Pagina 207 van 331

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 29 sep 2019 19:37
door DPLA
Wat een mooie vogel zeg !

De slechtvalk lijkt in jou handen niet bang te zijn.

Blijft de slechtvalk nu bij jou totdat deze weer kan vliegen ??

Wat moet je de vogel nu voor eten geven ??
Ik neem aan dat de vogel niet 3 weken zonder eten kan.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 29 sep 2019 20:20
door maarpol
Ik vervuil heel Eric zijn topic met deze vogel :D :D :D Maar zijn alle twee vliegers . Een vrouw die dieren arts is hier die hem gelukkig mee naar huis genomen heeft en hem verzorgd . Wat eten betreft heeft ze 2 doode duiven mee gekreegen als eten voor deze Valk . Maar ik vond het zelf fantastich deze vogel van zo dicht en levend in mijn handen gehad te hebben

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 29 sep 2019 20:53
door DPLA
Nog even Off Topic : Excuses Erik

Goed om te lezen dat de Slechtvalk goed word verzorgd.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 02 okt 2019 00:01
door zoetwatermatroos
Eric gisteren met vliegende vaart vanuit de B1 naar de hansa zien oversteken, dus weer onderweg om ergens te gaan laden.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 08 okt 2019 17:11
door navigatie
Toeristische route of bijzondere reis? :?:

grt Wim

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 08 okt 2019 17:14
door Janna
Ben inmiddels al weer een poosje terug in de vaart, de binnenvaart wel te verstaan.

Eerst een paar dagen ijzerwerk laten doen bij Simon van Berchum in Sleeuwijk. Die hadden het ontzettend druk zoals gewoonlijk, maar ik kon toch twee daagjes terecht en ik kreeg één ijzerwerker. Wat klusjes voor het vernieuwen van het CVO, Certificaat Van Onderzoek, een soort veiligheids- en uitrustingscertificaat wat elke 7 jr vernieuwd moet worden. Bij de casco inspectie op de werf in juni bij Boxce in Delft was alle groot onder-water ijzerwerk al gedaan. Wat dubbelingen vernieuwd, nagels opgelast etc. Daar heb ik al over bericht.
Nu een doorgeroest voorpiekschot opgeknapt, SOS-afsluiters van de machinekamer ingang naar buiten verhuisd, ventilatiekokers van de machinekamer afsluitbaar gemaakt bij geval van brand. Paar spanten in het ruim gerecht. En een liertje op m'n davit laten lassen.

Terug naar Vreeswijk en zelf aan de gang; oa diverse nieuwe stickers geplakt, reddingboei van een zelfontbrandend licht voorzien, Afsluiters van het lens- en ballastsysteem gemerkt. Alle verf-oplosmiddelen uit de voorwoning want dat spul moet tegenwoordig vanwege brandgevaar buiten opgeslagen staan. Dus in het voorheft, mét een sticker erop natuurlijk ;)

En een nieuwe tros aangeschaft want de voorgeschreven lange (L+20m) tros met certificaat ontbrak. Een tros zonder certificaat is geen tros..
Ik had bij Lemmen in Sliedrecht mijn dikke stalen sleepdraad (verplicht op mijn CVO want ik mag slepen) in de ijzerbak laten gooien. Dat was een vet en zwaar onhandelbaar ding en in de praktijk zou ik 'm waarschijnlijk toch nooit gebruiken. Bij een handelaar 100m gebruikt Dyneema gekocht van 40mm (dat had-ie liggen) dus twee vliegen in een klap; een lange meerdraad en/of sleepdraad. Mocht een niet al te grote buurman een keer een rukje nodig hebben, het ding kan 136 ton hebben. Dat krijgt de Deutz niet kapot getrokken. Waarschijnlijk trek je eerder de bolders uit dek..

De elec is geweest om een dubbele 24V voeding te maken van de essentiële instrumenten en indicaties in de stuurhut. Dat is tegenwoordig verplicht.
Als ik nu een probleem met m'n hoofdaccu's heb nemen de noodaccu's het automatisch over. Dat was met het stuurwerk al het geval, maar de rest van de instrumenten niet.
Daarnaast een extra alarmpaneeltje laten maken zodat je kunt zien wat er aan de hand is. Bilge alarm voor en achter MK, brandstof niveau's, en electra.

Brandblussers laten servicen.

Na afloop een verslag van alle werkzaamheden en foto's plus facturen naar de expert gestuurd, en weer aan het werk.

Maandag leeg naar Antwerpen waar ik werd gespot door Zoetwatermatroos.
De volgende morgen vroeg een stuk constructie geladen voor Rotterdam Waalhaven. Een stalen kist met een rotor erin, 100 ton. Mooi vlot schip dus in no time in Rotterdam, om vier uur lag ik in de Maashaven.
Volgende morgen naar de Waalhaven en de kist gelost in een NL'se coaster, de Deo Volente. Dat is een snelle coaster van rederij Hartman uit Urk die voornamelijk project lading vaart. Jachten aan dek, en in de ruimen oa. een haspel kabel en kisten etc. Vlot gelost en met de koffie lag ik al weer in de Maashaven.

Daar zowat een hele week gelegen want er valt niet veel te varen momenteel; weinig vracht en lage prijzen. Dus wat geklust want op een schip is altijd wat te doen.

Zaterdag was de enige mooie dag van de hele week, en een stukje hardgelopen in Zeeland. Samen met de schipper van de Glissando, terwijl andere schippers de afstand met de mountainbike deden. Wie zegt dat schippers niet sportief zijn?

Zondag leeg naar Amsterdam, want daar kon ik split laden voor Lisse. Zonde van de leegvaart maar iets beters was er niet.
Gisteravond op 2,50m maximale diepgang in Haarlem en de Ringvaart 580 ton split geladen in de Vlothaven. Kwam uit Noorwegen met de Nederlandse coaster Tjonger. Officiele naam Eklogiet 0/8mm. Zwaar spul, het zat er zo in.
Ik was de laatste van 3 schepen, de rest ging de wal op. Voor me uit zaten het beunschip Hildamar en de kempenaar Spes. Mooi scheepje en aardige mensen.

Overnacht in de Minervahaven naast een oud sleepschip Vitalis. Er liggen daar nog een paar van dat soort schepen te vletten.

Vanmorgen richting Lisse. Via zijkanaal-C en sluis Spaarndam, waar ik 18€ moest afrekenen. Door Haarlem is een heel geslinger met veel smalle bruggen dus best opletten. Bovendien mag (en kan, want zo diep is het er niet) je niet harder dan 6km/u, dus het je bent er wel even zoet mee. Ook in de Ringvaart mag je niet harder dan 6km/u. Om twee uur gemeerd op de palen door de Elsbroekerbrug in Lisse.
Daar lig ik nu in de wacht, morgenochtend om acht uur lossen in het Veenenburg-Elsbroekkanaal.
En dan maar terug naar Amsterdam, in afwachting van wat er te vervoeren is.

De plaatjes, want daar gaat het hier tenslotte om:
Meerkerk
Meerkerk
IMG_3715.jpeg (113.34 KiB) 1367 keer bekeken
Boven-Merwede
Boven-Merwede
IMG_3723.jpeg (124.1 KiB) 1367 keer bekeken
Bij van Berchum in Sleeuwijk voor wat klein ijzerwerk
Bij van Berchum in Sleeuwijk voor wat klein ijzerwerk
5A9EDDE5-0604-48E3-BF09-EC78319DE5E4.jpg (113.14 KiB) 1367 keer bekeken
Spantje gerecht
Spantje gerecht
IMG_3726.jpeg (512.65 KiB) 1367 keer bekeken
Voorpiek schot deels gedubbeld
Voorpiek schot deels gedubbeld
IMG_3730.jpeg (120.53 KiB) 1367 keer bekeken
MK-ventilatiekoker afgedicht
MK-ventilatiekoker afgedicht
IMG_3739.jpeg (106.66 KiB) 1367 keer bekeken
Mooi rvs dekseltje
Mooi rvs dekseltje
IMG_3740.jpeg (127.28 KiB) 1367 keer bekeken
SOS-afsluiter van de kachel
SOS-afsluiter van de kachel
IMG_3742.jpeg (120.39 KiB) 1367 keer bekeken
Merwedekanaal
Merwedekanaal
IMG_3745.jpeg (138.95 KiB) 1367 keer bekeken
In Vreeswijk aan de Handelskade naast de Ancora
In Vreeswijk aan de Handelskade naast de Ancora
8c23c35d-eef4-4c6f-8d8b-6f424b2a9077.jpg (108.07 KiB) 1367 keer bekeken
Blussers geserviced, de oplettende lezer ziet wel wel schip dit is.
Blussers geserviced, de oplettende lezer ziet wel wel schip dit is.
IMG_3712.jpeg (181.17 KiB) 1367 keer bekeken
Dubbele voeding met zekering-automaten
Dubbele voeding met zekering-automaten
IMG_3763.jpeg (145.4 KiB) 1367 keer bekeken
Alarmpaneeltje.  Dit is een tijdelijk paneel, er komt nog een definitieve versie
Alarmpaneeltje. Dit is een tijdelijk paneel, er komt nog een definitieve versie
IMG_3765.jpeg (308.84 KiB) 1367 keer bekeken
Galvanisch scheiding dubbele voeding
Galvanisch scheiding dubbele voeding
IMG_3855.jpeg (167.6 KiB) 1367 keer bekeken
Alarmeringsprintjes
Alarmeringsprintjes
IMG_3856.jpeg (159.07 KiB) 1367 keer bekeken
Een stoomboot
Een stoomboot
IMG_3780.jpeg (151.64 KiB) 1367 keer bekeken
In alle vroegte in het vijfde havendok in Antwerpen
In alle vroegte in het vijfde havendok in Antwerpen
IMG_3783.jpeg (128.25 KiB) 1367 keer bekeken
M'n constructie, een stalen kist met een rotor erin.  Waarvoor, geen idee.
M'n constructie, een stalen kist met een rotor erin. Waarvoor, geen idee.
IMG_3786.jpeg (117.05 KiB) 1367 keer bekeken
De doorsteek tussen het vijfde havendok en het Hansa dok
De doorsteek tussen het vijfde havendok en het Hansa dok
IMG_3789.jpeg (148.49 KiB) 1367 keer bekeken
Sleepboot Holland uit Terschelling is op tour
Sleepboot Holland uit Terschelling is op tour
IMG_3791.jpeg (127.29 KiB) 1367 keer bekeken
De coaster Deo Volente in Waalhaven 1
De coaster Deo Volente in Waalhaven 1
IMG_3793.jpeg (118.59 KiB) 1367 keer bekeken
Een kijkje in z'n ruim
Een kijkje in z'n ruim
IMG_3795.jpeg (189.4 KiB) 1367 keer bekeken
Flinke kabelhaspel
Flinke kabelhaspel
IMG_3796.jpeg (191.41 KiB) 1367 keer bekeken
Natuurlijk moet er ook nog gebunkerd worden dus die mannen liggen buitenop en met hun kraan de slangen over m'n roef heen.  Geen druppels ;)
Natuurlijk moet er ook nog gebunkerd worden dus die mannen liggen buitenop en met hun kraan de slangen over m'n roef heen. Geen druppels ;)
IMG_3797.jpeg (134.84 KiB) 1367 keer bekeken
Daar gaat m'n constructie..
Daar gaat m'n constructie..
IMG_3800.jpeg (159.79 KiB) 1367 keer bekeken
Biologisch afbreekbaar schroefasvet
Biologisch afbreekbaar schroefasvet
IMG_3819.jpeg (187.48 KiB) 1367 keer bekeken
Lens systeem gemerkt
Lens systeem gemerkt
IMG_3820.jpeg (128.5 KiB) 1367 keer bekeken
Afsluiters ook
Afsluiters ook
IMG_3828.jpeg (159.55 KiB) 1367 keer bekeken
Boei met licht
Boei met licht
IMG_3825.jpeg (97.38 KiB) 1367 keer bekeken
SOS-afsluiter van de dagtank
SOS-afsluiter van de dagtank
IMG_3837.jpeg (135.13 KiB) 1367 keer bekeken
Alle brandbare vloeistoffen in het voorherft, met sticker natuurlijk..
Alle brandbare vloeistoffen in het voorherft, met sticker natuurlijk..
IMG_3840.jpeg (180.65 KiB) 1367 keer bekeken
M'n sleep/meerdraad.
M'n sleep/meerdraad.
IMG_3841.jpeg (200.11 KiB) 1367 keer bekeken
SOS-afsluiter brandstoftank voormachinekamer
SOS-afsluiter brandstoftank voormachinekamer
IMG_3842.jpeg (229.83 KiB) 1367 keer bekeken
De finishlein in Zoutelande
De finishlein in Zoutelande
IMG_3836.jpeg (219.02 KiB) 1322 keer bekeken
Meer stickers..
Meer stickers..
IMG_3844.jpeg (130.84 KiB) 1367 keer bekeken
Binnen de Beatrix
Binnen de Beatrix
IMG_3845.jpeg (212.19 KiB) 1367 keer bekeken
Naast de Vitalis overnacht
Naast de Vitalis overnacht
IMG_3863.jpeg (165.58 KiB) 1367 keer bekeken
Bergjes zwarte meuk..
Bergjes zwarte meuk..
IMG_3865.jpeg (143.43 KiB) 1367 keer bekeken
Buitenhuizenbrug in zijkanaal-C
Buitenhuizenbrug in zijkanaal-C
IMG_3867.jpeg (130.36 KiB) 1367 keer bekeken
Sluis Spaarndam
Sluis Spaarndam
IMG_3868.jpeg (146.11 KiB) 1367 keer bekeken
Einde van de rit voor deze schepen, ten prooi aan Treffers..
Einde van de rit voor deze schepen, ten prooi aan Treffers..
IMG_3869.jpeg (150.56 KiB) 1367 keer bekeken
Ook het kastje Festina Lente is bijna weg
Ook het kastje Festina Lente is bijna weg
IMG_3871.jpeg (201.39 KiB) 1367 keer bekeken
Hollands tafereeltje in Haarlem
Hollands tafereeltje in Haarlem
IMG_3873.jpeg (162.31 KiB) 1367 keer bekeken
Gravestenenbrug Haarlem
Gravestenenbrug Haarlem
IMG_3875.jpeg (163.8 KiB) 1367 keer bekeken
De Schouwbroekerbrug is 4,30m dus daar kunnen we onderdoor
De Schouwbroekerbrug is 4,30m dus daar kunnen we onderdoor
IMG_3880.jpeg (135.31 KiB) 1367 keer bekeken

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 08 okt 2019 23:16
door mbs gerrit jan
Die rotor hebben wij 2 weken geleden daar gelost, in Moerdijk geladen, waar hij een paar maanden terug door de Deo Volente gelost is...

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 08 okt 2019 23:35
door Janna
Klopt, de Moerdijk-sticker zat er nog op:
IMG_3787.jpeg
IMG_3787.jpeg (102.55 KiB) 1320 keer bekeken
Dan is er heel wat afgesjouwd met dat ding. Misschien was-ie afgekeurd en is er aan gewerkt.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 08 okt 2019 23:44
door navigatie
Weer een mooie serie Erik. Blijft knap dat je tijd hebt/neemt om foto's te maken en die met ons deelt.
Ziet er aan boord allemaal weer spic en span uit. Stickers geen gebrek :shock:
Flink kraantje in de Waalhaven die 100 ton over de Deo Valente pakt.

grt Wim

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 okt 2019 00:27
door mbs gerrit jan
:D Heeft in Moerdijk in de opslag gestaan, op een vrijdagochtend geladen met bestemming Kalloo, gaat de deur van de Kieldrechtsluis net achter je dicht, werd het toch vijfde havendok, lagen in de Kalloo sluis belden ze of ik hem naar Rotterdam kon brengen, prijs voor gemaakt, was in principe akkoord, maar uiteindelijk werd het toch weer Antwerpen. Wel nog een 'via Kalloo omvaartoeslag' gehad. Hebben er toch weer een hele boel mensen wat aan verdiend :D