Waarom weggehaald? Had je ruimte gebrek? Voor zulke dingen maak ik wel een plaatsje hoor!Van De Essex stond er ooit eentje op mijn site
Spitsenvaart.
Re: Spitsenvaart
Dat is een mooie!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart
Oeps, foutje Pieter,
Hij staat er nog wel degelijk op, onder het kopje "Varen".
Ik dacht verkeerdelijk dat ik hem bij het veranderen van de Picaroreeks op fotodump ook naar Picasa verhuisd had.
Maar zoals gezegd...zonder al dat schroefwater ziet het er een stuk minder spectaculair uit, al gaat het dikwijls even vlot...
groeten, Kurt
Hij staat er nog wel degelijk op, onder het kopje "Varen".
Ik dacht verkeerdelijk dat ik hem bij het veranderen van de Picaroreeks op fotodump ook naar Picasa verhuisd had.
Maar zoals gezegd...zonder al dat schroefwater ziet het er een stuk minder spectaculair uit, al gaat het dikwijls even vlot...
groeten, Kurt
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Spitsenvaart
Hier nog de foto van Harderwijk
reis 20. Gent - Harderwijk 250 ton maïs
Foto Mais lossen Harderwijk.
Naar Harderwijk toe kon pa nog langs de Knardijk varen. Zuidelijk Flevoland was er nog in aanleg.
In de omgeving bij De Block-Van Kuffeler was nog een doorsteek open en bij Harderwijk ook.
Groet Evert
reis 20. Gent - Harderwijk 250 ton maïs
Foto Mais lossen Harderwijk.
Naar Harderwijk toe kon pa nog langs de Knardijk varen. Zuidelijk Flevoland was er nog in aanleg.
In de omgeving bij De Block-Van Kuffeler was nog een doorsteek open en bij Harderwijk ook.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Spitsenvaart
Een enkele foto, ja(die had ik ook gevonden), maar had je eerst dan niet een fotoserie?Hij staat er nog wel degelijk op, onder het kopje "Varen".
Misschien ook ergens op een forum?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Spitsenvaart
In 1968 zomervakantie:
In Frankrijk waren wekenlange stakingen geweest
Daarna kwam het werk volop op gang, zodat er zelfs in juli veel werk was.
Je mocht niet met een leeg schip Frankrijk binnen komen (tenzij het werk na beurs op het bord bleef staan)
Dus gingen we gauw in Gent zand laden voor Frankrijk.
(Wij noemden dat een aquariumreis, omdat je die keer niet over Zeeland kwam)
14. Gent - Harnes 285 ton zand
15. Arras - Castrop-Rauxel 250 ton gerst
Na leegkomst in Douai bevracht om in Arras te gaan laden.
Leeg opvarend op de Scarpe, een paar sluisjes onder Arras.
Alles moest afgebroken worden. En de brug in de Port in Arras was helemaal een ramp.
Voor wat francen liet de sluismeester wel wat water af tappen, evengoed was het een hele klus om onder die brug door te werken. Eest voorpiek vol water achterpiek leeg. Daarna voorpiek leeg en achterpiek vol. Zo was je wel een paar uur bezig. Het stuurrad (op foto zichtbaar) moest er ook nog af!
Op diezelfde reis deze traction mobile gespot in Corbehem.
Deze foto heb ik nog niet zo lang geleden al eens geplaatst.
In de afvaart op de Schelde was in Zwijnaarde bij een keersluis een oever ingestort.
Dus werden hier de schepen boven Oúdenaarde vast gehouden.
Na enkele dagen konden we weer verder.
Toevallig hadden we op deze reis vanaf de Scarpe de zwierboom opgebouwd, kwam nu wel weer te pas.
Groet Evert
In Frankrijk waren wekenlange stakingen geweest
Daarna kwam het werk volop op gang, zodat er zelfs in juli veel werk was.
Je mocht niet met een leeg schip Frankrijk binnen komen (tenzij het werk na beurs op het bord bleef staan)
Dus gingen we gauw in Gent zand laden voor Frankrijk.
(Wij noemden dat een aquariumreis, omdat je die keer niet over Zeeland kwam)
14. Gent - Harnes 285 ton zand
15. Arras - Castrop-Rauxel 250 ton gerst
Na leegkomst in Douai bevracht om in Arras te gaan laden.
Leeg opvarend op de Scarpe, een paar sluisjes onder Arras.
Alles moest afgebroken worden. En de brug in de Port in Arras was helemaal een ramp.
Voor wat francen liet de sluismeester wel wat water af tappen, evengoed was het een hele klus om onder die brug door te werken. Eest voorpiek vol water achterpiek leeg. Daarna voorpiek leeg en achterpiek vol. Zo was je wel een paar uur bezig. Het stuurrad (op foto zichtbaar) moest er ook nog af!
Op diezelfde reis deze traction mobile gespot in Corbehem.
Deze foto heb ik nog niet zo lang geleden al eens geplaatst.
In de afvaart op de Schelde was in Zwijnaarde bij een keersluis een oever ingestort.
Dus werden hier de schepen boven Oúdenaarde vast gehouden.
Na enkele dagen konden we weer verder.
Toevallig hadden we op deze reis vanaf de Scarpe de zwierboom opgebouwd, kwam nu wel weer te pas.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Spitsenvaart
Bij het zoeken naar de raadplaat waar is dit kwam ik deze site tegen hij is misschien al eens doorgegeven maar er staat veel moois op
https://www.jph-lamotte.fr/files/plan.htm
gr, schier
https://www.jph-lamotte.fr/files/plan.htm
gr, schier
Re: Spitsenvaart
De wiljo met graan vanuit Frankrijk de haven van Wanssum binnen gevaren op 16-4-1995.
de laatste van Ad de Ruijter
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
- Locatie: Rotterdam
Re: Spitsenvaart
Nou Arnold,
Ik ben wel geen spitsenschipper geweest maar is dit is op zeker Auxerre. Een prachtige stad aan het eind van de bevaarbare Yonne en aan het begin van het Canal de Nivernais.
Het kan ook andersom zijn natuurlijk maar ik bekijik het vanaf Nederland.
Tegenwoordig gaat er behalve pleziervaart niets meer naar toe. Tenminste ik heb er deze zomer geen actieve beroepsvaart waargenomen.
gr. marco
Ik ben wel geen spitsenschipper geweest maar is dit is op zeker Auxerre. Een prachtige stad aan het eind van de bevaarbare Yonne en aan het begin van het Canal de Nivernais.
Het kan ook andersom zijn natuurlijk maar ik bekijik het vanaf Nederland.
Tegenwoordig gaat er behalve pleziervaart niets meer naar toe. Tenminste ik heb er deze zomer geen actieve beroepsvaart waargenomen.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Scampolo fotos: INTREKBARE SCHROEF
Gernot Menke schreef:Hoi Rienk,tijdstroom schreef:zijn er ook fotos van dat systeem?
ik werd eeens proberen fotos van de machinekamer van de Scampolo te maken (in Savoyeux de schipper was druk en ik hab niet vragen geweldt!).
gr. Gernot
Hier zijn de beloofde foto's van de intrekbare schroef van de spits SCAMPOLO (bericht # 8 )! Misschien kan iemand de vertaling van de informatie in het Nederlands?
gr. Gernot