Spoor en water

Alles over binnenscheepvaart
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door Jos Telleman »

Spoorbrug Griethausen Spoorlijn Zevenaar - Kleef.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Spoor en water

Bericht door ossebaar.j »

Hochbrüken .
Treinen boven , schepen onder en daar tussen in op de gondel het weg verkeer .
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spoor en water

Bericht door Kapitein Spok »

Jos Telleman schreef: 08 nov 2018 17:33 Spoorbrug Griethausen Spoorlijn Zevenaar - Kleef.
Jos helemaal goed!
Het is bij wijze van spreken in mijn achtertuin, maar pas een aantal weken geleden ben ik er op een fietstocht achter gekomen dat hier een brok geschiedenis ligt.

Tot 1926 heeft er een spoorveer gevaren tussen Spijk aan de Nederlandse zijde en Spyck aan de Duitse zijde.
Er was aan weerszijden op de oever een ingenieuze stellage gemaakt om de spoorwagons bij alle rivierstanden toch keurig horizontaal op de pont te krijgen.

Meer over deze spoorlijn is te vinden bij: http://www.berghapedia.nl/index.php/Spo ... ar_-_Kleef
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door Jos Telleman »

Vaak in Kleef gelost en in Spyck weer laden voor Kleef deden soms wel meer als 40 reizen achter elkaar zo, dan ben je wel bekend daar :D
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

Op de spoorbrug van Rendsburg kun je een 'Führung' krijgen. Hoe en wat weet ik niet, maar ik heb er eens een docu van gezien. Ik zal er eens naar zoeken ;) En er zelf een keer overheen rijden behoort nu ook tot de mogelijkheden, natuurlijk :lol:

En de spoorbrug over de Griethausener Altrhein heb ik hier ook al eens gepost ;) Op Facebook heb ik een album met foto's ervan, zoek eens op zou ik zeggen (voor degenen die Facebooken. Een directe link hier plaatsen mag ook, ik kan dat niet met een telefoon... :shock: ).

Groeten van Tim!
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Spoor en water

Bericht door k-k »

In 2007 ben ik in Rendsburg op de trein gestapt richting Hamburg. Aan de Noordkant ligt een heel lange lus om op hoogte te komen. Best indrukwekkend om eens mee te maken. Gr. Klaas.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

Met een plaatje uit de 'Eisenbahnatlas Deutschland' ;) Overigens een must voor iedereen die een klein beetje in Duits spoor is geïnteresseerd!
2018-11-08 21.59.52.jpg
2018-11-08 21.59.52.jpg (73.38 KiB) 1247 keer bekeken
Hier kun je goed zien wat voor kronkel het spoor maakt. De dikke grijze lijn is het traject voor het kanaal was gegraven. Absoluut spectaculair om overheen te rijden, voor zowel reiziger als machinist! :D
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Spoor en water

Bericht door Binnenvaarder »

Kapitein Spok schreef: 08 nov 2018 21:02
Jos Telleman schreef: 08 nov 2018 17:33 Spoorbrug Griethausen Spoorlijn Zevenaar - Kleef.
Jos helemaal goed!
Het is bij wijze van spreken in mijn achtertuin, maar pas een aantal weken geleden ben ik er op een fietstocht achter gekomen dat hier een brok geschiedenis ligt.

Tot 1926 heeft er een spoorveer gevaren tussen Spijk aan de Nederlandse zijde en Spyck aan de Duitse zijde.
Er was aan weerszijden op de oever een ingenieuze stellage gemaakt om de spoorwagons bij alle rivierstanden toch keurig horizontaal op de pont te krijgen.

Meer over deze spoorlijn is te vinden bij: http://www.berghapedia.nl/index.php/Spo ... ar_-_Kleef
Als je op Google Earth kijkt kun je het spoor trace (aan NL zijde ) nog zien lopen, kijk goed naar de begroeing, buigt links en sluit aan op de spoorlijn Arnhem - Emmerich
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

Klopt Geert, dat is met behulp van Google Maps zeer goed te zien! :D Ik doe er voor de liefhebbers nog een fotoreportage bij:
http://www.railtrash.net/images/Trajektlinie/
De aansluiting op de lijn Zevenaar - Emmerich ziet eruit als een vork, je zou twee kanten op kunnen. Dat heeft in de praktijk nooit zo bestaan, die twee sporen hebben er nooit samen gelegen. Zie ook de reportage. Mooi hoe geschiedenis op deze manier tastbaar wordt gemaakt 8)

Groeten van Tim!
Plaats reactie