Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kapitein Spok »

Afbeelding
upload img

Harry is het niet de Marwil van van de Velden, die lang in de Waalheven in Nijmegen heeft gelegen?

Toen ik jouw foto zag was dat het eerste dat in mij opkwam.

Ik heb heleaas niks duidelijkers kunne vinden dan deze foto waar hij naast de Jolles ligt.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kapitein Spok »

Ik kan in de leggers niet echt een Marwil vinden die er voor in aanmerking komt.

Wat ik weet is dat P. vd Velden voor de NPRC heeft gevaren. Hij is kort na mijn vader gestorven, 1979 of misschien begin 1980. Zijn weduwe was dus jarenlang de buurvrouw van mijn moeder. Mevrouw vd. Velden "tante Zus" is rond 1990 aan bord van de Marwil gestorven.

Rond die tijd lag die Global Bay ook in Waalhaven van Nijmegen. Ik wet niet meer hoe die man heette maar er was zo'n halve makelaar die overal alles opkocht ten behoeve vande huisvesting van asielzoekers. Ik kan mij voorstellen dat hij in die tijd die Marwil heeft gekocht als gemakkelijk te verplaatsen en goedkope opslagruimte.

Indien nodig kan ik nog wel eens informeren bij mensen rond het Schipperscentrum of iemand daar nog wat meer van weet. De bakermat van v.d. Velden was Doornenburg. Misschien ook dat ik met deze info anderen op een spoor heb gezet.

( Nou maar hopen dat het geen dwaalspoor is!)
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kees Keijzer »

Het schip komt wel over één met die in Delfzijl, maar ik kan ook niets vinden in leggers, maar in het I V R register van 1979 komt een MARWIL voor van P.J. v.d. Velden uit Lobith 38x5.06x2.38 =300 t. 2307677, gebouwd 1921 Jos Boel Temse, een beetje scherpe diepe spits en dus niet groot in tonnen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Gert Schouwstra »

En die MARWIL is de ex-GERWIL van Vermeeren, ex-FRAMA van Huibers, ex-RISICO van gebr. Jiskoot. Daarvoor registratie in België.
142 pk Cat van 1957, daarvoor 100 pk Kromhout van 1929.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Heren bedankt, voor zover ik het kan bekijken zijn er veel overeenkomsten. Als het de Gerwil van Vermeren is geweest dan is hij nog van een familielid geweest, zal haar de foto eens sturen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door karelzijpe »

Kees Keijzer schreef:Vandaag kreeg ik van Zwerver op Zee hier op het forom deze foto toegestuurd met de vraag er bij ; "Ken jij die schepen?";
Afbeelding
Het schip langszij de molen is de "Margaretha" van van Klaveren uit Zaandam; 55x7.25x230, 565 ton, 3021167, gebouwd bij scheepswerf Haak te Zaandam in 1958, voortstuwing 250 pk Bolnes. Het schip heeft jaren als "Henny" van Arie van der Velde rond gevaren onder andere jaren met containers naar Avelgem en is naar Frankrijk verkocht.
Maar die klipper "Avontuur" kan ik niet thuis brengen. Wie wel?
Gr, Kees.
Een vraag uit het verleden blz. 597 Zou het deze klipper geweest zijn Meetnr. A9483 Brandmerk 5488 B Amst 1959
gebouwd De Goede Zwartsluis 1899 ? Als Rival.

Hij lijkt veel op de klipper van mijn grootvader de Iselmar ex Alroe ex Onderneming Meetnr.A1281 welke een zusterschip
was van bovenstaande, gebouwd in 1902.

Karel
Kor Heidinga
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kor Heidinga »

Afbeelding

Afbeelding

Dit fraai exemplaar zag ik op 22 augustus 2015 bij Waterhuizen. Ik zag echter geen naam, nummer of eigenaar.
winschoter
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2013 16:55

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door winschoter »

Dit mooi motorscheepje heeft als vaste ligplaats Winschoten, het enige wat ik als letters op het schip kan vinden, is op de pijp Kromhout.
Ik kan weleens op een mooie dag de bewoner om inlichtingen vragen
Gr Tinus
Kor Heidinga
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kor Heidinga »

Dank je Tinus.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Kor kijk maar even op pagina 425 van luxemotors. Ik had hem ook al eens geplaatst.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie