Goed, tijd voor een update.
We waren in de Pijp in Beverwijk gebleven, om rollen te laden voor Antwerpen. Eerst 12 stuks in Beverwijk en dan nog 17 bijladen in Amsterdam, 530 ton totaal.
Er zaten er een paar van 30ton bij, dus zelf het ruim in gegaan om te zorgen dat die netjes op hun plaats terecht zouden komen. Maar de mannen van CTB deden hun werk keurig, het kwam allemaal goed. De zwaarste bij een schot gezet en de rest een beetje verdeeld om plaats te houden voor de partij die in Amsterdam geladen moesten worden. Ze deden het laden met een reachstacker, beetje ongebruikelijk maar het ging goed. Met anderhalf uur stonden ze op hun plaats.
Toen naar Amsterdam Westhaven, en in de overdekte hal 3 van WTA de andere rollen geladen. Grappig om een loods binnen te varen. Grote portaalkraan, en die mannen doen veel rollen dus dat ging vlot, in een uurtje klaar.
Buiten Vreeswijk blijven liggen die avond.
Volgende morgen even met de Janna bezig geweest; gebunkerd, nieuwe startaccu's geplaatst en geboend. Dus die is weer netjes.
Volgende dag nr Tholen en weekeind.
Maandag in het 5e havendok gelost, in anderhalf uur waren de rollen met een grote kraan de wal op, om later op een zeeschip geladen te worden, nr Turkije dachten ze.
Tijdens het lossen al nageveegd, en na afloop gelijk naar kanaaldok B1 om 's middags bij Cargill OLV (Onder de Luiken Vol, in dit geval 525 ton) raapschroot te laden voor Hasselt. Dat zat er om zes uur in, en die avond nog tot boven Wijnegem gekomen.
Dinsdag naar Quartes in Hasselt en gelijk begonnen met lossen. Dat schoot niet echt op omdat afvoer van de zuiginstallatie verstopt raakte, maar woensdag toch om zes uur leeg en het Albertkanaal weer af richting Antwerpen. Beneden Olen overnacht, en daar uitgespoten.
Donderdag rond koffietijd terug in Antwerpen om in Kanaaldok B3 bij BASF een volle bak (600t) kunstmest te laden voor Moerdijk. Dat zat er vlot in en 's avonds nog in Moerdijk gekomen, insteekhaven Roode Vaart. Op het Hollands Diep kwamen we nog een bekende tegen
Vrijdag gelost bij BTM. Bij kunstmest moet je na afloop je ruim uitspuiten, en het waswater mag uiteraard niet overboord. Dat moet afgegeven worden naar de wal, in dit geval een rioolput. Je kunt je afvragen hoe blij ze bij de rioolwaterzuivering zijn met al die kunstmest, maar in het riool komt tenslotte wel meer mest terecht
Het waswater afgeven was nog een dingetje want mijn lenspomp pompt alleen een overboord. Dus een dompelpomp erin, en een heel gedoe met slangen over de binnen buurman heen, want die moest er al tussen. Ik ga tzt een aansluiting van de lenspomp naar dek maken zodat ik naar de wal kan afpompen. Dit duurde te lang.
Eind van de middag klaar en naar Sliedrecht.
Dat om de boegschroefmotor na te laten kijken bij Lemmen Diesel Engines. De DAF was de afgelopen tijd nl steeds erger gaan roken vanwege slechte verstuivers. Die motor wordt eind deze maand vervangen door een zwaardere want ik vind de 140 pk van de huidige DAF825 niet genoeg om zonder zorgen alleen te kunnen varen. Met die vroegere schottel ging dat misschien nog wel want die krijgt de kracht beter in het water, maar bij een stuurrooster is dat gewoon wat minder. Als ik alleen ben maak ik bij het vastmaken eerst achter vast, en kan dán pas naar voren om voorop vast te maken. Dat was laatst het geval voor de sluis in Terneuzen, maar eer dat ik voorop was werd ik door een uitvarend geladen schip van de wal getrokken. Sprintje terug naar achteren en met vól gas op de DAF kreeg ik de kop uiteindelijk weer terug, maar het was maar goed dat er geen andere uitvaart vlak achter zat
Dus een nieuwe DAF besteld, wat altijd al de bedoeling was trouwens. Dit zijn de extra kosten van alleenvaart; je spaart een matroos uit maar je geeft meer geld uit om je schip goed voor elkaar te hebben.
Het wordt een CCR-2 gecertificeerde KMD WS-DAF van 315pk bij 1800 toeren, een door-ontwikkelde versie van een DAF-1160. Volgens de nieuwe milieu eisen mogen er vanaf 1 januari dit jaar in de binnenvaart alleen nog stage-V motoren gecertificeerde motoren geplaatst worden, die weer een stuk minder uitstoot produceren dan de huidige CCR-2 gecertificeerde motoren. Maar de motoren fabrikanten zijn nog niet klaar met certificeren van deze nieuwe motoren, en ze worden ongetwijfeld weer duurder dan de huidige CCR-2 motoren. Het milieu mag wat kosten. Deze WS-DAF is vorig jaar al geproduceerd en stond op de plank, dus dat mag nog.
Maandag de verstuivers eruit gehaald en getest, en die bleken allemaal slecht. Met de endoscoop in de cilinders gekeken, en door de slechte verstuiving was de smeerolie film in de cilinders weggespoeld waardoor lichte vreetsporen ontstaan waren. Ruil-verstuivers erin, olie ververst en proefgedraaid. Hij liep weer goed, bijna geen rook meer, en met die lichte zuigervreters kon hij nog wel een poosje draaien. Na ook nog een uitlaatlekkage verholpen te hebben 's middags weer op pad. Jammer dat er nu nog geld aan uitgegeven moest worden, maar alleen varen zonder boegschroef mag niet, en het is ook geen goed idee.
Een reis mais van Vlissingen naar Izegem aangenomen want in Rotterdam was er geen fatsoenlijke reis te vinden. Helaas een dag later geladen dan afgesproken, er wordt gewoon met je gesold door de diverse partijen. Ze hebben 30 uur om me vol te maken en als het hen uitkomt gebruiken ze dat. Op Hemelvaartsdag naar Izegem gevaren, lekker rustig dus vlotte schuttingen. Helaas niet vrijdag kunnen lossen maar pas maandag. Ook weer net binnen de wettelijk 40 uur lostijd waarschijnlijk, de wettelijke overliggeld regeling geeft de verladers veel ruimte en ze gebruiken je soms gewoon als gratis opslag. Soms kun je betere laad- en loscondities afspreken, maar dat hangt af van de markt van dat moment.
Plaatsjes volgen.