Hoi,
Net terug van weer eens een uitgebreide ronde door Frankrijk waarbij deze
en deze
spits een niet geringe rol speelden.
Zo "troffen" we hen voor het eerst op het laatste stuk canal des Vosges te Selles waar onze dochter twee dagen meegevaren heeft tot vereux (het blijkt erfelijk) terwijl wij met de auto volgden om foto's te maken....Ik wilde al lang foto's maken op dit stuk maar helaas komt hier niet zoveel meer langs. Zoals ze het op de Picaro zeggen : tegenwoordig moet je hier je eigen schepen meebrengen
Later zagen we hen ook nog terug in de buurt van Avignon waar zij in de buurt moesten lossen (Le Pontet) en zijn we ook nog het stuk Avignon-Arles meegevaren. Ik zet binnenkort wel weer een nieuwe reeks op m'n site.
Ondertussen zijn we ook nog wat kanalen gaan bekijken waar nu geen beroepsvaart meer is, of waar zelfs nooit een schip gevaren heeft.
Ondermeer het cal. de la Haute Saone, de sluizentrap van Sardy les Epiry op het cal. de Nivernais en het canal d'Orleans..... Daarover later meer...
Groeten, Kurt
Spitsenvaart.
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
Misschien een hele domme vraag maar hoe kan je in hemelsnaam je vrijboord vrij houden in die smalle kanaaltjes? Zijn daar die takken voor waar eerder in dit topic over gesproken word? Of is het varen met de wrijfhouten overboord?
Wat ziet dat er mooi uit daar! Krijg zin om een route uit te stippelen voor een fietsvakantie oid.
Wat ziet dat er mooi uit daar! Krijg zin om een route uit te stippelen voor een fietsvakantie oid.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Kurt,
Welkom terug op het forum zo na je vakantie.
Weer de kwaliteit foto's die we van je gewend zijn!
Wat een sfeer roepen deze foto's weer op
je proeft de rust en het heerlijke relaxte tempo,
waarmee je over de kanalen schuift er vanaf.
Je vakantie kan niet meer stuk.........
We kijken met smart uit naar de rest van de series
Proficiat
Groet Evert
Welkom terug op het forum zo na je vakantie.
Weer de kwaliteit foto's die we van je gewend zijn!
Wat een sfeer roepen deze foto's weer op
je proeft de rust en het heerlijke relaxte tempo,
waarmee je over de kanalen schuift er vanaf.
Je vakantie kan niet meer stuk.........
We kijken met smart uit naar de rest van de series
Proficiat
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
ik zal je even bijspijkerensjef schreef:Misschien een hele domme vraag maar hoe kan je in hemelsnaam je vrijboord vrij houden in die smalle kanaaltjes? Zijn daar die takken voor waar eerder in dit topic over gesproken word? Of is het varen met de wrijfhouten overboord?
Wat ziet dat er mooi uit daar! Krijg zin om een route uit te stippelen voor een fietsvakantie oid.
een wrijfhoutje er tussen is geen optie ,dat is zo kapot gevaren of je past niet eens meer in de sluizen
nee daarvoor hebben de spitsen aanloop platen op de kop en halfronden voor en achter op de kop en kont
als ze versleten zijn worden ze vervangen aan de werf
de spitsen zo als de Cormoran ,dus de Oostkampers, zijn net te breed voor de smalste sluizen
er zijn er bij die vast gelopen zijn in een sluis en ter plekke met een haakse slijper hun halfronden hebben moeten verwijderen
gr
leo
Hartelijk dank voor de complimenten!!!
En Evert, dat schuiven kun je hier vrij letterlijk nemen. regelmatig hoor je de schepen echt over de nogal hoge bodem gaan....
Maar gelukkig hebben ze ook in Frankrijk vaartuigen voor het onderhoud der kanalen. Dat ze daarbij niet op een Euro kijken mag wel duidelijk wezen. Want Scania, zo is mij altijd verteld, is nou niet bepaald de goedkoopste motor. Toch ??? Ook aan een langer verblijf aan boord is gedacht door het plaatsen van accomodatie voor 2 personen. En om het de schipper helemaal makkelijk te maken heeft men ook nog eens twee spiegels aan de stuurhut gemonteerd. Ook in het donker werken mag geen enkel probleem opleveren met dit soort schijnwerpers als dekverlichting. Het enige puntje van kritiek wat je zou kunnen hebben is dat ze een oude spitsenkont hebben gebruikt als basis voor dit anders zo moderne spul......
Tja, en zo'n zonnekap over de stuurhut laat het geheel er toch weer wat nostalgischer uitzien.
Deze doordachte combinatie heeft als werkgebied het canal du Centre, mocht u het ooit met eigen ogen willen aanschouwen.....U begrijpt wel dat het fotograferen van dit geheel alleen lukt als het stilligt want met 16 versnellingen gaat het wel erg hard, kwestie van ook de snellere interventies aan te kunnen.
Groeten, Kurt
Idd, nu je het zegt, aan de kop van een spits zie je idd vaak die aanloop platen, en extra halfronden. Hoewel het voor een recreatie-vaarder zoals wij vrij onbegrijpelijk is om zo te varen. We roepen vaak 'pas-op-de-lak'! Daarentegen varen deze schippers natuurlijk ontzettend veel, en kunnen lezen en schrijven met hun schip. Ze zullen minder vaak wat raken.mastodont schreef: ...nee daarvoor hebben de spitsen aanloop platen op de kop en halfronden voor en achter op de kop en kont als ze versleten zijn worden ze vervangen aan de werf...
Bedankt voor de toelichting!
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
32 Jahre lang war das Frachtschiff Willi im Mannheimer Hafenbecken gelegen und mit der Zeit immer mehr verwahrlost. Der Verein Historische Binnenschifffahrt nahm sich dem alten Kahn an und restaurierte ihn. Auf seiner Fahrt von Basel nach Wien, kam der 99 Jahre alte Frachter auch in der Region Main Rhön vorbei.
Met een filmpje van de Willi,een spits uit Zwitserland
Met een filmpje van de Willi,een spits uit Zwitserland
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.