Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 19 sep 2019 19:09
De pensioenleeftijd ligt vast in de CAO van de vliegers. Dit is een afspraak tussen de werkgevers en de vlieger vakbond, de VNV in dit geval. Die leeftijd was bij KLM en Martinair 56 jaar en daarom moest (ja, moest) ik er op m'n 56e uit.
Er zijn genoeg mensen die niet kunnen wáchten om te stoppen met werken, maar ik vind m'n werk leuk en was liever doorgegaan.
Aan de andere kant; omdat ik eruit moest heb ik nu een nieuwe interessante baan erbij. Dus elk nadeel heb z'n voordeel
Er is inderdaad al diverse keren tegen deze nogal jonge leeftijd geprotesteerd want er waren vliegers die wel langer door wilden werken. Maar afspraak is afspraak, en dat is inmiddels door de rechter bevestigd.
Inmiddels is bij KLM die leeftijd in stapjes aan het verschuiven naar 60, en bij Martinair voorlopig 58. Bij Transavia en TUI is het 65 geloof ik.
Wettelijk mag een vlieger niet meer commercieel vliegen na zijn 65e verjaardag.
AOW is weer wat anders, en krijg je vanaf je 67e. Maar dat staat los van je pensioenuitkering.
Er zijn genoeg mensen die niet kunnen wáchten om te stoppen met werken, maar ik vind m'n werk leuk en was liever doorgegaan.
Aan de andere kant; omdat ik eruit moest heb ik nu een nieuwe interessante baan erbij. Dus elk nadeel heb z'n voordeel
Er is inderdaad al diverse keren tegen deze nogal jonge leeftijd geprotesteerd want er waren vliegers die wel langer door wilden werken. Maar afspraak is afspraak, en dat is inmiddels door de rechter bevestigd.
Inmiddels is bij KLM die leeftijd in stapjes aan het verschuiven naar 60, en bij Martinair voorlopig 58. Bij Transavia en TUI is het 65 geloof ik.
Wettelijk mag een vlieger niet meer commercieel vliegen na zijn 65e verjaardag.
AOW is weer wat anders, en krijg je vanaf je 67e. Maar dat staat los van je pensioenuitkering.