Pagina 196 van 331

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 16 jun 2019 23:49
door Janna
Mijn vrouw was ook gelijk dikke maatjes met ze Jinny.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 17 jun 2019 16:39
door t.fluks
Eric,
bij het doorbladeren van mijn archiefje, kwam ik een handgeschreven dokumentje tegen met datum: 9-2-1899, waarop B A Mittendorff en Albert Veldman de overeenkomst tekenen over de inruil van een Houten Tjalk van 102 ton voor een IJzeren Tjalk van ca 80 last.
Als je er belang bij heb, geef me even je adres, waar ik het naar toe kan sturen.
Vr. Groet, Tammo Fluks. 0637287866

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 30 jun 2019 23:42
door Janna
Iedereen vraagt zich natuurlijk af wat ik met bovenstaande berichtje van Tammo gedaan heb.


Het bleek bij nader inzien om een documentje te gaan wat ik zelf door de Historische Vereniging Avereest had laten kopiëren.

De oorspronkelijke kwitantie van de Janna:
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_bd68.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_bd68.jpg (122.26 KiB) 2185 keer bekeken
Gekregen van Albert Veldman, de kleinzoon van de eerste schipper en zelf de laatste beroepsmatige schipper van de Janna. Ik was en ben er zeer content mee.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 01 jul 2019 00:11
door Eemspoort
Het zijn de kleine dingen die het hem doen, Eric! Erg leuk om te hebben!

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jul 2019 08:53
door Janna
Vliegende Vaart is voorlopig even uitgevaren, de komende maanden richt ik me op het vliegende deel van de onderneming
Inmiddels ver weg in het buitenland op een hotelkamer, dus alle tijd voor een update over het wel en wee van mvs Jannette.

Maar eerst even terug; we gingen begin juni de helling op bij Bocxe aan de Delftse Schie. Prettige werf waar goed gewerkt wordt, en alleen niet al te grote schepen (kunnen) komen. Je staat er tussen soortgenoten zeg maar. De Melvin was er net af, en later werd de Zuidenwind onze buurman.

Naast knippen en scheren hebben we er casco- en veiligheidsinspectie gedaan ivm het vernieuwen van het CvO.
Helaas vond de keurmeester een paar dubbelingen op de kimmen die te dun geworden waren, dus die moesten vervangen worden. Gelukkig werden deze beschouwd als slijtplaten, en mochten ze vervangen worden. Was dat niet zo geweest dan hadden er ter plaatse nieuwe platen ingezet moeten worden. Constructief natuurlijk beter maar financieel een stuk slechter..

Een aantal lassen van dubbelingen waren matig of lekten dus die uitgeslepen en opnieuw gelast.

De vlakkoeler van de boegschroefmotor was te ver ingekankerd dus die eruit gebrand. Plaatje erin gelast, en ook de ontluchtingsleiding weg gesloopt en dichtgelast.

Gelijk onder de platen een aantal spantvakken leeg geschept en -gekrabt. Uiteraard doe je dit soort heerlijke klusjes zelf en nadat iedereen naar huis is :lol:

Koeling van de boegschroef met slangen overgezet op de buitenmantel van de van Tiem boegschroef unit, die daar speciaal voor ingericht is. Ook de schroef alvast zwaarder laten zetten. Maar daarover in een volgende post meer.

Verder de nodige versleten nagelkoppen opgelast, vooral bij kop en kont. Daarnaast talloze putten opgelast. Ik heb dágen staan naaldenbikken op de grootste roestpukkels waaronder soms diepe putten tevoorschijn kwamen. De ergste zijn opgelast maar het gaat nog wel een paar hellingbeurten duren voordat ze allemaal weg zijn.

De speling op de roeren en schroefas gland was gelukkig minimaal dus daar geen werk aan gehad.

Waar ik wel wat aan heb laten doen waren de roeren zelf, want hij stuurde niet zo geweldig. Rondgaan vereiste de nodige ruimte, en geladen op ondiep water vroeg je je soms ook af óf er nog wat ging gebeuren..
Dus eindplaten laten lassen op de roeren, 20cm brede strippen eronder en boven.
Hij stuurt inmiddels merkbaar beter. Krap rondgaan kon een dingetje zijn maar dat is voorbij. Op de kruising Noord - Lek krap het bochtje om lukt nu aanzienlijk beter :mrgreen:

In het voorpiekschot is een gat geroest achter de kettingen, maar dat is boven water werk en gaan we deze zomer bij van Berchum fixen.

Verder wat veiligheidsdingetjes; een paar stickers, een lampglaasje, en dat soort dingen.
Kon slechter.

Toen geconserveerd; hechtprimer onder het vlak en twee componenten primer op de kimmen. Daarna antifouling omdat ik in de zomer meestal stil lig en dan gaat de aangroei juist het hardste. Boven water ook in de teer ( nieuwe versie van-) gerold.
IJken en diepgangsmerken erop gezet en we konden weer terug de majem in.

Na afloop naar Sliedrecht om de boegschroefmotor te laten vervangen.
In juni heb ik zowat alle geld wat ik de vijf voorgaande maanden verdiend heb weer uitgegeven. Zo blijft de economie draaien :mrgreen:

Het gezegde "er wordt meer geld verdiend áán de binnenvaart dan ín de binnenvaart" klopt als een bus.

De plaatjes, een selectie:
Afspuiten..
Afspuiten..
IMG_3193.jpeg (193.87 KiB) 1770 keer bekeken
.. en schoon
.. en schoon
IMG_3196.jpeg (163.44 KiB) 1770 keer bekeken
Uitslag van de casco keuring
Uitslag van de casco keuring
Screenshot 2019-07-09 at 17.33.05.jpg (357.55 KiB) 1695 keer bekeken
Paar lassen opnieuw
Paar lassen opnieuw
IMG_3202.jpeg (291.17 KiB) 1770 keer bekeken
Nagelkoppen oplassen
Nagelkoppen oplassen
IMG_3203.jpeg (351.97 KiB) 1770 keer bekeken
Weinig van deze nagelkop over
Weinig van deze nagelkop over
IMG_3204.jpeg (378.12 KiB) 1770 keer bekeken
Schroefas speling opgemeten
Schroefas speling opgemeten
IMG_3205.jpeg (165.62 KiB) 1770 keer bekeken
Slijtplaat eraf, kim erachter puntgaaf (8+ mm)
Slijtplaat eraf, kim erachter puntgaaf (8+ mm)
IMG_3206.jpeg (225.03 KiB) 1770 keer bekeken
Vlakkoeler boegschroefmotor wordt eruit gebrand
Vlakkoeler boegschroefmotor wordt eruit gebrand
IMG_3210.jpeg (285.17 KiB) 1770 keer bekeken
Kijkje in de vlakkoeler.  Anodes zgan..  Zink ws.
Kijkje in de vlakkoeler. Anodes zgan.. Zink ws.
IMG_3216.jpeg (228.5 KiB) 1770 keer bekeken
Ontluchting koeler
Ontluchting koeler
IMG_3217.jpeg (225.05 KiB) 1770 keer bekeken
Plaatje erin, mooi vlak met de huid.
Plaatje erin, mooi vlak met de huid.
IMG_3219.jpeg (175.12 KiB) 1770 keer bekeken
Oude ontluchting echt kéurig dichtgelast.
Oude ontluchting echt kéurig dichtgelast.
IMG_3238.jpeg (223.76 KiB) 1770 keer bekeken
Nieuwe slijtplaat is gezet
Nieuwe slijtplaat is gezet
IMG_3214.jpeg (165.29 KiB) 1770 keer bekeken
De nieuwe slijtplaat zit er tegen.
De nieuwe slijtplaat zit er tegen.
IMG_3262.jpeg (184.57 KiB) 1770 keer bekeken
Slijtstrip op de land van de kimgang.
Slijtstrip op de land van de kimgang.
IMG_3228.jpeg (253.78 KiB) 1770 keer bekeken
Na roestpukkels uitbikken blijft een maanlandschap achter..
Na roestpukkels uitbikken blijft een maanlandschap achter..
IMG_3231.jpeg (319.43 KiB) 1770 keer bekeken
Putten opgelast
Putten opgelast
IMG_3261.jpeg (196.42 KiB) 1770 keer bekeken
Een fijn drama, dit..
Een fijn drama, dit..
IMG_3267.jpeg (280.42 KiB) 1770 keer bekeken
De ergsten zijn weg..
De ergsten zijn weg..
IMG_3273.jpeg (208.13 KiB) 1770 keer bekeken
Gelijk onder vloerplaaten van de voormachinekamer schoongekrabt.  Daar lág me toch een laag bagger..
Gelijk onder vloerplaaten van de voormachinekamer schoongekrabt. Daar lág me toch een laag bagger..
IMG_3236.jpeg (171.05 KiB) 1770 keer bekeken
Een van m'n vele werklijstjes..
Een van m'n vele werklijstjes..
IMG_3257.jpeg (167.24 KiB) 1770 keer bekeken
Boegschroef unit van binnen gezien
Boegschroef unit van binnen gezien
IMG_3243.jpeg (121.27 KiB) 1770 keer bekeken
Ai, voorpiekschot doorgeroest.
Ai, voorpiekschot doorgeroest.
IMG_3259.jpeg (218.06 KiB) 1770 keer bekeken
Boegschroefschroef is alvast zwaarder gezet bij Jooren
Boegschroefschroef is alvast zwaarder gezet bij Jooren
IMG_3260.jpeg (236.57 KiB) 1770 keer bekeken
Aan de roeren wordt gewerkt.
Aan de roeren wordt gewerkt.
IMG_3271.jpeg (230.57 KiB) 1770 keer bekeken
Slecht te zien op de foto maar het is een hele verbetering.
Slecht te zien op de foto maar het is een hele verbetering.
IMG_3275.jpeg (190.96 KiB) 1770 keer bekeken
En weer terug waar een schip hoort; in het water.
En weer terug waar een schip hoort; in het water.
IMG_3277.jpeg (159.2 KiB) 1770 keer bekeken

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jul 2019 16:01
door Arie
na zo veel jaren arbeid kan de “dame” zo hier en daar wel wat vloeibaar staal van “Olaz” gebruiken😜😂

gr, Arie

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 10 jul 2019 12:26
door mastodont
je had nog wat schep aan de voorkant van je roeren bij kunnen zetten
dan had je helemaal niet geweten wat je overkwam
ik spreek uit ervaring dat snap je zeker wel

je moet eens een praatje gaan maken met de schipper van de Ahoy 2
die heeft ook zoveel aan zijn schip gerepareerd en verbouwd dat hij nu een jonger bouwjaar heeft gekregen
altijd handig voor de verkoop in de verre toekomst :mrgreen:
gr
leo

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 10 jul 2019 19:47
door DPLA
mastodont schreef: 10 jul 2019 12:26 je had nog wat schep aan de voorkant van je roeren bij kunnen zetten
dan had je helemaal niet geweten wat je overkwam
ik spreek uit ervaring dat snap je zeker wel
gr
leo

Hallo Leo,

Ik denk dat er te weinig ruimte is om meer schep over de hele hoogte aan de voorkant van de roeren te zetten, die komen dan waarschijnlijk tegen achterkant van de tunnel aan.
Als ik het zo bekijk zou alleen aan het onderste gedeelte van de roeren onder de tunnel meer schep gezet kunnen worden, maar ik weet niet of dit dan nog effect heeft !
Waarschijnlijk wel, maar dan wel minder.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 10 jul 2019 20:04
door k-k
Zit nog eens naar die roeren te kijken en daarbij valt me op dat het BB roer dieper lijkt te steken dan het SB roer. Aan het SB roer is te zien dat het balansdeel al eens is vergroot. Dat stuk zal bij het BB roer niet te zien zijn. Is dat verschil in hoogte vertekening van de foto, of is daar een verklaring voor Erik? En hoe staan de roeren t.o.v. elkaar? Buiten- of binnenkant parallel? Niet dat ik een expert ben, maar stromingstechnisch zou dat effect kunnen hebben. Maar jij weet alles van stroming langs (vleugel)profielen. Wens je veel veilige vluchten en daarna weer lekker aan de vaart. Gr. Klaas.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 10 jul 2019 21:02
door Westeind
Ik denk dat dat vertekend doordat de helling schuin weg loopt naar beneden?