Spoor en water

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

spoorenwater__utrechtsarchief_cc0_X39318-402740.jpg
spoorenwater__utrechtsarchief_cc0_X39318-402740.jpg (144.93 KiB) 2059 keer bekeken
Ik geloof dat we deze combinatie van ontspoorde trein en brug al eens eerder hebben gehad,
maar niet in deze vorm. Dus waar was dit? :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Nidelv
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2018 15:05

Re: Spoor en water

Bericht door Nidelv »

Is met zekerheid in Vlaardingen. Brug was niet goed dicht. Op de achtergrond rechts is de Pelmolen te zien.
groeten
Nidelv
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Spoor en water

Bericht door navigatie »

Het is zeker in Vlaardingen zoals Nidelv al zegt. De trein kwam over de brug voor hij goed gesloten was.
Ik werkte destijds bij de havendienst en was met vakantie.
Bij het vertrek op de boeren camping vroegen ze of ik niet een weekje wilde blijven want er konden toch geen schepen door de brug. Ik had het toen nog niet gehoord.
Is best goed afgelopen, geen personen bij omgekomen.
grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

Klopt!

Afbeelding van het ontspoorde en gekantelde electrische treinstel nr. 2049 (Plan Y, "Sprinter")
van de N.S. op de draaibrug over de Oude Haven te Vlaardingen.
Vervaardiger Anefo, fotograaf
Datering 15-09-1980

Download op https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/263 ... C31BAAF9FE
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Spoor en water

Bericht door navigatie »

Datum kan best kloppen, als het maar op een maandag was :mrgreen:
grt Wim
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Spoor en water

Bericht door ossebaar.j »

Sprinter rijdt van brug in Vlaardingen .
Zeker niet alledaags was de ontsporing op 15 september 1980 in Vlaardingen . Trein 4228 van Rotterdam naar Maassluis ontspoorde op de spoorbrug over de Buitenhaven te Vlaardingen die zojuist voor het scheepvaartverkeer geopend was geweest en nog niet geheel was gesloten . Nietemin reed treinstel EL2 2049 de draaibrug op waarna het achterste ABk - rijtuig ontspoorde , langzaam naar rechts kantelde en het voorste gedeelte meenam .
Het Bk- rijtuig 2049 kwam op de zware middenpijler naast de brug terecht waardoor de bak een knikje in de zijwand opliep . Het ABk - rijtuig viel op het landhoofd aan de oostzijde van de draaibrug en voorkwam dat het treinstel in het water van de Buitenhaven belandde . Twee draaistellen verdwenen in het water en werden later geborgen door twee Railbouwspoorkranenmet DEloc 2480 die tevens de beide bakken uit hun benarde positie bevrijdden en zijdelings op de losweg van het station Vlaardingen Centrum plaatsten . Via de Wph Haarlem ging het treinstel op 27 maart 1981 ter reparatie naar de firma Talbot in Aken waarna het op 15 april 1982 weer terugkeerde in de dienst . Na inbouw van een middenrijtuig in juni 1983 rijdt het treinstel thans als Sprinterdrie EL3 2849 .
Overgenomen uit het boek ongevallen op nederlands spoor van r en m van ee . Foto's zijn van Hans Scherpenzeel ; getoonde foto van Kees Sinke ;Foto R van EE gekantelde bak tussen brug en bovenleidingsportaal ; Foto berging van Dirk Kruijt , en fotovan v EE bakken wachten op afvoer naast station .
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Spoor en water

Bericht door Roy »

Jammer dat er in model nooit een middenbak is uitgebracht.
Zo is, ( bij mij weten ), alleen door Fleischmann een gele EL2 uitgebracht. Jammer, want als Vlaflip vind ik ze toch mooier. Misschien een idee voor Roco of Artitec om zo'n uitvoering nog eens op de markt te brengen. :idea: ;)

m.v.g., Roy
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Re: Spoor en water

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

En om dit item over de destijds ontspoorde SGM nummer 2049 aan te vullen. Na de revisie van SGM tot SGMm bij fa. Bombardier in Denemarken (Vla-flip) kreeg dit eerder bij de verlenging omgenummerde stel 2849 het nummer 2949.
En inmiddels bestaat dit stel niet meer, na in 2018 terzijde te zijn gesteld en in 2019 te zijn gesloopt:
https://treinposities.nl/voertuig/ns_sg ... pmerkingen

Het stel op Youtube nog in actieve dienst:
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

Ja, dat was een bijzonder geval. Een collega vertelde dat hij op school zat aan de Willem Pastoorsstraat in Schiedam (later zat ik zelf op dezelfde
school). Hij kende de gebruikelijke treinenloop, maar op enig moment kwam er niks meer... en daarna de ongevallentrein... ;) Hoe dan ook passeerde het treinstel een rood sein op de nog ATB-loze Hoekse Lijn, waarna de brug fungeerde als een soort ontspoortong. Heel veel mensen hebben daar een engeltje op hun schouder gehad... ;)

Ik zal het stel zelf vast vaak genoeg gereden hebben, zowel op de Hoekse Lijn als als 2849 resp. 2949. Nooit bij stilgestaan, terwijl dat met andere stelnummers die iets 'bijzonders' meemaakten wel het geval was. Geen idee waarom, mijn verhouding met Sprinters/SGM was nou niet bepaald positief te noemen... :lol:

Groeten van Tim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spoor en water

Bericht door Kapitein Spok »

mijn verhouding met Sprinters/SGM was nou niet bepaald positief te noemen...
Tim, ben jij dan meer van de marathon?
Plaats reactie