij de Kandelaarsbrug werd het nog even spannend want daar is het compleet onbeschut. Brug ruim op tijd laten draaien, goed hoog gehouden en op het laatste pas iets afgevallen (lijkt wel zeilen :D ), en met gang er door. Kopschroef volaan bij maar kon hem toch niet helemaal vrijhouden, er kwam natuurlijk nét een dikke vlaag wind :roll: We maakten een fikse dreun tegen de palen maar gelukkig geen schade, slechts een veeg op de teer. Ook de palen stonden er nog. Stevig schip en een beetje geluk :oops:

Daar mogen ze wel een rijtje bomen voor zetten, en ik heb dit bij RWS voorgesteld. Don't hold your breath..

In Delft vastgemaakt in afwachting van de hellingbeurt na Pinksteren, maar daarover later meer.

De foto's:
Bij Danis in Izegem
Bij Danis in Izegem
IMG_1160.jpeg (219.5 KiB) 1919 keer bekeken
Brouwgerst erin bij Eurosilo Rodenhuizedok
Brouwgerst erin bij Eurosilo Rodenhuizedok
IMG_3102.jpeg (148.86 KiB) 1919 keer bekeken
Mooie nieuwe brug op het Albertkanaal
Mooie nieuwe brug op het Albertkanaal
IMG_1176.jpeg (136.44 KiB) 1919 keer bekeken
Sluis Lanaken
Sluis Lanaken
IMG_1178.jpeg (164.47 KiB) 1919 keer bekeken
Goed mikken
Goed mikken
IMG_1179.jpeg (189.73 KiB) 1919 keer bekeken
Eenmaal met de kop erin gaat alles van zelf
Eenmaal met de kop erin gaat alles van zelf
IMG_1180.jpeg (195.44 KiB) 1919 keer bekeken
Bloemetjes aan de deur
Bloemetjes aan de deur
IMG_1184.jpeg (255.8 KiB) 1919 keer bekeken
Keurig bedieningshuisje
Keurig bedieningshuisje
IMG_1185.jpeg (172.03 KiB) 1919 keer bekeken
Achterdek weer schoon..
Achterdek weer schoon..
IMG_1186.jpeg (246.12 KiB) 1919 keer bekeken
Achtersteekeind op de muur
Achtersteekeind op de muur
IMG_3120.jpeg (284.85 KiB) 1919 keer bekeken
Past precies
Past precies
IMG_3125.jpeg (227.15 KiB) 1919 keer bekeken
Uitvaren sluis Lanaken
Uitvaren sluis Lanaken
IMG_3109.jpeg (193.06 KiB) 1919 keer bekeken
De bocht om de Zuidwillemsvaart af.
De bocht om de Zuidwillemsvaart af.
IMG_3127.jpeg (170 KiB) 1919 keer bekeken
Grenspost NL-B
Grenspost NL-B
IMG_3129.jpeg (234.16 KiB) 1919 keer bekeken
Sluis Bosscheveld
Sluis Bosscheveld
IMG_3130.jpeg (228.54 KiB) 1919 keer bekeken
Gerst lossen bij Kalle en Bakker in de Lisbonnehaven Roermond
Gerst lossen bij Kalle en Bakker in de Lisbonnehaven Roermond
IMG_3132.jpeg (181.61 KiB) 1919 keer bekeken
Roermond
Roermond
2140c2ab-b056-4d7d-969f-1a14700df7b5.jpg (102.86 KiB) 1919 keer bekeken
Roermond haveningang, naast de spits Athena
Roermond haveningang, naast de spits Athena
56e20d34-6687-4729-87d2-46fe2d8330f4.jpg (139.43 KiB) 1919 keer bekeken
Even terug in een andere stuurhut
Even terug in een andere stuurhut
IMG_3142.jpeg (160.42 KiB) 1919 keer bekeken
Elastieke dozen
Elastieke dozen
IMG_3144.jpeg (159.89 KiB) 1919 keer bekeken
Aan de gate, in New York geloof ik.
Aan de gate, in New York geloof ik.
IMG_3145.jpeg (102.09 KiB) 1919 keer bekeken
Maar meestal is het mistig buiten..
Maar meestal is het mistig buiten..
IMG_3148.jpeg (56.34 KiB) 1919 keer bekeken
Door de wijk Spangen Rotterdam
Door de wijk Spangen Rotterdam
IMG_3159.jpeg (171.01 KiB) 1919 keer bekeken
Hoge brug
Hoge brug
IMG_3162.jpeg (176.88 KiB) 1919 keer bekeken
Ook maar weinig ruimte over
Ook maar weinig ruimte over
IMG_3165.jpeg (214.82 KiB) 1919 keer bekeken
Nieuw stukje kanaal, de bochtafsnijding waar tientallen jaren over nagedacht is..
Nieuw stukje kanaal, de bochtafsnijding waar tientallen jaren over nagedacht is..
IMG_3167.jpeg (168.99 KiB) 1919 keer bekeken
Vroeger ging je hier via de bocht van Overschie.
Vroeger ging je hier via de bocht van Overschie.
IMG_3168.jpeg (221.53 KiB) 1919 keer bekeken
ANWB waterkaarten App weet nog van niks..
ANWB waterkaarten App weet nog van niks..
IMG_3169.jpeg (126.84 KiB) 1919 keer bekeken
En ook Tresco loopt achter
En ook Tresco loopt achter
IMG_3171.jpeg (218.78 KiB) 1919 keer bekeken
Opsturen en gang houden anders waai je de wal in.
Opsturen en gang houden anders waai je de wal in.
IMG_3172.jpeg (157.53 KiB) 1919 keer bekeken
Kandelaarbrug waar we een paal raakten.
Kandelaarbrug waar we een paal raakten.
IMG_3174.jpeg (154.21 KiB) 1919 keer bekeken
Bij Bocxe in Delft zijn ze er al helemaal klaar voor.
Bij Bocxe in Delft zijn ze er al helemaal klaar voor.
IMG_3178.jpeg (214.48 KiB) 1919 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerrit »

Janna schreef: 16 jun 2019 12:19 Een update van de Jannette.

Hallo, dat je over land vaart kan weinig kwaad,maar als je dit zelfde treft in je andere stuurhutje dan krijg je toch wel last van natte voeten is mijn idee.
Het is altijd weer leuk iets van de Jannette te lezen.
gr Gerrit
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Mooi verslag hoor! Het Rooiboskanaal is vernoemd naar de legendarische Kapitein Rooibos, niet naar de theesoort.
https://www.youtube.com/watch?v=kV_ujIgKgTA
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Arie »

Mooi verslag.

Eindelijk de bocht van Overschie weg.
Toen ik in April 1981 voor het eerst dienst op de Hoge brug deed werd mij al verteld over een stokoud plan.
Namelijk het afsnijden van de bocht van Overschie, de Hoge brug welke een behoorlijke bottelnek is zou door een nieuwe bredere brug vervangen worden en de oude Hoge brug zou verplaatst worden naar waar vroeger ongeveer Speelman gevestigd was.
Nu een 38 jaar later is het dan eindelijk zo ver, een plan van een dikke 70 jaar oud is uitgevoerd.
Alleen de bottelnek genaamd Hoge brug is niet verplaatst en is zo ongeveer qua breedte en doorvaartdiepte bepalend voor het traject.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door PeterSchoeber »

Mooi verslag weer Erik! En met een groot outletcentrum in Roermond zal het de meeste vrouwen wel lukken om zich goed te vermaken in deze oude bisschopsstad.

Toevallig ook nog een plaatje van de DHS spoorbruggen. Heb de huidige bruggen gebouwd zien worden en stond erbij en keer erna, door de lens, toen de vier enkelsporige rolbasculebruggen werden gesloopt.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Leuk, de Athena.
Met Jonge en Ria...
Heb ik een paar jaar terug nog eens een avondje gezellig gebuurt bij de waaiersluis in de Hollandse IJssel.
Heerlijke mensen..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Plaats reactie