Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Jinny B
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Alleen de koppelstukjes van de UTP-kabels geven problemen, door de trillingen van de Deutz denk ik. Voorop ben ik de verbinding met de camera regelmatig kwijt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat ik wel eens doe met dergelijke vaste verbindingen, de kabeltjes gewoon solderen.
Koppelstukjes is in de regel vragen of je alsjeblieft ellende wilt..
En even de bout ertegen en afmonteren met krimpkous geeft alle ellende geen kans.


Gerben
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Even deze weer naar boven halen, ik mis de mooie verhalen hier!
Live to sail, sail to live

Westeind
Berichten: 4545
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Die is ff bezig met de eerste V van zn topic 😉
vaar om te leven (niet andersom)

Kapitein Spok
Berichten: 1672
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Dattiemaargauwweerterugkomt. Ik mis 'm ook.

Maar hij is wel een van de zeer weinigen die als hij op dit forum zit zal kunnen zeggen dat hij is "uitgevlogen".

Janna
Berichten: 1907
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Oké, tijd voor een korte update over het wel en wee van Vliegende Vaart.

Er is eigenlijk niet zo heel veel te melden.

Het schip heeft stilgelegen terwijl ik bezig geweest ben met opleiding voor een andere part-time baan in de luchtvaart. Van het vliegen met pelgrims weer terug de vracht in, maand op - maand af. Voor een bedrijf wat dichter bij huis, in Luik. Voornamelijk Transatlantisch vervoer.

Eerst een weekje van allerlei verplichte cursussen. Allemaal al wel eens eerder gedaan maar het staat in de syllabus en dan moet 't.
De actieve onderdelen zijn leuk; brandjes blussen, van de glijbaan, deuren openmaken, het zwembad en het reddingsvlot in.
Terug de klas in is minder.
Dan een week naar de sim; vijf dagen oefenen gevolgd door een examen. Ook niets nieuws, dezelfde kist maar nu met iets andere procedures. Elk bedrijf doet 't net weer even anders :roll:
En inmiddels twee trainingsvluchten gedaan met een instructeur. Leuk om weer eens Noord Atlantisch te vliegen. Paar dagen over, dus in New York even de toerist uitgehangen, een voordeel van dit baantje.

Maar tussen de cursussen door hebben we ook gewerkt aan het schip. Deuken uit de buikdenning laten trekken door een daarin gespecialiseerd bedrijf. Een stalen vloer is leuk maar hij blijft niet glad. De vloer ligt er inmiddels wel zo'n twintig jaar in, en hij is door talloze grijpers 'onder handen genomen'. Veel deuken en deukjes, putjes etc. Wat vooral vervelend is als je het ruim uitgespoten hebt en de vloer droog wil strippen. Dan blijft er overal water staan in die putjes. Allemaal extra werk om het droog te krijgen.

Dus de Butsenspecialist laten komen. Die heeft in drie dagen de meeste oneffenheden gladgestreken. Als je echt alles eruit wil kun je beter een nieuwe vloer laten leggen. Maar dat is me te duur en zo slecht is hij nu ook weer niet.
Het gaat als volgt; eerst word in alle deuken een oog gelast. Dan komt er een portaaltje overheen met een hydraulische cilinder en een haak eraan. Met een door een simpele compressor aangedreven hydrauliekpompje wordt vervolgens de deuk omhoog eruit getrokken, tot een haartje boven het 'maaiveld'. Dat omdat hij later altijd iets terugzakt.
Druk tot zo'n 300 bar. Hoe dikker het staal hoe meer druk er nodig is, tot wel 700 bar met de moderne staalsoorten als Hadox etc. Mijn vloer is van 8mm staal-52, en bleek erg zacht. Het was niet mogelijk om grote deuken ineens eruit te trekken, hij kwam vooral plaatselijk omhoog, en scheurde ook nog eens vaak in rond de las, wat dan weer dichtgelast moest worden.
Daarna wordt het oog eraf gesneden, en de las glad geslepen. Die deuk eruit trekken is in een paar seconden gebeurd, het lassen en vooral wegslijpen is meer werk. Van dat wegslijpen heb ik de meeste zelf gedaan, ongeschoold werk kan ik wel :wink:
We hebben in een kleine drie dagen zo'n 200 deuken onder handen genomen. Niet alles is weg, je vergeet er altijd een paar. Maar het ziet er nu een stuk gladder uit.
Na afloop de nodige emmers slijpsel opgeveegd en gestofzuigd. Daarna in de verf gerold en nu ziet het er weer keurig uit.

Morgen tussen de opleidingen door even een reisje doen; 500 ton palmkern expeller van Amsterdam naar Bergambacht.
Zin in!

De foto's:
Eerst een weekje in de klas.
Eerst een weekje in de klas.
71E69B8F-6AA3-4AFC-BBF1-61E542F9E074.jpeg (81.19 KiB) 1039 keer bekeken
Een cabine-trainer, om van de glijbaan te oefenen.  Fun!
Een cabine-trainer, om van de glijbaan te oefenen. Fun!
IMG_4128.jpeg (147.86 KiB) 1039 keer bekeken
Eerste-hulp oefenpop om te reanimeren.  We kregen er geen leven in..
Eerste-hulp oefenpop om te reanimeren. We kregen er geen leven in..
IMG_4139.jpeg (285.83 KiB) 1039 keer bekeken
Een hele rij simulatoren
Een hele rij simulatoren
IMG_4163.jpeg (171.83 KiB) 1039 keer bekeken
Nood procedures
Nood procedures
IMG_4153.jpeg (168.03 KiB) 1039 keer bekeken
In de sim kan het ook mooi weer zijn ;)  Bekend veld trouwens..
In de sim kan het ook mooi weer zijn ;) Bekend veld trouwens..
IMG_4151.jpeg (101.52 KiB) 1039 keer bekeken
Vele tientallen ogen..
Vele tientallen ogen..
IMG_4183.jpeg (178.76 KiB) 1039 keer bekeken
Putten in de vloer krijgen een oog wat op een punt wordt vastgelast
Putten in de vloer krijgen een oog wat op een punt wordt vastgelast
IMG_4185.jpeg (155.66 KiB) 1039 keer bekeken
'Knikken' in de vloer krijgen een stuk strip.
'Knikken' in de vloer krijgen een stuk strip.
IMG_4184.jpeg (198.15 KiB) 1039 keer bekeken
Portaaltje erboven, en de deuk wordt glad getrokken.
Portaaltje erboven, en de deuk wordt glad getrokken.
IMG_4182.jpeg (167.72 KiB) 1039 keer bekeken
Het meeste werk is het gladslijpen na afloop.  Door yours truly :)
Het meeste werk is het gladslijpen na afloop. Door yours truly :)
D68A297F-F249-4128-8AC9-833A725F615B.jpeg (128.99 KiB) 1039 keer bekeken
Op deze plek bleek de vloer niet vast te zitten aan de spanten.  Dat gelijk ook maar opgelost; slechte lassen uitgeslepen, hydraulische pers erop en opnieuw gelast
Op deze plek bleek de vloer niet vast te zitten aan de spanten. Dat gelijk ook maar opgelost; slechte lassen uitgeslepen, hydraulische pers erop en opnieuw gelast
IMG_4200.jpeg (153.72 KiB) 1039 keer bekeken
Alle spullen zitten in een oudxe paardentrailer die we in het ruim zetten.
Alle spullen zitten in een oudxe paardentrailer die we in het ruim zetten.
IMG_4215.jpeg (129.86 KiB) 1039 keer bekeken
Na afloop er weer uit, met het hijstuig van de luxe motor Gerarda.  Bedankt Hans!
Na afloop er weer uit, met het hijstuig van de luxe motor Gerarda. Bedankt Hans!
IMG_4221.jpeg (159.53 KiB) 1039 keer bekeken
De laatste hijs eruit.  Wat achterblijft is een vieze bende..
De laatste hijs eruit. Wat achterblijft is een vieze bende..
IMG_4224.jpeg (242.43 KiB) 1039 keer bekeken
Diverse emmers veegsel komen eraf.
Diverse emmers veegsel komen eraf.
IMG_4231.jpeg (127.09 KiB) 1039 keer bekeken
Weer schoon.  Nee, de wat ingezette vloer tussen de spanten laten zitten.  Als je dat ook weg wilt hebben moet je een nieuwe vloer laten leggen.
Weer schoon. Nee, de wat ingezette vloer tussen de spanten laten zitten. Als je dat ook weg wilt hebben moet je een nieuwe vloer laten leggen.
IMG_4232.jpeg (123.53 KiB) 1039 keer bekeken
In de ruimverf gerold en weer netjes.  Nadeel is dat je nu alle kleine oneffenheden beter ziet..
In de ruimverf gerold en weer netjes. Nadeel is dat je nu alle kleine oneffenheden beter ziet..
IMG_4237.jpeg (117.86 KiB) 1039 keer bekeken
Waar dit is hoef ik niet uit te leggen
Waar dit is hoef ik niet uit te leggen
IMG_4258.jpeg (307.95 KiB) 1039 keer bekeken
In het buitenland toch weer op zoek naar schepen ;)
In het buitenland toch weer op zoek naar schepen ;)
IMG_4252.jpeg (229.12 KiB) 1039 keer bekeken
Een schip met historie
Een schip met historie
IMG_4246.jpeg (319.96 KiB) 1039 keer bekeken
Eén groot vrachtruim.
Eén groot vrachtruim.
IMG_4251.jpeg (197.38 KiB) 1039 keer bekeken
Ook een vrachtruim
Ook een vrachtruim
IMG_4265.jpeg (221.33 KiB) 1039 keer bekeken

mastodont
Berichten: 7761
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

bedankt
we zijn weer bij
gr
leo

navigatie
Berichten: 1431
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Erik,
Bedankt voor de up date
Eens te meer laat je zien dat je van alle markten thuis bent.
Helemaal geweldig.

grt Wim

veen1195
Berichten: 333
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Zeker weer ‘n mooie reportage.
Mooie foto van het inwendige van dat oude zeeschip in Newyork?
Alleen jammer van dat beton tussen de sporen...
Ik mag graag dergelijke constructies zien;helaas zaten de schepen die ik gehad heb, wat minder fraai in elkaar...

De stalen vloer:ben met ‘n schip gaan varen waar ‘n toen nieuwe vloer in lag , 10 mm gewoon staal, want Hardox was toen (jaren ‘90) nog niet zo in de mode.
15 jaar later het schip verkocht met ‘n vloer vol deuken, deukjes en ribbels (zgn. wasbord).
Eigenlijk nooit overwogen om ‘n actie als jij gedaan hebt, te doen:wel ‘n paar heel felle deuken eruit laten branden en nieuw plaatje erin.
Uiteraard ging het droogtrekken steeds lastiger maar uit de aard van de ladingen die ik vervoerde, was dat ook niet elke reis nodig.

Foto verder naar boven is ,neem ik aan,Schiphol; in die kleine (de oude) verkeerstoren ben ik eens geweest, bij de afdeling KNMI.
‘n Kennis van ons werkte daar en liet ons eea zien en gaf daar uitleg bij.
Conclusie: Het regende!

Erik, succes maar weer met het tweede gedeelte van topicnaam. Gr. Jan.

Janna
Berichten: 1907
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

VV is teruggezakt tot blz 3 van het forum :oops:
Tijd voor een update dus.

We waren gebleven bij een reisje palm van Amsterdam naar Bergambacht - al teveel korter komen ze niet :wink:

Vrijdagmiddag vanuit Jutphaas naar Amsterdam, daar valt weinig over te melden. Het ARK kennen we wel.
Overnacht in de Nieuwe Houthaven, ik probeer alle overnachtings plekjes een keer uit in die hoek. Ze zijn eigenlijk allemaal goed. Ik lig het liefste voor de Westerkeersluisbrug, prachtige steiger en je loopt er zo de stad in.
Zaterdagmorgen geladen bij Weegtoren 3 van de IGMA, uit de bulkcarrier Daimongate in de Mercuriushaven. Het zat er in een half uurtje in. Dichtgelegd en gelijk weg. 's-Avonds in Bergambacht vastgemaakt, nog wat aanwijzingen van de pont gehad hoe je er het beste inkomt daar. Vroeger was de hoek erg droog, maar ik dacht dat ze gebaggerd hadden. Niet minder dan 2m eronder gezien.
Maandagochtend gelost en net na de middag leeg.
Leeg terug naar Jutphaas. Onderweg uit- en afgespoten dus met een schoon schip weerom.

Rest van de week oa wat geklust, m'n Dome camera's waren al naar voor- en achterop verhuisd, en nu hebben we onder de navigatielicht-bakken Low light Zoomcamera's geplaatst. Die hebben minder last van achtergrondverlichting als infra rood camera's. Ze werken prima en ik heb de schijnwerpers in de zij nauwelijks meer nodig.
Ook nog een klusje ruitenwissers gedaan; ik heb er nu 3 die synchroon lopen mbv een printje, en ik zie met regen nu ook wat aan stuurboord. Plus een instelbare interval schakeling erop. Het wordt nog wel eens wat hier. Als ik nu ergens tegenaan kleun kan ik niet meer zeggen dat ik het niet zag :mrgreen:

Toen weer een stukje vliegen; m'n laatste Line trainingsvlucht gedaan, Luik- Tel Aviv vv. Lekker weer was het daar, beter dan in NL.

Dagje mee geholpen met klinken op de Zes Broeders in Arnhem, een koftjalk in restauratie van een kennis. Met z'n drieen een heleboel klinknagels in het berghout en voordek geslagen. Mooi werk en een mega grote klus, maar het komt goed. Prachtig schip.

Na de kerst BLN-Schuttevaer vergadering in Vreeswijk, waar uitgebreid gesproken werd over de Fosfine vergiftiging van de bemanning van ms Fox. Droevig verhaal, maar ik begrijp dat ze inmiddels wel aan de beterende hand zijn. Hopelijk zonder blijven de schade maar ik houd m'n hart vast. De hele binnenvaart gemeenschap leeft mee en wacht in spanning op het resultaat van het onderzoek hoe dit kon gebeuren.

De afloop van de vergadering niet afgewacht want ik werd 's-middags gebeld door m'n bevrachter dat ik aan de reis was; sojaschroot van Bunge in de Mercuriushaven naar Ooigem, maandagochtend vroeg te laden. Dus voortijdig weg uit de vergadering, de buurman van de poedertanker Aqua Vita kwam even uit de vergadering en liet me er even tussenuit (dank Maurits 8) ), en naar Amsterdam.

Weekeind weer even terug naar de luchtvaart; op zaterdag naar Tel Aviv en zondag via Cairo terug naar Luik, met 100 ton aardbeien en sperziebonen.

Maandagochtend de soja geladen en binnen de Beatrixsluizen blijven liggen, waar we oud jaar gevierd hebben. Nieuwjaarsdag uitgeslapen en richting Belgie. Tot Sluiskil gekomen, alle sluizen zaten mee, zo kan 't dus ook. En we waren niet de enigen die op Nieuwjaarsdag voeren, de mooie van Goor Takana liep met ons mee over Zeeland. Volgende dag liep het een stuk trager; 2 uur wachten voor Evergem want die draaiden pas vanaf negen uur, en we waren bepaald niet de eerste in de schut-volgorde. Ook bij Vijve en Ooigem duurde het een uur voordat we aan de beurt waren, en zo werd het alsnog avond voordat we in Ooigem lagen, bij vanden Avenne.

In dat droge stuk beneden Vijve moesten we nog flink in de ho-ijzers. Twee grote jongens 110x11,45 passeerden elkaar en een liep uit z'n roer, schampte de kont van z'n tegenvaart en kwam recht op ons af. Gelukkig lagen we beiden op 20 m afstand van elkaar stil, anders was het kop op kop geworden. We lagen gelukkig al bijna stil en dat was maar goed ook.
En bij het vastmaken in Ooigem kwam er een geladen schip met gang voorbij en die trok een touw kapot. Gelukkig in de lus. Volgende keer graag iets langzamer buurman, je moet toch gezien hebben dat we nog niet vast lagen :roll:

Volgende ochtend gelost, en daarmee het jaar afgesloten; 32 vaar-reizen gedaan, en 26 vluchten.

en terug naar Evergem. Onderweg schoongemaakt en weer klaar voor reis 1/2020; 270 ton staalplaten van Antwerpen naar de Maasvlakte, maandagochtend te laden.
Gisteren uitgeslapen, in Terneuzen boodschappen gedaan en over de vloed de Schelde op. Royersluis binnen geschut en in het Straatsburgerdok een handig plekje gevonden dichtbij de stad. Later vanmiddag verhalen naar het Delwaide dok. Moest die naam niet veranderen; iets met een oorlogs-verleden?

En dat was 'm weer.


Plaatjes hieronder.
In kerst-stemming binnen de Zuidersluis in Jutphaas,
In kerst-stemming binnen de Zuidersluis in Jutphaas,
IMG_4320.jpeg (123.49 KiB) 396 keer bekeken
De door Fosfine gas getroffen Fox, ligt hier nog steeds stil
De door Fosfine gas getroffen Fox, ligt hier nog steeds stil
IMG_4276.jpeg (132.6 KiB) 396 keer bekeken
De kenner ziet wel waar dit is
De kenner ziet wel waar dit is
IMG_4278.jpeg (60.94 KiB) 396 keer bekeken
Dit is heel ergens anders ;)
Dit is heel ergens anders ;)
EBE62602-065C-400D-ACAD-3E5E97D487EC.jpeg (121.8 KiB) 396 keer bekeken
Palm lossen in Bergambacht.
Palm lossen in Bergambacht.
IMG_4283.jpeg (160.97 KiB) 396 keer bekeken
We mochten niet verder naar voren liggen, zodat het niet te erg stoof voor de buurt.
We mochten niet verder naar voren liggen, zodat het niet te erg stoof voor de buurt.
IMG_4285.jpeg (181.38 KiB) 396 keer bekeken
Voordek klink-klus
Voordek klink-klus
IMG_4310.jpeg (179.68 KiB) 396 keer bekeken
Geklonken mastkoker.
Geklonken mastkoker.
IMG_4314.jpeg (249.46 KiB) 396 keer bekeken
Mooi plekje om te liggen, luxe steigers.
Mooi plekje om te liggen, luxe steigers.
IMG_4322.jpeg (120.22 KiB) 396 keer bekeken
Zowat alle grote rivieren in een blik
Zowat alle grote rivieren in een blik
IMG_4324.jpeg (77.2 KiB) 396 keer bekeken
Vracht laden, op pallets ipv los gestort..
Vracht laden, op pallets ipv los gestort..
IMG_4299.jpeg (118.08 KiB) 396 keer bekeken
Soja laden bij Bunge in de Mercuriushaven.
Soja laden bij Bunge in de Mercuriushaven.
IMG_4331.jpeg (156.01 KiB) 396 keer bekeken
Visite
Visite
2188845A-064E-4348-9F7C-3FFB60FD755B.jpeg (135.39 KiB) 396 keer bekeken
OP de Leie komen we de Amorsita tegen.  Te koop, voor als je een schip zoekt ;)
OP de Leie komen we de Amorsita tegen. Te koop, voor als je een schip zoekt ;)
IMG_4342.jpeg (150.15 KiB) 396 keer bekeken
We raken de soja weer kwijt, bij vanden Avenne in Ooigem.
We raken de soja weer kwijt, bij vanden Avenne in Ooigem.
IMG_4343.jpeg (192.33 KiB) 396 keer bekeken
Grote bulkfiets (12,50 diep) met sleepboten van bijpassende kleur.
Grote bulkfiets (12,50 diep) met sleepboten van bijpassende kleur.
IMG_4346.jpeg (129.14 KiB) 396 keer bekeken
Vaste wrijfhouten, en niet zo zuinig ook.  Mokokhé
Vaste wrijfhouten, en niet zo zuinig ook. Mokokhé
IMG_4347.jpeg (171.99 KiB) 396 keer bekeken
Achterop ook al.  Is dit nu een nieuwe 'Luxe motor"?
Achterop ook al. Is dit nu een nieuwe 'Luxe motor"?
IMG_4348.jpeg (150.77 KiB) 396 keer bekeken
Kade binnen de Oostsluis Terneuzen is bijna klaar.  Netjes.
Kade binnen de Oostsluis Terneuzen is bijna klaar. Netjes.
IMG_4349.jpeg (132.38 KiB) 396 keer bekeken
Op het eiland waar de nieuwe sluis komt wordt hard gewerkt.
Op het eiland waar de nieuwe sluis komt wordt hard gewerkt.
IMG_4350.jpeg (130.41 KiB) 396 keer bekeken
Een bulkcarrier wordt gelicht in de Put van Terneuzen.  Boot erbij om het zwaaien op tij in goede banen te leiden denk ik.
Een bulkcarrier wordt gelicht in de Put van Terneuzen. Boot erbij om het zwaaien op tij in goede banen te leiden denk ik.
IMG_4351.jpeg (114.82 KiB) 396 keer bekeken

navigatie
Berichten: 1431
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Mooie serie Erik. Het is wel indrukwekkend, vliegen en varen :P

" 's-Avonds in Bergambacht vastgemaakt, nog wat aanwijzingen van de pont gehad hoe je er het beste inkomt daar. Vroeger was de hoek erg droog, maar ik dacht dat ze gebaggerd hadden. Niet minder dan 2m eronder gezien."

Ik dacht dat Bram vorig jaar een paar keer met zout naar Bergambacht geweest is en die is een stuk groter :mrgreen: en dat ging ook. Ik heb hem niet horen klagen ten minste.
Nu platen laden, weer eens wat anders.
Goede vaart.
grt Wim



Plaats reactie