Er is op een vliegbrevet geen verschil tussen vracht- of passagiers vliegtuigen Pieter, dat is één pot nat.
Een vliegtuig merkt er niks van wat er achterin zit. Vracht is meestal wel veel zwaarder.
Passagiers heb je meer bemoeienis mee, vracht is relaxter. Passagiers vliegen is gezelliger vanwege de cabine crew, terwijl vracht vliegen soms een eenzaam baantje kan zijn. Soms heb je grooms (dierenverzorgers) bij je als je paarden of andere levende have vliegt, maar meestal ben je met z'n tweeën of op lange vluchten met z'n drieën. Je krijgt op een vrachtmachine geen stewardess mee, koffie zetten of maaltijden opwarmen kunnen we zelf ook wel.
Ik heb bij Martinair van alles gevlogen;
-Boeing 767-300ER, een passagiersmachine voor 272 passagiers. Er kon wel een goede 30ton vracht mee maar alleen beneden in het vrachtruim, op het main-deck stonden stoelen. Veel naar het Caribisch gebied, ook wel naar Thailand of Bali, Colombo op Sri Lanka, en diverse bestemmingen in de VS en Canada. 's Zomers veel korte vluchten naar Zuid-Europa en de Canarisch weilanden.
-McDonnell Douglas MD-11, daar vlogen we zowel passagiers als vracht mee want we hadden 4 convertible kisten en 3 full freighters. Met die convertibles vlogen we in de zomer passagiers en in de winter vracht. Payload 399 pax of 90 ton vracht. Martinair was heel flexibel en dat was juist het leuke aan het bedrijf - never a dull moment. Vracht-lijndiensten de hele wereld over, en soms charters naar out of the way places. Zo vloog ik eens zeekoeien van Guinee-Bissau naar Japan, en 800 geiten en schapen van Melbourne naar Tianjin, China. We stonken de tent uit
-Boeing 747-200 & 300 'classic'. We hadden twee convertibles en 2 full freighters. Nog met een BoordWerktuigKundige, en dat was een hele leuke operatie met z'n drieën. We namen 520 pax of zo'n 110-125 ton vracht mee. Veel naar het Verre oosten en Australië.
-Boeing 747-400 freighter, een modernere versie van de 747 classic, zonder BWK. Capaciteit zo'n 120 ton vracht. Snijbloemen vanuit Afrika en Zuid-Amerika, en general cargo overal heen.
En nu dus al weer een paar jaar passagiers op Boeing 747-400 passage machines van Wamos Air. Voornamelijk de Hajj, en soms charters voor andere luchtvaartmaatschappijen.
Het is allemaal leuk en ik mag het dus gewoon allemaal doen. Een vlieger is gekwalificeerd op een bepaald type vliegtuig, en of hij er nu vracht of passagiers mee vliegt maakt niet uit.
En dat is in de scheepvaart niet veel anders. Met je Groot vaarbewijs of Rijnpatent mag je zowel op passagiersschepen als op droge lading schepen varen. En ook op tankers, met een aanvullende cursus.