Afgelopen week met de tjalk bezig geweest. Hellingbeurt ivm vernieuwen CvO.
Maandag de helling op. Gewoon op de Museumwerf, want dat is natuurlijk makkelijk, zo'n werf naast je ligplaats.
- De karren gaan erin
- IMG_1516.jpeg (225.77 KiB) 1534 keer bekeken
Afgespoten en laten drogen.
- Afspuiten
- IMG_1519.jpeg (282.21 KiB) 1534 keer bekeken
Ze leggen tegenwoordig een zolderbak met schermen erop tegen geluids- en licht (lassen) hinder voor de schepen die op de helling staan. Een aantal mensen die in de appartement tegenover de helling wonen raken nl gestoord van de werkzaamheden. Tja..
Maar die schermen zijn opgeleukt met grote foto's van de werf en daar herkende ik wat.
- De oplettende lezer ziet wel wat op deze foto gebeurt..
- IMG_1517.jpeg (272.88 KiB) 1534 keer bekeken
- Thuis-werf
- IMG_1521.jpeg (234.5 KiB) 1534 keer bekeken
Dinsdag casco- en veiligheidskeuring voor het CVO door een expert.
Casco geklopt en daarna ultrasoon gemeten. Geen echte verassingen, op de meeste plekken is hij nog praktisch even dik als toen hij gebouwd is, tussen de 6 en 8mm. De slijtplaatsen, te weten de kimmen, aanloopgangen en kop-platen zijn allemaal gedubbeld. Nagels nog goed, ik heb nog nooit een lekkende nagel gehad. Ik heb wel wat putten maar die zijn veroorzaakt door walsfouten. Ijzeren schip, dan krijg je dat, quality control bestond nog niet in 1898.
Eén dun plekje gevonden in het vlak waarvan buiten niets te zien was. Wel te horen met kloppen trouwens. Dat zou dan van binnenuit gebeurd moeten zijn, maar daar kan ik niet bij, dan moet de vloer open. Het zou lekkage kunnen zijn want het is net achter een drinkwatertank. Het vlak staat dik in het vet. Ik verwacht een walsfout, maar ik ga de vloer er nog voor open maken. Daar had ik nu geen tijd voor en hij voldeed nog aan de recreatievaart-eisen. Als ik wat vind is dat voor de volgende hellingbeurt.
Veiligheids keuring kwamen een paar puntjes uit waaronder de inbouwverklaring voor de AIS. Die heb ik al jaren, mét inbouwverklaring, maar die moet dus voor elke keer vernieuwing van het CVO opnieuw gedaan worden. Beetje geldklopperij vind ik. Een marifoon of Tresco hoeft toch ook niet elke zoveel jaar opnieuw gekeurd te worden. Maar goed, Alphatron voor laten komen.
Verder had ik de reddingsvesten laten verlopen
dus die ook gelijk weggebracht. Die moeten jaarlijks gekeurd.
Geen stickers open vuur op de accubakken, hoofdmotor niet geaard, geen SOS stickers tpv de noodafsluiters, trap naar het vooronder staat (al 120 jaar..) niet vast. Jawel, we hebben hier te doen met een echte veiligheids-crimineel
Maar afgezien van die AIS inbouwverklaring gelukkig geen dure dingen. De rest is snel in orde te maken.
Iets wat buiten de inspectie viel was de uitlaat van de CV-ketel. Daarvan was de lasbocht naar buiten doorgerot. Er was geen dikwandige bocht voor gebruikt en dan ben je na 20 jaar aan de beurt. Valt eigenlijk nog mee. Ik had het tijdelijk gerepareerd met uitlaatgum + alu-tape maar nu tijd voor een definitieve fix. Deze keer dikwandige pijp plus bocht genomen dus dat ga ik niet meer verslijten.
- Uitlaat nu wél dikwandig
- IMG_1549.jpeg (255.28 KiB) 1534 keer bekeken
- Door de huid.
- IMG_1551.jpeg (308.78 KiB) 1534 keer bekeken
De aluminium anodes waren nog goed genoeg tot de volgende hellingebeurt. We gaan er elke twee jaar uit.
- Sfeerplaatje
- IMG_1541.jpeg (144.69 KiB) 1534 keer bekeken
Rond de waterlijn zat veel kalkaanslag. Met roest en kalkverwijderaar aangepakt, dat werkt goed.
Er kwam een fotograaf langs die mooie foto's maakte. Een aantal geleend, dank Olaf Bok.
De kleine beschadigingen aan het casco met Sigmacover 280 epoxyprimer bijgewerkt. Geweldig spul.
Waterlijn afgezet, en het onderwaterschip in Sigmacover 555 epoxy onderwater hechtprimer gerold. Gelukkig door de week wat hulp gehad van werf-personeel.
Vrijdagmorgen onder de karren antifouling gerold en eind vd middag verzet.
- Even te water om te verzetten
- IMG_1553.jpeg (269.95 KiB) 1534 keer bekeken
Zaterdagochtend onder de karren bijgeplekt, en epoxy primer er overheen. Rest van het onderwaterschip in de antifouling gerold. Toch best een groot schip in je eentje.
- Het schiet al op.
- IMG_1554.jpeg (214.37 KiB) 1534 keer bekeken
- Dikkont..
- IMG_1559.jpeg (248.6 KiB) 1534 keer bekeken
Er kwam ook nog een Spaanse boot voorbij..
- Spaanse boot..
- IMG_1557.jpeg (390.71 KiB) 1534 keer bekeken
Vandaag afgewerkt, antifouling op de plekken onder de karren, diepgangsmerken opnieuw gedaan, ijkmerken waren nog keurig. Toen waterlijntape eraf, en de romp boven water bijgeplekt met Sigmadur 520, een twee componenten polyurethaan coating die net geen hoogglans geeft. Lijkt het meeste op teer vind ik. Anker in de overgebleven verf gerold.
Ook nog wat aan de Jannette gedaan; de bakboord boeiing hadden we in Wijnegem geschuurd en bijgeplekt, en sindsdien voeren we rond met vlektyphus.
- Vlek-typhus..
- IMG_1561.jpeg (287.33 KiB) 1534 keer bekeken
Dus ook die in de zwarte hoogglans polyurethaancoating Sigmadur 550 gezet. Net op tijd voor de winter.
- .. en weer netjes
- IMG_1563.jpeg (272.81 KiB) 1534 keer bekeken
Ik wil morgenochtend vroeg de schroef nog even borstelen en dan kunnen we er weer twee jaar tegen.
Om negen uur te water, 100m terug naar m'n ligplaats, en boenen want een schip wordt zó smerig op een werf.
Dan de auto in en naar Duitsland om te kijken hoe Bram precies vaart met laag water. Zin in!