Pagina 173 van 331

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 08:31
door Arie
Kapitein Spok schreef: 16 okt 2018 22:12 Maar dan stel ik dus de vraag: welk reglement was wel van toepassing op de sluizen in de door jou genoemde vaarwegen?

Pieter, Dat waren voor het Maas Waalkanaal:
Het Algemeen Reglement van Politie voor de rivieren en Rijkskanalen (ARP) KB 24 nov 1919 Stb 765 laatste wijziging KB 10 nov 1958 Stb 540
Het Binnenaanvaringsreglement KB 28 aug 1926 Stb 317 gewijzigd bij KB 24 jul 1935 Stb 426
Deze twee reglementen golden dus ook bij de Houtrib- en de Rozenburgsluis.

Voor de sluis in Weurt was bovendien van toepassing:
Het Bijzonder Reglement van politie voor het Maas-Waalkanaal KB 12 apr 1928 Stb no 94

Ik weet niet welke Bijzondere politie reglementen voor de Houtrib- en de Rozenburgsluis golden.
Er moet beslist wel iets zijn geweest want in die reglementen waren bijvoorbeeld de maximaal toegestane scheepsafmetingen opgenomen.
Als Arie op de Rozenburgsluis heeft gewerkt, dan moet hij dat hebben geweten, en misschien weet hij het nog wel. :wink:
Uiteraard was het Havenreglement Rotterdam van kracht en verder gewoon BPR als ik het me goed herinner, natuurlijk moest er reglementair met uit varen gewacht worden tot er GROEN licht getoond werd, doch in sommige gevallen werd er wel eens tegen een schip welke eerste lengte in de midden lag gezegd,
; "schipper als er ruim genoeg ruimte is ga vast maar"

Gr. Arie

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 10:36
door Kapitein Spok
mastodont schreef: 17 okt 2018 08:49 op het kanaal Gent Terneuzen is het Niet toegestaan om door te varen als de bruggen niet helemaal geopend zijn en het licht groen is
da je het maar weet :!:
gr
leo
Leo, is het daar dan mogelijk dat de brug beweegt en de scheepvaartseinen groen staan"?
En het gele onder doorvaartlicht, dooft dat dan ook niet als de brug beweegt?

Arie, je zegt:
Uiteraard was het Havenreglement Rotterdam van kracht en verder gewoon BPR als ik het me goed herinner,

Maar pas in 1984 is het BPR van kracht geworden. Daarvoor was vanaf 1966 het Vaarreglement van kracht.
In het Vaarreglement stond niets over lichten op sluizen.
Dat zou dan in het havenreglement moeten staan.

Voor wat betreft scheepvaart seinen op de Houtribsluizen was het ARP tot 1984 het vigerende reglement.
Maar waar de maximale scheepsafmetingen voor de Houtrib waren vastgelegd heb ik (nog) niet kunnen vinden.
Wellicht kan een ervaringsdeskundige uit het IJsselmeergebied hier duidelijkheid verschaffen.
Van de sluizen in de Afsluitdijk en alle Rijkshavens langs het IJsselmeer heb ik ze wel hier in de kast staan. (wie wat bewaart heeft wat :wink: )

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 11:21
door mastodont
als de brug gaat draaien dan doven de onderdoorvaart lichten in het midden en aan de westkant in opvaart
aan de noord en aan de zuidkant staat een matrixbord waar op in 4 talen (Hollands,Frans,Duits en Engels )komt te staan de brug gaat open ,of de brug sluit
de lichten voor het middelste gat staan rood groen voor de vaart die er het eerst door mag
aan de andere kant staat het uiteraard rood

dan komt de grote truck van Zeeuws -Vlaanderen
aan de west zijde van beide bruggen hier over het kanaal staat het bovenste licht rood en het onderste licht KNIPPERT groen
dat betekend hier dat je door mag varen tijdens het draaien van de brug (mits je niet hoger bent dan 7 meter)
als de brug open staat krijgt het middelste gat groen licht
en de west zijde blijft rood staan en groen knipperen

je verzint het niet ,en het is denk ik eenmalig in heel Nederland
vroeger bleef alles rood groen vast branden tot de brug open was en pas daarna mocht je bij groen licht door varen
dat gaf steeds opstoppingen voor de binnen vaart die vol in de ankers ging en daar door overal lag te drijven voor de zeevaart die daar door zwaar gehinderd werd
grote geesten hebben toen bedacht dat het handiger zou zijn als de binnen vaart gewoon door zou varen waar door er ruimte voor de grote vaart over zou blijven

het zou duidelijker zijn dacht ik als de brugwachter bij geopende brug gewoon alleen maar een vast groen licht zou tonen aan de west kant
iedereen zou begrijpen dat je dan door mag varen
ik denk dat het te veel werk is dus laten ze het maar knipperen

de achter liggende gedachte is dat je bij een draaiende brug (mits niet hoger dan 7 meter )de brug niet kan raken en dat je dan gewoon door kan .
als het licht aan de westkant alleen groen zou staan dan kun je uiteraard net als door het midden gat met elke hoogte door varen
maar zolang de brug nog niet open is kan de hoogte niet hoger dan 7 meter gegarandeerd worden
ik hoop dat je het begrijpt ,zo niet dan ben je net zo slim als veel vaarweg gebruikers hier waar ik het ook bijna dagelijks aan moet uitleggen

dus resumerend
ja de brug draait hier met groen licht aan en gedoofde onderdoorvaart lichten
en nee de brug gaat in opvaart aan de west zijde niet alleen groen als je door mag varen :roll:

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 11:36
door Stuttgarter
Ik las in dit draadje ergens iets over dienstkloppers bij ambtenaren. Ik begin nu een aardig idee te krijgen wat daar mee bedoeld zou kunnen zijn.
Een sluis of brug moet je als schipper gewoon passeren en er verder niet al te lang bij stilstaan. 😉😉

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 12:26
door veen1195
Hoi Leo,
Het probleem met de draaiende bruggen op jouw kanaal zat hem toch in de stoelen die onder de uiteinden van de bruggen uitsteken?
Of is dat meegenomen in die 7 m.doorvaarthoogte?
(Al weer 8 jaar geleden dat ik daar was😊)

Gr.Jan.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 13:01
door mastodont
het draaibare gedeelte heeft zijn draai punt niet in het midden
het resultaat is dat de brug (als hij draait)aan de oostkant kant bijna een meter zakt en aan de westzijde bijna een meter omhoog gaat

onder het draaibare brug gedeelte hebben ze stoelen gelast die op een hydraulische pers vallen in het midden
die pers zakt als de brug moet gaan draaien
het oostelijke gedeelte zakt dan mee
het westelijke gedeelte komt om hoog

na sluiting komt de pers omhoog en drukt het draaibaren gedeelte weer tot op de juiste hoogte zodat het weg gedeelte weer gelijk komt te liggen
dus de doorvaart hoogte aan de west kant blijft 7 meter gegarandeerd,
en in het midden verliezen ze een meter + de lengte van die stoel die ONDER het brug deel hangt
anders moet je nog maar eens komen kijken
gr
leo

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 13:19
door Kapitein Spok
Leo, bedankt voor de uitleg.
Ik begrijp aardig wat je bedoeld.
Dat groene knipperlicht is natuurlijk wel een reglementair signaal,( BPR art. 6.26 lid 4 litt.f ) maar de betekenis die ze er in Zeeuws Vlaanderen aan geven is niet precies zoals in dat artikel beschreven. Daar staat "Het doorvaren is verboden tenzij het schip de doorvaart-opening zo dicht is genaderd dat stilhouden redelijkerwijs niet meer mogelijk is".

Dus hier komt het aan op het creatief lezen van de wet. Nu ben ik zelf in Zeeuws Vlaandeen geboren en wellicht daarom kan ik er wel een mouw aan passen.

Immers, het B5 bord ( vierkant wit met rode rand en in het wit een zwarte horizontale streep) geeft aan dat je onder bepaalde omstandigheden stil moet houden voor het bord.

Je kunt dit uitleggen als: Voorbij het bord mag je weer praten :wink: :lol:

Je kunt ook zeggen: Wanneer je onder de gesloten brug kunt doorvaren, zijn de omstandigheden waardoor je stil moet houden niet aanwezig, en hoef je niet te stoppen. En wanneer je bij dit bord niet stopt, kom je vlug genoeg in de omstandigheid dat stilhouden redelijkerwijs niet mogelijk is en mag je dus doorvaren bij dat groene flikkerlicht. ( Hoewel dit in onze genderneutrale wereld wellicht ook een omstreden woord aan het worden is.


Stuttgarter, jouw reactie begrijp ik niet helemaal.

Een sluis of brug moet je als schipper inderdaad gewoon passeren en er verder niet al te lang bij stilstaan, maar daar hebben we met z'n allen wel regels voor afgesproken.
Er was één plaats waar geen regels waren en dat was vroeger voor de Kruisschans in Antwerpen, maar of dàt nou een ideale situatie was?

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 13:28
door veen1195
Hoi Leo,
Bedankt voor de uitleg en-nodiging.
Dat zal dit seizoen niet meer lukken..

Gr,Jan.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 14:05
door mastodont
Kapitein Spok schreef: 18 okt 2018 13:19 Dat groene knipperlicht is natuurlijk wel een reglementair signaal,( BPR art. 6.26 lid 4 litt.f ) maar de betekenis die ze er in Zeeuws Vlaanderen aan geven is niet precies zoals in dat artikel beschreven.
misschien heeft het te maken met het feit dat Zeeuws-Vlaanderen een eigen reglement heeft?
scheepvaart reglement van het kanaal Gent -Terneuzen
al hoewel ik niet zo weet waar dit beschreven staat
het groene knipperlicht is pas veel jaren later verzonnen ,begin 2000 of zo
het kanaal is veel ouder zo als je wel weet
gr
leo

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 18 okt 2018 16:08
door Stuttgarter
Kapitein Spok schreef: 18 okt 2018 13:19


Stuttgarter, jouw reactie begrijp ik niet helemaal.

Een sluis of brug moet je als schipper inderdaad gewoon passeren en er verder niet al te lang bij stilstaan, maar daar hebben we met z'n allen wel regels voor afgesproken.
Er was één plaats waar geen regels waren en dat was vroeger voor de Kruisschans in Antwerpen, maar of dàt nou een ideale situatie was?
Wat ik bedoel is dat ik dat het opmerkelijk vind dat ambtenaren op dit forum alle vigerende en niet vigerende regels blijkbaar moeiteloos uit de mouw schudden, incl art no, lid no etc terwijl de praktijk toch wat weerbarstiger is.
Als watersporter word ik nog regelmatig geconfronteerd met beroepsschepen die in de sluis alleen vastmaken met een steekeind en de schroef er vrolijk op laten staan, als ik daar vervolgens de sluismeester per marifoon op aanspreek wordt er soms actie op ondernomen maar soms krijg ik ook gewoon geen reactie. Ik ken al die regeltjes niet zo goed maar volgens mij is een draaiende schroef tijdens schutten verboden. En zelfs als het niet in de regels staat dan gelden nog altijd "goed zeemanschap" en normale fatsoensnormen die hier aan de laars worden gelapt, bovendien kunnen mensen er door in gevaar gebracht worden.
Een tweede ( er zijn er veel meer) voorbeeld is dat ik , wederom als pleziervaarder, alleen schuttende in een sluis na opening van de deuren gesommeerd wordt om direct uit te varen ondanks dat het licht op rood staat, met de opmerking " opschieten, je houdt de invaart op"
Als ik dit enkele maanden later in dezelfde sluis , in dezelfde situatie , om ophouden van de invaart te voorkomen zelf besluit direct te vertrekken terwijl de deuren nog niet volledig zijn geopend word ik bijna bij wijze van spreken in de boeien geslagen omdat ik aanstalten maakte om door rood te varen. Ook als beroeps heb ik overigens niet consequente interpretaties van regelgeving meegemaakt.

sluizen bedienen en sluizen of bruggen passeren is geen rocketscience, er zijn maar een paar elementaire vaarregels nodig en voor de rest logisch nadenken, algemene fatsoensnormen en rekening met elkaar houden, meer is niet nodig.
Hoe meer regeltjes we verzinnen en vastleggen in ontoegankelijke geschriften hoe verwarrender het wordt en hoe minder mensen neigen zelf na te denken, en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

Vandaar dat ik soms een beetje kregelig wordt van het opdreunen van allerlei regeltjes en voorschriften, regels moeten de gebruiker een handvat geven en niet de gouden strepen en sterren van regelfetisjisten en dienstkloppers doen blinken.
(Ik bedoel hier niemand in het bijzonder mee, maar dit was een uitspraak van een collega en die ik in het kader van deze draad wel aardig vind)

Oh ja, de opmerking "dit hebben we met elkaar afgesproken" wordt volgens mij alleen door politici gebruikt om zich te verschuilen achter niet uit te leggen regels. Maakt dus niet zoveel indruk op mij, maar dit ter zijde 😀😀😀😀