Pagina 60 van 68

Re: Spoor en water

Geplaatst: 05 apr 2020 20:13
door PeterSchoeber
Tim76 schreef: 05 apr 2020 16:59
Ik zal het stel zelf vast vaak genoeg gereden hebben, zowel op de Hoekse Lijn als als 2849 resp. 2949. Nooit bij stilgestaan, terwijl dat met andere stelnummers die iets 'bijzonders' meemaakten wel het geval was. Geen idee waarom, mijn verhouding met Sprinters/SGM was nou niet bepaald positief te noemen... :lol:

Groeten van Tim
Wellicht dat een en ander te maken had met het remgedrag van dit materieel type. Heel veel stellen uit deze materieel serie hebben wel eens een hardhandige confrontatie gehad met een stootjuk. Jij ook Tim?

Re: Spoor en water

Geplaatst: 06 apr 2020 00:13
door OLAU-ferry-liefhebber
Een Wikipedia-pagina met veel details over dit SGM-materieel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewe ... _Materieel of in andere opmaak: https://www.wikiwand.com/nl/Stadsgewestelijk_Materieel

Re: Spoor en water

Geplaatst: 07 apr 2020 22:30
door Tim76
PeterSchoeber schreef: 05 apr 2020 20:13
Tim76 schreef: 05 apr 2020 16:59
Ik zal het stel zelf vast vaak genoeg gereden hebben, zowel op de Hoekse Lijn als als 2849 resp. 2949. Nooit bij stilgestaan, terwijl dat met andere stelnummers die iets 'bijzonders' meemaakten wel het geval was. Geen idee waarom, mijn verhouding met Sprinters/SGM was nou niet bepaald positief te noemen... :lol:

Groeten van Tim
Wellicht dat een en ander te maken had met het remgedrag van dit materieel type. Heel veel stellen uit deze materieel serie hebben wel eens een hardhandige confrontatie gehad met een stootjuk. Jij ook Tim?
Nee, Peter, gelukkig niet! Maar wat je schrijft klopt helemaal. Voor de leken: behalve de, wettelijk voorgeschreven, pneumatische rem, beschikken de treinstellen ook nog over een directer aangestuurde elektropneumatische rem en een elektrodynamische rem. Er zit een 'remgat' tussen ED en EP: elektronica schakelt *klik* uit, en luchtdruk in de remcilinders moet eerst opgebouwd. Daar moet je erg op bedacht zijn en is bij elk treinstel ietsjes anders. En daarmee gaat het nog wel eens mis. Meestal zonder of met minieme schade, soms met wat meer. De geel-met-blauwe uitvoering overigens, dus de niet-gerenoveerde stellen, hadden dit fenomeen heel erg (met een gevoel dat je secondenlang aan het rollen zonder remmen was met de remkraan in maximale stand, niet goed voor je hart!) maar dat viel te overbruggen door eerst de ED-rem op te laten komen, vervolgens de rem weer te lossen en meteen weer een remming in te zetten. Dan bleef de EP-rem actief en had je dat remgat dus niet. Na de renovatie is de tractieinstallatie echter gewijzigd, er is vermogenselektronica ingebouwd en werd er bij het remmen standaard teruggevoed in de bovenleiding. Daarmee was de ED-rem prioriteit geworden en remmen de stellen bijna tot stilstand ED. Maar, hoe langzamer je rijdt, hoe minder de dynamowerking, en hoe minder hard je afremt... You see the problem... :lol: :wink:

SGM dat nu een 'bakkie' heeft wordt trouwens niet meer hersteld omdat eind dit jaar/medio volgend jaar de hele serie terzijde wordt gesteld.

Groeten van Tim

Re: Spoor en water

Geplaatst: 22 apr 2020 22:21
door Jan van der Doe
Afbeelding
spoor over het Erie Canal in de staat New York.
Het kanal loopt van Albany naar Buffalo.

Groeten
Jan

Foto: Will VanDorp

Re: Spoor en water

Geplaatst: 03 mei 2020 20:03
door Jan van der Doe
Afbeelding

spoorlijn/brug over het Erie Canal bij Lockport, NY.

Groeten,
Jan

Re: Spoor en water

Geplaatst: 25 jun 2020 12:28
door pieter53
Wel geen bevaarbaar water maar de bouw van de brug is de moeite van het kijken waard.

https://youtu.be/E1ozcxxoJOY?t=1293

en dat alles zonder hekjes en veiligheidsgordels (is tegenwoordig daarom alles zo misschien prijzig)

Re: Spoor en water

Geplaatst: 26 jun 2020 07:34
door Tim76
pieter53 schreef: 25 jun 2020 12:28 Wel geen bevaarbaar water maar de bouw van de brug is de moeite van het kijken waard.

https://youtu.be/E1ozcxxoJOY?t=1293

en dat alles zonder hekjes en veiligheidsgordels (is tegenwoordig daarom alles zo misschien prijzig)
Dat is de Steffenbach Brücke in de Furka-Oberalpbahn. Een bijzonder geval in de bruggenhistorie. Tussen 1912 en 1914 werd daar een brug gebouwd die in 1916 al, nog voor het spoor in gebruik was genomen, verwoest werd door een lawine. In 1925 is toen deze brug gebouwd die in de herfst wordt 'opgeklapt' en in het voorjaar weer wordt opgebouwd. Het traject is niet winterhard en er rijden dan toch geen treinen dus dat kan prima.

In 1981 werd het treinverkeer definitief gestaakt met de opening van de Basis-Gotthardtunnel. Spoorwegliefhebbers hebben het oorspronkelijke traject (deels) inclusief de Steffenbachbrücke kunnen behouden en sinds 1985 wordt de lijn toeristisch uitgebaat.

Hier een uitgebreid wiki-artikel over de brug. Op YouTube zijn interessante filmpjes te vinden over het op- en afbouwen, en de 'Verein Furka Bergstrecke' heeft er een model van gebouwd waarmee gedemonstreerd wordt hoe een en ander in zijn werk gaat.

Groeten van Tim!

Re: Spoor en water

Geplaatst: 26 jun 2020 08:09
door pieter53
REUZE bedankt voor deze waardevolle toelichting Tim!

Re: Spoor en water

Geplaatst: 26 jun 2020 16:37
door Tim76
Graag gedaan! :D
Ik kwam een paar maanden geleden een artikel erover tegen in een gedateerd spoorhobby-blad. Daarin werd gesproken over het opheffen van de lijn en dus het onvermijdelijke einde van deze bijzondere brug. Google is your best Friend, en zo kwam ik erachter dat hij is bewaard voor het nageslacht :D

Het blad heb ik helaas niet meer, anders had ik wel naar je op willen sturen. Maar meer info dan Wikipedia biedt stond er ook niet in :mrgreen:

Groeten van Tim

Re: Spoor en water

Geplaatst: 26 jun 2020 17:50
door pieter53
Ach, zo met elkaar komen we ook al een hoop aan de weet.