Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ja Wim bijna dagelijks nu, pendel Ijmuiden-moerdijk deze maand 2 reisjes in de week😉
vaar om te leven (niet andersom)

navigatie

Bericht door navigatie »

Scheelt een hoop werk, je hoeft je kunststof keggen niet op te ruimen :D
Goed weekend
grt Wim

veen1195

Bericht door veen1195 »

Leuke reportage weer, Erik en dito filmpje; schip ziet er idd keurig uit plus mooi motor-geluid.

Je vroeg over Java-Seilles; die los-laadplek wordt vanouds zo genoemd.
Java ligt aan de linkeroever iets stroomafwaarts en Seilles nabij de brug.
Andenne ligt nabij de brug aan de rechteroever maar de gemeentegrenzen omvatten (tegenwoordig?)ook de eerstgenoemde plaatsen en dat kan dan tot verwarring leiden.

Zo’n 45 jaar geleden hebben we daar eens 500 ton tarwe geladen.
Ging niet zonder gezeur want we hadden zout gelost en de grenen buikdenning wilde, ook door het matige weer, niet drogen, zodat de controleur in eerste instantie het ruim afkeurde.
Zijn nog met benzine en lucifers in de weer geweest om laadgereed te worden..

Gr. Jan.

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

Ja Eric, je hebt er weer een mooi lees en kijkplaatje van gemaakt.
Dat plaatje Hoei was voor mij ech waaaauw.
Het is inmiddels echt meer dan een halve eeuw geleden dat we reis op reis zand naar Hoei brachten.
Wij losten dan aan bakboord juist beneden de brug waarvan je op de foto nog net een stukje ziet.
En als we dan leeg waren gingen we onder deze brug door om (meestal) in Bas-Oha en soms in Sclayn of Nameche stenen te gaan laden.
Veel is ook daar veranderd, maar de vieuw op jouw foto is voor mij zo'n mooi authentiek plaatje.... g-e-w-e-l-d-i-g!

Wat die verschilende plaatnamen voor eenzelfde fabriek, laadplaats, of sluis betreft dat is van alle tijden en daar kom je nooit uit.
Zo werd de eerste sluis boven Hoei Bas-Oha genoemd, maar behoorde tot Ben Ahin.

En voor wie denkt dat dit in Nederland beter is:
Sluis Belfeld ligt in Baarlo
Sluis Grave ligt in Nederasselt

Ga maar eens vanuit Arnhem naar het noorden dan kom je in Zuidlaren ga je naar het oosten kom je in Westervoort, naar het zuiden vind je Noord Brabant, en ga je naar het westen dan kom je al gauw in Oosterbeek..... Logisch toch.....?

veen1195

Bericht door veen1195 »

Ik was al ‘n aantal keren door de sluizen van Kwaadmechelen gekomen, toen ik op ‘n bonnetje ‘ sluis Ham’ zag staan.

De keer daarop riep ik per marifoon de sluis op : ‘ sluis Ham, opvaart’.
De reactie: ‘ Kwaadmechelen luistert ‘ ..

peelander

Bericht door peelander »

Iedereen bedankt voor de aanvulling op de foto's van de afgezaagde duwspits, pousseur, Angele.
groeten
Jan van der Pluijm

Janna

Bericht door Janna »

Redelijk bijtijds gestopt in IJzendoorn vandaag, dus nog even tijd voor het forum.

Na leegkomst in Java-Seilles (bedankt voor de uitleg Jan 8) ) snel de losverklaring opgehaald en weg, want er was gebeld van het Consortium Grensmaas dat ik ipv maandag al op zaterdagmiddag kon laden als ik dat wilde. Dat kwam me goed uit want ik wil komende week een paar klusjes laten doen in Sliedrecht & Rotterdam.

Ik had tijdens het lossen al afgespoten dus de meeste soja was al van dek.
Speciaal voor Kapitein Spok, Huy vanaf de andere kant gezien.
Speciaal voor Kapitein Spok, Huy vanaf de andere kant gezien.
IMG_1949.jpeg (179.62 KiB) 1246 keer bekeken
Sluis d'Ampsins Neuville liep vlot want ondanks dat ik als vierde arriveerde mocht ik toch met de eerste schutting mee, omdat ik mooi naast de 80 bij 8,20 Lente in de sluis paste. 7,25 + 8,20 = 15,45 =< 16m. De buurman was onder de indruk van m'n kopschroef 8)

Maar vervolgens een half uur voor Yvoz Ramet liggen drijven; you win some, you loose some..

De doortocht in Luik was leuk, de bruggen in het centrum zijn prachtig verlicht.
Serie foto's van Liege by night, een feeëriek schouwspel met alle verlichte bruggen.  Pont Albert 1er
Serie foto's van Liege by night, een feeëriek schouwspel met alle verlichte bruggen. Pont Albert 1er
IMG_1954.jpeg (113.27 KiB) 1246 keer bekeken
Pont Kennedy
Pont Kennedy
IMG_1955.jpeg (131.03 KiB) 1246 keer bekeken
Onder de brug, het lijkt wel of hij van kleur verandert
Onder de brug, het lijkt wel of hij van kleur verandert
IMG_1956.jpeg (136.29 KiB) 1246 keer bekeken
Ik wilde eigenlijk nog voor tien uur door Klein Ternaaien schutten maar trof de sluis precies verkeerd, dus voor de brug overnacht. Beetje weinig bolders daar, als ze er overal nu eens een tussen zouden zetten..

Volgende morgen even een rondje Sint Pietersberg gelopen, en daarna de sluis in.
Het voordeel van een trage sluis (met glijbolders); je kunt je hele ruim uitspuiten tijdens de schutting :mrgreen:

Half twee 's middags de werkhaven Trierveld in.
Werkhaven Born-Trierveld in.
Werkhaven Born-Trierveld in.
IMG_1958.jpeg (131.85 KiB) 1246 keer bekeken
De ijkmeester daar vaart met een mooi sleepbootje rond en kwam gelijk de ijken opnemen.
Onder de band
Onder de band
IMG_1959.jpeg (193.5 KiB) 1246 keer bekeken
Half uurtje later onder de band, 564 ton geladen, en weer weg. Laadbon kwam later via de mail, goed geregeld.
Onderweg nr Maasbracht
Onderweg nr Maasbracht
448CC608-4AC6-4316-AFBB-1A9B8BF82619.jpeg (162.92 KiB) 1246 keer bekeken
Beneden sluis Heel vastgemaakt.
Vastmaken beneden sluis Heel
Vastmaken beneden sluis Heel
IMG_1962.jpeg (158.22 KiB) 1246 keer bekeken

Vandaag heel relaxt de Maas af. Lekker rustig op zondag.

En ik weet niet of het aan mij ligt, maar Belfeld treft ik bijna altijd verkeerd, of ik schut er in ieder geval traag, en Sambeek staat altijd klaar en ik ben in een wip geschut.

Half zes vanavond in IJzendoorn vastgemaakt tijdens :evil: een dikke bui, morgen verder.

Kees Keijzer

Bericht door Kees Keijzer »

Erik; Mijn zoon lag in Ampsin Neuville met de MIRA AURATUS ook voor de bovenkant van de sluis.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

Janna

Bericht door Janna »

Aha, dan heb ik ‘m nog gesproken 😄

Sperwer

Bericht door Sperwer »

Lekker bezig Erik.
Een vrije vogel vangt altijd wat!
Mooie reportages en wij varen en kijken prettig mee.

Voor 'Sperwer' was het een kort seizoen, dus ben ik nu gedwongen met pensioen geraakt.
Hoewel het een heerlijke gelegenheid geeft om e.e.a. aan achterstalligheid weg te werken en die neem ik dan ook dankbaar te baat.

Groet, Alex

Plaats reactie