Spoor en water

Alles over binnenscheepvaart
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Spoor en water

Bericht door PeterSchoeber »

Tim76 schreef: 05 apr 2020 16:59
Ik zal het stel zelf vast vaak genoeg gereden hebben, zowel op de Hoekse Lijn als als 2849 resp. 2949. Nooit bij stilgestaan, terwijl dat met andere stelnummers die iets 'bijzonders' meemaakten wel het geval was. Geen idee waarom, mijn verhouding met Sprinters/SGM was nou niet bepaald positief te noemen... :lol:

Groeten van Tim
Wellicht dat een en ander te maken had met het remgedrag van dit materieel type. Heel veel stellen uit deze materieel serie hebben wel eens een hardhandige confrontatie gehad met een stootjuk. Jij ook Tim?
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Re: Spoor en water

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

Een Wikipedia-pagina met veel details over dit SGM-materieel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewe ... _Materieel of in andere opmaak: https://www.wikiwand.com/nl/Stadsgewestelijk_Materieel
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

PeterSchoeber schreef: 05 apr 2020 20:13
Tim76 schreef: 05 apr 2020 16:59
Ik zal het stel zelf vast vaak genoeg gereden hebben, zowel op de Hoekse Lijn als als 2849 resp. 2949. Nooit bij stilgestaan, terwijl dat met andere stelnummers die iets 'bijzonders' meemaakten wel het geval was. Geen idee waarom, mijn verhouding met Sprinters/SGM was nou niet bepaald positief te noemen... :lol:

Groeten van Tim
Wellicht dat een en ander te maken had met het remgedrag van dit materieel type. Heel veel stellen uit deze materieel serie hebben wel eens een hardhandige confrontatie gehad met een stootjuk. Jij ook Tim?
Nee, Peter, gelukkig niet! Maar wat je schrijft klopt helemaal. Voor de leken: behalve de, wettelijk voorgeschreven, pneumatische rem, beschikken de treinstellen ook nog over een directer aangestuurde elektropneumatische rem en een elektrodynamische rem. Er zit een 'remgat' tussen ED en EP: elektronica schakelt *klik* uit, en luchtdruk in de remcilinders moet eerst opgebouwd. Daar moet je erg op bedacht zijn en is bij elk treinstel ietsjes anders. En daarmee gaat het nog wel eens mis. Meestal zonder of met minieme schade, soms met wat meer. De geel-met-blauwe uitvoering overigens, dus de niet-gerenoveerde stellen, hadden dit fenomeen heel erg (met een gevoel dat je secondenlang aan het rollen zonder remmen was met de remkraan in maximale stand, niet goed voor je hart!) maar dat viel te overbruggen door eerst de ED-rem op te laten komen, vervolgens de rem weer te lossen en meteen weer een remming in te zetten. Dan bleef de EP-rem actief en had je dat remgat dus niet. Na de renovatie is de tractieinstallatie echter gewijzigd, er is vermogenselektronica ingebouwd en werd er bij het remmen standaard teruggevoed in de bovenleiding. Daarmee was de ED-rem prioriteit geworden en remmen de stellen bijna tot stilstand ED. Maar, hoe langzamer je rijdt, hoe minder de dynamowerking, en hoe minder hard je afremt... You see the problem... :lol: :wink:

SGM dat nu een 'bakkie' heeft wordt trouwens niet meer hersteld omdat eind dit jaar/medio volgend jaar de hele serie terzijde wordt gesteld.

Groeten van Tim
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
spoor over het Erie Canal in de staat New York.
Het kanal loopt van Albany naar Buffalo.

Groeten
Jan

Foto: Will VanDorp
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

spoorlijn/brug over het Erie Canal bij Lockport, NY.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

Wel geen bevaarbaar water maar de bouw van de brug is de moeite van het kijken waard.

https://youtu.be/E1ozcxxoJOY?t=1293

en dat alles zonder hekjes en veiligheidsgordels (is tegenwoordig daarom alles zo misschien prijzig)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

pieter53 schreef: 25 jun 2020 12:28 Wel geen bevaarbaar water maar de bouw van de brug is de moeite van het kijken waard.

https://youtu.be/E1ozcxxoJOY?t=1293

en dat alles zonder hekjes en veiligheidsgordels (is tegenwoordig daarom alles zo misschien prijzig)
Dat is de Steffenbach Brücke in de Furka-Oberalpbahn. Een bijzonder geval in de bruggenhistorie. Tussen 1912 en 1914 werd daar een brug gebouwd die in 1916 al, nog voor het spoor in gebruik was genomen, verwoest werd door een lawine. In 1925 is toen deze brug gebouwd die in de herfst wordt 'opgeklapt' en in het voorjaar weer wordt opgebouwd. Het traject is niet winterhard en er rijden dan toch geen treinen dus dat kan prima.

In 1981 werd het treinverkeer definitief gestaakt met de opening van de Basis-Gotthardtunnel. Spoorwegliefhebbers hebben het oorspronkelijke traject (deels) inclusief de Steffenbachbrücke kunnen behouden en sinds 1985 wordt de lijn toeristisch uitgebaat.

Hier een uitgebreid wiki-artikel over de brug. Op YouTube zijn interessante filmpjes te vinden over het op- en afbouwen, en de 'Verein Furka Bergstrecke' heeft er een model van gebouwd waarmee gedemonstreerd wordt hoe een en ander in zijn werk gaat.

Groeten van Tim!
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

REUZE bedankt voor deze waardevolle toelichting Tim!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

Graag gedaan! :D
Ik kwam een paar maanden geleden een artikel erover tegen in een gedateerd spoorhobby-blad. Daarin werd gesproken over het opheffen van de lijn en dus het onvermijdelijke einde van deze bijzondere brug. Google is your best Friend, en zo kwam ik erachter dat hij is bewaard voor het nageslacht :D

Het blad heb ik helaas niet meer, anders had ik wel naar je op willen sturen. Maar meer info dan Wikipedia biedt stond er ook niet in :mrgreen:

Groeten van Tim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

Ach, zo met elkaar komen we ook al een hoop aan de weet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie