Ben inmiddels al weer een poosje terug in de vaart, de binnenvaart wel te verstaan.
Eerst een paar dagen ijzerwerk laten doen bij Simon van Berchum in Sleeuwijk. Die hadden het ontzettend druk zoals gewoonlijk, maar ik kon toch twee daagjes terecht en ik kreeg één ijzerwerker. Wat klusjes voor het vernieuwen van het CVO, Certificaat Van Onderzoek, een soort veiligheids- en uitrustingscertificaat wat elke 7 jr vernieuwd moet worden. Bij de casco inspectie op de werf in juni bij Boxce in Delft was alle groot onder-water ijzerwerk al gedaan. Wat dubbelingen vernieuwd, nagels opgelast etc. Daar heb ik al over bericht.
Nu een doorgeroest voorpiekschot opgeknapt, SOS-afsluiters van de machinekamer ingang naar buiten verhuisd, ventilatiekokers van de machinekamer afsluitbaar gemaakt bij geval van brand. Paar spanten in het ruim gerecht. En een liertje op m'n davit laten lassen.
Terug naar Vreeswijk en zelf aan de gang; oa diverse nieuwe stickers geplakt, reddingboei van een zelfontbrandend licht voorzien, Afsluiters van het lens- en ballastsysteem gemerkt. Alle verf-oplosmiddelen uit de voorwoning want dat spul moet tegenwoordig vanwege brandgevaar buiten opgeslagen staan. Dus in het voorheft, mét een sticker erop natuurlijk
En een nieuwe tros aangeschaft want de voorgeschreven lange (L+20m) tros met certificaat ontbrak. Een tros zonder certificaat is geen tros..
Ik had bij Lemmen in Sliedrecht mijn dikke stalen sleepdraad (verplicht op mijn CVO want ik mag slepen) in de ijzerbak laten gooien. Dat was een vet en zwaar onhandelbaar ding en in de praktijk zou ik 'm waarschijnlijk toch nooit gebruiken. Bij een handelaar 100m gebruikt Dyneema gekocht van 40mm (dat had-ie liggen) dus twee vliegen in een klap; een lange meerdraad en/of sleepdraad. Mocht een niet al te grote buurman een keer een rukje nodig hebben, het ding kan 136 ton hebben. Dat krijgt de Deutz niet kapot getrokken. Waarschijnlijk trek je eerder de bolders uit dek..
De elec is geweest om een dubbele 24V voeding te maken van de essentiële instrumenten en indicaties in de stuurhut. Dat is tegenwoordig verplicht.
Als ik nu een probleem met m'n hoofdaccu's heb nemen de noodaccu's het automatisch over. Dat was met het stuurwerk al het geval, maar de rest van de instrumenten niet.
Daarnaast een extra alarmpaneeltje laten maken zodat je kunt zien wat er aan de hand is. Bilge alarm voor en achter MK, brandstof niveau's, en electra.
Brandblussers laten servicen.
Na afloop een verslag van alle werkzaamheden en foto's plus facturen naar de expert gestuurd, en weer aan het werk.
Maandag leeg naar Antwerpen waar ik werd gespot door Zoetwatermatroos.
De volgende morgen vroeg een stuk constructie geladen voor Rotterdam Waalhaven. Een stalen kist met een rotor erin, 100 ton. Mooi vlot schip dus in no time in Rotterdam, om vier uur lag ik in de Maashaven.
Volgende morgen naar de Waalhaven en de kist gelost in een NL'se coaster, de Deo Volente. Dat is een snelle coaster van rederij Hartman uit Urk die voornamelijk project lading vaart. Jachten aan dek, en in de ruimen oa. een haspel kabel en kisten etc. Vlot gelost en met de koffie lag ik al weer in de Maashaven.
Daar zowat een hele week gelegen want er valt niet veel te varen momenteel; weinig vracht en lage prijzen. Dus wat geklust want op een schip is altijd wat te doen.
Zaterdag was de enige mooie dag van de hele week, en een stukje hardgelopen in Zeeland. Samen met de schipper van de Glissando, terwijl andere schippers de afstand met de mountainbike deden. Wie zegt dat schippers niet sportief zijn?
Zondag leeg naar Amsterdam, want daar kon ik split laden voor Lisse. Zonde van de leegvaart maar iets beters was er niet.
Gisteravond op 2,50m maximale diepgang in Haarlem en de Ringvaart 580 ton split geladen in de Vlothaven. Kwam uit Noorwegen met de Nederlandse coaster Tjonger. Officiele naam Eklogiet 0/8mm. Zwaar spul, het zat er zo in.
Ik was de laatste van 3 schepen, de rest ging de wal op. Voor me uit zaten het beunschip Hildamar en de kempenaar Spes. Mooi scheepje en aardige mensen.
Overnacht in de Minervahaven naast een oud sleepschip Vitalis. Er liggen daar nog een paar van dat soort schepen te vletten.
Vanmorgen richting Lisse. Via zijkanaal-C en sluis Spaarndam, waar ik 18€ moest afrekenen. Door Haarlem is een heel geslinger met veel smalle bruggen dus best opletten. Bovendien mag (en kan, want zo diep is het er niet) je niet harder dan 6km/u, dus het je bent er wel even zoet mee. Ook in de Ringvaart mag je niet harder dan 6km/u. Om twee uur gemeerd op de palen door de Elsbroekerbrug in Lisse.
Daar lig ik nu in de wacht, morgenochtend om acht uur lossen in het Veenenburg-Elsbroekkanaal.
En dan maar terug naar Amsterdam, in afwachting van wat er te vervoeren is.
De plaatjes, want daar gaat het hier tenslotte om:
- Meerkerk
- IMG_3715.jpeg (113.34 KiB) 1367 keer bekeken
- Boven-Merwede
- IMG_3723.jpeg (124.1 KiB) 1367 keer bekeken
- Bij van Berchum in Sleeuwijk voor wat klein ijzerwerk
- 5A9EDDE5-0604-48E3-BF09-EC78319DE5E4.jpg (113.14 KiB) 1367 keer bekeken
- Spantje gerecht
- IMG_3726.jpeg (512.65 KiB) 1367 keer bekeken
- Voorpiek schot deels gedubbeld
- IMG_3730.jpeg (120.53 KiB) 1367 keer bekeken
- MK-ventilatiekoker afgedicht
- IMG_3739.jpeg (106.66 KiB) 1367 keer bekeken
- Mooi rvs dekseltje
- IMG_3740.jpeg (127.28 KiB) 1367 keer bekeken
- SOS-afsluiter van de kachel
- IMG_3742.jpeg (120.39 KiB) 1367 keer bekeken
- Merwedekanaal
- IMG_3745.jpeg (138.95 KiB) 1367 keer bekeken
- In Vreeswijk aan de Handelskade naast de Ancora
- 8c23c35d-eef4-4c6f-8d8b-6f424b2a9077.jpg (108.07 KiB) 1367 keer bekeken
- Blussers geserviced, de oplettende lezer ziet wel wel schip dit is.
- IMG_3712.jpeg (181.17 KiB) 1367 keer bekeken
- Dubbele voeding met zekering-automaten
- IMG_3763.jpeg (145.4 KiB) 1367 keer bekeken
- Alarmpaneeltje. Dit is een tijdelijk paneel, er komt nog een definitieve versie
- IMG_3765.jpeg (308.84 KiB) 1367 keer bekeken
- Galvanisch scheiding dubbele voeding
- IMG_3855.jpeg (167.6 KiB) 1367 keer bekeken
- Alarmeringsprintjes
- IMG_3856.jpeg (159.07 KiB) 1367 keer bekeken
- Een stoomboot
- IMG_3780.jpeg (151.64 KiB) 1367 keer bekeken
- In alle vroegte in het vijfde havendok in Antwerpen
- IMG_3783.jpeg (128.25 KiB) 1367 keer bekeken
- M'n constructie, een stalen kist met een rotor erin. Waarvoor, geen idee.
- IMG_3786.jpeg (117.05 KiB) 1367 keer bekeken
- De doorsteek tussen het vijfde havendok en het Hansa dok
- IMG_3789.jpeg (148.49 KiB) 1367 keer bekeken
- Sleepboot Holland uit Terschelling is op tour
- IMG_3791.jpeg (127.29 KiB) 1367 keer bekeken
- De coaster Deo Volente in Waalhaven 1
- IMG_3793.jpeg (118.59 KiB) 1367 keer bekeken
- Een kijkje in z'n ruim
- IMG_3795.jpeg (189.4 KiB) 1367 keer bekeken
- Flinke kabelhaspel
- IMG_3796.jpeg (191.41 KiB) 1367 keer bekeken
- Natuurlijk moet er ook nog gebunkerd worden dus die mannen liggen buitenop en met hun kraan de slangen over m'n roef heen. Geen druppels ;)
- IMG_3797.jpeg (134.84 KiB) 1367 keer bekeken
- Daar gaat m'n constructie..
- IMG_3800.jpeg (159.79 KiB) 1367 keer bekeken
- Biologisch afbreekbaar schroefasvet
- IMG_3819.jpeg (187.48 KiB) 1367 keer bekeken
- Lens systeem gemerkt
- IMG_3820.jpeg (128.5 KiB) 1367 keer bekeken
- Afsluiters ook
- IMG_3828.jpeg (159.55 KiB) 1367 keer bekeken
- Boei met licht
- IMG_3825.jpeg (97.38 KiB) 1367 keer bekeken
- SOS-afsluiter van de dagtank
- IMG_3837.jpeg (135.13 KiB) 1367 keer bekeken
- Alle brandbare vloeistoffen in het voorherft, met sticker natuurlijk..
- IMG_3840.jpeg (180.65 KiB) 1367 keer bekeken
- M'n sleep/meerdraad.
- IMG_3841.jpeg (200.11 KiB) 1367 keer bekeken
- SOS-afsluiter brandstoftank voormachinekamer
- IMG_3842.jpeg (229.83 KiB) 1367 keer bekeken
- De finishlein in Zoutelande
- IMG_3836.jpeg (219.02 KiB) 1322 keer bekeken
- Meer stickers..
- IMG_3844.jpeg (130.84 KiB) 1367 keer bekeken
- Binnen de Beatrix
- IMG_3845.jpeg (212.19 KiB) 1367 keer bekeken
- Naast de Vitalis overnacht
- IMG_3863.jpeg (165.58 KiB) 1367 keer bekeken
- Bergjes zwarte meuk..
- IMG_3865.jpeg (143.43 KiB) 1367 keer bekeken
- Buitenhuizenbrug in zijkanaal-C
- IMG_3867.jpeg (130.36 KiB) 1367 keer bekeken
- Sluis Spaarndam
- IMG_3868.jpeg (146.11 KiB) 1367 keer bekeken
- Einde van de rit voor deze schepen, ten prooi aan Treffers..
- IMG_3869.jpeg (150.56 KiB) 1367 keer bekeken
- Ook het kastje Festina Lente is bijna weg
- IMG_3871.jpeg (201.39 KiB) 1367 keer bekeken
- Hollands tafereeltje in Haarlem
- IMG_3873.jpeg (162.31 KiB) 1367 keer bekeken
- Gravestenenbrug Haarlem
- IMG_3875.jpeg (163.8 KiB) 1367 keer bekeken
- De Schouwbroekerbrug is 4,30m dus daar kunnen we onderdoor
- IMG_3880.jpeg (135.31 KiB) 1367 keer bekeken