Spoor en water
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Spoor en water
Beroemde spoorbrug boven de Rheinfall Schaffhausen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spoor en water
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spoor en water
Ja, een fraai "Spoor en Water"tje. Het ging ook niet altijd goed...
In Rotterdam is ook ten minste éénmaal (maar ik vermoed wel vaker) een wagen 'kwijtgeraakt'. Aan het eind van 1 van de vele havenpieren door het stootjuk geduwd en de plomp in geraakt. Foutje, kan gebeuren
Hey meest bijzondere geval in de categorie 'Te water geraakte spoorwegvoertuigen' is wel deze:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Der_Rhein_(Lokomotive)
Die is tot op heden zelfs niet teruggevonden. Best interessant, eigenlijk...
Groeten van Tim
In Rotterdam is ook ten minste éénmaal (maar ik vermoed wel vaker) een wagen 'kwijtgeraakt'. Aan het eind van 1 van de vele havenpieren door het stootjuk geduwd en de plomp in geraakt. Foutje, kan gebeuren
Hey meest bijzondere geval in de categorie 'Te water geraakte spoorwegvoertuigen' is wel deze:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Der_Rhein_(Lokomotive)
Die is tot op heden zelfs niet teruggevonden. Best interessant, eigenlijk...
Groeten van Tim
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Spoor en water
Ik kan mij niet herinneren dat ik het heb meegemaakt de jaren dat ik in Windsor, ON woonde.
Eerst waren het stoomponten en later werden beide veren geduwd. Het zal best eens gebeurd zijn
Een van de Canadian Pacific en de ander van de Canadian National Railway.
De duwboten waren van de F.A. Johnson en de R.C.Cassidy van de Norfolk & Western Railroad.
De tunnel werd verdiept en einde treinveren.
De rails zijn weg en het emplacement is een park langs de rivier.
R.C. Cassidy
F.C. Johnson.
de motoren worden verwijderd en in een sleepboot van Gaelic Towing geplaatst.
De Roger Stahl.
de veerstoep van de CN als herinnering aan die tijd.
foto 2,3 en 4 zijn door mij gemaakt.
Groeten
Jan
Eerst waren het stoomponten en later werden beide veren geduwd. Het zal best eens gebeurd zijn
Een van de Canadian Pacific en de ander van de Canadian National Railway.
De duwboten waren van de F.A. Johnson en de R.C.Cassidy van de Norfolk & Western Railroad.
De tunnel werd verdiept en einde treinveren.
De rails zijn weg en het emplacement is een park langs de rivier.
R.C. Cassidy
F.C. Johnson.
de motoren worden verwijderd en in een sleepboot van Gaelic Towing geplaatst.
De Roger Stahl.
de veerstoep van de CN als herinnering aan die tijd.
foto 2,3 en 4 zijn door mij gemaakt.
Groeten
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Spoor en water
Met Paint een plaatje van 1926 opgewerkt tot het tegendeel van bovenstaande.
Blik vanaf het tramstation NTM over stationsvleugel en locloods richting sluis en Urk.
Als raadplaatjes een weggevertje. gr jed
Re: Spoor en water
Te makkelijk om te raden, maar te leuk om over te slaan.
Een jaar of 8 geleden had ik het geluk met een groep oudere mensen naar Lemmer gestuurd te worden. Het was er nog nooit van gekomen daar eens te gaan kijken hoewel er best iets van te verwachten viel na het zien van andere friese plaatsen in de omgeving. Dat viel ook in de praktijk niet
tegen en opvallend fraai was het zeesluis-complex dat sinds eind 19e eeuw het dorp beveiligde op een waarschijnlijk veel betere wijze dan de oude
sluis in het dok. Hoewel na 1968 het spoor zich uit Lemmer terugtrok en er tegenwoordig vrijwel niets meer van te vinden is behalve een veerhaven en een tramdijk, blijkt het de moeite te lonen om op zoek te gaan naar dat tram-verleden. Een bescheiden, maar fraai afgewerkt stationnetje is destijds vrij goed gedocumenteerd. Deze tram verzorgde de verbinding van de veerhaven, het dorp en het friese achterland tot aan Assen en Groningen toe. Niet alleen passagiers, maar ook goederen werden vervoerd en toen de NS het hele spul overnam in 1962 beperkte het vervoer zich tot goederentreintjes, getrokken door sikjes 200. Wrakheid van de trambrug bij de gasfabriek in Lemmer bezegelde het lot van deze treintjes. Herstel werd te duur.
Heel lang was er de veerdienst/beurtvaart naar Amsterdam en Groningen, een uitgesproken lange afstand over de zuiderzee met een soms moeizaam verloop.
Het leuke plaatsje dat al in de middeleeuwen ontstond heeft op You-tube allerlei visueel snoepgoed achtergelaten tot 3 uur lengte toe.
Het wel zo'n beetje meest gevierde visserschip komt er vandaan en 's zomers is het een reuze-tobbe voor toeristisch plastic en mooier materieel.
Net ten westen van het dorp is er nog het imposante Wouda-gemaal uit 1920, voorzien van stoommachines die bij dreigende watersnood moeten helpen de regio droog te houden. woensdag tm zaterdag is het voor publiek geopend van 10-17u na reservering online.
Tenslotte hulde aan de friezen die dankzij hun wel eens wat overtrokken chauvinisme meer respect voor het/hun verleden hebben dan dat elders het geval is. gr jed
Een jaar of 8 geleden had ik het geluk met een groep oudere mensen naar Lemmer gestuurd te worden. Het was er nog nooit van gekomen daar eens te gaan kijken hoewel er best iets van te verwachten viel na het zien van andere friese plaatsen in de omgeving. Dat viel ook in de praktijk niet
tegen en opvallend fraai was het zeesluis-complex dat sinds eind 19e eeuw het dorp beveiligde op een waarschijnlijk veel betere wijze dan de oude
sluis in het dok. Hoewel na 1968 het spoor zich uit Lemmer terugtrok en er tegenwoordig vrijwel niets meer van te vinden is behalve een veerhaven en een tramdijk, blijkt het de moeite te lonen om op zoek te gaan naar dat tram-verleden. Een bescheiden, maar fraai afgewerkt stationnetje is destijds vrij goed gedocumenteerd. Deze tram verzorgde de verbinding van de veerhaven, het dorp en het friese achterland tot aan Assen en Groningen toe. Niet alleen passagiers, maar ook goederen werden vervoerd en toen de NS het hele spul overnam in 1962 beperkte het vervoer zich tot goederentreintjes, getrokken door sikjes 200. Wrakheid van de trambrug bij de gasfabriek in Lemmer bezegelde het lot van deze treintjes. Herstel werd te duur.
Heel lang was er de veerdienst/beurtvaart naar Amsterdam en Groningen, een uitgesproken lange afstand over de zuiderzee met een soms moeizaam verloop.
Het leuke plaatsje dat al in de middeleeuwen ontstond heeft op You-tube allerlei visueel snoepgoed achtergelaten tot 3 uur lengte toe.
Het wel zo'n beetje meest gevierde visserschip komt er vandaan en 's zomers is het een reuze-tobbe voor toeristisch plastic en mooier materieel.
Net ten westen van het dorp is er nog het imposante Wouda-gemaal uit 1920, voorzien van stoommachines die bij dreigende watersnood moeten helpen de regio droog te houden. woensdag tm zaterdag is het voor publiek geopend van 10-17u na reservering online.
Tenslotte hulde aan de friezen die dankzij hun wel eens wat overtrokken chauvinisme meer respect voor het/hun verleden hebben dan dat elders het geval is. gr jed
Re: Spoor en water
Linken Lemmer 1 :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... atschappij
https://www.spanvis.com/lemmer/de-tram-in-lemmer-1
4 hoofdstukken
https://youtu.be/k8AWuBtLNr8
https://www.youtube.com/watch?v=5321FkA_VEI
https://www.youtube.com/watch?v=Q-HsH_pRqFY
3u18 voor de liefhebbers
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lemstersluis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... atschappij
https://www.spanvis.com/lemmer/de-tram-in-lemmer-1
4 hoofdstukken
https://youtu.be/k8AWuBtLNr8
https://www.youtube.com/watch?v=5321FkA_VEI
https://www.youtube.com/watch?v=Q-HsH_pRqFY
3u18 voor de liefhebbers
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lemstersluis
Re: Spoor en water
Hoewel ik nog wat linken zou willen laden accepteert het systeem dit niet dus beperkt ik me voorlopig tot zelf-zoek-instructies:
-een filmpje op You Tube over 100 jaar Lemstersluis van een uur
-wikipedia Lemmer, waarin een luchtfoto van begin jaren 30 die zich enorm laat uitvergroten en inzoomen (op het uiterste moet hij
met de grijze zij-balken geschoven worden)
-nog een artikel van hierbovenvermelde Spanvis over: jan nieveen de tramboten Lemmer-Amsterdam, 7 hoofdstukken, zeer informatief.
-een filmpje op You Tube over 100 jaar Lemstersluis van een uur
-wikipedia Lemmer, waarin een luchtfoto van begin jaren 30 die zich enorm laat uitvergroten en inzoomen (op het uiterste moet hij
met de grijze zij-balken geschoven worden)
-nog een artikel van hierbovenvermelde Spanvis over: jan nieveen de tramboten Lemmer-Amsterdam, 7 hoofdstukken, zeer informatief.
Re: Spoor en water
-
Beetje aan het poetsen geweest.
Misschien bevalt het.
En de site van Roelie Spanjaard-Visser bevat inderdaad een schat aan informatie!!!!
Beetje aan het poetsen geweest.
Misschien bevalt het.
En de site van Roelie Spanjaard-Visser bevat inderdaad een schat aan informatie!!!!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....