Zou niet volledig onmogelijk zijn.
Als de kar (veel) heter wordt dan normaal -en- je hebt (een) stuk(en) slang(en) die op einde levensduur zit(ten) kan het net de genadeklap zijn...
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Vliegende Vaart
Het vliegen zit er nog een beetje in
's Morgens van Vreeswijk en weer bijtijds terug. Even naar Amsterdam
Goede reis weer Erik!
grt Wim
's Morgens van Vreeswijk en weer bijtijds terug. Even naar Amsterdam
Goede reis weer Erik!
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Vanmiddag in een volle sluis Hansweert
Re: Vliegende Vaart
JANNETTE. Maximakanaal Sluis Hintham Den-Bosch.
Re: Vliegende Vaart
Voor een schip wat alleen gevaren mag worden heeft Erik genoeg bemanning zo te zien.
grt Wim
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Dank voor de foto’s Joost.
Zoals je ziet was sluis Hintham nog even onverwacht lastig. Terwijl m’n voordekker het voorsteekend een bolder omhoog zette liep het schip ineens naar voren en moest ik hard achteruitslaan om vrij van de deur te blijven. Terwijl het water toch via de bovendeur de sluis in komt. Blijkbaar loopt het langs of onder het schip tegen de benedendeur en kaatst daar terug.
Vandaar dat ik ineens dwars in de sluis lag. Mazzel dat daar geen jachtje lag
Zoals je ziet was sluis Hintham nog even onverwacht lastig. Terwijl m’n voordekker het voorsteekend een bolder omhoog zette liep het schip ineens naar voren en moest ik hard achteruitslaan om vrij van de deur te blijven. Terwijl het water toch via de bovendeur de sluis in komt. Blijkbaar loopt het langs of onder het schip tegen de benedendeur en kaatst daar terug.
Vandaar dat ik ineens dwars in de sluis lag. Mazzel dat daar geen jachtje lag
Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
"Zonder geluk vaart niemand wel"Janna zei :
Mazzel dat daar geen jachtje lag
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Vliegende Vaart
Even een update waar we zoal mee bezig geweest zijn de laatste weken.
Maandagmorgen van Vreeswijk nr A’dam, en in de Mercuriushaven sunpellets geladen. Bestemming Deinze op de toeristische Leie, dus op waterstand. Volgens m’n bevrachter kon ik daar met 2,20m naartoe, en daarom maar 470ton geladen. Toen terug naar Vreeswijk en ‘s avonds buiten de Beatrix blijven liggen.
Volgende dag in Dordrecht gebunkerd, wat twee uur duurde. Ik heb nl BOB’s gemaakt op de bunkertanks, en die moesten eerst voorzichtig getest worden voordat ik de sensors vastgezet heb. En dan nog drinkwater, smeerolie in bulk, en de nodige spullen uit de winkel. Daarna verder, en buiten Hansweert blijven liggen om in Yerseke mosselen te gaan eten met een vriend die in de buurt was.
Volgende dag halverwege de middag in Deinze. Waar ze ons wilden lossen aan het Compo-steigertje op het afleidingskanaal van de Leie, en helemaal niet op de toeristische Leie. Dan had ik wel 100 ton meer mee kunnen nemen, communicatie
Maar goed ook trouwens want daar bleek een diepgangsrestrictie van 2,00m te zijn. Met het zwaaien in de Leie monding zat ik al gelijk vast in de prut. Het steigertje was met de huidige normale waterstand goed bruikbaar. Vorig jaar heb ik dat steigertje vanwege extra hoog water een keer gewijgerd.
Goed, de volgende dag de sunpellets gelost. Achterin begonnen om de schroef boven te krijgen. Die wilde ik inspecteren omdat ik een week terug met de schroef door de stenen ging in de haven van Doesburg. Daar wilde ik overnachten maar dat bleek met de huidige waterstand geladen niet kunnen. Hoorde een hoop gerammel, en ik hoor ‘m nu een beetje zingen met langzaam draaien. Ik zag een paar kleine rafelrandjes dus ik ga binnenkort maar eens een schroevendok opzoeken.
Aansluitend naar Gent gevaren.
Daar de volgende morgen een volle bak voedergerst voor Veghel geladen.
Mooie foto’s van Wim in Hansweert, dank! Daar ligt een sluis eruit ivm werkzaamheden dus druk. Maar we konden er nog precies tussen zoals je ziet - het voordeel van een klein scheepje. Mooie Franse Monnikendammer naast ons.
Overnacht boven de Volkerak en vandaag in Veghel gearriveerd.
Hopelijk maandag lossen.
Maandagmorgen van Vreeswijk nr A’dam, en in de Mercuriushaven sunpellets geladen. Bestemming Deinze op de toeristische Leie, dus op waterstand. Volgens m’n bevrachter kon ik daar met 2,20m naartoe, en daarom maar 470ton geladen. Toen terug naar Vreeswijk en ‘s avonds buiten de Beatrix blijven liggen.
Volgende dag in Dordrecht gebunkerd, wat twee uur duurde. Ik heb nl BOB’s gemaakt op de bunkertanks, en die moesten eerst voorzichtig getest worden voordat ik de sensors vastgezet heb. En dan nog drinkwater, smeerolie in bulk, en de nodige spullen uit de winkel. Daarna verder, en buiten Hansweert blijven liggen om in Yerseke mosselen te gaan eten met een vriend die in de buurt was.
Volgende dag halverwege de middag in Deinze. Waar ze ons wilden lossen aan het Compo-steigertje op het afleidingskanaal van de Leie, en helemaal niet op de toeristische Leie. Dan had ik wel 100 ton meer mee kunnen nemen, communicatie
Maar goed ook trouwens want daar bleek een diepgangsrestrictie van 2,00m te zijn. Met het zwaaien in de Leie monding zat ik al gelijk vast in de prut. Het steigertje was met de huidige normale waterstand goed bruikbaar. Vorig jaar heb ik dat steigertje vanwege extra hoog water een keer gewijgerd.
Goed, de volgende dag de sunpellets gelost. Achterin begonnen om de schroef boven te krijgen. Die wilde ik inspecteren omdat ik een week terug met de schroef door de stenen ging in de haven van Doesburg. Daar wilde ik overnachten maar dat bleek met de huidige waterstand geladen niet kunnen. Hoorde een hoop gerammel, en ik hoor ‘m nu een beetje zingen met langzaam draaien. Ik zag een paar kleine rafelrandjes dus ik ga binnenkort maar eens een schroevendok opzoeken.
Aansluitend naar Gent gevaren.
Daar de volgende morgen een volle bak voedergerst voor Veghel geladen.
Mooie foto’s van Wim in Hansweert, dank! Daar ligt een sluis eruit ivm werkzaamheden dus druk. Maar we konden er nog precies tussen zoals je ziet - het voordeel van een klein scheepje. Mooie Franse Monnikendammer naast ons.
Overnacht boven de Volkerak en vandaag in Veghel gearriveerd.
Hopelijk maandag lossen.
Re: Vliegende Vaart
De plaatjes van de vorige post:
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Maar we konden er nog precies tussen zoals je ziet -
Eric, begrijp ik goed dat je er als laatste bent ingevaren? Ik weet dat het gebeurd, maar toch begint dan m'n sluismeesters bloed weer even te koken.
Nou ben ik natuurlijk bijna antiek, maar toen ik het vak ging leren kwam het nog regelmatig voor dat er drie spitsen naast elkaar in de kolk van 16 m
breed werden ingedeeld.
Nu had ik het geluk dat ik van een paar zeer bedreven leermeesters het vak geleerd te hebben.
Die maakten je haarfijn, om niet te zeggen knoerthard duidelijk dat je niet op een sluis thuishoorde, wanneer je de kolk zo indeelde dat de derde spits maar moest zien hoe hij z'n vierkante kop zonder kopschroef en met ook nog wat wind tussen die twee botte konten van z'n voorgangers prikte.
En tegenwoordig met kopschroeven en bij schepen met wat schuine koppen en konten gaat dat nog wel.
Maar een sluisMEESTER legt nr 1 tegen de muur, nr 2 er bij opzij en laat nummer 3 langs de andere muur ertussen lopen.
Veilig en vlot schutten heet dat.
Over het fenomeen dat een schip in en kolk soms precies de andere kant op gaat dan je eigenlijk zou verwachten heb ik ook nog een anekdote, maar nu ga ik eerst een stukje pitten.
Eric, begrijp ik goed dat je er als laatste bent ingevaren? Ik weet dat het gebeurd, maar toch begint dan m'n sluismeesters bloed weer even te koken.
Nou ben ik natuurlijk bijna antiek, maar toen ik het vak ging leren kwam het nog regelmatig voor dat er drie spitsen naast elkaar in de kolk van 16 m
breed werden ingedeeld.
Nu had ik het geluk dat ik van een paar zeer bedreven leermeesters het vak geleerd te hebben.
Die maakten je haarfijn, om niet te zeggen knoerthard duidelijk dat je niet op een sluis thuishoorde, wanneer je de kolk zo indeelde dat de derde spits maar moest zien hoe hij z'n vierkante kop zonder kopschroef en met ook nog wat wind tussen die twee botte konten van z'n voorgangers prikte.
En tegenwoordig met kopschroeven en bij schepen met wat schuine koppen en konten gaat dat nog wel.
Maar een sluisMEESTER legt nr 1 tegen de muur, nr 2 er bij opzij en laat nummer 3 langs de andere muur ertussen lopen.
Veilig en vlot schutten heet dat.
Over het fenomeen dat een schip in en kolk soms precies de andere kant op gaat dan je eigenlijk zou verwachten heb ik ook nog een anekdote, maar nu ga ik eerst een stukje pitten.