Vliegende Vaart is voorlopig even uitgevaren, de komende maanden richt ik me op het vliegende deel van de onderneming
Inmiddels ver weg in het buitenland op een hotelkamer, dus alle tijd voor een update over het wel en wee van mvs Jannette.
Maar eerst even terug; we gingen begin juni de helling op bij Bocxe aan de Delftse Schie. Prettige werf waar goed gewerkt wordt, en alleen niet al te grote schepen (kunnen) komen. Je staat er tussen soortgenoten zeg maar. De Melvin was er net af, en later werd de Zuidenwind onze buurman.
Naast knippen en scheren hebben we er casco- en veiligheidsinspectie gedaan ivm het vernieuwen van het CvO.
Helaas vond de keurmeester een paar dubbelingen op de kimmen die te dun geworden waren, dus die moesten vervangen worden. Gelukkig werden deze beschouwd als slijtplaten, en mochten ze vervangen worden. Was dat niet zo geweest dan hadden er ter plaatse nieuwe platen ingezet moeten worden. Constructief natuurlijk beter maar financieel een stuk slechter..
Een aantal lassen van dubbelingen waren matig of lekten dus die uitgeslepen en opnieuw gelast.
De vlakkoeler van de boegschroefmotor was te ver ingekankerd dus die eruit gebrand. Plaatje erin gelast, en ook de ontluchtingsleiding weg gesloopt en dichtgelast.
Gelijk onder de platen een aantal spantvakken leeg geschept en -gekrabt. Uiteraard doe je dit soort heerlijke klusjes zelf en nadat iedereen naar huis is
Koeling van de boegschroef met slangen overgezet op de buitenmantel van de van Tiem boegschroef unit, die daar speciaal voor ingericht is. Ook de schroef alvast zwaarder laten zetten. Maar daarover in een volgende post meer.
Verder de nodige versleten nagelkoppen opgelast, vooral bij kop en kont. Daarnaast talloze putten opgelast. Ik heb dágen staan naaldenbikken op de grootste roestpukkels waaronder soms diepe putten tevoorschijn kwamen. De ergste zijn opgelast maar het gaat nog wel een paar hellingbeurten duren voordat ze allemaal weg zijn.
De speling op de roeren en schroefas gland was gelukkig minimaal dus daar geen werk aan gehad.
Waar ik wel wat aan heb laten doen waren de roeren zelf, want hij stuurde niet zo geweldig. Rondgaan vereiste de nodige ruimte, en geladen op ondiep water vroeg je je soms ook af óf er nog wat ging gebeuren..
Dus eindplaten laten lassen op de roeren, 20cm brede strippen eronder en boven.
Hij stuurt inmiddels merkbaar beter. Krap rondgaan kon een dingetje zijn maar dat is voorbij. Op de kruising Noord - Lek krap het bochtje om lukt nu aanzienlijk beter
In het voorpiekschot is een gat geroest achter de kettingen, maar dat is boven water werk en gaan we deze zomer bij van Berchum fixen.
Verder wat veiligheidsdingetjes; een paar stickers, een lampglaasje, en dat soort dingen.
Kon slechter.
Toen geconserveerd; hechtprimer onder het vlak en twee componenten primer op de kimmen. Daarna antifouling omdat ik in de zomer meestal stil lig en dan gaat de aangroei juist het hardste. Boven water ook in de teer ( nieuwe versie van-) gerold.
IJken en diepgangsmerken erop gezet en we konden weer terug de majem in.
Na afloop naar Sliedrecht om de boegschroefmotor te laten vervangen.
In juni heb ik zowat alle geld wat ik de vijf voorgaande maanden verdiend heb weer uitgegeven. Zo blijft de economie draaien
Het gezegde "er wordt meer geld verdiend áán de binnenvaart dan ín de binnenvaart" klopt als een bus.
De plaatjes, een selectie:
- Afspuiten..
- IMG_3193.jpeg (193.87 KiB) 1770 keer bekeken
- .. en schoon
- IMG_3196.jpeg (163.44 KiB) 1770 keer bekeken
- Uitslag van de casco keuring
- Screenshot 2019-07-09 at 17.33.05.jpg (357.55 KiB) 1695 keer bekeken
- Paar lassen opnieuw
- IMG_3202.jpeg (291.17 KiB) 1770 keer bekeken
- Nagelkoppen oplassen
- IMG_3203.jpeg (351.97 KiB) 1770 keer bekeken
- Weinig van deze nagelkop over
- IMG_3204.jpeg (378.12 KiB) 1770 keer bekeken
- Schroefas speling opgemeten
- IMG_3205.jpeg (165.62 KiB) 1770 keer bekeken
- Slijtplaat eraf, kim erachter puntgaaf (8+ mm)
- IMG_3206.jpeg (225.03 KiB) 1770 keer bekeken
- Vlakkoeler boegschroefmotor wordt eruit gebrand
- IMG_3210.jpeg (285.17 KiB) 1770 keer bekeken
- Kijkje in de vlakkoeler. Anodes zgan.. Zink ws.
- IMG_3216.jpeg (228.5 KiB) 1770 keer bekeken
- Ontluchting koeler
- IMG_3217.jpeg (225.05 KiB) 1770 keer bekeken
- Plaatje erin, mooi vlak met de huid.
- IMG_3219.jpeg (175.12 KiB) 1770 keer bekeken
- Oude ontluchting echt kéurig dichtgelast.
- IMG_3238.jpeg (223.76 KiB) 1770 keer bekeken
- Nieuwe slijtplaat is gezet
- IMG_3214.jpeg (165.29 KiB) 1770 keer bekeken
- De nieuwe slijtplaat zit er tegen.
- IMG_3262.jpeg (184.57 KiB) 1770 keer bekeken
- Slijtstrip op de land van de kimgang.
- IMG_3228.jpeg (253.78 KiB) 1770 keer bekeken
- Na roestpukkels uitbikken blijft een maanlandschap achter..
- IMG_3231.jpeg (319.43 KiB) 1770 keer bekeken
- Putten opgelast
- IMG_3261.jpeg (196.42 KiB) 1770 keer bekeken
- Een fijn drama, dit..
- IMG_3267.jpeg (280.42 KiB) 1770 keer bekeken
- De ergsten zijn weg..
- IMG_3273.jpeg (208.13 KiB) 1770 keer bekeken
- Gelijk onder vloerplaaten van de voormachinekamer schoongekrabt. Daar lág me toch een laag bagger..
- IMG_3236.jpeg (171.05 KiB) 1770 keer bekeken
- Een van m'n vele werklijstjes..
- IMG_3257.jpeg (167.24 KiB) 1770 keer bekeken
- Boegschroef unit van binnen gezien
- IMG_3243.jpeg (121.27 KiB) 1770 keer bekeken
- Ai, voorpiekschot doorgeroest.
- IMG_3259.jpeg (218.06 KiB) 1770 keer bekeken
- Boegschroefschroef is alvast zwaarder gezet bij Jooren
- IMG_3260.jpeg (236.57 KiB) 1770 keer bekeken
- Aan de roeren wordt gewerkt.
- IMG_3271.jpeg (230.57 KiB) 1770 keer bekeken
- Slecht te zien op de foto maar het is een hele verbetering.
- IMG_3275.jpeg (190.96 KiB) 1770 keer bekeken
- En weer terug waar een schip hoort; in het water.
- IMG_3277.jpeg (159.2 KiB) 1770 keer bekeken