Allemaal bedankt voor de tips en inzichten. Die kont gaat wel weer een keer glad worden en zoals Theo al opmerkte; helemaal als nieuw hoeft ook niet. Zo lang het maar dicht en dik genoeg is.
We gaan verder met het verslag.
Volgende stop was Sliedrecht, naar Lemmen Diesel Engines, voor een andere boegschroef motor.
Dan rijst de vraag; waarom? Doe maar duur, er varen genoeg schepen in deze maat met een klein DAFje, en afgezien van lichte zuigervreters tgv versleten en daarna weer opgeknapte verstuivers is-ie toch nog niet helemaal versleten? Was best nog een net motortje, z'n olieverbruik was verwaarloosbaar.
Dat kan ik uitleggen. Die oude DAF 825 was met z'n 140pk sterk genoeg als aandrijving voor de vroegere schottel hier aan boord, omdat een schottel nu eenmaal veel efficiënter met z'n kracht omgaat. Het is tenslotte een 'gewone' schroef die vrij in het water hangt en de volle kracht van de motor kan leveren. Minus twee keer de verliezen van de haakse overbrengingen, maar ook een stuurrooster heeft een haakse overbrenging.
In een stuurrooster boegschroef ligt die schroef horizontaal dus aan de zuigkant doet hij alvast niets. En het schroefwater moet door een rooster omhoog een bak in, maakt daar een bocht van 180 graden, wordt vervolgens door een ander rooster met lamellen weer zo'n 60 graden afgebogen en kan dán pas stuwkracht leveren. Die bovendien niet exact in horizontale richting staat maar zo'n 30 (?) graden naar beneden. Alleen door dat laatste verlies je al 30%. Door alle afbuigen en rooster-weerstanden blijft er dus veel minder vermogen over. Voordeel van een stuurrooster is dat deze minder kwetsbaar is in ondiep water, je vaart 'm er nooit af zoals dat met een schottel wel kan. Hoewel je een schottel ook omhoog in de beun kunt laten maar dan levert ook hij minder rendement.
Toen ik het schip kocht was de schottel vér versleten en toe aan een flinke revisie. Daarnaast (of daardoor
) ging hij niet samen met de wegafhankelijke bediening die tegenwoordig vereist is. Als je het nog
weet uit april 2017; hij kon op eigen initiatief rondjes gaan draaien en dat werkte bepaald hartslag verhogend
Als ik 'gewoon' met een matroos gevaren had was die DAF 825 nog wel genoeg geweest, want wanneer je eenmaal een voor-steekeindje vast hebt is er niets meer aan de hand. Maar omdat ik meestal alleen vaar moeten kopschroef plus hoofdmotor in z'n werk het schip tegen de wal houden terwijl ik eerst een achter-steekeind zet, en dán pas naar voren kan om daar vast te maken. En als er in de tussentijd iemand de sluis uit vaart en me méters van de wal trekt dan wordt het stress. En dat gebeurde wel eens; een gebroken touwtje, een sprintje door het gangboord naar voren, allemaal niet fijn. De overduidelijke nadelen van de alleenvaart, ik hoor het iedereen denken. En dat klopt, maar op zo'n klein scheepje kan een matroos financieel niet uit met de huidige vrachtprijzen. Jammer maar de economische realiteit.
Lang verhaal kort: de oude DAF 825 van 140pk ging plaats maken voor een grotere broer. Dat wordt dan al snel een DAF 1160 van tussen de 180 en 315 pk, de in de Nederlandse binnenvaart meest voorkomende boegschroefmotor.
Er zijn natuurlijk ook ander merken. Scania is wat duurder maar ik kon er verder geen voordelen aan ontdekken. In China geproduceerde van Europese ontwerpen afgeleide motoren zijn weer wat goedkoper, maar hoe die het op lange termijn uithouden moeten we nog maar afwachten en dat is bij DAF wel bekend. Vandaar de keuze voor Nederlands fabrikaat. Ook zijn er in Nederland overal onderdelen voor te vinden, een niet onbelangrijk gegeven.
DAF 1160's (dat getal staat voor 11,6 l cilinder inhoud) zijn er van 180pk voor een niet opgeladen (zonder turbo) versie, en van 250-315 pk voor eentje mét. En als je er dan ook nog een laadluchtkoeler tussen zet kom je tot wel 430pk, maar dat zou in mijn geval echt overkill zijn, en bovendien is mijn van Tiem boegschroef unit maar geschikt tot max 320pk vanweg de haakse overbrenging en ook wel de schroef diameter.
Het moet tegenwoordig vanwege milieu eisen een gecertificeerd motor zijn, dus een 'gewone' DAF 1160 mag al lang niet meer. En ook een CCR2-gecertificeerde motor mag alleen nog als hij voor 2019 geproduceerd was. Een motor die voldoet aan de allernieuwste (Stage V) eisen is weer een slag duurder, en voor zover ik weet zijn die er nog niet omdat geen enkele fabrikant deze motoren al gecertificeerd heeft. Gelukkig zijn er de nodige CCR2 motoren op voorraad gebouwd en daar heb ik er tijdig een van gereserveerd voordat die voorraad op was.
Koning Technisch bedrijf in Meppel heeft geïnvesteerd in het CCR2 certificeren van DAF en Scania motoren. Na de ontwikkeling gaat zo'n motor op een teststand en moet hij vele duizenden uren draaien terwijl een onafhankelijke partij, TNO in dit geval, de resultaten valideert. Dat resulteerde in KMD (Koning Milieu Diesel) motoren. Ik heb gekozen voor een KMD WS-315, een op een DAF 1160 blok gebaseerde motor, waarbij de keuze was tussen een 250 of 315 pk versie voor hetzelfde geld. De 315 pk gekozen want het zijn praktisch identieke motoren waarvan de 315pk versie wat meer vermogen levert. Je kunt het maar een keer nodig hebben.
Even tot zover uitleg over de keuze, de inbouw zelf volgt in een latere post.
Wat foto's om eea te verduidelijken:
- Oude schottel
- IMG_7728.jpg (151.15 KiB) 1907 keer bekeken
- Schottel; een gewone horizontale schroef die onder het vlak uit kan.
- IMG_6028.jpeg (128.94 KiB) 1907 keer bekeken
- Oude bediening, zag er toch keurig uit..
- IMG_7770.jpeg (141.65 KiB) 1907 keer bekeken
- De oude DAF 825
- IMG_8620.jpeg (82.26 KiB) 1907 keer bekeken
- Type plaatje oude DAF 825
- IMG_7553.jpeg (145.07 KiB) 1907 keer bekeken
- De gebruikte van Tiem unit
- IMG_6962.jpeg (151.92 KiB) 1907 keer bekeken
- Stuurrooster van onderaf gezien
- IMG_3266.jpeg (226.87 KiB) 1907 keer bekeken
- Wegafhankelijke bediening
- IMG_0243.jpeg (164.69 KiB) 1907 keer bekeken
- Van Tiem boegschroef ingebouwd
- IMG_0453.jpg (186.63 KiB) 1907 keer bekeken
- Uit de folder van KMD
- Screenshot 2019-07-24 at 14.29.13.png (130.58 KiB) 1907 keer bekeken
- De nieuwe motor.
- IMG_3289.jpeg (256.92 KiB) 1907 keer bekeken
- Type plaatje nieuwe KMD WS 315
- IMG_3284.jpeg (145.83 KiB) 1907 keer bekeken