Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Buiten regent 't, dus een mooie gelegenheid voor een forum-update.
Schaatsen op tv erbij, en intussen een verhaaltje typen en foto's uitzoeken
Laatste post was medio november, over een reisje grind van de grensmaas naar Delft .
Na een overnachting in IJzendoorn de volgende ochtend door naar Sliedrecht. Pas een dag later lossen in Delft, dus even tijd voor een paar klusjes.
Door Lemmen Diesel Engines de toerenverstelmotor van de boegschroefmotor laten repareren want dat was niet helemaal goed gemaakt en liep los. Dat had ik tijdelijk opgelost met ty-wraps maar is nu dus definitief gefixt.
Toen met monteur Wim van Hoogendijk Sliedrecht aan de gang.
De startluchtcompressor van de Deutz deed bijna niets meer. Daar bleek de hoge druk terugslagklep losgetrild, dus dat was snel door mezelf opgelost.
Daarnaast rookte de Deutz een beetje, wat-ie vroeger nooit deed. Daar bleken de verstuiverleidingen de oorzaak. Wanneer je die vastzet aan de verstuiver knijp je op termijn de leiding een beetje dicht, waardoor de doorstroming minder wordt. Daardoor wordt tijdens de inspuiting de leiding ahw een beetje 'opgeblazen', als een soort ballonnetje zeg maar. En druppelt de verstuiver een beetje na, want die leiding ontspant zich weer. Dat geeft een deels te late verbranding en dus rook. Leidingen opgeboord en het probleem was verholpen. Scherpe diagnose van Wim.
Gelijk even indicateurdiagrammen gemaakt om de motorconditie te checken. Uitslag prima; compressie en verbrandingsdrukken nominaal.
Het laatste probleem was een te hoog stationair toerental van de Deutz. Hij wil meestal niet langzamer dan 150 toeren en dat is met manoevreren niet handig. Het gekke is dat-ie heel soms wél terug gaat naar de normale 100 klappen. Van alles bekeken en opnieuw afgesteld, maar niet op kunnen lossen. Hij blijft te hard draaien. Waarschijnlijk is de regulateur vér versleten. Het is allemaal fijnmechanica daarbinnen, en dat repareren is geen sinecure. En vindt maar eens een andere..
Er is hier zeker niemand die een nog redelijke Deutz 536 regulateur op de plank heeft liggen
Door naar Delft en de volgende dag bij Dyckerhoff Basal het grind gelost. 's Middags leeg en de Schie weer uit.
Overnacht in de Voorhaven van Schiedam.
Volgende dag al weer vroeg laden bij Mammoet. Constructie voor Zeebrugge, 14 stuks koelers van 8 ton. Paste mooi in het ruim, en de eerste keer dat ik voordeel had van de deze zomer verplaatste gebinten. Net iets meer dan 100 ton dus lekker vlot geladen. Na afloop de Maashaven in, want ik had de volgende dag een klusje aan de Janna. In de Maashaven liggen sinds kort mooie nieuwe steigers, en ik kon 'm op een prachtig plekje helemaal vooraan neerleggen.
Naar Vreeswijk, en de Janna verhaald naar de Handelskade. Vanwege een rotte plek in de oude mast hadden we bij 't Berghout in Koudum een nieuwe besteld. Die werd de volgende morgen door een speciale vrachtwagen uit Friesland gebracht. Bij onze ligplaats aan de Vaartse Rijn kon die vrachtwagen z'n kont niet keren, vandaar dat we naar de Handelskade uitweken. De vrachtwagen had een hydraulische kraan die bijna 20m ver reikte. Het klusje was met een uur bekeken. Oude mast eraf gepakt en even weggelegd. Toen de nieuwe in de koker gelegd, en de oude op de wagen.
De chauffeur ging na een bakkie koffie terug naar Bakhuizen, en wij naar onze vaste ligplaats. De rest van de dag bezig geweest met aankoppelen van de wanten, de dekverlichting, rood-boven-groen, windmeter en marifoonantenne. Trommelstok met nieuwe vleugel erop geschroefd. Daarna opgedraaid; hij paste mooi in de koker en ook de lengte van de wantspanners bleek voldoende. Vakwerk door de mastenmaker
Volgende dag weer teruggeschakeld van de historische- naar de hedendaagse binnenvaart. Om zes uur de Maashaven uit, en om half zeven in Evergem. Alle sluizen liepen vlot, en ook nog eens een mooi tij op de Schelde. Bij zowel de Volkerak als de Krammer de jachtensluis gekregen, en dat hoort ook met zo'n vrachtjacht natuurlijk
Volgende dag zondag, dus een kort stukje gedaan, ook al omdat de bruggen in Brugge dan niet gedraaid worden. Bij de Moerbrugge brug strand je dan. Naast het prachtige motorkastje Verwisseling overnacht.
Volgende ochtend in alle vroegte door de stad. Dik van mist dus op radar, en dan moet je op klein water nog best goed opletten. Maar niks geraakt en rond koffietijd in Zeebrugge. 's Middags de constructie gelost bij Wallenius in het verbindingskanaal. Het ging op flats met een carferry mee naar de US, Baltimore begreep ik.
Terug naar Brugge waar je mooi kunt liggen op de wachtpalen tegenover de jachthaven Flandria.
Heel wat afgebeld maar daar in de buurt geen lading te vinden dus leeg terug naar NL. Onderweg werd ik gebeld of ik een reisje naar China kon doen en dat toegezegd. Een kist-crew operatie naar Zhengzhou gedaan. Met oa rollen RVS staal en constructie. Mondkapjes terug uiteraard.
Toen twee keer heen en weer naar New York, met oa paarden, jet-engines en ASML machines.
Daarna naar Amsterdam, om de volgende ochtend in de Mercurius sojameel voor Gent te laden uit mv Brickfielder via WT4 van de IGMA. Die kunnen echt keihard want in een half uur zat 't erin. Met Vliegende vaart zeg maar
Toen rustig aan gedaan, en bijtijds gaan liggen buiten de Beatrix om eens goed bij te slapen.
Volgende dag richting Zeeland, om met een plaatselijk goed bekende loods de Schelde over te gaan. Jullie kennen 'm allemaal
In het oude gat van Terneuzen overnacht.
Daar twee dagen liggen wachten op lossing, beetje geklust en een rondje gerend.
Bij Eurosilo in het Rodenhuizedok het sojameel gelost, om de volgende ochtend bij Eurosilo in het Sifferdok alweer soja te laden, bonen deze keer.
Weer voor Zeebrugge, dat ken ik inmiddels
Dagje in de Ringvaart gelegen want er was geen haast bij.
Wederom een weekendje Brugge.
Maandagochtend de stad door en naar Zeebrugge. Bij Borlix de soja gelost, tijdens diverse regenbuien, dus veel open- en dichtleggen. 'sMIddags leeg en terug naar Brugge.
In de Verbindingssluis kreeg ik nog bezoek van de bemanning van de Albatros uit Werkendam, die wilden de Deutz wel eens zien. Dus even aan de praat gemaakt. Die hebben in de familie nog wel meer oude motoren, oa de Stork AR216 in de Anna ex Mayenne.
Geen reis te vinden in die contreien, dus alweer leeg weg. Er kwamen diverse reizen voorbij, maar de prijzen zijn niet erg feestelijk voor de tijd van het jaar. Of de condities waren onmogelijk; midden in de nacht laden of zo
Meestal valt er net voor de feestdagen nog wel een mooie kerstreis te scoren maar dat wilde deze keer niet lukken. Belletje gehad of ik een reisje New York kon doen en dat maar gepakt.
Terug via Hansweert, en Meerkerk ivm familiebezoek. In Vreeswijk aan de Handelskade naast de Andromeda vastgemaakt. Daar liggen we met een schip of tien over de feestdagen. Niet echt druk dus. Er wordt nog best veel gevaren, misschien door de Covid-19 situatie. Ook Werkendam lag niet vol.
Op kerstavond weg voor m'n kerstreis nr JFK, en 's avonds tweede kerstdag weer terug aan boord.
Volgende week eens kijken of er nog wat te varen valt.
Plaatjes:
Schaatsen op tv erbij, en intussen een verhaaltje typen en foto's uitzoeken

Laatste post was medio november, over een reisje grind van de grensmaas naar Delft .
Na een overnachting in IJzendoorn de volgende ochtend door naar Sliedrecht. Pas een dag later lossen in Delft, dus even tijd voor een paar klusjes.
Door Lemmen Diesel Engines de toerenverstelmotor van de boegschroefmotor laten repareren want dat was niet helemaal goed gemaakt en liep los. Dat had ik tijdelijk opgelost met ty-wraps maar is nu dus definitief gefixt.
Toen met monteur Wim van Hoogendijk Sliedrecht aan de gang.
De startluchtcompressor van de Deutz deed bijna niets meer. Daar bleek de hoge druk terugslagklep losgetrild, dus dat was snel door mezelf opgelost.
Daarnaast rookte de Deutz een beetje, wat-ie vroeger nooit deed. Daar bleken de verstuiverleidingen de oorzaak. Wanneer je die vastzet aan de verstuiver knijp je op termijn de leiding een beetje dicht, waardoor de doorstroming minder wordt. Daardoor wordt tijdens de inspuiting de leiding ahw een beetje 'opgeblazen', als een soort ballonnetje zeg maar. En druppelt de verstuiver een beetje na, want die leiding ontspant zich weer. Dat geeft een deels te late verbranding en dus rook. Leidingen opgeboord en het probleem was verholpen. Scherpe diagnose van Wim.
Gelijk even indicateurdiagrammen gemaakt om de motorconditie te checken. Uitslag prima; compressie en verbrandingsdrukken nominaal.
Het laatste probleem was een te hoog stationair toerental van de Deutz. Hij wil meestal niet langzamer dan 150 toeren en dat is met manoevreren niet handig. Het gekke is dat-ie heel soms wél terug gaat naar de normale 100 klappen. Van alles bekeken en opnieuw afgesteld, maar niet op kunnen lossen. Hij blijft te hard draaien. Waarschijnlijk is de regulateur vér versleten. Het is allemaal fijnmechanica daarbinnen, en dat repareren is geen sinecure. En vindt maar eens een andere..
Er is hier zeker niemand die een nog redelijke Deutz 536 regulateur op de plank heeft liggen

Door naar Delft en de volgende dag bij Dyckerhoff Basal het grind gelost. 's Middags leeg en de Schie weer uit.
Overnacht in de Voorhaven van Schiedam.
Volgende dag al weer vroeg laden bij Mammoet. Constructie voor Zeebrugge, 14 stuks koelers van 8 ton. Paste mooi in het ruim, en de eerste keer dat ik voordeel had van de deze zomer verplaatste gebinten. Net iets meer dan 100 ton dus lekker vlot geladen. Na afloop de Maashaven in, want ik had de volgende dag een klusje aan de Janna. In de Maashaven liggen sinds kort mooie nieuwe steigers, en ik kon 'm op een prachtig plekje helemaal vooraan neerleggen.
Naar Vreeswijk, en de Janna verhaald naar de Handelskade. Vanwege een rotte plek in de oude mast hadden we bij 't Berghout in Koudum een nieuwe besteld. Die werd de volgende morgen door een speciale vrachtwagen uit Friesland gebracht. Bij onze ligplaats aan de Vaartse Rijn kon die vrachtwagen z'n kont niet keren, vandaar dat we naar de Handelskade uitweken. De vrachtwagen had een hydraulische kraan die bijna 20m ver reikte. Het klusje was met een uur bekeken. Oude mast eraf gepakt en even weggelegd. Toen de nieuwe in de koker gelegd, en de oude op de wagen.
De chauffeur ging na een bakkie koffie terug naar Bakhuizen, en wij naar onze vaste ligplaats. De rest van de dag bezig geweest met aankoppelen van de wanten, de dekverlichting, rood-boven-groen, windmeter en marifoonantenne. Trommelstok met nieuwe vleugel erop geschroefd. Daarna opgedraaid; hij paste mooi in de koker en ook de lengte van de wantspanners bleek voldoende. Vakwerk door de mastenmaker

Volgende dag weer teruggeschakeld van de historische- naar de hedendaagse binnenvaart. Om zes uur de Maashaven uit, en om half zeven in Evergem. Alle sluizen liepen vlot, en ook nog eens een mooi tij op de Schelde. Bij zowel de Volkerak als de Krammer de jachtensluis gekregen, en dat hoort ook met zo'n vrachtjacht natuurlijk

Volgende dag zondag, dus een kort stukje gedaan, ook al omdat de bruggen in Brugge dan niet gedraaid worden. Bij de Moerbrugge brug strand je dan. Naast het prachtige motorkastje Verwisseling overnacht.
Volgende ochtend in alle vroegte door de stad. Dik van mist dus op radar, en dan moet je op klein water nog best goed opletten. Maar niks geraakt en rond koffietijd in Zeebrugge. 's Middags de constructie gelost bij Wallenius in het verbindingskanaal. Het ging op flats met een carferry mee naar de US, Baltimore begreep ik.
Terug naar Brugge waar je mooi kunt liggen op de wachtpalen tegenover de jachthaven Flandria.
Heel wat afgebeld maar daar in de buurt geen lading te vinden dus leeg terug naar NL. Onderweg werd ik gebeld of ik een reisje naar China kon doen en dat toegezegd. Een kist-crew operatie naar Zhengzhou gedaan. Met oa rollen RVS staal en constructie. Mondkapjes terug uiteraard.
Toen twee keer heen en weer naar New York, met oa paarden, jet-engines en ASML machines.
Daarna naar Amsterdam, om de volgende ochtend in de Mercurius sojameel voor Gent te laden uit mv Brickfielder via WT4 van de IGMA. Die kunnen echt keihard want in een half uur zat 't erin. Met Vliegende vaart zeg maar

Toen rustig aan gedaan, en bijtijds gaan liggen buiten de Beatrix om eens goed bij te slapen.
Volgende dag richting Zeeland, om met een plaatselijk goed bekende loods de Schelde over te gaan. Jullie kennen 'm allemaal

In het oude gat van Terneuzen overnacht.
Daar twee dagen liggen wachten op lossing, beetje geklust en een rondje gerend.
Bij Eurosilo in het Rodenhuizedok het sojameel gelost, om de volgende ochtend bij Eurosilo in het Sifferdok alweer soja te laden, bonen deze keer.
Weer voor Zeebrugge, dat ken ik inmiddels

Dagje in de Ringvaart gelegen want er was geen haast bij.
Wederom een weekendje Brugge.
Maandagochtend de stad door en naar Zeebrugge. Bij Borlix de soja gelost, tijdens diverse regenbuien, dus veel open- en dichtleggen. 'sMIddags leeg en terug naar Brugge.
In de Verbindingssluis kreeg ik nog bezoek van de bemanning van de Albatros uit Werkendam, die wilden de Deutz wel eens zien. Dus even aan de praat gemaakt. Die hebben in de familie nog wel meer oude motoren, oa de Stork AR216 in de Anna ex Mayenne.
Geen reis te vinden in die contreien, dus alweer leeg weg. Er kwamen diverse reizen voorbij, maar de prijzen zijn niet erg feestelijk voor de tijd van het jaar. Of de condities waren onmogelijk; midden in de nacht laden of zo

Meestal valt er net voor de feestdagen nog wel een mooie kerstreis te scoren maar dat wilde deze keer niet lukken. Belletje gehad of ik een reisje New York kon doen en dat maar gepakt.
Terug via Hansweert, en Meerkerk ivm familiebezoek. In Vreeswijk aan de Handelskade naast de Andromeda vastgemaakt. Daar liggen we met een schip of tien over de feestdagen. Niet echt druk dus. Er wordt nog best veel gevaren, misschien door de Covid-19 situatie. Ook Werkendam lag niet vol.
Op kerstavond weg voor m'n kerstreis nr JFK, en 's avonds tweede kerstdag weer terug aan boord.
Volgende week eens kijken of er nog wat te varen valt.
Plaatjes:
-
- Berichten: 8189
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Mooie reportage Erik, zijn we weer bij . Schip bij Boxe op de helling is de BREMARE van Jaap Moerland als ik het goed heb
Groet, Kees..
Groet, Kees..
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.


Re: Vliegende Vaart
Dat is juist Kees
Ik wist wel dat jij dat wel wist

Ik wist wel dat jij dat wel wist

Re: Vliegende Vaart
Hallo Erik,
Wat gebeurt er nu met de oude mast, kan die nog hergebruikt worden, of wordt het "Brandhout" ?
Weer een mooie reportage.
Wat gebeurt er nu met de oude mast, kan die nog hergebruikt worden, of wordt het "Brandhout" ?
Weer een mooie reportage.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
-
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
- Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Leuke reportage weer! Vooral dat "onderweg werd ik gebeld voor een reisje China, dus dat maar gedaan" maakt het erg vermakelijk om te lezen.
Nieuwe mast ziet er zeker prachtig uit zo, maatwerk met hoofdletter M.
Nieuwe mast ziet er zeker prachtig uit zo, maatwerk met hoofdletter M.

Re: Vliegende Vaart
Erik, zoals Kees al zegt, een mooie reportage en ik ken zeker niet alle plaatsen waar jij komt, ook nooit geweest in een ver verleden.
Bremare van Moerland, een bekende in deze omgeving. Ligt nog al eens in Vlaardingen.
grt en beste wensen voor 2021,
Wim
Bremare van Moerland, een bekende in deze omgeving. Ligt nog al eens in Vlaardingen.
grt en beste wensen voor 2021,
Wim
Re: Vliegende Vaart
Top verslag Erik, Mij wordt ook wel eens MAN kisten aangeboden naar China, die neem ik ook aan, Alleen wij lossen dan in Antwerpen.



We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Vliegende Vaart
Mooi verhaal weer. Toch handig is er niks fatsoenlijk te varen, dan kun je alijd nog een vliegreisje tussendoor doen. Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Gr. Wim
Gr. Wim
-
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
Erik, ook ik heb weer genoten van je reportage.
Ik wens jou en je dierbaren een goede roetsch, en en een gelukkig Nieuwjaar.
En vooral, dank voor je altijd weer inspirerende voorbeeld.
Ik gebruik jou nog wel eens als "acculader", als de mijne eventjes leeg is.
Ik wens jou en je dierbaren een goede roetsch, en en een gelukkig Nieuwjaar.
En vooral, dank voor je altijd weer inspirerende voorbeeld.
Ik gebruik jou nog wel eens als "acculader", als de mijne eventjes leeg is.