Een update van de Jannette.
Twee weken geleden lagen we bij Danis in Izegem met Mais van Vlissingen. Gelost met de zuigpijp en voor de middag leeg, daar werd goed gewerkt.
Na afloop naar Gent want ik had 550 ton brouwgerst aangenomen voor Roermond. Bij Eurosilo in het Rodenhuizedok met een paar uur vertraging beladen want er ging het een en ander stuk met de laadinstallatie.
Bij Terneuzen voor het eerst door het nieuwste kanaal van Nederland gevaren, het Rooiboskanaal. Komt dat van de thee?
Vlotte reis via de Schelde en Albertkanaal totdat we bij sluis Genk via FB hoorden dat sluis Klein Ternaaien gestremd was. Er was iemand van de middagploeg ziek, en toen wilde de rest ook niet werken of zoiets. Om tien uur 's avonds zouden ze weer beginnen met schutten
Alleen in Wallonië..
We hadden een soort van haast, dus gekozen voor een alternatieve route via het kanaal Briegden-Neerharen. Dan schut je bij Lanaken naar binnen en ga je een soort van 'achterlangs' Maastricht naar de Zuidwillemsvaart, en kom je via sluis Bosscheveld bij Limmel weer op de Maas.
De sluizen Lanaken en Neerharen zijn precies groot genoeg voor de Jannette; 55,20 x 7,30 x 2,50m. Maar het is natuurlijk andersom; het schip is gebouwd voor deze sluizenmaat. Vandaar ook dat het 55,10m lang gebouwd is. En nu kwam die inkorting van 62 tot 54,95m nog eens goed van pas
De sluismeester gaf 2,40m op als maximale diepgang dus een paar centimeter verdonkeremaand
Voorzichtig invaren met maar 5cm speling, maar de naamgeefster stuurde hem perfect binnen. En als de kop eenmaal binnen is kan het niet meer fout; gewoon rustig doorduwen. Net als een spits in een Freycinet-sluisje. Kop bijna tegen de deur want anders blijf je met de roeren op de drempel hangen
en de roeren dwars uiteraard.
Het verval is meer dan 8m en het schutten gaat snel, dus je touwen over te zetten gaat niet, die moeten dubbel op de bolders op de muur. Achter maar een Dyneema touwtje gebruikt, want ik wilde per se niet terug zakken ivm die drempel achter. Dyneema rekt nl. praktisch niet.
Zowel voor als achterop een bijltje klaargelegd voor het geval er een touw knijp liep. Voorsteekeind met de lus op de achterste voorbolder, en het eind eerst met een slag om de middelste bolder en dan vier slagen om de voorste bolder. Het gewone steekeind gebruikt, van Polyethyleen en dat glijdt goed op de bolders maar het wil wel kinken met als risico dat het zichzelf beknijpt om een bolderpen of zoiets. Volgende keer ga ik daar ook een Dyneema touwtje voor proberen, want dat is lekker soepel en glijdt ook goed op de bolders.
Achterop via de zijbolders maar daar heb je er maar twee van dus de lus op de achterste, en terug ook via de achterste en dan beleggen op de voorste. Dat is lastig maar omdat Dyneema zo soepel is liep dat goed af. Volgende keer ga ik het achtersteekeind via de kleine achterbolder terug naar de zijbolder laten lopen, dan staat hij mooier naar voren en heb ik de achterste zijbolder vrij om te beleggen. Maar alles liep goed af en we bleven goed op de plaats. Er lekte veel water langs de bovendeuren dus het achterdek werd goed gespoeld.
Met uitvaren eerst een klein stukje met de kopschroef getrokken totdat ik de roeren recht durfde te zetten. Waarschijnlijk was dat een beetje overdreven want we bleven net vrij van de drempel en de roeren steken maar net buiten de kont. Bovendien had ik een wrijfhoutje achter de kont gehangen.
Daarna mochten we door de modder duwen in het vrij droge kanaal. Harder als 6km wilde niet.
Sluis Neerharen is identiek, en ook dat liep prima.
Daarna de bocht om richting Maastricht. Het stukje Zuidwillemsvaart ging ook zeer langzaam terwijl daar dacht ik toch ook 1000-tonners doorheen komen naar Uikhoven. Dat bochtje op de grens was trouwens nog krap zat
Via sluis Bosscheveld op de Maas en het Julianakanaal op. Of af eigenlijk.
Bij Maasbracht kregen we een mega onweersbui over ons heen maar geladen gebeurt er niet zoveel en eenmaal in de sluis ben je veilig. Via sluis Linne de Maas opgeschut, en in Roermond in het pikkedonker onze losplaats opgezocht in de Lisbonnehaven.
De volgende dag werd de gerst vakkundig gelost door een vriendelijke losploeg. Dat heeft mijn vrouw gedaan want ik moest naar Engeland voor de simulator. Daar moet ik twee maal per jaar een paar dagen naar toe voor Type-recurrent training, en een Operational Profcheck, een examen. Ze heeft het schip verhaald naar de haveningang, naast de spits Athena, en zich de volgende dagen uitstekend vermaakt in Roermond.
Later die week terug aan boord gekomen en leeg af richting Delft, want vanwege een geplande hellingbeurt was er helaas geen tijd meer voor een reisje zand of grind die kant uit.
Leuk om weer eens door de Parksluizen te schutten. Wrijfhouten binnenboord gehaald want met die strippen langs de muur vond ik het een risico ze er af te varen. Sluismeester was bezorgd of we hier wel bekend waren want hij kende het schip niet. Met de hut omhoog kunnen we leeg ook niet onder alle Rotterdamse bruggen door, maar die hebben we laten zakken voor de lage bruggen. Het begon inmiddels flink door te waaien, in vlagen ZW 8Bft schat ik. Door de Spaanse polder ging het nog wel, en ook de Hoge brug zonder kleerscheuren gepasseerd. De 7,80m doorvaartbreedte van die brug is bepalend wat er door de Schie kan.
Het nieuwe stukje kanaal, de bochtafsnijding, voor het eerst bevaren, twee nieuwe kanalen in een week. De bocht van Overschie is verleden tijd. Maar goed ook want anders was ik waarschijnlijk blijven liggen. Met die wind waren we vast bij iemand de tuin in gewaaid
In de Schie moest ik goed gang houden anders waaiden we de kant in.
Bij de Kandelaarsbrug werd het nog even spannend want daar is het compleet onbeschut. Brug ruim op tijd laten draaien, goed hoog gehouden en op het laatste pas iets afgevallen (lijkt wel zeilen
), en met gang er door. Kopschroef volaan bij maar kon hem toch niet helemaal vrijhouden, er kwam natuurlijk nét een dikke vlaag wind
We maakten een fikse dreun tegen de palen maar gelukkig geen schade, slechts een veeg op de teer. Ook de palen stonden er nog. Stevig schip en een beetje geluk
Daar mogen ze wel een rijtje bomen voor zetten, en ik heb dit bij RWS voorgesteld. Don't hold your breath..
In Delft vastgemaakt in afwachting van de hellingbeurt na Pinksteren, maar daarover later meer.
De foto's:
- Bij Danis in Izegem
- IMG_1160.jpeg (219.5 KiB) 1968 keer bekeken
- Brouwgerst erin bij Eurosilo Rodenhuizedok
- IMG_3102.jpeg (148.86 KiB) 1968 keer bekeken
- Mooie nieuwe brug op het Albertkanaal
- IMG_1176.jpeg (136.44 KiB) 1968 keer bekeken
- Sluis Lanaken
- IMG_1178.jpeg (164.47 KiB) 1968 keer bekeken
- Goed mikken
- IMG_1179.jpeg (189.73 KiB) 1968 keer bekeken
- Eenmaal met de kop erin gaat alles van zelf
- IMG_1180.jpeg (195.44 KiB) 1968 keer bekeken
- Bloemetjes aan de deur
- IMG_1184.jpeg (255.8 KiB) 1968 keer bekeken
- Keurig bedieningshuisje
- IMG_1185.jpeg (172.03 KiB) 1968 keer bekeken
- Achterdek weer schoon..
- IMG_1186.jpeg (246.12 KiB) 1968 keer bekeken
- Achtersteekeind op de muur
- IMG_3120.jpeg (284.85 KiB) 1968 keer bekeken
- Past precies
- IMG_3125.jpeg (227.15 KiB) 1968 keer bekeken
- Uitvaren sluis Lanaken
- IMG_3109.jpeg (193.06 KiB) 1968 keer bekeken
- De bocht om de Zuidwillemsvaart af.
- IMG_3127.jpeg (170 KiB) 1968 keer bekeken
- Grenspost NL-B
- IMG_3129.jpeg (234.16 KiB) 1968 keer bekeken
- Sluis Bosscheveld
- IMG_3130.jpeg (228.54 KiB) 1968 keer bekeken
- Gerst lossen bij Kalle en Bakker in de Lisbonnehaven Roermond
- IMG_3132.jpeg (181.61 KiB) 1968 keer bekeken
- Roermond
- 2140c2ab-b056-4d7d-969f-1a14700df7b5.jpg (102.86 KiB) 1968 keer bekeken
- Roermond haveningang, naast de spits Athena
- 56e20d34-6687-4729-87d2-46fe2d8330f4.jpg (139.43 KiB) 1968 keer bekeken
- Even terug in een andere stuurhut
- IMG_3142.jpeg (160.42 KiB) 1968 keer bekeken
- Elastieke dozen
- IMG_3144.jpeg (159.89 KiB) 1968 keer bekeken
- Aan de gate, in New York geloof ik.
- IMG_3145.jpeg (102.09 KiB) 1968 keer bekeken
- Maar meestal is het mistig buiten..
- IMG_3148.jpeg (56.34 KiB) 1968 keer bekeken
- Door de wijk Spangen Rotterdam
- IMG_3159.jpeg (171.01 KiB) 1968 keer bekeken
- Hoge brug
- IMG_3162.jpeg (176.88 KiB) 1968 keer bekeken
- Ook maar weinig ruimte over
- IMG_3165.jpeg (214.82 KiB) 1968 keer bekeken
- Nieuw stukje kanaal, de bochtafsnijding waar tientallen jaren over nagedacht is..
- IMG_3167.jpeg (168.99 KiB) 1968 keer bekeken
- Vroeger ging je hier via de bocht van Overschie.
- IMG_3168.jpeg (221.53 KiB) 1968 keer bekeken
- ANWB waterkaarten App weet nog van niks..
- IMG_3169.jpeg (126.84 KiB) 1968 keer bekeken
- En ook Tresco loopt achter
- IMG_3171.jpeg (218.78 KiB) 1968 keer bekeken
- Opsturen en gang houden anders waai je de wal in.
- IMG_3172.jpeg (157.53 KiB) 1968 keer bekeken
- Kandelaarbrug waar we een paal raakten.
- IMG_3174.jpeg (154.21 KiB) 1968 keer bekeken
- Bij Bocxe in Delft zijn ze er al helemaal klaar voor.
- IMG_3178.jpeg (214.48 KiB) 1968 keer bekeken